1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2024 року

м. Київ

справа №380/12745/21

адміністративне провадження № К/990/10816/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Коваленко Н.В.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 380/12745/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Княжий Холл" до Міністерства культури та інформаційної політики України (далі - Мінкультури), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: ОСОБА_1, Громадська організація "Народна дія Львів", про визнання протиправним та скасування припису, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ТОВ "Княжий Холл"

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2023, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Гінди О.М., суддів Затолочного В.С., Пліша М.А.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 30.07.2021 ТОВ "Княжий Холл" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати припис Мінкультури від 20.07.2021 № 8400/6.11.6.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Княжий Холл" вказало на протиправність оспорюваного припису Мінкультури від 20.07.2021 № 8400/6.11.6, оскільки у нього відповідно до вимог частини четвертої статті 32 Закону України 08.06.2020 № 1805-III "Про охорону культурної спадщини" (далі - Закон № 1805-III) не виникло обов`язку отримати погодження та дозволи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини для здійснення будівельних робіт в межах історичного ареалу міста Львова через те, що межі цього ареалу не затверджено. Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради від 09.12.2005 № 1311 "Про затвердження меж історичного ареалу та зон регулювання забудови міста Львова", на думку позивача, не може вважатися належним документом, яким затверджено межі історичного ареалу м. Львова, оскільки воно прийняте без погодження таких центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини.

Також, ТОВ "Княжий Холл" послалось на порушення відповідачем процедури проведення контрольного заходу, який повинен був здійснюватися у порядку, визначеному Законом України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V).

2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 09.06.2022 задовольнив позовні вимоги.

3. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 21.02.2023 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. 27.03.2023 ТОВ "Княжий Холл" звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою на постанову суду апеляційної інстанцій у справі №380/12745/21 за вищевказаним позовом, з підстав, визначених пунктами 1, 2, 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

5. Верховний Суд ухвалою від 06.04.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. У справі, яка розглядається суди встановили, що ТОВ "Княжий Холл" зареєстровано як юридичну особу 25.09.2017. Основним видом його діяльності є будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20).

Між Львівською міською радою та ТОВ "Княжий Холл" 27.05.2019 укладено договір оренди земельної ділянки по вулиці Городоцькій, 64, у м. Львові, розміром 0,9014 га (кадастровий номер 4610136300:02:001:0023) терміном на 5 років - до 04.04.2024.

Виконавчим комітетом Львівської міської ради 02.08.2019 прийнято рішення № 732 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТОВ "Княжий Холл" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64".

Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові 16.12.2019 видано дозвіл на виконання будівельних робіт № ЛВ112193502497 ТОВ "Княжий Холл" як замовнику будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64, код об`єкта 1122.2, клас наслідків СС2.

Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради від 03.04.2020 № 312 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 02.08.2019 № 732" внесено у додаток до рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 02.08.2019 № 732 "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на будівництво ТОВ "Княжий Холл" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64" зміни наступного змісту:

1. Викласти пункт 2.4 у новій редакції:

" 2.4. Мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд:

- 0,00 м до червоної лінії вул. С. Голубовича;

- 0,00 м до існуючої забудови з південно-західної сторони (блокування до існуючого житлового будинку на вул. Одеській, 14);

- 20,00 м до існуючої забудови з південно-західної сторони (відстань від стін з вікнами житлових будинків на вул. Одеській, 14 та вул. Одеській, 16).

Об`єкт (будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64) запроектувати з врахуванням вимог діючих будівельних норм у межах відведеної земельної ділянки (кадастровий номер 4610136300:02:001:0023) та вимог рішення виконавчого комітету від 26.10.2007 № 893 "Про заходи щодо запобігання виникненню аварійних ситуацій при будівництві нових та реконструкції існуючих об`єктів". Врахувати недопущення виникнення руйнувань суміжної забудови з влаштуванням необхідних інженерно-технічних заходів, які запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів проектованого об`єкта на прилеглу територію.".

2. Викласти пункт 2.5 у новій редакції:

" 2.5. Планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони) - земельна ділянка на вул. Городоцькій, 64 розташована у кварталі історично сформованої житлової та громадської забудови, у межах історичного ареалу міста. Проектування здійснювати з дотриманням вимог діючих державних будівельних норм та Законів України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про охорону культурної спадщини".

Опрацювати паспорт кольорового опорядження фасаду та узгодити його у встановленому законодавством порядку. Проектом врахувати вимоги збереження традиційного історичного середовища міста, визначеного рішенням виконавчого комітету від 09.12.2005 № 1311 "Про затвердження меж історичного ареалу та зони регулювання забудови міста Львова".

Проектом врахувати розміщення поряд житлового будинку на вул. Кооперативній, 6/8 (пам`ятка архітектури місцевого значення, охоронний № 2443) та забезпечити мінімальні відстані згідно з чинним законодавством.".

3. Викласти пункт 2.6 додатка у новій редакції:

" 2.6. Охоронювані зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж - відповідно до діючих будівельних норм охоронна зона кабелів зв`язку - 0,60 м, охоронна зона водопроводу і каналізації - 3,00 м - 5,00 м.

При необхідності передбачити винесення існуючих мереж на нормативну відстань з зони будівництва.".

Філією Державного підприємства "Укрдержбудекспертиза" у Львівській області 26.10.2020 затверджено Експертний звіт (позитивний) щодо розгляду проектної документації на будівництво за проектом "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64 у м. Львові" (коригування) №14-121-20.

Головним спеціалістом відділу охорони історичних пам`яток департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації Книшем Р.М. 02.06.2021 проведено візуальне обстеження та здійснено фотофіксацію містобудівної ситуації за адресою: м. Львів, вул. Городоцька, 64, про що складено акт обстеження містобудівної ситуації на вул. Городоцька, 64 у м. Львові.

Це обстеження проведено на виконання доручення заступника голови Львівської обласної державної адміністрації від 17.05.2021 та відповідно до листа Мінкультури від 14.05.2021 № 5476/6.11.6.

За результатами візуального обстеження земельної ділянки на вул. Городоцька, 64 у м. Львові Мінкультури видано ТОВ "Княжий Холл" припис від 20.07.2021 № 8400/6.11.6. з вимогами:

негайно припинити проведення будь-яких будівельних робіт на об`єкті: "Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64 у м. Львові", які виконуються в межах історичного ареалу м. Львова (рішення Львівської міської ради від 09.12.2005 № 1311 "Про затвердження меж історичного ареалу та зон регулювання забудови м. Львова") та на території буферної зони об`єкта "Архітектурний ансамбль історичного центру Львова", включеного до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, з порушенням вимог частини четвертої статті 32 Закону № 1805-III без відповідних погоджень та дозволів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері охорони культурної спадщини (пункт 1);

вжити заходів із приведення діяльності у відповідність до вимог законодавства у сфері охорони культурної спадщини (пункт 2).

Не погоджуючи із таким приписом ТОВ "Княжий Холл" звернулось до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що станом на дату видачі спірного припису у відповідача не було підстав вважати, що будівництво ТОВ "Княжий Холл" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64 здійснюється у визначених межах історичного ареалу м. Львова з порушенням вимог частини четвертої статті 32 Закону № 1805-III, оскільки такі межі, всупереч вимог частини першої цієї ж статті та пункту 2 Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318 (далі - Порядок №318), не затверджені відповідачем як відповідальним за визначення меж та режимів використання історичних ареалів центральним органом, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.

Окрім того, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що Мінкультом було порушено процедуру проведення державного нагляду (контролю), яка передбачена статтею 7 Закону №877-V, оскільки відповідачем не забезпечено позивачу можливості реалізувати передбачені статтею 10 цього ж Закону свої права під час проведення перевірки, не дотримано принципу гарантування прав та законних інтересів суб`єкта господарювання і здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом.

8. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив із того, що будівництво ТОВ "Княжий Холл" багатоквартирного житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом зі знесенням існуючих будівель та нежитлових приміщень на вул. Городоцькій, 64 ведеться з порушеннями законодавства України у сфері охорони культурної спадщини, зокрема частини четвертої статті 32 Закону № 1805-III, оскільки таке будівництво ведеться на території, яка фактично знаходиться в межах історичного ареалу м. Львова та яка включена до охоронної буферної зони об`єкта "Архітектурний ансамбль історичного центру Львова", включеного до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО, у зв`язку із чим позивачу необхідно було отримати дозвіл Мінкультури на проведення будівельних робіт на цій території та погодити із ним проектну документацію.

Також суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції помилково застосував до спірних правовідносин Закон № 877-V, оскільки ухвалюючи оскаржуваний припис відповідач фактично не здійснював заходів державного контролю, так як не перебував на території будівництва, не здійснював перевірку суб`єкта містобудівної діяльності, а лише вживав охоронних заходів, відповідно до Закону № 1805-III.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Касаційна скарга позивача обґрунтована посиланням на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував положення Закону №1805-III та Порядку №318 без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №813/3269/17 щодо визначення меж історичного ареалу міста Львова.


................
Перейти до повного тексту