1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 січня 2024 року

м. Київ

справа № 580/1974/23

адміністративне провадження № К/990/30767/23

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Рибачука А.І.,

суддів Берназюка Я.О., Бучик А.Ю., Єзерова А.А., Коваленко Н.В., Кравчука В.М., Стародуба О.П., Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., Тацій Л.В., Чиркіна С.М., Шарапи В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 580/1974/23

за позовом ОСОБА_1 до Державної установи (далі - ДУ) "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області" про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11.05.2023, ухвалене у складі головуючого судді Тимошенко В.П.

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.08.2023, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Ганечко О.М., суддів Кузьменка В.В., Єгорової Н.М.,

ВСТАНОВИВ:

І. СУТЬ СПРАВИ:

У справі, яка розглядається ключовим є питання можливості включення в довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії особам, зокрема, які проходили службу в органах внутрішніх справ (далі - ОВС), призначеної їм згідно із Законом України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення певній категорії осіб (в цьому випадку - поліцейським), сум індексації цього грошового забезпечення діючих поліцейських як грошового доходу, одержаного ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

ІІ. РУХ СПРАВИ

1. 17.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправними дії ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області" щодо відмови у виготовленні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії, визначеного станом на листопад 2019 року, із включенням до неї, крім інших видів грошового забезпечення, індексації грошового забезпечення в розмірі 887, 09 грн та щодо відмови у поданні вказаної довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФУ) для проведення йому з 01.12.2019 перерахунку та виплати пенсії;

зобов`язати ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області" підготувати та направити до ГУ ПФУ оновлену довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії, визначеного станом на листопад 2019 року, із включенням до неї, крім інших видів грошового забезпечення, індексації грошового забезпечення в розмірі 887, 09 грн для проведення перерахунку його пенсії з 01.12.2019.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 вказав на протиправність відмови відповідача у підготовці та наданні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії, визначеного станом на листопад 2019 року, із включенням до неї, крім інших видів грошового забезпечення, індексації грошового забезпечення у відповідності до вимог статей 43 та 63 Закону № 2262-XII, положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988) та Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 №260 (далі - Порядок № 260) для проведення перерахунку його пенсії з 01.12.2019.

2. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 11.05.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.08.2023, відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. 01.09.2023 ОСОБА_1 звернуся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11.05.2023 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.08.2023, ухвалити нове судове рішення - про задоволення позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 25.09.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

5. 11.10.2023 від відповідача до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, у якому ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області" просить залишити цю касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 судові рішення - без змін.

6. Здійснюючи попередній розгляд справи № 580/1974/23 (касаційне провадження № К/990/30767/23 ) колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для відступу від висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 21.06.2023 у справі № 480/11090/21 про наявність у особи, яка перебувала на службі в ОВС, та якій пенсія призначена відповідно до Закону № 2262-ХІІ, права на включення в довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку її пенсії у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій осіб, сум індексації цього грошового забезпечення, та відповідно для передачі цієї справи на розгляд судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав.

7. Ухвалою Верховного Суду від 14.12.2023 справу № 580/1974/23 за вищевказаним позовом передано на розгляд судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав з підстави, визначеної частиною першою статті 346 КАС України.

8. Ухвалою судді Верховного Суду від ___ призначено справу до розгляду судовою палатою з розгляду справ щодо захисту соціальних прав в порядку письмового провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону № 2262-ХІІ як особа, що проходила службу в органах внутрішніх справ (далі - ОВС).

ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Черкаській області" складено та надіслано ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення, видану позивачу 22.11.2022 за № 33/44/1-К-3138/08-1637, визначений станом на листопад 2019 року відповідно до постанови № 988 за прирівняною посадою поліцейського, яку згідно із приміткою складено із врахуванням рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 у справі № 826/12704/18, яке набрало законної сили 19.11.2019, та рішення Верховного Суду від 17.12.2019 у зразковій справі № 160/8324/19, яке було залишено без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020.

Згідно із цією довідкою у розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача увійшли такі його види: оклад - 1700, 00 грн; оклад за спеціальним званням (старшина) - 1000, 00 грн; надбавка за стаж служби в поліції (35%) - 945, 00 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (39,99%) - 1457,64 грн; премія (158,30%) - 8077,48 грн; всього - 13180, 12 грн.

На звернення позивача від 06.02.2023 № К-102/08-1413 про надання оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії, визначеного станом на листопад 2019 року, з обов`язковим включенням до розміру грошового забезпечення, окрім основних і щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, також й суми індексації в розмірі 887, 09 грн у відповідності до вимог статей 43, 51, 63 Закону №2262-ХІІ, з урахуванням положень Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45), постанови № 988 та Порядку проведення індексації грошових доходів населення постанови, затвердженого постановою від 17.07.2003 № 1078 (далі - Порядок № 1078), відповідач листом від 28.02.2023 № 33/44/1-424 відмовив у виготовлені оновленої довідки, мотивуючи відмову тим, що індексація грошового забезпечення не враховується при перерахунку пенсії. Після визначення розміру пенсії, зокрема за наслідками її перерахунку, здійснюється саме індексація пенсії згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 № 118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" (далі - постанова № 118).

Не погоджуючись із такими діями відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із відсутності правових підстав для виготовлення та надання оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача, визначеного станом на листопад 2019 року, з обов`язковим включенням до розміру цього грошового забезпечення суми індексації, оскільки постановою №988 та Порядком № 260 не передбачено встановлення такого додаткового виду грошового забезпечення як індексація грошового забезпечення для перерахунку пенсії, а також через те, що об`єктом здійснення індексації є дохід позивача у формі пенсії, а не розмір грошового забезпечення за посадою, прирівняною до тієї, яку обіймав позивач на момент звільнення.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. Касаційну скаргу ОСОБА_1 мотивував тим, що він має право на включення у довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії суми індексації цього грошового забезпечення та послався на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 21.06.2023 у справі №480/11090/21, у якій спір виник у подібних правовідносинах.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Зважаючи на підстави передачі цієї справи на розгляд судової палати Верховним Судом встановлено, що суд касаційної інстанції у складі колегії суддів з цієї самої палати вже розглядав справу з подібними правовідносинами та у постанові від 21.06.2023 у справі № 480/11090/21 дійшов висновку про наявність у особи, яка перебувала на службі в ОВС, та якій призначена пенсія відповідно до Закону № 2262-ХІІ, права на включення в довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку її пенсії у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій осіб, сум індексації цього грошового забезпечення.

13. Судова палата розглянула доводи, наведені колегією суддів для обґрунтування підстав для відступу від висновків, викладених у наведеній вище постанові Верховного Суду, а також аргументи сторін у справі щодо змісту спірних правовідносин та законодавства, яке регулює спірні відносини, та дійшла таких висновків.

14. Стаття 3 Конституції України проголошує, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

15. Ця норма є об`єктивним продовженням задекларованого в статті 1 Конституції статусу України як соціальної та правової держави.

16. Громадяни мають право на соціальний захист у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, у старості та в інших випадках, установлених законом (частина перша статті 46 Конституції України). В Україні на конституційному рівні гарантовано право громадян на соціальний захист, для забезпечення якого необхідне здійснення комплексу державно-правових заходів, одним із яких є законодавче визначення основ соціального захисту, форм і видів пенсійного забезпечення (пункт 6 частини першої статті 92 Конституції України).

17. Так, пенсійне забезпечення окремих категорій громадян регулюється спеціальними законами з урахуванням особливостей умов праці, характеру, складності і значущості виконуваної роботи, ступеня відповідальності, певних обмежень конституційних прав і свобод тощо.

18. Спеціальні умови, норми і порядок пенсійного забезпечення за особливостями спеціального статусу громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, визначені цим Законом, який має на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.

19. Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

20. У справі, яка розглядається спір виник через з порушенням, на думку позивача, його права на перерахунок пенсії у зв`язку із неправомірністю дій державного органу, який видає довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії особі, яка проходила службу в ОВС у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення діючих поліцейських Національної поліції, які полягають у невключені до складових цього грошового забезпечення поліцейських сум індексації грошового забезпечення.

21. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

22. Порядок здійснення перерахунку пенсій військовослужбовців, інших осіб, які отримують пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ у тому числі колишніх працівників міліції, врегульовано статтею 63 цього Закону та Порядком №45.


................
Перейти до повного тексту