1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2024 року

м. Київ

cправа № 902/600/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючий), Бенедисюка І.М., Булгакової І.В.,

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,

представників учасників справи:

позивача - Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення АМК, позивач) - Логінова Т.Ю. (самопредставництво),

відповідача - Виконавчого комітету Вінницької міської ради (далі - ВК ВМР, відповідач, скаржник) - Кріпак О.М. (самопредставництво),

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ВК ВМР

на рішення Господарського суду Вінницької області від 10.08.2023 (головуючий - суддя Шамшуріна М.В.)

та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.11.2023 (головуючий - суддя Василишин А.Р., судді Бучинська Г.Б., Філіпова Т.Л.)

у справі №902/600/23

за позовом Відділення АМК

до ВК ВМР

про зобов`язання виконати рішення.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ВСТУП

Причиною звернення до суду є наявність/відсутність підстав щодо зобов`язання відповідача виконати рішення Відділення АМК.

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. Відділення АМК звернулося до суду з позовною заявою до відповідача про зобов`язання виконати рішення адміністративної колегії позивача.

1.2. Позовні вимоги мотивовано тим, що рішенням адміністративної колегії позивача визнано, що бездіяльність відповідача, що полягає у непроведені конкурсу на визначення виконавців послуг з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон), у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до недопущення конкуренції та зобов`язано ВК ВМР у трьохмісячний строк з дня отримання рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 резолютивної частини цього рішення.

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням Господарського суду Вінницької області від 10.08.2023, залишеним без змін постановою Північно-Західного апеляційного господарського суду від 22.11.2023 у справі №902/600/23, позовні вимоги задоволені.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. ВК ВМР, посилаючись на ухвалення судами попередніх інстанцій оскаржуваних судових рішень з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. На обґрунтування своєї правової позиції у поданій касаційній скарзі ВК ВМР з посиланням на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) зазначає, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, зокрема: статті 86 ГПК України; статей 41, 56 Закону; статті 7 та частини одинадцятої статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт"; пункту 141 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 18.02.1997 №176 (далі-Правила) та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою КМУ від 03.12.2008 №1081 (далі-Порядок).

5. Позиція іншого учасника справи

5.1. Позивач у відзиві на касаційну скаргу заперечив проти доводів скаржника, зазначаючи про їх необґрунтованість, і просив відмовити у її задоволенні, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6.1. Судом першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції встановлено, що 17.09.2021 Адміністративною колегією Відділення АМК за результатами розгляду справи №72/22-21 винесено рішення №72/44-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" (далі - Рішення), зі змісту якого вбачається, що у зв`язку із здійсненням контролю за дотриманням ВК ВМР вимог законодавства про захист економічної конкуренції на товарному ринку перевезень пасажирським наземним транспортом міського сполучення в територіальних межах м. Вінниця та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, Відділенням АМК проводилось дослідження ринку послуг перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, у період 2019-2020 років, 8 місяців 2021 року за наслідками чого було встановлено, що ВК ВМР не проведено конкурс на визначення виконавців послуг з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, як того вимагають чинні нормативно-правові акти.

6.2. За результатами розгляду справи №72/22-21 адміністративною колегією встановлено, що суб`єкти господарювання надають послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади не на конкурентних засадах.

6.2.1. Суди попередніх інстанцій зазначили, що у пунктах 80-85 Рішення адміністративної колегії встановлено таке:

"(80) не проведення Виконавчим комітетом ВМР, всупереч вимогам чинного законодавства, конкурсу на визначення виконавців послуг з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі в м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади обмежує право певних осіб, які мали (мають) намір взяти участь у такому конкурсі, змагатися за право здійснення відповідної господарської діяльності на ринку перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади.

(81) Виконавчим комітетом Вінницької міської ради на 30 маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі в м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади конкурсний відбір пасажирських перевізників не проводився з 2018 року, замість цього укладалися тимчасові договори, за відсутності підстав, передбачених діючим законодавством України.

(82) Вищезазначене призвело до недопущення конкуренції на ринку перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі у Вінницькій міській територіальній громаді, яка було б можливою під час під час проведення конкурсного відбору та надало цим пасажирським перевізникам переваг, які ставлять їх у привілейоване становище, у порівнянні з іншими учасниками ринку перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі, які могли взяти участь у конкурсі на обслуговування маршрутів.

(83) Тобто, пасажирські перевізники, з якими були укладені тимчасові договори поза межами конкурсного відбору, набули переваг у конкуренції над іншими суб`єктами господарювання не завдяки власним досягненням, а внаслідок впливу зовнішніх факторів - адміністративних обмежень, створених Виконавчим комітетом ВМР шляхом встановлення бар`єрів для вступу потенційних конкурентів на ринок послуг перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі у Вінницькій міській територіальній громаді.

(84) Внаслідок встановлення Виконавчим комітетом ВМР таких бар`єрів недопущена дія конкурентних механізмів на ринку перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади.

(85) Таким чином, бездіяльність Виконавчого комітету ВМР, призвела до недопущення конкуренції на ринку перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території Вінницької міської територіальної громади".

6.2.2. Згідно з пунктом 1 резолютивної частини Рішення визнано бездіяльність ВК ВМР, яка полягає у не проведені конкурсу на визначення виконавців послуг з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону, у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до недопущення конкуренції.

6.2.3. Відповідно до пункту 2 резолютивної частини Рішення зобов`язано ВК ВМР у трьохмісячний строк з дня отримання Рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 резолютивної частини Рішення.

6.3. Судом першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, встановлено, що:

- листом від 22.09.2021 №72-02/4044 Відділення АМК надіслало на адресу ВК ВМР копію Рішення;

- згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення Рішення вручене відповідачу 27.09.2021.

6.4. Судами попередніх інстанцій зазначено, що 21.11.2019 ВК ВМР ухвалено рішення №2943 "Про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху на території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади", яким передбачено затвердити Перелік об`єктів конкурсу та умови перевезень на автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху на території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади та розмір плати за участь в конкурсі (Додаток 1), затвердити кошторис витрат на підготовку та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху на території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (Додаток 2), конкурсному комітету по проведенню конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування провести конкурс з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху на території Вінницької міської об`єднаної територіальної громади відповідно до затвердженого Переліку об`єктів конкурсу, Департаменту енергетики, транспорту та зв`язку міської ради за результатами конкурсу укласти договори на перевезення пасажирів з переможцем конкурсу (пункти 1-4 рішення).

6.5. Суд першої інстанції зазначив, що як вбачається із матеріалів справи, листом від 14.01.2022 вих.№21/00/002/2734 Департамент енергетики, транспорту та зв`язку Вінницької міської ради (далі - Департамент) за результатами розгляду листа Відділення АМК від 05.01.2022 №72-02/28 щодо вжиття заходів по виконанню Рішення повідомив, що Департаментом розроблено проект Умов проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території Вінницької міської територіальної громади, які додаються та після процедури громадського обговорення даних Умов, їх буде затверджено рішенням ВК ВМР. Повідомлено також, що розроблено проект Умов проведення конкурсу на визначення підприємства (організації) для здійснення функцій робочого органу по проведенню конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у Вінницькій міській територіальній громаді та, що конкурс на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у Вінницькій міській територіальній громаді буде проведено після проходження процедури регуляторного акта.

6.6. Також, листом від 15.03.2023 №01/00/002/14671 ВК ВМР за результатами розгляду листа Відділення АМК від 05.01.2022 №72-02/28 щодо вжиття заходів по виконанню Рішення повідомив, що виконавчими органами Вінницької міської ради на початку 2022 року розроблено проект Умов проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території Вінницької міської територіальної громади, які були надіслані на адресу відділення та, що після процедури громадського обговорення даних Умов, їх планувалось затвердити рішенням ВК ВМР.

6.6.1. Відповідач також повідомив, що розроблено проект Умов проведення конкурсу на визначення, підприємства (організації) для здійснення функцій робочого органу по проведенню конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у Вінницькій міській територіальній громаді, які були розміщені на сайті Вінницької міської ради, однак на кінцевий термін прийняття документів на участь в конкурсі на визначення підприємства (організації) для здійснення функцій робочого органу по проведенню конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у Вінницькій міській територіальній громаді, пропозицій від претендентів не надійшло.

6.6.2. Також, у цьому листі з посиланням на постанову КМУ від 29.04.2022 №512, якою внесені зміни до постанов КМУ від 18.02.1997 "Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту" та від 03.12.2008 №1081 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування" якими передбачено, що договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування (міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області), строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено па період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування, ВК ВМР зазначив, що тимчасові договори з перевізниками на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території Вінницької міської територіальної громади є чинними та конкурс на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у Вінницькій міській територіальній громаді буде проведено після завершення дії воєнного стану в Україні.

6.7. За твердженнями позивача, станом на час звернення з позовом до суду, Рішення відповідачем не оскаржувалося, воно є чинним, однак відповідачем не виконано, що стало підставою для звернення позивача до господарського суду з позовом про зобов`язання відповідача виконати Рішення.

6.8. Судом першої інстанції встановлено, що:

- предметом позову у цій справі є вимога про зобов`язання відповідача виконати Рішення;

- враховуючи зміст позовних вимог, предметом доказування у цій справі є обставини, пов`язані з фактичним виконанням або невиконанням відповідачем Рішення, з огляду на його чинність та обов`язковість виконання.

6.9. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виснував, що, враховуючи зміст позовних вимог у цій справі, предметом розгляду та дослідження є виключно обставини, пов`язані з фактичним виконанням або невиконанням відповідачем резолютивної частини Рішення, пунктом 1 якого визнано бездіяльність ВК ВМР, що полягає у непроведені конкурсу на визначення виконавців послуг з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території м. Вінниці та Вінницької міської об`єднаної територіальної громади, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону, у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які призвели до недопущення конкуренції та пунктом 2 якого зобов`язано ВК ВМР у трьохмісячний строк з дня отримання рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 резолютивної частини цього рішення з огляду на чинність такого рішення та обов`язковість до виконання.

6.10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що:

- як вбачається із матеріалів справи, супровідним листом від 22.09.2021 №72-02/4044 позивач надіслав на адресу відповідача копію Рішення, яке отримано відповідачем 27.09.2021;

- з урахуванням вимог пункту 2 Рішення ВК ВМР зобов`язано у трьохмісячний строк з дня отримання Рішення припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 резолютивної частини;

- станом на день розгляду справи по суті Рішення є чинним, доказів оскарження відповідачем Рішення позивача у двомісячний строк з дня його одержання, доказів скасування або визнання судом недійсним цього рішення матеріали справи не містять та відповідач під час розгляду справи підтвердив обставину, що вказане рішення не оскаржувалося;

- строк виконання Рішення становить три місяці з дня його отримання та відповідач повинен був його виконати до 28.12.2021.

6.11. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, відхилив твердження відповідача щодо неможливості проведення конкурсу у зв`язку із веденням в Україні режиму воєнного стану та внесенням змін до постанов КМУ від 18.02.1997 "Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту" та від 03.12.2008 №1081 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування", з огляду на таке.

6.11.1. У відзиві на позов відповідач зазначив, що воєнний стан в Україні продовжує діяти, тому тимчасові договори з перевізниками на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі на території Вінницької міської територіальної громади, відповідно до вимог постанови КМУ від 29.04.2022 №512 є чинними та перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування на території Вінницької міської територіальної громади здійснюються відповідно до укладених договорів на перевезення.

6.11.2. Судом встановлено, що постановою КМУ від 29.04.2022 №512 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. № 176 і від 3 грудня 2008 р. № 1081" до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176 внесено зміни якими доповнено Правила пунктом 141 такого змісту:

"141. Договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (або дозвіл на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування), строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.

Продовження строку дії договору про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області, можливе за згодою сторін та за умови підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору".

6.11.3. У свою чергу, до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженому постановою КМУ від 03.12.2008 №1081 внесено зміни (постановою КМУ від 29.074.2022 №512), якими доповнено Порядок пунктом 41 такого змісту:

"41. Договір або дозвіл, строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.

Продовження строку дії договору можливе за згодою сторін та за умови підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору".

6.11.4. Як вбачається із змісту наведених норм, останні спрямовані на регулювання питання щодо продовження строку дії укладених до ведення воєнного стану договорів перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування або дозволу на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, водночас вказані доповнення не змінюють в цілому порядок та умови проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, не містять заборон на його проведення під час дії режиму воєнного стану та не відтерміновують обов`язок виконавчого органу ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади щодо організації та проведення такого конкурсу.

6.11.5. Судом першої інстанції також враховано, що:

- відповідачем не надано належних доказів щодо наявності об`єктивних перешкод для виконання Рішення як до введення в Україні режиму воєнного стану так і під час його дії до звернення позивача з позовом, як і не надано доказів звернення до позивача із клопотаннями щодо продовження строку виконання Рішення;

- врегульована нормативними актами можливість продовження строку дії укладених до введення воєнного стану договорів перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні поширюється на договори, які укладені з перевізниками за наслідками проведеного раніше конкурсу та не передбачає їх автоматичного продовження, оскільки, їх продовження можливе лише за згодою сторін та за умови підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору.

7. Межі та порядок розгляду справи судом касаційної інстанції

7.1. Ухвалою Верховного Суду від 11.01.2024, зокрема відкрито касаційне провадження у справі №902/600/23 на підставі пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України.

7.2. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

7.3. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 300 ГПК України).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Джерела права та акти їх застосування. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

8.1. Суд, забезпечуючи реалізацію основних засад господарського судочинства закріплених у частини третій статті 2 ГПК України, зокрема, ураховуючи принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін, та дотримуючись принципу верховенства права, на підставі встановлених фактичних обставин здійснює перевірку застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.

8.2. Верховний Суд звертає увагу на те, що касаційне провадження у справах залежить виключно від доводів та вимог касаційної скарги, які наведені скаржником і стали підставою для відкриття касаційного провадження.

8.3. Касаційне провадження у даній справі відкрито на підставі пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України.

8.4. Так, скаржник вказує, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме:

- статті 86 "Оцінка доказів" ГПК України;


................
Перейти до повного тексту