1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 140/4511/23

адміністративне провадження № К/990/42484/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Яковенка М. М.,

суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 140/4511/23

за адміністративним позовом Фермерського господарство "ЗАХІД-ОВОЧ" до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Волинській області на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду (колегія у складі суддів: Шавель Р. М., Бруновська Н. В., Хобор Р. Б.) від 20 листопада 2023 року,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У березні 2023 року Фермерське господарство "Захід-Овоч" (далі - ФГ "Захід-Овоч") звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7508155/37626601 від 26 жовтня 2022 року, № 7540452/37626601 від 01 листопада 2022 року, № 8317402/37626601 від 22 лютого 2023 року, № 8317401/37626601 від 22 лютого 2023 року та № 8317403/37626601 від 22 лютого 2023 року;

- зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані ФГ "Захід-Овоч" податкові накладні № 2 від 27 вересня 2022 року, № 1 від 01 жовтня 2022 року, № 2 від 13 жовтня 2022 року, № 3 від 14 жовтня 2022 року, № 4 від 18 жовтня 2022 року датою їх первинного подання;

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь позивача витрати по сплаті судового збору та витрати на професійну правничу допомогу.

2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року позов задоволено.

3. Головне управління ДПС у Волинській області не погодившись із прийнятим судовим рішенням подало 06 липня 2023 року апеляційну скаргу, яку ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року залишено без руху у зв`язку з порушенням пункту 1 частини п`ятої статті 296 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) - не сплачено судовий збір за подання апеляційної скарги, та надано десятиденний строк з дня вручення копії цієї ухвали для усунення виявленого недоліку.

4. Відповідно до довідки про доставку електронного листа, ухвалу про залишення апеляційної скарги без руху доставлено до електронного кабінету Головного управління ДПС у Волинській області 14 серпня 2023 року о 13:27.

5. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2023 року апеляційну скаргу повернуто скаржнику. Ухвалу спрямовано засобами поштового зв`язку.

6. 22 вересня 2023 року Головне управління ДПС у Волинській області повторно звернулося до суду апеляційної інстанції із апеляційною скаргою на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року та клопотанням про поновлення строку на його оскарження.

7. Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2023 року повторно подану апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення суду першої інстанції залишено без руху. Надано десятиденний строк із дня отримання копії цієї ухвали для усунення її недоліків шляхом надіслання: заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження судового рішення із зазначенням поважних причин для його поновлення та квитанції про сплату судового збору.

8. На виконання ухвали суду від 06 листопада 2023 року Головне управління ДПС у Волинській області 17 листопада 2023 року надіслало клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, в обґрунтування якого зазначає, що у межах встановленого законом строку зверталося до суду із апеляційною скаргою, яку було повернуто з підстав ненадання доказів сплати судового збору. Скаржник наголошує на тому, що недолік, який був підставою для повернення апеляційної скарги був усунутий скаржником. При цьому повторно подана апеляційна скарга подана у максимально короткий строк.

Скаржник зауважує, що в умовах військового стану рахунок Головного управління ДПС у Волинській області фінансується в недостатньому обсязі. Отже, у апелянта існувала об`єктивна неможливість сплати судового збору, що не залежала від його волевиявлення та пов`язана із дійсними істотними перешкодами і труднощами для своєчасного вчинення процесуальної дії - сплати судового збору.

9. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року визнано неповажними наведені Головним управлінням ДПС у Волинській області причини пропуску строку на апеляційне оскарження рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року у справі № 140/4511/23 та залишено клопотання про поновлення цього строку без задоволення.

Відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 червня 2023 року у справі № 140/4511/23.

10. Не погодившись із ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2023 року, Головне управління ДПС у Волинській області 15 грудня 20223 року звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права просило її скасувати та направити справу до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

11. Ухвалою Верховного Суду від 26 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання відзиву. Витребувані матеріали справи.

12. Ухвалою Верховного Суду закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд у порядку письмового провадження.

13. Станом на час розгляду справи письмового відзиву на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходило, що не перешкоджає її розгляду по суті.

IІ. ОЦІНКА СУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

14. Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження суд керувався пунктом 4 частини першої статті 299 КАС України, та указав, що на виконання вимог ухвали про залишення апеляційної скарги без руху у встановлений судом строк, скаржником не усунуто недоліку апеляційної скарги, оскільки не подано заяви про поновлення строку апеляційного оскарження із зазначенням поважних підстав для його поновлення.

15. При цьому суд апеляційної інстанції зауважив, що зазначені скаржником підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження не можуть бути визнані поважними, оскільки стосуються адміністративно-організаційної діяльності суб`єкта владних повноважень. Будь-які обставини, які пов`язані з цією діяльністю, в тому числі, і ті, що негативно впливають на її ефективність, не можуть розцінюватися як такі, що надають підстави для застосування до суб`єкта владних повноважень режиму "послаблення" у відносинах, які прямо чи опосередковано стосуються особи без такого статусу. До таких обставин відносяться, зокрема обставини, що створюють труднощі у сплаті судового збору. Ці обставини не надають права суб`єкту владних повноважень у довільно обраний час після спливу встановленого законом строку на апеляційне оскарження реалізовувати право на оскарження судового рішення.

16. Водночас, за позиції апеляційного суду, обставини попереднього звернення до суду з апеляційною скаргою у цій справі не можуть бути поважними підставами для поновлення строку звернення до суду, оскільки право на повторне звернення з апеляційною скаргою після її повернення не є абсолютним й окрім його реалізації без зайвих зволікань, скаржник повинен довести, що повернення вперше поданої апеляційної скарги відбулося з причин, які об`єктивно не залежали від особи, яка оскаржує судові рішення.

17. Щодо покликання відповідача на обставину введення на території України воєнного стану, апеляційний суд зазначив, що питання поновлення строку на апеляційне оскарження судових рішень у випадку його пропуску з причин, пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні, вирішується в кожному конкретному випадку, виходячи з доводів, наведених у заяві про поновлення такого строку. Однак, сам лише факт запровадження воєнного стану не може бути підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження судових рішень у всіх абсолютно випадках, тим більш, якщо апеляційну скаргу подає суб`єкт владних повноважень і не наводить належного обґрунтування причин, які унеможливили подання апеляційної скарги у більш стислий строк.

IІІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

18. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судом неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення у справі.

19. На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що оскільки первинно апеляційну скаргу подано з дотриманням строку апеляційного оскарження, а повторне звернення до суду відбулося в найкоротші строки без зволікань, пропущення процесуального строку має бути визнано судом таким, що відбулось з поважних причин.

20. Втім, суд апеляційної інстанції, постановляючи ухвалу про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Волинській області у зв`язку з пропуском строку на апеляційне оскарження, вищезазначені обставини не врахував.

IV. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.

22. Статтею 129 Конституції України однією із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.

23. Забезпечення права на апеляційний перегляд справи відповідно до пункту 6 частини третьої статті 2 КАС України є однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства. Одночасно забезпечення апеляційного перегляду справи є гарантією від можливої судової помилки, а відтак і гарантією правопорядку.

24. Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

25. Згідно з частиною першою статті 293 КАС України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.

26. Статтею 295 КАС України встановлено порядок і строки апеляційного оскарження судових рішень.

27. Відповідно до частини першої статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.


................
Перейти до повного тексту