ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 240/26462/22
провадження № К/990/40977/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Рибачука А.І., Стеценка С.Г., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду у складі судді Гуріна Д.М. від 26 липня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Матохнюка Д.Б., Білої Л.М., Гонтарука В.М. від 21 листопада 2023 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Позивач є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни. У 2022 року позивачу виплачена разова грошова допомога до 5 травня за 2022 рік у розмірі 1491,00 грн. Позивач звернувся до ГУ ПФУ із заявою про нарахування і виплату недоплаченої суми разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, встановленої статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком. ГУ ПФУ повідомило позивача про те, що позивач не перебуває на обліку у ГУ ПФУ і не здійснило донарахування та виплату допомоги до 5 травня. Позивач оскаржив бездіяльність відповідача до суду. Рішенням суду першої інстанції позовні вимоги було задоволено. Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач (ГУ ПФУ) оскаржив рішення суду в апеляційному порядку. Єдиним доводом апеляційної скарги була незгода з тим, що позивач перебуває на обліку в ГУПФУ та те, що саме ГУ ПФУ виплачувало позивачу допомогу до 5 травня у 2022 році. Суд апеляційної інстанції, переглядаючи рішення суду першої інстанції, обмежився дослідженням питання суми виплати, і не дав оцінки доводам апелянта, які викладені в апеляційній скарзі.
Зважаючи на підстави відкриття касаційного провадження, доводи учасників справи, Суду слід дати відповідь на питання: 1) у яких випадках здійснюється виплата допомоги до 5 травня територіальним органом Пенсійного фонду України, а в яких структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад? 2) чи є належним відповідачем у справі, яка розглядається територіальний орган Пенсійного фонду України?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недовиплачену разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком з урахуванням виплаченої суми.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплаченої суми.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області, та останнім було здійснено виплату позивачу до 5 травня як учаснику бойових дій, що не заперечується самим відповідачем, то Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області є належним відповідачем у цій справі.
4. Вихідним критерієм обрахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня є мінімальний розмір пенсії за віком. Мінімальний розмір пенсії за віком слід визначати із урахуванням положень частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та закону України про Державний бюджет України на відповідний рік. Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" встановлено, що станом на 01 січня мінімальна пенсія за віком складає 1934,00 грн. З огляду на викладене, розмір щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році становить 9670,00 грн (1934,00 грн х 5). Відповідачем у 2022 році позивачу перераховано грошову допомогу до 5 травня у розмірі 1491,00 грн. Оскільки позивач отримав лише 1491,00 грн недоотримана частина становить 8179,00 грн.
5. Виплачуючи позивачу оспорювану допомогу за 2022 рік у розмірі, встановленому Постановою № 540, відповідач допустив порушення статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону України № 367-XIV, яка передбачала виплату учасникам бойових дій допомоги до 5 травня в розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, а тому така бездіяльність є протиправною.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року, а справу направити на новий розгляд.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни.
8. У червні 2022 року позивачу виплачена разова грошова допомога до 5 травня за 2022 рік у розмірі 1491,00 грн.
9. Позивач звернувся до відповідача із заявою про нарахування і виплату недоплаченої суми разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, встановленої статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" з врахуванням рішення Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 в розмірі, визначеному Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" - 5 мінімальних пенсій за віком.
10. На звернення позивача, відповідач листом від 30 серпня 2023 року № 24039-20830/Т-01/8-0600/22 повідомив, що підстави для виплати допомоги у іншому розмірі відсутні.
11. Вважаючи бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком протиправними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
12. Касаційна скарга обґрунтована порушенням судами попередніх інстанцій норм процесуального права. Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області наголошує, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини на підставі доказів, які перебувають в матеріалах справи, щодо факту перебування позивача на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області.
13. Скаржник звертає увагу на те, що ОСОБА_1 не перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області, не є одержувачем будь-якого виду пенсії, а пенсійним органом позивачу не виплачувалась щорічна грошова допомога до 5 травня за 2022 рік.
14. Відповідач вважає, що Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області не є належною стороною у відносинах, щодо яких виник спір, та позбавлене можливості в майбутньому виконати рішення суду в цій справі. В силу приписів підпункту 2 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" від 07 травня 2022 року № 540 належним відповідачем є Житомирський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
15. Відзиву на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2023 року ОСОБА_1 не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
16. Вперше щорічна разова грошова допомога до 5 травня учасникам бойових дій як пільга для особливої категорії осіб, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав була запроваджена з 01 січня 1999 року у зв`язку із доповненням Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25 грудня 1998 року № 367-XIV статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" частиною четвертою такого змісту:
"Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".
17. 28 грудня 2014 року Верховною Радою України було прийнято Закон України № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин", підпунктом 5 пункту 63 розділу I якого розділ VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України було доповнено, зокрема, пунктом 26, яким передбачено, що окремі положення ряду законів України, в тому числі й Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
18. На час виникнення спірних відносин у справі, яка розглядається також діє стаття 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" - (пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них ) у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25 грудня 1998 року № 367-XIV, за правилами якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується
разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
19. Враховуючи те, що на момент виникнення спірних правовідносин одночасно чинні норми Порядку № 540 та положення статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25 грудня 1998 року № 367-XIV, які по різному визначають розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, та ієрархію нормативно-правових актів, застосуванню підлягають саме положення вказаного Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", який має вищу юридичну силу.
20. Відповідно до підпункту 2 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється: