1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2024 року

м. Київ

cправа № 915/305/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Мачульський Г. М. - головуючий, Волковицька Н. О., Могил С. К.,

розглянувши у письмовому провадженні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.09.2023 (колегія суддів: Ярош А. І. - головуючий, Принцевська Н. М., Діброва Г. І.) та рішення Господарського суду Миколаївської області від 07.04.2023 (суддя Мавродієва М. В.)

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Нібулон"

про стягнення суми,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1 Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Нібулон", у якому просило стягнути із останнього 50 351,04 грн збору за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ - 92 № 29110081 від 29.11.2021.

1.2 Позовні вимоги обґрунтовані тим, що затримка вагонів на станційних коліях станції Пальміра відбулась з вини відповідача, який не надав з першою партією вагонів накладну, а продовжував формувати маршрут на коліях загального користування, у зв`язку з чим, відповідач повинен сплатити позивачу збір за зберігання вантажу на коліях загального користування.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2.1 Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 07.04.2023, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.09.2023, у позові відмовлено.

2.2 Судові рішення мотивовані тим, що: відповідачем не було допущено порушення умов договору та нормативних актів при оформленні маршрутного потягу однією накладною з відомістю вагонів, що перевозяться маршрутом; позивачем не надано суду належних та допустимих доказів того, що затримка вагонів на коліях загального користування сталася поза межами встановлених у договорі строків та з порушенням порядку, визначеного у додатку № 1-4 до договору "Умови організації накопичення вагонів", що виключає підстави для нарахування збору за зберігання вантажу та задоволення позову. Крім того, суд першої інстанції відмовив у задоволенні заяви відповідача про застосування наслідків спливу строку позовної давності з огляду на відсутність підстав для її задоволення.

3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція інших учасників справи

3.1 У касаційній скарзі, з урахуванням її уточнення, позивач просить скасувати вищевказані судові рішення та прийняти нове, яким позов задовольнити.

3.2 На обґрунтування касаційної скарги, з урахуванням її уточнення, позивач посилався на те, що оскаржувані судові рішення прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права. Заявник касаційної скарги вказує на те, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

4. Мотивувальна частина

4.1 Суди встановили, що 26.06.2020 Акціонерним товариством "Українська залізниця" направлено відповідачу інформаційне повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-14291113/2020-001 від 25.02.2020, яким позивач засвідчив прийняття від відповідача пропозиції (акцепт) укладення договору та повідомив про присвоєння замовнику кодів відправника/одержувача 8496, платника 8211375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером. Повідомлено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.

4.2 Згідно з пунктом 1.1 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020, у редакції, що оприлюднено 27.08.2021, та яка вводиться в дію 01.09.2021, (далі - договір) предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

4.3 Відповідно до пункту 1.2 договору при його виконанні сторони використовують такі скорочені найменування нормативно-правових актів, які перелічені у цьому пункту договору.

4.4 Пунктом 1.3 договору наведені нижче визначення вживаються в договорі в такому значенні: маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною, яка відповідає ваговій нормі та/або кількості вагонів у поїзді, що встановлені перевізником; - маршрутний поїзд вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення замовником, який відповідає установленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами; - первинні документи - документи, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення, зокрема: перевізні документи, зведена відомість, накопичувальна картка, відомість плати за користування вагонами та контейнерами, подавання, забирання вагонів та маневрову роботи інші; - послуги, пов`язані з організацією та здійсненням перевезення вантажів - послуги, що надаються перевізником замовнику згідно з Договором (додатків до нього), у т.ч. на підставі окремої заявки замовника.

4.5 Згідно з пунктом 1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

4.6 Пунктами 2.1.4, 2.1.5, 2.1.7 договору передбачено, що за умовами договору замовник зобов`язаний, зокрема, сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника. Відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України.

4.7 Відповідно до пунктів 2.3.2, 2.3.5 договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника, згідно інформації, розміщеної у системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів. Складати документи, передбачені пунктами 1.3, 1.4 та розділом 4 договору, щодо нарахування сум платежів.

4.8 Пунктом 3.1 договору передбачено, що розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.

4.9 Відповідно до пункту 3 договору невід`ємною частиною договору є додатки, зокрема, додаток 1-1 Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами; додаток 1-4 Умови організації накопичення вагонів.

4.10 Згідно з пунктом 1 Додатку № 1-4 до договору Умови організації накопичення вагонів (надалі - Додаток) на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами (маршрутами) на станції призначення (далі - накопичення вагонів).

4.11 Умовами пунктів 2, 3, 4 Додатку визначено, що станціями накопичення можуть бути станції відправлення та / або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення. Для організації накопичення вагонів замовник направляє для погодження перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення замовника, перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову. У межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, замовник щомісячно надає перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.

4.12 Пунктами 5, 6, 7, 8 Додатку унормовано, що на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення. Початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - оформлення перевізного документу. Час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

4.13 Відповідно до пункту 9 Додатку за послугу з накопичення вагонів замовник сплачує: плату за вільним тарифом Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу відповідно до Додатку 1-1 до договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п.9.1); за затримку вагонів Замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п.9.3); за затримку власних вагонів Перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. Договору (п.9.2). Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення замовнику не нараховується.

4.14 Згідно з пунктом 10 Додатку нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника Замовника, яким замовлено надання такої послуги.

4.15 Також встановлено, що 21.05.2018 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" та відповідачем було укладено договір № 7990 про подачу та забирання вагонів при станції Пальміра, місто ст.Пальміра Черкаська область від 21.05.2018 зі строком дії до 20.05.2023 (далі - договір № 7990), за умовами пункту 1 якого згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить власнику, примикає стрілочним переводом № 107 до колії № 10 станції Пальміра Філії і обслуговується локомотивом залізниці. Межею під`їзної колії є знак Межа під`їзної колії, який встановлено біля заднього стику хрестовини стрілочного переводу №107.

4.16 Пунктом 6 договору № 7990 передбачено, що вагони на під`їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням вагонів на місцях завантаження, вивантаження. Здача вагонів проводиться: на під`їзній колії фронт навантаження. Загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, не більше 12 одиниць (48 осей) 1140 тон. З під`їзної колії вагони повертаються всією партією, одночасно поданою, або в кількості не менше переданої групи вагонів з однорідним вантажем.

4.17 Відповідно до пункту 7 договору № 7990 про готовність вагонів до забирання користувач під`їзної колії передає залізниці повідомлення за формою встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими Міністерством транспорту України від 25.02.1999 № 113, зареєстрованими Міністерством юстиції України 15.03.1999 № 165/3458.

4.18 Пунктами 8, 9, 10, 11 договору № 7990 визначено, що приймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється на під`їзній колії фронт навантаження. Максимальна переборна спроможність вантажних пунктів: зернові вантажі фронт подачі 12 вагонів, фронт навантаження: для однорідного вантажу 1 вагон за 20 хв, для різних культур 2 вагони за 20 хв. Максимальна переборна спроможність вантажного фронту 60 вагонів на добу. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту подачу вагонів на під`їзну колію до моменту отримання залізницею повідомлення власника про готовність вагонів до забирання. Термін виконання технологічних операцій з вагонами: навантаження зерна - 2 вагони за 20 хв., підкочування вагонів маневровою лебідкою - 5 хв. на один вагон.

4.19 Відповідно до пункту 14 договору № 7990 власник сплачує залізниці плату: за подачу, забирання вагонів по таблицям № 1 та № 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги, Тарифного керівництва № 1; за користування вагонами (контейнерами) - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами: за складування вантажів або примикання під`їзних колій у смузі відведення немає; за маневрову роботу згідно Тарифного керівництва № 1; інші збори і плати згідно Тарифного керівництва № 1. Збори і плати вносяться: на рахунок залізниці (особовий рахунок № 8211375).

4.20 Умовами пункту 15 договору № 7990 передбачено, що користувач несе відповідальність за схоронність рухомого складу і контейнерів, згідно із статтею 124 Статуту залізниць України та розділу 6 Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України.

4.21 Суди встановили, що 26-27 листопада 2021 року по станції Пальміра Одеської залізниці відповідач проводив навантаження залізничних вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці №41863135 Пальміра - Миколаїв-Вантажний.

4.22 Накопичення вагонів 26-27 листопада 2021 року на станції Пальміра підтверджується актами загальної форми ГУ-23, а саме:

- акти загальної форми № 129 від 26.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 26.11.2021 о 14:50); № 139 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00);

- акти загальної форми № 130 від 27.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 05:00); № 138 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00);

- акти загальної форми № 132 від 27.11.2021 (час початку затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 12:20), № 137 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 12 вагонів 27.11.2021 о 22:00);

- акти загальної форми № 134 від 27.11.2021 (час початку затримки 2 вагонів 27.11.2021 о 16:35), № 136 від 27.11.2021 (час закінчення затримки 2 вагонів 27.11.2021 о 22:00).

4.23 Опис обставин, що викликали складання актів: затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження. Дані вагони простоюють на 3 ст. колії в очікуванні оформлення документа та накопичення маршрута. Акти підписано представником відповідача без зауважень.

4.24 На підставі актів загальної форми від 27.11.2021 № 136, № 137, № 138, № 139 позивачем нараховано відповідачу плату за зберігання вантажів, що підтверджується накопичувальною карткою форми ФДУ-92 № 29110081 від 29.11.2021 на загальну суму 41959,20 грн без ПДВ, яка підписана вантажовласником - відповідачем із зауваженнями наступного змісту: З даними нарахуваннями незгоден, так як накопичення сплачено по накопичувальній картці № 29110080, а також вагони невірно поставлено на акт загальної форми.


................
Перейти до повного тексту