1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 року

м. Київ

cправа № 917/1746/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Волковицька Н. О. - головуючий, Могил С. К., Случ О. В.,

секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,

розглянувши касаційну скаргу заступника керівника Харківської обласної прокуратури

на рішення Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 (суддя Сірош Д. М.) та постанову Східного апеляційного господарського суду від 01.11.2023 (Здоровко Л. М. - головуючий суддя, судді Бородіна Л. І., Лакіза В. В.) у справі

за позовом заступника керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Диканської селищної ради

до Фермерського господарства "Диканське"

про розірвання договору, скасування державної реєстрації права оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку,

(у судове засідання з`явилися: прокурор - Валевач М. М., представники відповідача - Коморна О. В., Рознаєнко М. В.),

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1. Заступник керівника Диканської окружної прокуратури Полтавської області звернувся з позовом в інтересах держави в особі Диканської селищної ради до Фермерського господарства "Диканське" (далі - ФГ "Диканське"), у якому просить:

- розірвати договір оренди землі від 21.10.2020, укладений Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та Фермерським господарством Диканське щодо земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000 га, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради, який зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна 18.11.2020 за № 39328928;

- скасувати державну реєстрацію права оренди земельної ділянки з одночасним припиненням речових прав ФГ "Диканське" на земельну ділянку 5321055100:00:005:0356 площею 13,4000 га, розташовану за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради;

- зобов`язати ФГ "Диканське" повернути Диканській селищній раді земельну ділянку кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000 га, розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради, шляхом підписання акта приймання - передачі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ФГ "Диканське" істотно порушено умови договору щодо обов`язку орендаря використовувати земельну ділянку у відповідності до цільового призначення; спірна земельна ділянка не могла використовуватися відповідачем для вирощування сільськогосподарських культур, оскільки земельну ділянку ФГ "Диканське" було зобов`язане використовувати виключно в межах, визначених договором оренди землі, законом та документацією із землеустрою, а саме як пасовища.

2. Фактичні обставини справи, встановлені судами

2.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, проведеним Диканською окружною прокуратурою вивченням стану додержання вимог земельного законодавства суб`єктами господарювання на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області установлено, що Фермерським господарством "Диканське" (далі - ФГ "Диканське") неналежним чином виконуються умови договору оренди земельної ділянки від 21.10.2020.

Так, наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 55-т від 14.08.2020 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 13, 4000 га пасовища з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області (з подальшим продажем права оренди на земельних торгах).

21.10.2020 за результатами проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, Орендодавець - Головне управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та Орендар - ФГ "Диканське" в особі представника за довіреністю Розраєнка Миколи Васильовича, уклали договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради.

Відповідно до пункту 1 договору оренди землі від 21.10.2020, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Диканського району Полтавської області.

Дата державної реєстрації речового права 18.11.2020, номер запису 39328928.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13, 4000 га, у тому числі, пасовища - 13, 4000 га (пункт 2 договору).

Згідно з пунктом 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5321055100:00:005:0356 на день укладення договору становить 98 057, 58 грн.

Відповідно до пункту 9 договору, орендна плата, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 13 433, 98грн в рік, що становить 13, 70% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пунктами 15, 16, 17 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Умовою збереження стану об`єкта оренди є використання земельної ділянки згідно цільового призначення з дотриманням вимог чинного законодавства.

Відповідно до пункту 28 договору (на момент укладення), одним із основних обов`язків орендаря є використання земельної ділянки за цільовим призначенням, орендарю заборонено вчиняти наступні дії: змінювати вид угідь земельної ділянки; розорювати сіножаті та пасовища.

Рішенням 19-ї сесії Диканської селищної ради 8-го скликання від 12.10.2021 №5 ухвалено внести зміни до договору оренди землі від 21.10.2020, укладеного Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ "Диканське" на земельну ділянку площею 13, 4000 га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 шляхом виключення з пункту 28 договору записів: "...зміну виду угідь земельної ділянки" та "розорювання сіножатей, пасовищ".

Вказане рішення прийняте на підставі заяви голови ФГ "Диканське" Розраєнко Н.Г. про внесення змін до договору оренди землі у зв`язку із розробленням проекту землеустрою щодо забезпечення еколого-економічного обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь на зазначеній земельній ділянці.

До заяви долучено копію відповідного проекту, розробленого у 2020 році ПП "Інститут агрономії" на підставі договору від 17.11.2020.

Пунктом 32 договору оренди землі від 21.10.2020 передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Проте, відповідно до інформації Диканської селищної ради від № 2874/02.1-33, додаткова угода до договору оренди землі від 21.10.2020 земельної ділянки площею 13, 4000 га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 не укладалася з підстав не внесення ФГ "Диканське" відомостей про зміну виду угідь до Державного земельного кадастру.

ФГ "Диканське" згідно з договором оренди землі від 21.10.2020 земельної ділянки площею 13, 4000 га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356, сплачує орендну плату у розмірі 13 433, 98 грн, що становить 13, 70 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка складає 98 057, 58 грн.

Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру від 06.09.2022, земельна ділянка кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000 га за земельними угіддями обліковувалася як пасовища.

18.10.2021 з метою удосконалення визначеної проектом землеустрою 2020 року моделі ведення господарської діяльності на земельній ділянці, ФГ "Диканське" замовило проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки площею 13, 4000 га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.

За результатами розроблення зазначеного проекту землеустрою, для більш ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, окрім інших заходів, для ФГ "Диканське" уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13, 4000 га у рілля площею 5, 0421 га, а решта угідь земельної ділянки площею 8, 3579 га залишаються пасовищами.

Так, відповідно до проекту землеустрою 2021 року контури запроектованих угідь - рілля площею 5, 0421 га у межах земельної ділянки розташовано з урахуванням найменшої крутизни схилу 1-2 градуси, що відповідає вимогам статей 37, 47 Закону України "Про охорону земель", зокрема, у частині охорони земель від ерозії та зсувів. Крім цього, з метою належної охорони ґрунтів земельної ділянки у проекті землеустрою 2021 року визначено особливі заходи щодо системи обробітку ґрунту, а саме: у межах запроектованої ріллі допускається оранка на глибину 18-20 см з періодичним поглибленням на 3-5 см; мілкий і поверхневий обробіток з полицевими лущильниками, дисковими боронами, плоскорізними знаряддями.

Розроблений проект землеустрою 22.02.2022 затверджено ФГ "Диканське" як замовником такої документації у відповідності до вимог пункту 8 частини 3 статті 186 Земельного кодексу України та введено в дію шляхом перенесення в натуру (на місцевість) запроектованих угідь, що відповідає пункту 4.8 розділу 4 ДСТУ 4691:2006 "Землеробство. Терміни та визначення понять" (копія Висновку про погодження та затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та угідь від 22.02.2022).

Місцевим господарським судом встановлено, що під час досудового розслідування кримінального провадження №42022172020000014 від 08.06.2022, слідчим СВ ВП № 2 Полтавського РУП 24.09.2022 проведено огляд місця події, а саме, земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000 га; встановлено, що на момент проведення огляду земельна ділянка частково засіяна сільськогосподарською культурою - соєю.

У подальшому, Диканською окружною прокуратурою Полтавської області, на підставі частини 2 статті 93 Кримінально-процесуального кодексу України, до Диканської селищної ради, як власника земельної ділянки, скеровано листа щодо проведення обстеження земельної ділянки.

На виконання вимог зазначеного листа, 06.10.2022 робочою групою з аудиту земель сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення на території Диканської селищної ради, створеної розпорядженням селищного голови №50-од від 14.04.2021, проведено обстеження земельної ділянки кадастровий номер 5321055100:00:005:0356 площею 13, 4000 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області та перебуває в оренді ФГ "Диканське" згідно з договором оренди землі від 21.10.2020.

У результаті обстеження виявлені порушення земельного законодавства, а саме: статті 37 Закону України "Про охорону земель" - розорювання пасовищ на земельній ділянці із загальної площі 13, 4000 га, розорано орієнтовно 7, 0000 га, на земельній ділянці знаходяться посіви сої.

При цьому, Диканська селищна рада у відповіді на запит прокуратури №51-3690 вих. 22 від 28.09.2022 повідомила, що перевірка проводилась не у відповідності до статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", оскільки Диканською селищною радою не приймалось рішення про здійснення Державного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідач у відзиві на позов повідомив, що не зміг внести відомості про угіддя земельної ділянки до Державного земельного кадастру через те, що фактично проект землеустрою розробником завершено у кінці лютого 2022 року, тобто в період коли у зв`язку з актом збройної агресії російської федерації проти України на території України запроваджено воєнний стан та призупинено функціонування Державного земельного кадастру. Упродовж майже всього 2022 року Державний земельний кадастр не функціонував.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.01.2023, внесені відомості про зміну угідь рілля 5 021 га, пасовища 8, 3579 га. Всього площа земельної ділянки 13, 4000 га.

01.02.2023 Диканська селищна рада та ФГ "Диканське" уклали Додаткову угоду №1 про внесення змін до договору оренди землі від 21.10.2020 (запис в державному реєстрі прав №39328928 від 18.11.2020), укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ФГ "Диканське", кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.

Відповідно до зазначеної угоди, пункт 2 договору змінено та викладено в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка загальною площею 13, 4000 га, у тому числі: рілля 5, 0421 га, пасовища 8, 3579 га".

З пункту 28 договору виключено записи: "- зміну виду угідь земельної ділянки" та "- розорювання сіножатей, пасовищ".

3. Короткий зміст судових рішень у справі

3.1. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 08.06.2023 у справі №917/1746/22, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 01.11.2023, у задоволенні позову відмовлено.

Рішення судів аргументовані тим, що 18.10.2021 з метою удосконалення визначеної проектом землеустрою 2020 року моделі ведення господарської діяльності на земельній ділянці, ФГ "Диканське" замовило проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь земельної ділянки площею 13, 4000га, кадастровий номер 5321055100:00:005:0356.

Розроблений проект землеустрою 22.02.2022 затверджено ФГ "Диканське" як замовником такої документації у відповідності до вимог пункту 8 частини 3 статті 186 Земельного кодексу України та введено в дію шляхом перенесення в натуру (на місцевість) запроектованих угідь.

На підставі вказаного проекту 18.01.2023 до Державного земельного кадастру про спірну земельну ділянку внесені відомості про зміну угідь рілля 5 021 га, пасовища 8, 3579 га. Всього площа земельної ділянки 13, 4000 га.

У спірних правовідносинах судами враховано, що відповідач мав проект землеустрою, яким було уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13, 4000 га у рілля площею 5, 0421 га, а решта угідь земельної ділянки площею 8, 3579 га залишаються пасовищами. Лише за обставин введення в Україні воєнного стану, як наслідок, тимчасового блокування роботи Державного земельного кадастру, тощо, не зміг внести відповідні відомості щодо спірної земельної ділянки. Однак, саме на підставі цього проекту у подальшому таки були внесені відповідні зміни щодо спірної земельної ділянки до Державного земельного кадастру.

Прокурор на підтвердження доводів щодо порушення відповідачем умов цільового використання спірної земельної ділянки посилається на протокол огляду місця події від 24.09.2022, складений у межах кримінального провадження, та акт обстеження стану та використання земельної ділянки Диканської селищної ради від 06.10.2022.

У вказаному акті не зазначено точну площу, на якій було засіяно сою, а визначено лише орієнтовно; відсутні посилання на використання засобів вимірювання, застосування метрологічно повірених приладів; акт фактично лише підтверджує доводи відповідача, що він частково засіював спірну земельну ділянку відповідно до розробленого проекту 2021 року. Разом з тим, акт за своєю правовою природою є лише службовим документом, в якому відображено узагальнений опис виявлених перевіркою фактів, та не є самостійним правовим документом, який встановлює відповідальність суб`єкта господарювання у спосіб, визначений законом.

Крім того, протокол огляду місця події фіксує процесуальну дію в межах кримінального провадження. При цьому, із протоколу слідчого також не вбачається залучення уповноважених осіб задля визначення місцезнаходження спірної земельної ділянки в натурі (шляхом визначення її кадастрового номера), знову ж таки відсутні відомості щодо точної площі засіювання частини земельної ділянки соєю, також відсутні посилання на використання засобів вимірювання, застосування метрологічно повірених приладів тощо.

Факт нецільового використання земельної ділянки можуть підтверджувати й інші докази, однак, у спірних правовідносинах відповідач мав проект землеустрою, яким було уточнено умови з переведення (зміни) угідь із пасовищ загальною площею 13, 4000 га у рілля площею 5, 0421га, а решта угідь земельної ділянки площею 8, 3579 га залишаються пасовищами.

Судами враховано, що позивач, як орендодавець, висловив чітку позицію щодо спірних правовідносин, уклавши із відповідачем додаткову угоду до договору оренди. Зазначене свідчить і про недоцільність розірвання договору оренди під час широкомасштабної воєнної агресії, а розірвання договору оренди землі неминуче призведе до втрати певної частини доходу бюджету місцевої територіальної громади. Орендуючи земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, відповідач сплачує орендні платежі (які наповнюють бюджет), виготовляє сільськогосподарську продукцію для задоволення потреб населення в умовах воєнного стану та не допускає заліснення спірної земельної ділянки.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. Заступник керівника Харківської обласної прокуратури звернулася до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.

Підставою касаційного оскарження є пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України.

Скаржник стверджує, що судами застосовано ст. ст. 13, 15, 24, 25 Закону України "Про оренду землі", статей 35, 37 Закону України "Про охорону земель" без урахування висновку щодо застосування цих норм, викладеного у постановах Верховного Суду від 28.01.2019 у справі № 473/4413/17, від 12.12.2019 у справі № 904/1054/19, від 22.01.2020 у справі № 468/1498/17-ц, від 18.04.2023 у справі № 927/879/21, від 02.11.2022 у справі № 922/3473/21 і застосовано ст. ст. 31, 33-37 ЗК України без урахування висновку щодо застосування цих норм, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.06.2021 у справі № 925/929/19, а також застосовано статті 629 ЦК України, статей 24, 25, 32 Закону України "Про оренду землі" без урахування висновку щодо застосування цих норм, викладеного у постанові Верховного Суду від 05.08.2020 у справі № 468/1680/17-ц.

Спірна земельна ділянка за своїм цільовим призначенням належить до земель сільськогосподарського призначення, передана відповідачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та є пасовищем, а отже не може бути використана відповідачем для посіву сої чи будь-якої іншої культури.

Відповідач з травня 2022 року мав можливість внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру і тільки за умови вчинення Відповідачем таких дій та укладення у встановленому порядку додаткової угоди з Диканською селищною радою до Договору оренди землі від 21.10.2020 його діяльність з розорювання спірної земельної ділянки та її засівання сільськогосподарською культурою відповідала б вимогам закону.

Сама по собі розробка проекту землеустрою, що забезпечує еколого- економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, без внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, навіть за відсутності об`єктивної можливості це зробити, не надає право орендарю використовувати земельну ділянку за іншим видом використання.

Також не враховано висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 522/15651/16-а, від 31.10.2019 у справі № 826/27247/15, від 30.01.2020 у справі № 640/4550/19 щодо застосування ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та застосовано ст. 55 Конституції України, ст. 4 ГПК України без урахування висновку щодо застосування цих норм, викладеного у постанові Верховного Суду від 19.09.2019 у справі № 924/831/17.

Диканська селищна рада здійснювала реалізацію своїх повноважень та виконувала функції, визначені Земельним кодексом України, Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про охорону земель" шляхом обстеження земельної ділянки, що належить їй на праві комунальної власності та передана в оренду відповідачу і способом реалізації таких повноважень - є обстеження, результати якого викладені у акті обстеження стану та використання земельної ділянки від 06.10.2022.

24.09.2022 в ході досудового розслідування кримінального провадження, внесеного до ЄРДР №42022172020000014 від 08.06.2022, відповідно до вимог статті 237 КПК України проведений огляд місця події з метою фіксації порушення чинного законодавства, а саме, підтвердження факту розорювання пасовищ та обробітку земельної ділянки. При вирішенні господарських спорів може бути досліджений і протокол огляду місця події, який проведений в межах провадження з іншої справи, зокрема кримінальної.

Безпідставним є відхилення судами вказаних доказів на тій підставі, що в них не зазначено про використання будь-яких технічних пристроїв при їх складанні, не залучення спеціалістів у галузі охорони земель, відсутність доказів запрошення представників відповідача до участі у обстеженні земельних ділянок тощо.

Крім того, суди застосували статті 13, 78, 86 ГПК України без урахування висновку щодо застосування цих норм, викладеного у постановах Великої Палати Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц, постановах Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17, від 21.08.2020 у справі №904/2357/20, від 18.01.2021 справа № 915/646/18.

4.2. У відзиві на касаційну скаргу відповідач стверджує, що рішення судів не ставить під сумнів обов`язковість внесення відомостей до державного земельного кадастру, що і було виконано ФГ "Диканське" на підставі проекту землеустрою. Водночас скаржником не наводиться жодної норми Закону України "Про державний земельний кадастр" чи Порядку ведення Державного земельного кадастру, де б було вказано строки для внесення відомостей, а також, що виконання проектів землеустрою можливе тільки після внесення відомостей до державного земельного кадастру. У свою чергу, відповідно до частини другої статті 20 Закону України "Про землеустрій" заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями.

Акт обстеження стану та використання земельної ділянки від 06.10.2022 складено поза межами визначених законом заходів державного контролю, тобто у спосіб не передбачений законом. Протокол огляду місця події, що складений слідчим СВ ВП №2 Полтавського РУП 24.09.2022 складений формально, без повідомлення та участі представників ФГ "Диканське", а також без залучення спеціалістів. Крім того, у скарзі прокурор спираючись на вищевказаний протокол огляду зазначає, що земельна ділянка засіяна частково соєю, хоча в протоколі огляду вказано всю площу 13,4 га, яка засіяна соєю. Тож відсутній факт розорення пасовища, немає погіршення якості ґрунтів та виснаження земель в діях ФГ "Диканське".

5. Позиція Верховного Суду

5.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.


................
Перейти до повного тексту