1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2024 року

м. Київ

справа №480/4941/22

провадження № К/990/17147/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Адміністрації Державної прикордонної служби України

на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2022 року (суддя Воловик С.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року (головуючий суддя Бегунц А.О., судді Курило Л.В., Рєзнікова С.С.)

у справі №480/4941/22

за позовом ОСОБА_1

до Адміністрації Державної прикордонної служби України

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України, в якому просив:

- визнати протиправною відмову відповідача щодо підготовки та подання до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області документів для призначення позивачеві пенсії за вислугу років, яка викладена у листі від 12 липня 2022 року №11/Я-5014-821 3;

- зобов`язати відповідача підготувати та подати до органу, що призначає пенсію (Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області) документи для призначення позивачеві пенсії за вислугу років, визначені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 та Інструкцією про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та з інших соціальних питань, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17 вересня 2018 року № 760.

2. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2022 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року, позов задоволено: визнано протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо відмови в оформленні та направленні необхідних документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, з урахуванням пільгової вислуги; зобов`язано Адміністрацію Державної прикордонної служби України оформити та направити необхідні документи до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби", з урахуванням пільгової вислуги.

3. Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, відповідач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції та прийняти нове рішення про відмову у позові.

4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що наказом начальника НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 12 травня 2022 року № 245-ос (про особовий склад) підполковника ОСОБА_1, старшого офіцера відділу організації прикордонної служби штабу, виключено зі списків особового складу загону як такого, що звільнений з військової служби в запас Збройних Сил України наказом начальника Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України від 10 травня 2022 року №124-ос за підпунктом "г" (через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу - один із подружжя, обоє з яких проходять військову службу і мають дитину (дітей) віком до 18 років) пункту 3 частини 5 статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

6. Згідно з витягом з наказу начальника НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 12 травня 2022 року № 245-ос "Про особовий склад", вислуга років на день звільнення становить: календарна - 22 роки 09 місяців 28 днів; пільгова - 08 років 02 місяці 28 днів; всього: 31 рік 00 місяців 26 днів.

7. Позивач звернувся до Адміністрації Державної прикордонної служби України із заявою про здійснення підготовки та подання до органу, що призначає пенсію (Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області) необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, що затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1.

8. Листом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 12 липня 2022 року №11/Я-5014-8213 повідомлено, що позивач не має права на пенсію, оскільки вислуга років (22 роки 09 місяців 28 днів) не відповідає умовам призначення пенсії за вислугу років, встановлених пунктом "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), а тому у відповідача відсутні правові підстави для надання доручення Сумському прикордонному загону про підготовку документів, необхідних для призначення пенсії за вислугу років на умовах, визначених статтею 12 Закону № 2262-ХІІ.

9. Не погодившись з такою відмовою відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, врахував правовий висновок, викладений Верховним Судом у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у постанові від 03 березня 2021 року у справі 805/3923/18-а і у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 14 квітня 2021 року у справі №480/4241/18 і зробив висновок про те, що у ОСОБА_1 наявні 22 роки 09 місяців 28 днів вислуги у календарному обчисленні та у пільговому обчисленні - 08 років 02 місяці 28 днів, загалом 31 рік 00 місяців 26 днів.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

11. В обґрунтування касаційної скарги скаржник послався на відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо визначення вислуги років військовослужбовця для призначення пенсії після набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року №119 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393" та зазначив, що для призначення пенсії позивачеві його вислуга років військовослужбовця визначається у календарному обчисленні без періодів служби, зарахованих на пільгових умовах. На момент звільнення позивач не мав 25 років вислуги років у календарному обчисленні.

12. Також відповідач покликається на неврахування судами попередніх інстанцій висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Великої Палати Верховного Суду від 28 листопада 2018 року у справі №537/1980/16-а про те, що саме уповноважені структурні підрозділи здійснюють перевірку поданих звільненими зі служби особами заяв про призначення пенсії, здійснюють обчислення вислуги років для призначення пенсії і встановлюють наявність підстав для її призначення. Натомість, судами першої та апеляційної інстанції були враховані правові висновки, викладені Верховним Судом у постанові від 03 березня 2021 року у справі № 805/3923/18-а, від 26 квітня 2021 року у справі № 766/5993/17, які не підлягали застосуванню, оскільки такі висновки було зроблено за іншого правового регулювання подібних правовідносин.

13. У відзиві на касаційну скаргу позивач погоджується з висновками судів попередніх інстанцій та зазначає, що пільгова вислуга враховується саме при призначенні пенсій згідно з пунктом а статті 12 Закону № 2262-ХІІ. Відтак, положення усіх зазначених вище нормативно-правових актів не ставлять в залежність набуття права на пенсію за вислугою років від наявності відповідної кількості виключно календарної вислуги та не встановлюють те, що вислугу років у пільговому обрахуванні не можуть зараховувати до вислуги років для призначення особі відповідної пенсії.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

15. Нормами частин першої, п`ятої статті 14 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" передбачено, що до особового складу Державної прикордонної служби України входять військовослужбовці та працівники Державної прикордонної служби України. Комплектування Державної прикордонної служби України військовослужбовцями і проходження ними військової служби здійснюються на підставі Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".

16. За приписами частини першої статті 25 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" держава забезпечує соціальний захист особового складу Державної прикордонної служби України відповідно до Конституції України, цього Закону та інших актів законодавства. Пенсійне забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України здійснюється у порядку та у розмірах, встановлених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

17. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах прикордонної служби, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

18. Статтею 1 Закону № 2262-XII встановлено, що особи з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції та на службі на посадах начальницького складу в Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.


................
Перейти до повного тексту