ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2024 року
м. Київ
справа № 580/2190/22
адміністративне провадження № К/990/1811/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 580/2190/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Черкаській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22.07.2022 (головуючий суддя Гаврилюк В. О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022 (головуючий суддя Горяйнов А. М., Файдюк В. В., Шелест С. Б.),
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Черкаській області (далі - ГУНП в Черкаській області, відповідач), у якому просив:
- визнати протиправними дії ГУНП в Черкаській області щодо відмови в наданні ОСОБА_1 довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії;
- зобов`язати ГУНП в Черкаській області підготувати та надати ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (за формою, встановленою чинним законодавством України) за посадою заступника начальника управління превентивної діяльності ГУНП за грудень 2019 року з урахуванням таких складових: посадового окладу 3400,00 грн, окладу за званням полковник поліції 2200,00 грн, надбавки за стаж 2520,00 грн, надбавки за специфічні умови проходження служби 6090,00 грн, премії 18313,75 грн.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що після скасування в судовому порядку положень постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова № 103), що стосуються перерахунку розміру пенсій, призначених згідно із Законом України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), він має право на перерахунок пенсії, виходячи з розміру складових грошового забезпечення, розрахованих згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" і Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22.07.2022 у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що з 19.11.2019 (день набрання законної сили постановою Шостого апеляційного адміністративного суду у справі № 826/12704/18) виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та відповідно до вимог статей 43, 63 Закону № 2262-ХІІ.
На переконання суду першої інстанції, перерахунок пенсії повинен бути здійснений з 01.12.2019 (враховуючи норму частини другої статті 51 Закону № 2262-ХІІ), а відтак відповідна довідка має бути видана з урахуванням грошового забезпечення саме станом на листопад 2019 року.
На підставі зазначеного суд першої інстанції дійшов висновку про те, що твердження позивача про необхідність видачі довідки про розмір грошового забезпечення станом на грудень 2019 року є необґрунтованим, що і стало підставою для відмови у задоволенні позову.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022 рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Апеляційний суд загалом погодився з висновком Черкаського окружного адміністративного суду про відсутність підстав для задоволення позову, додатково зазначивши про те, що для правильного вирішення спору в цій справі належить установити, чи передбачав матеріальний закон право на перерахунок пенсії з урахуванням відомостей, які ОСОБА_1 просив зазначити в довідці про грошове забезпечення.
Проаналізувавши норми частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ та пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45), суд першої інстанції виснував про наявність двох окремих та самостійних підстав для перерахунку пенсії: 1) прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення; 2) введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Суд вказав, що розмір грошового забезпечення для поліцейських востаннє було підвищено з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988), яка набрала чинності 02.12.2015, тобто ще до звільнення позивача зі служби (02.03.2018) та призначення йому пенсії.
Суд апеляційної інстанції відхилив довід позивача про те, що в грудні 2019 року відбулося підвищення грошового забезпечення поліцейських за рахунок введення нового додаткового виду грошового забезпечення - надбавки за специфічні умови проходження служби та премії, оскільки фактично ця надбавка на законодавчому рівні була введена також ще до звільнення ОСОБА_1 з посади.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У січні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22.07.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2022, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема тим, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано положення статей 43 та 63 Закону № 2262-ХІІ, Постанови № 988, Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 (далі - Порядок № 260), та Постанови № 103, а висновок Верховного Суду щодо застосування цих норм у спірних правовідносинах відсутній.
ГУНП в Черкаській області подало відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Верховного Суду від 31.01.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом начальника ГУНП в Черкаській області від 02.03.2018 № 78 о/с ОСОБА_1 був звільнений зі служби в поліції відповідно до пункту 2 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через хворобу). Позивач був звільнений з посади заступника начальника управління превентивної діяльності ГУНП в Черкаській області - начальника відділу охорони публічного порядку.
Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області та з 03.03.2018 отримує пенсію, призначену згідно із Законом № 2262-ХІІ.
31.01.2022 ОСОБА_1 звернувся до ГУНП в Черкаській області із заявою, в якій просив надати інформацію про середній розмір грошового забезпечення заступника начальника управління превентивної діяльності за грудень 2019 року, в якій зазначити розміри (суми): посадового окладу; окладу за спеціальним званням; процентної надбавки за вислугу років; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.
ГУНП в Черкаській області листом від 15.02.2022 № 29/В-17 повідомило позивача, що грошове забезпечення заступника начальника управління превентивної діяльності в грудні 2019 року нараховувалось у розмірі від 28376,25 грн по 31707, 81 грн та складалося з: посадового окладу - 3400,00 грн; окладу за спеціальним званням (старший лейтенант поліції - підполковник поліції) - від 1600,00 грн по 2200,00 грн; надбавки за стаж служби в поліції (від 15% до 45%) - від 750,00 грн по 2520,00 грн; надбавки за специфічні умови проходження служби (75%) - від 4312,50 грн по 6090,00 грн; премії (від 116,1% до 182,0%) - від 16497,81 грн по 18313,75 грн.
21.02.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою про надання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за посадою заступника начальника управління превентивної діяльності ГУНП в Черкаській області за грудень 2019 року.
Відповідач листом від 04.03.2022 № 37/В-46 повідомив ОСОБА_1 про те, що після його звільнення зі служби в поліції до моменту звернення з відповідною заявою будь-яких змін до грошового забезпечення поліцейських внесено не було, тому немає підстав для виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Не погодившись з такими діями ГУНП в Черкаській області, ОСОБА_1 звернувся з цим адміністративним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до чистин першої-третьої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи позивача, заперечення відповідача щодо вимог касаційної скарги, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.
Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).
Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських (частина третя цієї ж статті).
Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).
Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.