1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 640/10450/19

адміністративне провадження № К/9901/13180/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Єзерова А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.10.2020 (головуючий суддя: Кузьменко В.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.03.2021 (головуючий суддя: Парінов А. Б., судді: Беспалов О.О., Грибан І.О.) у справі №640/10450/19 за позовом Публічного акціонерного товариства "Центренерго" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправною і скасування постанови,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У червні 2019 року Публічне акціонерне товариство "Центренерго" (далі - ПАТ "Центренерго" або позивач) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР або відповідач), в якому просило визнати протиправною і скасувати постанову НКЦПФР від 22.05.2019 № 241-ДП-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.

Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 19.10.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.03.2021, позов задовольнив.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення, і ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 27.04.2021 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматичного розподілу справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 06.02.2024 справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій установлено, що відносно ПАТ "Центренерго" складено акт про правопорушення на ринку цінних паперів від 18.04.2019 №273-ДП-Е, відповідно до якого за результатами проведеного моніторингу інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено, що з 01 травня 2018 року по 01 січня 2019 року відсутні записи щодо внесення змін до установчих документів Товариства.

Таким чином, за висновками посадових осіб відповідача, ПАТ "Центренерго" порушено вимоги пункту 13 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2210-VIII в частині неприведення статуту та внутрішніх положень у відповідність із цим Законом до 01 січня 2019 року.

Відповідач зазначив, що на дату підписання акту Товариство надало пояснення від 17.04.2019 №11/1180 з додатками, зокрема копією статуту, затвердженого річними загальними зборами 30.03.2018.

Відповідно до вказаних пояснень, 30.03.2018 річними загальними зборами акціонерів Товариства прийнято рішення, зокрема щодо внесення змін до Статуту ПАТ "Центренерго" шляхом викладення у новій редакції на підставі необхідності його приведення у відповідність до вимог Закону № 2210-VIII та 18.04.2018 забезпечено державну реєстрацію статуту Товариства.

Водночас за висновками відповідача, зазначена обставина не спростовує факту вчинення правопорушення.

Тому 11.05.2019, за результатами розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів, у відношенні позивача було прийнято постанову № 24І-ДП-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів, якою, із посиланням на пункт 5 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", підпункт 2.1 пункту 2 розділу XVII Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Комісії від 16.10.2012 № 1470, до ПАТ "Центренерго" застосовано санкцію у вигляді попередження.

Одночасно з цим, 22.05.2019 НКЦПФР винесено розпорядження №146-ДП-Е про усунення порушень законодавства про цінні папери, яким зобов`язано ПАТ "Центренерго" у термін до 01.01.2020 усунути порушення шляхом приведення статуту та внутрішніх положень у відповідність із Законом № 2210-VIII та до 08 січня 2020 року письмово проінформувати про виконання цього розпорядження.

Вважаючи постанову від 22.05.2019 № 24І-ДП-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів протиправною, позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування заявлених позовних вимог позивач стверджує, що відповідно до пункту 13 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 16.11.2017 № 2210-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів" (далі - Закон № 2210-VIII) статути та внутрішні положення для публічних акціонерних товариств та банків підлягають приведенню у відповідність із цим Законом до 1 січня 2019 року.

На виконання вимог цього Закону, позивач привів свій статут у відповідність до вимог чинного законодавства шляхом прийняття нової редакції статуту, яка 30.03.2018 була затверджена річними загальними зборами акціонерами ПАТ "Центренерго" (протокол № 1) та 18.04.2018 зареєстрована у встановленому порядку у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Позивач наголосив, що нова редакція статуту повністю відповідає вимогам Закону України "Про акціонерні товариства" та Закону № 2210-VIII.

Водночас позивач зауважив, що Законом № 2210-VIII не визначено періоду, у який необхідно привести статут у відповідність із вказаним Законом, а лише зазначено кінцеву дату (до 1 січня 2019 року), з урахуванням чого, приведення статуту у відповідність до вимог законодавства до вказаної в оскаржуваній постанові дати (01 травня 2018 року) не суперечить положенням законодавства.

Відповідач позов не визнав. У відзиві стверджує, що позивачем не приведено статут та внутрішні положення у відповідність із положеннями Закону № 2210-VIII, а саме: за результатами моніторингу інформації встановлено відсутність повідомлення ПАТ "Центренерго" про те, що воно вважається таким, що здійснювало публічну пропозицію цінних паперів; інформація про перебування цінних паперів ПАТ "Центренерго" у лістингу на день набрання чинності Законом № 2210-VIII також відсутня. Станом на дату розгляду справи позивач не усунув зазначені порушення, з урахуванням чого позовні вимоги не підлягають задоволенню.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що на виконання положень Закону №2210-VIII ним приведено статут у відповідність до вимог Закону України "Про акціонерні товариства". Натомість відповідач зробив безпідставний висновок щодо зміни з 01 січня 2019 року типу товариства з публічного на приватне та застосування до позивача положень Закону України "Про акціонерні товариства" в частині діяльності приватних акціонерних товариств з 01 січня 2019 року у зв`язку з неприведенням статуту у відповідність до вимог Закону № 2210-VIII, оскільки чинне законодавство України не містить будь-яких наслідків порушення пункту 13 розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону № 2210-VIII в частині неприведення статуту товариства у відповідність до вимог цього закону до 01 січня 2019 року, зокрема, і у вигляді автоматичної зміни типу товариства з публічного на приватне.

Відповідач у запереченні та додаткових поясненнях вказав, що Законом України "Про акціонерні товариства" передбачено вичерпний перелік умов, за наявності яких акціонерне товариство вважається публічним, оскільки станом на час розгляду справи відсутня інформація про здійснення публічної пропозиції щодо акцій ПАТ "Центренерго", допуску акцій ПАТ "Центренерго" до торгів на фондовій біржі в частині включення до біржового реєстру, статут позивача в частині визначення типу акціонерного товариства як "публічного" не відповідає положенням Закону України "Про акціонерні товариства", з урахуванням чого позовні вимоги не підлягають задоволенню.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що з 01.01.2018 набрав чинності Закон № 2210-VIII (за виключенням норм, визначених у розділі І цього Закону, для яких законодавець установив інший строк), яким законодавець для публічних акціонерних товариств передбачив необхідність у строк до 1 січня 2019 року привести статути та внутрішні положення у відповідність із цим Законом.

Одночасно із цим суди констатували, що законодавець у пункті 13 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2210-VIII установив лише кінцеву дату, до якої потрібно привести статути публічних акціонерних товариств у відповідність до вказаного Закону, без зазначення дати, з якої мали б вчинятися вказані дії.

Своєю чергою, судами попередніх інстанцій установлено, що позивач на виконання положень пункту 13 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2210-VIII надав копію нової редакції Статуту ПАТ "Центренерго", затвердженої 30 березня 2018 року річними загальними зборами ПАТ "Центренерго" згідно протоколу річних загальних зборів від 30 березня 2018 року № 1 та опис документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" від 12.04.2018.

Згідно інформації, розміщеної за посиланням https://usr.minjust.gov.ua/content/get-documents на сайті Міністерства юстиції України, за наслідками перевірки результату надання адміністративної послуги з державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи відповідно до поданого позивачем опису 18 квітня 2018 року здійснено реєстраційну дію "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи".

Водночас матеріали справи про правопорушення на ринку цінних паперів, у тому числі акт, постанова, розпорядження, не містять інформації, які саме положення Закону України "Про акціонерні товариства" порушено ПАТ "Центренерго", зокрема, у чому саме полягає невідповідність статуту та внутрішніх положень нормам Закону України № 2210-VIII.

За таких обставин, позаяк відповідачем не надано доказів на підтвердження встановлення чіткого переліку виявлених під час перевірки порушень в частині невідповідності статуту та внутрішніх положень ПАТ "Центренерго" вимогам Закону № 2210-VIII, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про протиправність оскаржуваної постанови від 22.05.2019 № 24І-ДП-Е.

Одночасно з цим, суд апеляційної інстанції погодився із доводами позивача про те, що відповідач зробив безпідставний висновок щодо зміни з 01 січня 2019 року типу товариства з публічного на приватне та застосування до позивача положень Закону України "Про акціонерні товариства" в частині діяльності приватних акціонерних товариств з 01 січня 2019 року у зв`язку з неприведенням статуту у відповідність до вимог Закону №2210-VIII, оскільки чинне законодавство України не містить будь-яких наслідків порушення пункту 13 розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону № 2210-VIII в частині неприведення статуту товариства у відповідність до вимог цього закону до 01 січня 2019 року, зокрема, і у вигляді автоматичної зміни типу товариства з публічного на приватне.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга відповідача обґрунтована неправильним трактуванням судами попередніх інстанцій норм законодавства, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Скаржник зазначає, що до прийняття Закону № 2210-VIII чіткого розмежування між публічними і приватними акціонерними товариствами у законодавстві не існувало. Своєю чергою, Законом № 2210-VIII перебудовано парадигму акціонерних товариств в корпоративному законодавстві та критерієм такого розмежування стала публічна пропозиція цінних паперів.

Згідно із частиною першою статті 5 Закону України від 17.09.2008 № 514-VI "Про акціонерні товариства" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (втратив чинність 1.01.2023); далі - Закон № 514-VI) акціонерні товариства за типом поділяються на публічні акціонерні товариства та приватні акціонерні товариства.

Протоколом річних загальних зборів акціонерів ПАТ "Центренерго" № 1 від 30.03.2018 затверджено нову редакцію Статуту ПАТ "Центренерго", у якій зазначено, що тип товариства - публічне акціонерне товариство.

Своєю чергою, Закон № 514-VI визначає вичерпний перелік умов, за наявності яких акціонерне товариство вважається публічним, а саме: здійснення публічної пропозиції щодо акцій товариства; допуск акцій до торгів на фондовій біржі в частині включення до біржового реєстру.

Водночас ПАТ "Центренерго" не здійснено публічну пропозицію цінних паперів, не включено до реєстру акціонерних товариств, акції яких допущені до торгів на фондових біржах в частині включення до біржового реєстру та не перебувало у лістингу на день набрання чинності Законом № 2210-VIII, тобто не відповідає вимогам встановлених законом до публічних акціонерних товариств.

Разом з тим, згідно із пунктом 6 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2210-VIII до акціонерних товариств, які вважаються такими, що не здійснювали публічної пропозиції акцій, застосовуються вимоги Закону № 514-VI в частині регулювання діяльності приватних акціонерних товариств.

Так, з 1 травня 2018 року набрав чинності підпункт 47 пункту 17 розділу І Закону №2210-VIII, яким частину третю статті 70 Закону № 514-VI викладено в такій редакції: "Якщо на дату проведення загальних зборів приватного акціонерного товариства неможливо визначити, які значні правочини вчинятимуться цим товариством у ході фінансово-господарської діяльності, загальні збори приватного акціонерного товариства (крім банку) можуть прийняти рішення про попереднє надання згоди на вчинення значних правочинів, які можуть вчинятися приватним акціонерним товариством протягом не більш як одного року з дати прийняття такого рішення, із зазначенням характеру правочинів та їх граничної сукупної вартості. При цьому залежно від граничної сукупної вартості таких правочинів повинні застосовуватися відповідні положення частини другої цієї статті".

Своєю чергою, відповідно до пункту 20.2 Статуту ПАТ "Центренерго", затвердженого Протоколом річних загальних зборів акціонерів ПАТ "ЦЕНТРЕНЕРГО" № 1 від 30.03.2018, наглядова рада має право прийняти рішення про попереднє надання згоди на вчинення значних правочинів, надання згоди на вчинення яких виноситься до компетенції Наглядової ради, які можуть вчинятися Товариством протягом не більш як одного року з дати прийняття такого рішення, із зазначенням характеру правочинів та їх граничної сукупної вартості.

Отже, зазначене є порушенням вимог частини третьої статті 70 Закону № 514-VI (у редакції Закону № 2210-VIII), оскільки прийняти рішення про попереднє надання згоди на вчинення значних правочинів можливо лише загальними зборами приватного акціонерного товариства.

Також у Товаристві відсутнє внутрішнє положення про Наглядову раду, що є порушенням вимог статті 51 Закону № 514-VI.

Підсумовуючи викладене, скаржник вважає, що зазначення у статуті типу акціонерного товариств, який не відповідає змінам, внесеним Законом № 2210-VIII, є порушенням законодавства про цінні папери.

Одночасно з цим скаржник вважає помилковими висновки судів попередніх інстанцій, що пунктом 13 II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2210 встановлено кінцеву дату, до якої потрібно було привести статути публічних акціонерних товариств у відповідність до вказаного Закону, без зазначення дати, з якої мали б вчинятися вказані дії, оскільки підпункт 47 пункту 17 розділу І Закону № 2210-VIII, яким частину третю статті 70 Закону № 514-VI викладено в новій редакції і до якої позивач, серед іншого, не привів статут у відповідність, набрав чинності лише 01.05.2018.

Позивач процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався, хоча про відкриття касаційного провадження у справі повідомлений належним чином 06.05.2021, що підтверджується інформацією, зазначеною у повідомленні про вручення поштового відправлення.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам скаржника, висловленим у касаційній скарзі, Верховний Суд виходить з такого.

Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначає Закон України від 30.10.1996 № 448/96-ВР "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" (далі - Закон № 448/96-ВР).

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону № 448/96-ВР, державне регулювання ринку цінних паперів - здійснення державою комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням і порушенням у цій сфері.

Згідно із статтею 2 цього Закону, метою державного регулювання ринку цінних паперів, серед іншого, є дотримання учасниками ринку цінних паперів вимог актів законодавства.

Державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством (частина перша статті 5 Закону № 448/96-ВР).

Відповідно до приписів частини першої статті 7 Закону № 448/96-ВР до основних завдань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, серед іншого, відноситься: захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку відповідно до покладених на неї завдань, серед іншого: встановлює порядок розгляду справ про правопорушення на ринку цінних паперів; встановлює вимоги, порядок та стандарти щодо обов`язкового розкриття інформації емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, забезпечує створення інформаційної бази даних про ринок цінних паперів відповідно до чинного законодавства; виконує інші завдання відповідно до закону (п.п. 14-2, 15, 8 частини другої статті 7 Закону № 448/96-ВР).


................
Перейти до повного тексту