ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2024 року
м. Київ
cправа № 904/2420/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кролевець О.А. - головуючий, Губенко Н.М., Мамалуй О.О.
за участю секретаря судового засідання - Грабовського Д.А.
та представників
Позивача: Хлабистін Д.М.
Відповідача : не з?явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця " Акціонерного товариства Українська залізниця"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023
(головуючий - Коваль Л.А., судді Мороз В.Ф.,Чередко А.Є.)
у справі №904/2420/22
за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця " Акціонерного товариства Українська залізниця"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР"
про стягнення плати за користування вагонами,
ВСТАНОВИВ:
1. У зв`язку із запланованою відпусткою судді Вронської Г.О. склад судової колегії суду касаційної інстанції змінився, що підтверджується витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 19.01.2024.
Короткий зміст позовних вимог
2. Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДРЕСУРС КР" (далі - ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР", відповідач) про стягнення плати за користування вагонами на суму 2 718 639, 60 грн.
3. Позов обґрунтовано тим, що в лютому 2022 року на станцію Кривий Ріг-Головний, за накладними №№ 41723354, 45228459, 45250156, 45314051, 45314036. 45367760, 45314044, 45345584, 45323805, 45283389, прибули вагони №№ 61924908, 65880940, 66243031, 61813705, 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142, 66880766. Вагони було подано на під`їзну колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" під навантаження для ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР". Вагони простоювали на під`їзній колії з 12.02.2022 по 15.06.2022. У зв`язку з чим, за актами ГУ - 46 позивачем було нараховано відповідачу плату за користування вагонами у сумі 2 718 639, 60 грн. Нараховану плату відповідачем не оплачено.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
4. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023, позов задоволено. Стягнуто з відповідача на користь позивача 2 718 639, 60 грн плати за користування вагонами.
5. Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що матеріалами підтверджено факт користування та затримки вагонів відповідачем, як вантажоодержувачем, а тому, обґрунтованими є вимоги позивача про нарахування плати за користування вагонами.
6. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.01.2023 скасовано та прийнято нове рішення про відмову у позові.
7. Судове рішення мотивовано тим, що матеріали справи не містять затверджених сторонами планів і заявок - замовлень на подавання вагонів для відповідача. Відповідач не був своєчасно повідомлений про подавання вагонів на під`їзду колію, пам`ятки про подавання вагонів підписано з виправленням прізвища, особи, яка отримала вагони, відомості плати за користування вагонами було сформовано лише у червні 2022 року. Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами та пам`ятка про забирання вагонів також не підписані відповідачем.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
8. Не погоджуючись з висновками апеляційного суду, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
9. Звертаючись з касаційною скаргою, скаржник, посилаючись на п. 1 частини 2 статті 287 ГПК України, зазначає, що суд апеляційної інстанції застосував норму права без урахування висновку щодо її застосування у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 15.06.2023 у справі № 904/2020/22, щодо статті 14 ГПК України.
10. Посилаючись на п. 4 частини 2 статті 287 ГПК України, скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неповністю дослідив зібрані у справі докази, а саме пам`ятки про подавання вагонів, та повідомлення про закінчення вантажних операцій. Вказане унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
11. Відзиву на касаційну скаргу подано не було.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
12. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 13.11.2017 між ПАТ "Українська залізниця", правонаступником якого є АТ "Українська залізниця" (залізниця) та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (далі - власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", яка примикає до станції Кривий Ріг - Головний, Кривий Ріг, Новоблочна Придніпровської залізниці № ПР/М-17-2/1-651/НЮдч (далі - договір).
13. За умовами договору, згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах договору, експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, що примикає:
- до станції Кривий Ріг-Головний: у парній горловині через стрілку № 54. Межею під`їзної колії є вхідний сигнал "ЧС" станції Кривий Ріг - Головний;
- до станції Кривий Ріг: в непарній горловині через стрілку № 49. Межа під`їзної колії є ізостик, який розташований на відстані 38 м від вістря стрілки № 49 в напрямку стрілки № 51;
- до станції Новоблочна: стрілкою № 11 до головної колії № ІІІ станції. Межами є: зі сторони станції Новобункерна власника - вхідний світлофор "Нн", що знаходиться на 11 км ПК6 перегону Новобункерна - Новоблочна; зі сторони станції Східно-Прийомовідправна власника - вхідний сигнал "НВ" знаходиться на 10 км перегону Східно-Прийомовідправна - Новоблочна.
14. Під`їзна колія обслуговується локомотивами власника колії (пункт 1 договору).
15. Розгорнута довжина під`їзної колії складає 875 800 погонних метрів (пункт 2 договору).
16. Відповідно до умов пункту 4 договору рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України. Технічний стан колійного господарства ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" та технічний стан пристроїв має забезпечувати мінімально допустиму швидкість руху составів з локомотивами Залізниці у голові 45 км/год по перегонам і прямих напрямках стрілочних переводів та 25 км/год по бокових станційних коліях і бокових напрямках стрілочних переводів. При невиконанні вимог щодо утримання технічного стану колійного господарства ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", залізниця, залишає за собою право на припинення надання послуг з подачі вагонів на під`їзну колію локомотивом залізниці.
17. Пунктом 5 договору визначено, що здавання вагонів на під`їзну колію здійснюється за інтервалами:
- на станції Східна-Приймовідправна - 2, 0 години;
- на станцію Промислова - 1, 0 година;
- на станцію Новобункерна - 4, 0 години.
18. Згідно з пунктом 6 договору вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці:
- вагони з вугільним концентратом, вапняком, коксом в організованих однорідних маршрутах, інші вантажі на адресу власника колії у розборочних составах зі станцій Кривий Ріг - Головний на одну із колії станції Східна - Приймовідправна власника колії через станцію Новоблочна (пост 10 км) або за узгодженням по прямому маршруту;
- вагони з металобрухтом, порожні цистерни для перевезення бензолу і смоли кам`яновугільної окремими передачами зі станції Кривий Ріг на одну із колії станції Промислова Власника колії;
- вагони з аглорудою окремими составами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну з станцій Східно-Прийомовідправна власника колії або на одну із колій станцію Новобункерна через станцію Новоблочна та парк Вхідний;
- порожні вагони окремими составами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну із колій станції Східно-Прийомовідправна власника колії по прямому маршруту або станцію Новобункерна. Здавання вагонів у комерційному та технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється приймально-відправних коліях №№ 1-10, 14 станції Східна - Прийомовідправна; на коліях №№ 1-11 станції Промислова та на коліях №№ 1-14 станції Новобункерна Власника колії.
Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.
19. Про готовність вагонів до забирання прийомоздавальник власника колії в письмовому вигляді повідомляє прийомоздавальника вантажу та багажу залізниці з врученням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтранспорту України від 25.02.1999 № 113 (п. 8 договору).
20. За умовами пункту 11 договору, забирання усіх вагонів з приймально-відправних колій підприємства локомотивом залізниці здійснюється не пізніше ніж через 4,0 години після закінчення приймально-здавальних операцій.
21. Пунктом 12 договору передбачено, що середній час перебування вагонів на під`їзній колії 68,0 години. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій, при передачі вагонів залізницею власнику колії, до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.
22. Відповідно до пункту 14 договору (з урахуванням додаткової угоди № 2 від 04.04.2019) власник колії сплачує залізниці:
- за подачу та забирання вагонів - згідно Тарифного керівництва № 1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги):
- за користування вагонами (контейнерами) згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами;
- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує Залізниця для Власника колії згідно з діючими нормативно-правовими актами.
У разі затримки поїзду по станції Новоблочна в очікуванні згоди чергового по станції Східна-Приймальновідправна на приймання поїзда та перевищення часу перебування локомотива залізниці від моменту відправлення поїзда зі станції Новоблочна на станцію Східна-Приймальновідправна до моменту прибуття даного локомотиву з поїздом або резервом на станцію Новоблочна понад 90 хвилин, враховуючи перегінний час руху та знаходження локомотива залізниці на станції Східна-Приймальновідправна, Власник колії сплачує плату за простій локомотива Залізниці. В цих випадках плата за простій локомотива залізниці сплачується власником колії у розмірі ставки, наведеної в пункті 1.5. Розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1 та з урахуванням Коефіцієнту, що застосовується до Збірника тарифів і який діє на момент надання послуги. Нарахування здійснюється за кожні півгодини простою локомотива, рахуючи неповні півгодини за повні.
Час затримки поїзду обчислюється;
- з моменту зупинки по стадії Новоблочна через неприймання його Власником колії до моменту отримання згоди на приймання поїзду. Черговий по станції Новоблочна, в разі неприймання поїзда призначенням ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" черговим по станції Східна-Прийомовідправна, робить відмітку часу початку затримки поїзда в графі "примітки" журналу форми ДУ-2, після отримання згоди приймання поїзда та відкриття вихідного світлофору станції Новоблочна черговий робить відмітку часу закінчення затримки поїзда в графі "примітки" журналу форми ДУ-2.
- у випадках перевищення часу - понад 90 хвилин, з моменту відправлення локомотива Залізниці зі станції Новоблочна до моменту його прибуття на станцію Новоблочна, враховуючи перегінний час руху та знаходження локомотива залізниці на станції Східна-Приймальновідправна. Облік часу здійснюється черговим або оператором станції Новоблочна.
Початок та закінчення затримок локомотива Залізниці оформлюються актами загальної форми ГУ-23 і підписуються черговим по станції та оператором станції Новоблочна Залізниці та чергового по станції Східна - Прийомовідправна власника колії. Вказані акти направляються до товарної контори станції Кривий Ріг-Головний для нарахування належних платежів.
23. Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" акціонерного товариства "Українська залізниця".
24. Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 17.11.2017 до 16.11.2022 включно (пункт 19 договору).
25. Угодою № 4670/22-06 від 11.02.2022 (далі - угода № 4670/22-06), укладеною між ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" та ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР", визначено порядок подачі на під`їзну колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" вагонів, які прибувають на адресу ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" під навантаження. Згідно пункту 1 угоди № 4670/22-06 ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (власник колії) надає можливість ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" (вантажоодержувач) використання залізничної під`їзної колії для подавання та навантаження вагонів з вантажем, який належить вантажоодержувачу. Вантажоодержувач здійснює навантаження (вивантаження) вагонів на залізничній під`їзній колії власника колії.
26. В пункті 3 угоди № 4670/22-06 вказано, що на вантажоодержувача розповсюджуються умови по термінам виконання навантажувально-розвантажувальних робіт на вантажних фронтах Власника під`їзної колії, регламентованих договором про експлуатацію залізничної під`їзної колії, укладеним між Власником колії та Залізницею (договір № ПР/М-17-2/1-651 НЮдч від 13.11.2017).
27. Згідно пункту 4 угоди № 4670/22-06 стягнення платежів за послуги виконуються згідно таблиці. Факт користування вагонами і надання послуг по подачі, забиранню вагонів і маневровій роботі підтверджується відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальною карткою форми ФДУ-92. Як вбачається з таблиці, платником за послугу "користування" є ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР".
28. У лютому 2022 року, на станцію Кривий Ріг-Головний, за накладними №№ 41723354, 45228459, 45250156, 45314051, 45314036. 45367760, 45314044, 45345584, 45323805, 45283389, прибули вагони №№ 61924908, 65880940, 66243031, 61813705, 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142,66880766.
29. За доводами позивача, вищевказані вагони було подано на під`їзну колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" під навантаження для ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР":
- вагони №№ 61924908, 65880940 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 483 було подано 12.02.2022 о 16 год 25 хв;
-вагон № 66243031 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 491 було подано 13.02.2022 об 11 год 45 хв;
- вагон № 61813705 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 501 було подано 14.02.2022 о 13 год 55 хв;
- вагони №№ 60089620, 60671955, 60852357, 66131251, 66241142, 66880766 згідно пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 № 519 було подано 16.02.2022 о 05 год 20 хв.
30. Пам`ятки про подавання вагонів ф. ГУ-45 №№ 483, 491, 501, 519 підписано представником ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" Гуренком О.Ю., з виправленням попереднього прізвища Рудник М.М. (Рудик М.М.) на Гуренко О.Ю.
31. 15.06.2022 о 18 год 00 хв спірні вагони було вивезено з під`їзної колії, що підтверджено пам`яткою про забирання вагонів ф.ГУ-45 № 954 та повідомленням про закінчення вантажних операцій з вагонами, переданим ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" та прийнятим залізницею 15.06.2022. Згідно акту загальної форми ф. ГУ-23 № 3532 від 15.06.2022 представник ТОВ "ПРОМБУДРЕСУРС КР" на підписання пам`ятки про забирання вагонів ф. ГУ-45 № 954 не з`явився.
32. 15.06.2022 за накладними №№ 47723721, 47723655, 47725379, 47725387, 47725361, 47723713, 47725353, 47723747, 47723762, 47723739 спірні вагони було відправлено зі станції Кривий Ріг-Головний до пунктів навантаження в порожньому стані.
33. На підставі пам`яток ф. ГУ-45 залізницею було розраховано плату за користування спірними вагонами за відомостями ф. ГУ-46 №№ 15069003, 15069007, 15069011, 15069015, 16069019, 16069023, 16069027, 16069031, 16069035, 16069039, 16069043, 16069047, 16069051, 16069055, 16069059, 16069062, 16069066, 17069070, 17069074, 17069078, 17069082, 15069004, 15069008, 15069012, 16069016, 16069020, 16069024, 16069028, 16069032, 16069036, 16069040, 16069044, 16069048, 16069052, 16069056, 16069063, 16069067, 17069071, 17069075, 17069079, 17069083, 17069085, 15069001, 15069005, 15069009, 15069013, 16069017, 16069021, 16069025, 16069029, 16069033, 16069037, 16069041, 16069045, 16069049, 16069053, 16069057, 16069060, 16069064, 17069068, 17069072, 17069076, 17069080, 17069084, 15069002, 15069006, 15069010, 15069014, 16069018, 16069022, 16069026, 16069030, 16069034, 16069038, 16069042, 16069046, 16069050, 16069054, 16069058, 16069061, 16069065, 17069069, 17069073, 17069077, 17069081, 17069086 в сумі 2 718 639, 60 грн (з ПДВ).
34. Відмова відповідача здійснити плату за користування вагонами в сумі 2 718 639,60 грн і стала причиною виникнення даного спору.
Позиція Верховного Суду
35. Перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.
36. . Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (1). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (2). У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається (3). Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (4).
37. Верховний Суд, забезпечуючи реалізацію основних засад господарського судочинства закріплених у частині 3 ст. 2 ГПК України, зокрема, ураховуючи принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін, та дотримуючись принципу верховенства права, на підставі встановлених фактичних обставин здійснює перевірку застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.
38. Предметом спору у справі є наявність підстав для нарахування позивачем відповідачу плати за користування вагонами.
39. Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
40. Згідно з частиною 5 статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
41. Статтею 8 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
42. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 затверджено Статут залізниць України, положення якого згідно з статтею 2 Статуту визначають обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
43. Статтею 3 Статуту залізниць України передбачено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.
44. Згідно зі статтею 46 Статуту залізниць України одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
45. Статтею 71 Статуту залізниць України визначено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).
46. Відповідно до статті 119 Статуту залізниць України за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
47. Як встановлено судами, між позивачем та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", яка примикає до станції Кривий Ріг - Головний, Кривий Ріг, Новоблочна Придніпровської залізниці № ПР/М-17-2/1-651/НЮдч.