1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2024 року

м. Київ

справа №160/11195/23

адміністративне провадження № К/990/41583/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Губської О.А.,

суддів: Білак М.В., Мацедонської В.Е.,

розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну

за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення грошового забезпечення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року (колегія суддів: головуючий суддя Шлай А.В., судді Круговий О.О., Прокопчук Т.С.),

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Позивач звернувся до суду з цим позовом, у якому просив:

1.1. визнати протиправним та скасувати пункт 1 наказу №834к від 08 травня 2023 року ГУНП в Дніпропетровській області щодо накладення на ОСОБА_1, як слідчого Слідчого відділення Відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби в поліції;

1.2. визнати протиправним та скасувати наказ №304 о/с від 15 травня 2023 року ГУНП в Дніпропетровській області в частині звільнення слідчого відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 з 15 травня 2023 року;

1.3. поновити ОСОБА_1 на службі в поліції на посаді слідчого Слідчого відділення Відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області з 15 травня 2023 року;

1.4. стягнути грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 16 травня 2023 року по 27 липня 2023 року в розмірі 74631,77 грн.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 липня 2023 року позов задоволено частково.

2.1. Визнано протиправним та скасовано пункт 1 наказу №834к від 08 травня 2023 року Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області щодо накладання на слідчого Слідчого відділення Відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у виді звільнення зі служби в поліції.

2.2. Визнано протиправним та скасовано наказ №304 о/с від 15 травня 2023 року Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області в частині звільнення слідчого Слідчого відділення Відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 з 15 травня 2023 року.

2.3. Поновлено ОСОБА_1 на службі в поліції на посаді слідчого відділення Відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області з 15 травня 2023 року.

2.4. Стягнуто з Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 15 травня 2023 року по 27 липня 2023 року у розмірі 47 631,77 грн.

2.5. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

2.6. Задовольняючи позов частково суд першої інстанції виходив з висновку про протиправність спірних наказів (в частині, яка оскаржена позивачем) з тих підстав, що позивача позбавлено права на захист та надання пояснень щодо встановлених обставин службового розслідування. Позивач під час проведення службового розслідування перебував на лікарняному, про що був обізнаний відповідач; порушення відповідачем частини першої статті 5 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану", оскільки наказом від 15.05.2023 р. №304 о/с визначено дату звільнення 15.05.2023 р., в той час як лікарняний закрито 16.05.2023 р., тобто першим робочим днем є 16.05.2023 р., що свідчить про порушення відповідачем положень вказаної норми; порушення п.3 р. 5 Порядку проведення службових розслідувань у Національній поліції України від 07.11.2018 р. №893, оскільки матеріали службового розслідування не містять наказу про відсутність позивача на службі за вагомих обставин за підписом особи, яка призначила службове розслідування, враховуючи, що під час службового розслідування позивач перебував на лікарняному.

3. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2023 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення грошового забезпечення відмовлено.

3.1. Відмовляючи у задоволенні позову суд апеляційної інстанції виходив з того, що спірні накази є такими, що відповідають критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 КАС України.

ІІ. Касаційне оскарження

4. Не погоджуючись з такими рішеннями суду апеляційної інстанції позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм процесуального та матеріального права, просить скасувати це судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5. Підставою звернення з касаційною скаргою позивач зазначив пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України вказуючи про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права, а саме: частини другої статті 29 Дисциплінарного статуту Національної поліції України у подібних правовідносинах (застосування дисциплінарного стягнення в порядку зростання від менш суворішого, яким є зауваження, до більш суворого: звільнення зі служби в поліції).

6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, за змістом якого висловив незгоду з викладеними позивачем в скарзі доводами та повідомив свою думку про правильність висновків суду апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову, просив це судове рішення залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

7. Позивач проходив службу на посаді слідчого Слідчого відділення Відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області.

8. 15.05.2023 року наказом ГУНП в Дніпропетровській області № 304 о/с слідчого Слідчого відділення Відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області позивача (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби) звільнено зі служби в поліції за п.6 ч.1 ст.77 Закону України "Про Національну поліцію" з 15.05.2023 року.

9. Підставою видання наказу про його звільнення зі служби в поліції став наказ ГУНП в Дніпропетровській області від 08.05.2023 року № 834к, яким на останнього було накладено дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції.

10. Підставою притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_1 стали матеріали службового розслідування, проведеного відповідно до наказу ГУНП в Дніпропетровській області від 18.04.2023 р. № 876, яке проводилось з метою повної і всебічної перевірки за фактом можливого порушення службової дисципліни позивачем.

11. Службовим розслідуванням встановлено, що 18.04.2023 р. до ГУНП надійшла інформація про те, що слідчим відділом територіального управлінням ДБР, розташованого у м. Полтава, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42023040000000170 від 03.03.2023 р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 3 статті 368 КК України, відкритого на підставі заяви ОСОБА_2 від 03.03.2023 р. щодо вимагання неправомірної вигоди за не притягнення до кримінальної відповідальності працівником правоохоронного органу.

12. 21.04.2023 р. в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні №42023040000000170 від 03.03.2023 р. повідомлено про підозру старшому лейтенанту поліції ОСОБА_1 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.368 КК України.

13. Відповідно до змісту ухвали Кіровського районного суду м.Дніпропетровська від 25.04.2023 р., встановлено, що до старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, строком до 24.05.2023 р., з можливістю внесення застави у розмірі 214720,00 грн.

14. 27.04.2023 р. після внесення застави старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 було звільнено з-під варти в умовах ДУ "Дніпровська установа виконання покарань № 4".

15. За результатами проведення службового розслідування наказом ГУНП від 08.05.2023 № 834к, за порушення службової дисципліни, недотримання вимог пунктів 1, 2 частини 1 статті 18 Закону України "Про Національну поліцію", пункту 1 частини 3 статті 1 Дисциплінарного статуту НП України, статті 2, частини 4 статті 40, частини 3 статті 214, пункту 2 частини 1 статті 284 КПК України, пункту 6, підпункту 1 пункту 8 розділу II Інструкції з організації взаємодії органів досудового розслідування з іншими органами та підрозділами Національної поліції України в запобіганні кримінальним правопорушенням, їх виявленні та розслідуванні, затвердженої наказом МВС України від 07.07.2017 № 575, підпунктів 1, 2, 3 пункту 3 розділу VI Положення про слідчі підрозділи Національної поліції України, затвердженого наказом МВС України від 06.07.2017 № 570, пункту 1 розділу III Інструкції з організації обліку та руху кримінальних проваджень в органах досудового розслідування Національної поліції України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 14.04.2016 № 296, пунктів 2.1, 2.11 посадової інструкції від 03.03.2023 №45/6-2-1765, Присяги поліцейського, що виразилось у не здійсненні заходів для з`ясування обставин кримінальних правопорушень, що мають значення для всебічного, повного і неупередженого їх дослідження під час перебування у слідчо-оперативній групі, прийнятті передчасних рішень про закриття кримінальних проваджень, не проведенні всебічного, повного досудового розслідування у кримінальних провадженнях, не виконанні письмових вказівок прокурора у кримінальному провадженні, проведення слідчих дій до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, незабезпеченні належного зберігання матеріалів кримінальних проваджень під час їх досудового розслідування (кримінальні провадження №12023041610000120, №12022041750000364, №12023041610000112, №12023046610000012, №12023046610000003, №12022046610000149, №12022046610000146, №12022046610000145, №12022046610000144, №12022046610000103, №12022046610000061, №12022041410000085, №12021041610000099, №12018040610000141, №12018040610000087, №12018040610000084, №12018040610000072, №12018040610000069, №12018040610000062, №12018040610000055, №12018040610000054, №12018040610000160, №12023041610000115, №120230416100001031, тобто скоєнні в умовах воєнного стану проступку, який суперечить покладеним на працівників поліції основним обов`язкам, застосовано до слідчого слідчого відділення відділення поліції № 6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 (0045896) дисциплінарне стягнення у виді звільнення із служби в поліції.

16. Наказом №304 о/с від 15 травня 2023 року ГУНП в Дніпропетровській області слідчого відділення поліції №6 Криворізького районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1 звільнено з 15 травня 2023 року.

17. Позивач, не погодившись з такими наказами відповідача, звернувся з цим позовом до суду.

V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

18. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

20. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

21. Процедура проведення службового розслідування стосовно поліцейського, права учасників службового розслідування, порядок оформлення його результатів, прийняття та реалізації рішень за результатами службового розслідування, визначено Порядком проведення службових розслідувань у Національній поліції України, затвердженим наказом міністерства внутрішніх справ України № 893 від 07.11.2018 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.11.2018 за №1355/32807).

22. Пунктом першим Розділу ІІ Порядку № 893 визначено, що службове розслідування призначається за письмовим наказом керівника, якому надані повноваження із застосування до поліцейського дисциплінарного стягнення. Підставами для призначення службового розслідування є заяви, скарги та повідомлення громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації, рапорти про вчинення порушення, що має ознаки дисциплінарного проступку, або безпосереднє виявлення ознак такого проступку посадовою особою поліції за наявності достатніх даних, що вказують на ознаки дисциплінарного проступку.

23. Пунктами 2, 3 Розділу ІУ Порядку № 876 передбачено, що поліцейський, стосовно якого проводиться службове розслідування, під час його проведення має право: надавати пояснення, подавати відповідні документи та матеріали, що стосуються обставин, які досліджуються; подавати клопотання про отримання і залучення до матеріалів розслідування нових документів, отримання додаткових пояснень від осіб, які мають стосунок до справи; ознайомлюватися з матеріалами, зібраними під час проведення службового розслідування, робити їх копії за допомогою технічних засобів з урахуванням обмежень, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України, Законами України "Про захист персональних даних", ";Про державну таємницю" та іншими законами; подавати скарги на дії осіб, які проводять службове розслідування; брати участь у розгляді справи на відкритому засіданні дисциплінарної комісії; користуватися правничою допомогою, послугами представника. Поліцейський, стосовно якого проводиться службове розслідування, має право відмовитися від надання пояснень.

24. Статтею 27 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України №2337-VІІІ, визначено, що під час проведення службового розслідування уповноважена особа зобов`язана запропонувати поліцейському або іншій особі, обізнаній з обставинами вчинення дисциплінарного проступку, надати пояснення. У разі відсутності поліцейського на службі уповноважена особа зобов`язана викликати його для надання пояснень. Виклик здійснюється шляхом його безпосереднього вручення поліцейському або надсилання поштовим зв`язком чи з використанням електронної комунікації. За наявної можливості надсилання виклику поштовим зв`язком здійснюється рекомендованим листом на адресу місця проживання поліцейського, що зазначена в його особовій справі. Надсилання виклику з використанням електронної комунікації здійснюється виключно на адресу електронної пошти поліцейського чи за іншими контактними даними, які зазначені в його особовій справі або які наявні в розпорядженні його безпосереднього керівника. Виклик надсилається з таким розрахунком, щоб поліцейський, який викликається, мав не менше однієї доби для прибуття за вказаною у виклику адресою. Виклик, який надіслано поштовим зв`язком, вважається таким, що отриманий поліцейським, на четвертий календарний день з дня його відправлення. Виклик, надісланий з використанням електронної комунікації, вважається таким, що отриманий поліцейським, на другий день з дня його відправлення. Якщо поліцейський, викликаний уповноваженою особою у визначеному цією статтею порядку, не з`явився та не повідомив про наявність поважних причин свого неприбуття, він вважається таким, що відмовився від надання пояснень, про що уповноваженою особою складається акт.

25. Відповідно до статті 29 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, якою визначено особливості застосування дисциплінарних стягнень у період дії воєнного стану, встановлено:

1. У разі встановлення за результатами службового розслідування в діях поліцейського дисциплінарного проступку видається письмовий наказ про застосування до нього одного з видів дисциплінарного стягнення з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

2. Дисциплінарні стягнення застосовуються в порядку зростання від менш суворого, яким є зауваження, до більш суворого - звільнення зі служби в поліції.

Дисциплінарне стягнення у виді пониження у спеціальному званні на один ступінь не застосовується до поліцейських, які мають первинне спеціальне звання рядовий поліції.

У разі притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейського, який має дисциплінарне стягнення у виді пониження у спеціальному званні на один ступінь і вчинив новий дисциплінарний проступок, до нього знову може бути застосовано дисциплінарне стягнення у виді пониження у спеціальному званні на один ступінь.

Дисциплінарні проступки такі, як перебування поліцейського на службі у стані алкогольного, наркотичного та/або іншого сп`яніння, а також залишення місця несення служби без поважних причин, не можуть бути віднесені до незначних дисциплінарних проступків.

У разі повторного вчинення дисциплінарного проступку поліцейським протягом строку дії дисциплінарного стягнення у виді зауваження за результатами службового розслідування дисциплінарне стягнення, що застосовується, повинно бути суворішим, ніж попереднє.

3. Протягом 10 днів з дня підписання наказу про застосування дисциплінарного стягнення прямий керівник посадової особи, яка застосувала дисциплінарне стягнення, має право його пом`якшити, застосувати суворіше дисциплінарне стягнення або звільнити поліцейського від дисциплінарної відповідальності, якщо встановить невідповідність такого стягнення ступеню тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та вини.

4. У разі застосування до поліцейського інших заходів дисциплінарного впливу, не пов`язаних із застосуванням дисциплінарного стягнення, прямий керівник посадової особи, яка призначила службове розслідування, має право переглянути це рішення шляхом видання наказу про притягнення цього поліцейського до дисциплінарної відповідальності.

26. Пунктом 3 Розділу У Порядку № 893 визначено, що строк проведення службового розслідування, його продовження, порядок обчислення строку службового розслідування визначаються статтею 16 Дисциплінарного статуту Національної поліції України. У разі перебування поліцейського, стосовно якого проводиться службове розслідування, у відрядженні, на лікарняному (у період тимчасової непрацездатності) або у відпустці, що підтверджено документально, час відсутності його на службі не зараховується до строку проведення службового розслідування, про що видається наказ про відсутність на службі за вагомих обставин за підписом особи, яка призначила службове розслідування.

27. За приписами статті 26 Дисциплінарного статуту Національної поліції України у період дії воєнного стану службове розслідування проводиться з дотриманням вимог цього Статуту з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Службове розслідування призначається та проводиться у формі письмового провадження. Службове розслідування за фактом порушення поліцейським службової дисципліни може проводитися як дисциплінарною комісією, так і однією особою, у тому числі безпосередньо уповноваженим керівником, який одноособово здійснює передбачені Статутом повноваження дисциплінарної комісії (далі - уповноважена особа). Службове розслідування стосовно заступників керівника Національної поліції України чи керівників територіальних органів Національної поліції України проводиться виключно дисциплінарною комісією. Службове розслідування має бути завершене протягом 15 календарних днів з дня його призначення уповноваженим керівником. У разі потреби цей строк може бути продовжений керівником, який призначив службове розслідування, але не більш як на 15 календарних днів. До строку проведення службового розслідування не зараховується документально підтверджений час перебування поліцейського, стосовно якого проводиться службове розслідування, у відрядженні чи на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров`я, розташованих на підконтрольних органам державної влади територіях.

28. Статтею 60 Закону України "Про Національну поліцію" визначено, що відносини, що виникають у зв`язку зі вступом, проходженням та припиненням служби в поліції, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань проходження служби в поліції.


................
Перейти до повного тексту