ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 821/1502/17
касаційне провадження № К/9901/47803/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Приватного підприємства "РИК" (далі - Підприємство) на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 06.11.2017 (суддя Хом`якова В.В.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.02.2018 (головуючий суддя - Кравець О.О., судді - Домусчі С.Д., Коваль М.П.) у справі за позовом Приватного підприємства "РИК" до Головного управління ДФС у Херсонській області (далі - Управління) про визнання протиправним та скасування наказу,
УСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "РИК" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ від 25.09.2017 №813 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Підприємства".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про безпідставність видання наказу на проведення перевірки, оскільки всупереч статті 73 Податкового кодексу України письмовий запит Управління не містив підстав для їх надіслання із зазначенням інформації, яка це підтверджує. Також, Підприємство зазначає, що платником були направлені листи до контролюючого органу, якими повідомлялось про втрату документів фінансово-господарської діяльності Підприємства та про вилучення оригіналів первинних бухгалтерських документів та комп`ютерної техніки правоохоронними органами.
Херсонський окружний адміністративний суд постановою від 06.11.2017, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.02.2018, у задоволенні позову відмовив.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди виходили з того, що: дослідивши в ході розгляду справи надісланий Управлінням запит від 04.09.2017 № 3633/10/21-22-14-04-10, суд не встановив в ньому жодних порушень, які б свідчили про його необґрунтованість та безпідставність щодо його надіслання Підприємству; під час оформлення запиту контролюючим органом дотримано вимоги Податкового кодексу України, у зв`язку з чим платник податків, отримавши даний запит, мав надати всю необхідну витребувану інформацію на його виконання; вилучення документації слідчими органами не є перешкодою для проведення перевірки, а може були лише підставою для перенесення термінів такої перевірки; на момент отримання наказу про проведення перевірки, ПП "РИК" мало достатньо часу для відновлення втрачених документів. Якщо платник податків не має такої можливості відновити первинні документи, він має можливість внести зміни до своєї податкової звітності. Отже втрата документів та їх не відновлення у встановлений законом термін не є підставою для визнання наказу про проведення перевірки незаконним.
Позивач, не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій фактичних обставин у справі, зокрема, доводам Підприємства про втрату первинних бухгалтерських документів, повідомлень контрагентів про неможливість відновлення документів та про вилучення первинних бухгалтерських документів правоохоронними органами.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 16.12.2018 відкрив провадження за касаційною скаргою позивача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просив залишити їх без змін та відмовити позивачу у задоволенні касаційної скарги.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 06.02.2024 призначив справу до касаційного розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 07.02.2024.
Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов наступного висновку.
Як установлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, на адресу Підприємства Управлінням було надіслано запит від 04.09.2017 № 3633/10/21-22-14-04-10 про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень), в якому зазначено про виявлені факти, що свідчать про недостовірність даних, які містяться в податкових деклараціях з податку на додану вартість за період з 01.01.2015 по 01.07.2016 на суму податку на додану вартість 668,6 тис. грн. по взаємовідносинах з контрагентами-постачальниками: ПП "Вега-Ремстрой" (код 39076564), ПП "Ставр і К" (код 39336375), ПП "Авалон - 2" (код 39525849), ПП "Лагуна Біч" (код 393336354), ПП "Тера-прайс" (код 39733811), ТОВ "ТК" Кассіопея" (код 40090236), ПП "Фанди Бей" (40033555) та подальшого використання товару/послуг, придбаних у вищевказаних постачальників.
В даному запиті, зокрема, було зазначено, що Управлінням отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, відповідно, до яких з`ясовано документальне оформлення господарських операцій ПП "Вега-Ремстрой" (код 39076564), ПП Ставр і К" (код 39336375), ПП "Авалон - 2" (код 39525849), ПП "Лагуна Біч" (код 393336354), ПП "Тера-прайс" (код 39733811), ТОВ "ТК" Кассіопея" (код 40090236), ПП "Фанди Бей" (40033555) за відсутності факту їх реального здійснення, оскільки відсутнє реальне джерело походження (виробництва) в періоді з 01.01.2015 по 01.07.2016 та його подальша реалізація Підприємству.
Про зазначене вказують результати аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних, показників, що містяться у податкових деклараціях з податку на додану вартість за період з 01.01.2015 по 01.07.2016, а також податкової інформації, що зібрана та опрацьована відповідно до статей 72, 73 і 74 Податкового кодексу України, та відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України використовується для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.
У зв`язку з вищевикладеним та керуючись положеннями підпунктів 16.1.5, 16.1.7 пункту 16.1 статті 16, підпункту 20.1.2 пункту 20.1 статті 20, пунктів 1, 3 абзацу третього підпункту 73.3 статті 73, підпунктів 78.1.1, 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, просило протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання цього запиту надати інформацію (пояснення та їх документ підтвердження) з приводу наведених вище фактів.
В запиті також зазначено про те, що Підприємству необхідно обов`язково надати засвідчені підписом посадової особи Підприємства та скріплені печаткою (за наявності), документів, що безпосередньо стосуються господарських відносин, виду, обсягу якості операцій та розрахунків (їх відображення в обліку та звітності) із ПП "Ремстрой" (код 39076564), ПП "Ставр і К" (код 39336375), ПП "Авалон-2" (код 39525849), ПП "Лагуна Біч" (код 393336354), ПП "Тера-прайс" (код 39733811), ТОВ "ТК" Кассіопея" (код 40090236), ПП "Фанди Бей" (код 40033555) та подальшого використання, а саме: договори: купівлі-продажу товарів/послуг, перевезення, зберігання; затверджений керівником платника податків перелік осіб, які мають право давати дозвіл (підписувати первинні документи) на здійснення господарських операцій повязаних з відпуском (витрачанням) коштів і документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна; документально оформлені повноваження на здійснення господарської операції осіб, які в інтересах платника податків одержують продукцію (письмові договори, довіреності, акти); регістри бухгалтерського обліку по рахунках 10 "Основні засоби", 28 "Товари", 31 "Рахунки в банках", 36 "Розрахунки з покупцями та замовниками", 63 "Розрахунки з постачальниками та підрядниками", 68 "Розрахунки по іншим операціям", 90 "Собівартість товару", 91 "Загальновиробничі витрати", 92 "Адміністративні витрати", 93 "Витрати на збут"; 23 "Основне виробництво"; заявки на придбання (продаж) товарів/послуг; рахунки-фактури на придбання, продаж товарів/послуг; видаткові накладні (придбання, продажу); акти виконаних робіт;- документи щодо підтвердження відповідності продукції, процесів та послуг, сертифікати відповідності та/або паспорти якості; картки складського обліку та переміщення товарів; акти про прийняття продукції за кількістю та якістю; розрахункові документи-платіжні доручення, розрахункові чеки, виписки банку; документи, підтверджуючі використання товарів/послуг, які придбані/отримані ПП "Вега-Ремстрой" (код 39076564), ПП "Ставр і К" (код 39336375), ПП "Авалон 2" (код 39525849), ПП "Лагуна Біч" (код 393336354), ПП "Тера-прайс" (код 39733811), ТОВ "ТК"Кассіопея" (код 40090236), ПП "Фанди Бей" (код 40033555).
На вказаний запит Підприємство надіслало відповідь за вих. № 7 від 20.09.2017, в якій зазначило про невідповідність запиту положенням пункту 73.3 статті 73 ПК України та пункту 10 Порядку періодичного подання інформації органами за письмовим запитом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1245 від 27.12.2010, оскільки зазначені в запиті підстави, на думку позивача, не є такими, що передбачені положеннями статті 73 ПК України, перерахування повноважень на надіслання запиту не є підставою для його надіслання, відсутні жодні докази, факти чи посилання, які свідчать про можливі порушення Підприємством положень чинного законодавства. В даній відповіді позивачем також зазначено про відсутність правових підстав для надіслання такого запиту з питань з`ясування реальності та повноти відображення в бухгалтерському та податковому обліку із відповідним відображенням у податкових деклараціях (розрахунках, звітах) результатів операцій по господарських відносинах з підприємствами, даний запит підприємство вважає таким, що має примусовий характер, фактично містить погрози та шантаж, є тиском та не законним втручанням в підприємницьку діяльність, але для недопущення настання негативних наслідків для контрагентів підприємства, Підприємство зазначило, що не заперечує проти надання всієї необхідної документації за перевіряємий період. При цьому, Підприємство вказало, що контролюючий орган було повідомлено про неможливість надати запитувані документи у зв`язку із вилученням їх фіскальною службою на підставі ухвали слідчого судді Херсонського міського суду Херсонської області від 05.09.2016 у справі 766/8434/16-к 04.10.2016 старшим слідчим СВ Херсонського ВП ГУНП в Херсонській області старшим лейтенантом поліції. Також, Підприємство вказало, що 04.04.2017 старшим слідчим з ОВС СУ ФР ГУ ДФС у Херсонській області підполковником податкової поліції на підставі ухвали слідчого судді Херсонського міського суду Херсонської області від 15.03.2017 у справі № 766/16882/16-к було проведено обшук будівель і споруд за адресою: вул. Макарова, 3 у м. Херсон з метою відшукання та вилучення оригіналів первинних фінансово-господарських документів за період 2015-2016 років та комп`ютерної техніки.
Також, 24.10.2016 на адресу начальника Херсонської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області Підприємством було надіслано заяву-повідомлення за вих. № 1/11 про втрату бухгалтерської документації, до якої додано копію повідомлення від 20.10.2016 № 0-27 адвоката Тимченко О.М., наданого на адресу директора Підприємства, в якому зазначено про викрадення з автомобіля документів Підприємства та ПП "Югагроресурс" 13.10.2016. Про те, що дані документи перебували в роботі адвоката за договором № 1/3/08 від 08.06.2016, позивачем надано копію договору та акту приймання-передачі від 08.08.2016, в якому зазначено про передачу під особисту відповідальність оригінали документів Підприємства.
25.10.2016 Підприємством були здійснені звернення (та повторні звернення 03.03.2017) до ПП "Інком-Торг", ПП "Вега-Ремстрой", ПП "Фанди Бей", ПП "Авалон-2", ТОВ "ТК"Касіопея", ПП "Ставр і К" щодо надання копій бухгалтерської документації по проведеним операціям з Підприємством, на що зазначені контрагенти надали відповіді про те, що надати документи не мають змоги у зв`язку із вилученням таких під час проведення обшуку працівниками ДФС України (10.03.17, 15.03.17, 09.03.17, 10.03.17, 13.03.17, 05.10.17).
07.03.2017 директором Підприємства було видано наказ про створення комісії для проведення інвентаризації документації бухгалтерії підприємства. За результатами проведеної інвентаризації було складено акт, яким зафіксовано відсутність документації по фінансово-господарським взаємовідносинам з контрагентами ПП "Вега-Ремстрой", ПП "Ставр і К", ПП "Авалон-2", ПП "Лагуна Біч", ПП "Тера-прайс", ТОВ "ТК "Кассіопея", ПП "Фанди Бей", причину втрати даної документації встановити не можливо, у зв`язку зі смертю головного бухгалтера Підприємства.
20.05.2017 Підприємством було надіслано на адресу начальника Херсонської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області заяву-повідомлення про втрату бухгалтерської документації з постачальником ПП "Лагуна-Біч", в якій підприємство просить надати строк для відновлення втраченої документації згідно статей 44, 49 ПК України.
З метою перевірки питань дотримання вимог податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної фіскальної служби, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78, пунктів 79.1, 79.2, 79.3 статті 79 ПК України начальником Управління був прийнятий наказ від 25.09.2017 № 813 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки приватного підприємства Підприємства".
В наказі зазначено про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки Підприємства з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками ПП "Вега-Ремстрой" (код 39076564), ПП "Ставр і К" (код 39336375), ПП "Авалон - 2" (код 39525849), ПП "Лагуна Біч" (код 393336354), ПП "Тера-прайс" (код 39733811), ТОВ "ТК" Кассіопея" (код 40090236), ПП "Фанди Бей" (40033555) за період з 01.01.2015 по 01.07.2016, відображення здійснених фінансово-господарських операцій у податковій звітності, з 09.10.2017 терміном 2 робочих дні.