1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2024 року

м. Київ

справа №320/9007/22

адміністративне провадження № К/990/23786/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача: Мартинюк Н.М.,

суддів: Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №320/9007/22

за позовом ОСОБА_1

до Територіального сервісного центру №0741 ГСЦ МВС у Волинській області, Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області

про визнання висновку і дій протиправними, зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Рукіна Віктора Вячеславовича

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2023 року (головуючий суддя: Аліменко В.О., судді: Бєлова Л.В., Кучма А.Ю.)

УСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У вересні 2022 року ОСОБА_1 пред`явив позов до Територіального сервісного центру №0741 ГСЦ МВС у Волинській області, Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області, у якому просив суд:

- визнати протиправним висновок РСЦ МВС у Волинській області від 21 серпня 2018 року №31/3-2320;

- визнати протиправними дії ТСЦ №0741 ГСЦ МВС у Волинській області щодо скасування державної реєстрації транспортного засобу марки МЕRCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 ;

- зобов`язати ТСЦ №0741 ГСЦ МВС у Волинській області вчинити дії щодо поновлення перереєстрації на нового власника ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу (СГ) транспортного засобу автомобіля марки МЕRCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1, д.н.з. НОМЕР_2 за свідоцтвом про реєстрацію серія НОМЕР_3 .

ОСОБА_1 обґрунтовував позовні вимоги тим, що з 31 січня 2017 року він є власником транспортного засобу марки МЕRCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1, д.н.з. НОМЕР_2 . Вказував, що державна реєстрація цього автомобіля була скасована 28 серпня 2018 року. Стверджував, що довідався про це на початку вересня 2022 року. Доводив, що державна реєстрація транспортного засобу була скасована протиправно. У цьому контексті ОСОБА_1 зазначав, що при перевірці первинної реєстрації належного йому транспортного засобу не було встановлено факту реєстрації за фіктивними чи підробленими документами і до такої реєстрації він не має відношення.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року позов задоволено:

- визнано протиправним та скасовано висновок РСЦ МВС у Волинській області від 21 серпня 2018 року №31/3-2320;

- визнано протиправними дії ТСЦ №0741 ГСЦ МВС у Волинській області щодо скасування державної реєстрації транспортного засобу марки МЕRCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 ;

- зобов`язано ТСЦ №0741 ГСЦ МВС у Волинській області вчинити дії щодо поновлення перереєстрації на нового власника гр. ОСОБА_1 за договором купівлі-продажу (СГ) транспортного засобу автомобіля марки МЕRCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1, д.н.з. НОМЕР_2 за свідоцтвом про реєстрацію серія НОМЕР_3 .

Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що висновок від 21 серпня 2018 року №31/3-2320 в частині скасування реєстрації вказаного транспортного засобу є необґрунтованим.

Крім цього, суд першої інстанції дійшов висновку, що скасування державної реєстрації транспортного засобу за позивачем відбулося за відсутності документів чи обставин, які засвідчують факт реєстрації (перереєстрації) саме за фіктивними чи підробленими документами, та без дотримання норм пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року №1388.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2023 року задоволена апеляційна скарга Головного сервісного центру МВС України, скасоване рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року та прийнята нова постанова про відмову у задоволенні позову.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що ТСЦ №0741 ГСЦ МВС у Волинській області не є юридичною особою, а відтак не може бути відповідачем у справі. У цьому контексті апеляційний суд додав, що позбавлений процесуальної можливості замінити неналежного відповідача.

Крім цього, суд апеляційної інстанції зауважив, що пункт 40 Порядку №1388 передбачав необхідність скасування реєстрації транспортного засобу у разі виявлення факту його реєстрації за фіктивними (підробленими) документами та передачу відповідних документів до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки. У цьому контексті апеляційний суд зазначив, що такий факт був виявлений у результаті перевірки законності державної реєстрації транспортного засобу марки МЕRCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 .

На цій основі суд апеляційної інстанції констатував, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Короткий зміст касаційної скарги і відзивів

Представник позивача просить Верховний Суд скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2023 року та залишити в силі рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року.

В обґрунтування підстав касаційного оскарження представник позивача послався на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").

Скаржник стверджує, що суд апеляційної інстанції застосував норми статті 43, 46 КАС України без урахування висновку щодо їхнього застосування у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 лютого 2019 року у справі №761/3884/18.

Ухвалою від 6 липня 2023 року Суд відкрив касаційне провадження на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

Територіальний сервісний центр №0741 ГСЦ МВС у Волинській області, Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області не подали відзивів на касаційну скаргу, копію ухвали про відкриття касаційного провадження отримали 20 липня 2023 року і 14 липня 2023 року відповідно.

Головний сервісний центр МВС України у відзиві просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувану постанову залишити без змін.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

18 січня 2017 року ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області провів первинну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 за гр. ОСОБА_2 з видачею свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_4, д.н.з. НОМЕР_5 .

31 січня 2017 року ТСЦ 8047 РСЦ МВС в місті Києві провів перереєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 на гр. ОСОБА_3 на підставі договору, укладеному в ТСЦ, та видав свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3, д.н.з. НОМЕР_2 .

На виконання вимог постанови Генеральної прокуратури України від 27 липня 2018 року та на підставі листа ГСЦ МВС від 2 серпня 2018 року №31/2856 наказом РСЦ МВС у Волинській області від 3 серпня 2018 року №138 створено комісію для проведення перевірки законності державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 .

21 серпня 2018 року начальник РСЦ МВС у Волинській області затвердив висновок №31/3-2320 за результатами перевірки законності державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 .

Згідно з цим висновком, під час перевірки виявлено факт державної реєстрації транспортного засобу у ТСЦ 0741 за документами, які мають явні ознаки підробки.

Так, комісія встановила, що "згідно відомостей ЄДР МВС 18.01.2017 здійснено державну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, 2014 р.в., кузов НОМЕР_1, свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4, власник ОСОБА_2 .

Згідно вантажно-митної декларації Львівської митниці ДФС №209000020/2016/001717 від 13.06.2016, що була надана для реєстрації транспортного засобу, в описі товару вказано легковий автомобіль марки MERCEDES-BENZ, модель S-KLASSE, бувший у використанні, 2014 р.в., кузов № НОМЕР_6, чорного кольору, тип кузова - легковий седан, призначення - пасажирський, який ввезений на територію України в інтересах ТОВ "ЗАХІДНАФТОХІМ". Водночас, згідно електронної вантажно-митної декларації №209000020/2016/001717 від 13.06.2016 з реєстру основних листів ВМД та додаткової інформації Національної автоматизованої інформаційної системи Департаменту ДАІ МВС України в описі товару вказаний повністю укомплектований кузов для легкового автомобіля марки MERCEDES-BENZ, модель S MAYBACH, ідентифікаційний номер (кузова) - НОМЕР_6, 2014 р.в., чорного кольору, призначений для встановлення на легковому автомобілі марки "MERCEDES-BENZ".

Для перевірки процедури митного оформлення транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ, модель S MAYBACH, ідентифікаційний номер (кузова) - НОМЕР_6, 2014 р.в. працівниками РСЦ МВС у Волинській області надіслано запит до Львівської митниці ДФС 08.08.2018 вих. №31/3-2202. У відповідь 16.08.2018 вх. №4234 отримано видруки вантажно-митної декларації №209000020/2016/001717 від 13.06.2016 з АСМО "Інспектор", згідно якої Львівською митницею ДФС 13.06.2016 проведено митне оформлення повністю укомплектованого кузова для легкового автомобіля".

Зазначене дало комісії РСЦ МВС у Волинській області підстави вважати, що й інші документи, які стали підставою для державної реєстрації, є фіктивними (підробленими), а саме: договір купівлі-продажу №ZNH-79819/2016 від 16 червня 2016 року, виданий ТОВ "ЗАХІДНАФТОХІМ", акт огляду реалізованого транспортного засобу від 21 жовтня 2016 року №6908/16/000114, виданий ТОВ "ЗАХІДНАФТОХІМ", акт прийому-передачі між ТОВ "ЗАХІДНАФТОХІМ" та ОСОБА_2, сертифікат відповідності №UAI.197.0041188-16, виданий ОС ПП "Полісся Авто-Тест" термін дії з 16 грудня 2016 року до 15 грудня 2017 року.

За результатами перевірки законності державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1, комісія у складі співробітників РСЦ МВС у Волинській області відповідно до пункту 40 Порядку №1388, керуючись пунктами 12, 13 розділу VI Положення про регіональний сервісний центр МВС у Волинській області, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 7 листопада 2015 року №1402 (у редакції наказу МВС України №404 від 19 серпня 2017 року), зазначила:

1. перевірку законності державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 закінчити;

2. ТСЦ 0741 РСЦ у Волинській області скасувати державну реєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 ;

3. копії документів, що стали підставою для державної реєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1, копію висновку направити до ГУ НП у Волинській області для вирішення питання про внесення відомостей до ЄРДР;

4. ТСЦ 0741 РСЦ у Волинській області про скасування реєстрації/перереєстрації транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 повідомити останніх власників.

5. Копію висновку направити до ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області для виконання.

28 серпня 2018 року ТСЦ 0741 РСЦ МВС у Волинській області скасував перереєстрацію транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1, свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3, д.н.з. НОМЕР_2 та зняв його з обліку у зв`язку із скасуванням державної реєстрації.

Листом від 27 вересня 2022 року №31/3-61аз Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС України у Волинській області, за результатами розгляду адвокатського запиту від 14 вересня 2022 року №81/22-ф, повідомив, що підставою для скасування державної реєстрації автомобіля MERCEDES-BENZ S600, кузов НОМЕР_1 став висновок РСЦ МВС у Волинській області від 21 серпня 2018 року №31/3-2320.

Не погоджуючись з цими висновком та діями відповідачів, ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання урегульовано Законом України від 30 червня 1993 року № 3353-XII "Про дорожній рух" (далі також - "Закон №3353-XII", у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

У статті 34 Закону №3353-XII визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

Процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлена Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 року №1388 (далі також - "Порядком №1388", у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктом 3 Порядку №1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1388 власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Відповідно до пункту 8 Порядку №1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку:

договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках;

укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою;

договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу;

свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати;

рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном;


................
Перейти до повного тексту