ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2024 року
м. Київ
справа № 260/2398/20
адміністративне провадження № К/990/33013/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Стародуба О.П., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області
до Закарпатського обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Ужгород", Державного авіаційного підприємства "КАРПАТИ-АВІА" Міністерства надзвичайних ситуацій України
про стягнення заборгованості,
за зустрічним позовом Закарпатського обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Ужгород"
до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області
про визнання протиправним нарахування заборгованості
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Кухтея Р.В., суддів: Обрізка І.М., Шевчук С.М.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог та рішень судів попередніх інстанцій
1. У червні 2020 року Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (далі - скаржник, Управління) звернулося до адміністративного суду з позовною заявою до Закарпатського обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Ужгород", Державного авіаційного підприємства "КАРПАТИ-АВІА" Міністерства надзвичайних ситуацій України (ДАП "КАРПАТИ-АВІА") про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за Списком №1 в сумі 43225,93 грн.
2. У серпні 2020 року Закарпатське обласне комунальне підприємство "Міжнародний аеропорт "Ужгород" (далі - ЗОКП "Міжнародний аеропорт Ужгород") звернулося до суду із зустрічним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, в якому просило визнати протиправним нарахування фактичних витрат на виплату доставку пенсій, яка призначена ОСОБА_1 на пільгових умовах.
3. Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2022 року адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області задоволено. У задоволенні зустрічного позову відмовлено.
4. Задовольняючи позовні вимоги за первісним позовом у повному обсязі та відмовляючи у задоволенні зустрічного позову, суд першої інстанції виходив з того, що у ЗОКП "Міжнародний аеропорт Ужгород" наявний обов`язок відшкодовувати витрати Пенсійного фонду, зазначені у розрахунку на виплату та доставку пенсій. Проте, у встановлений чинним законодавством строк відповідач не відшкодував пенсійному органу фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком №1 за період квітень-червень 2020 року. Суд також звернув увагу на те, що питання стягнення з відповідача фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05 листопада 1991 року № 1788-XII (далі - Закон № 1788-XII), було предметом розгляду в Закарпатському окружному адміністративному суді у справах №807/1567/17, №0740/1059/18, №260/28/20, №260/1450/18, №807/276/18, №260/3246/20, №807/818/17, №807/603/18, №260/1040/19, №807/1441/17, №807/30/17, №260/442/19, №260/1476/19, №260/810/20, за результатами розгляду яких були задоволені позовні вимоги Управління про стягнення з ЗОКП "Міжнародний аеропорт Ужгород" витрат на виплату та доставку пенсії ОСОБА_1, які набрали законної сили.
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року скасовано рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2022 року та ухвалено нове рішення, яким відмовлено у задоволенні адміністративного позову Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області до ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород", ДАП "КАРПАТИ-АВІА" Міністерства з надзвичайних ситуацій України про стягнення заборгованості. Зустрічний позов ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про визнання протиправним нарахування заборгованості задоволено повністю. Визнано протиправним нарахування Управлінням заборгованості ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсії, призначених на пільгових умовах.
6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог за первісним позовом у повному обсязі та задовольняючи вимоги зустрічного позову, суд апеляційної інстанції вказав, що ЗОКП "Міжнародний аеропорт Ужгород" не є правонаступником підприємств з питань авіаційної діяльності, на якому працювала особа, яка внесена у список. З огляду на вказане, колегія суддів зазначила, що у відповідача за первісним позовом відсутній обов`язок з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії, що, в свою чергу, свідчить про безпідставність стягнення з відповідача за первісним позовом заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених по Списку №1, яка виникла за період квітень-червень 2020 року в сумі 43225,93 грн.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року.
8. В обґрунтування касаційної скарги зазначається, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України №21-1 від 19 грудня 2003 року (далі - Інструкція №21-1).
9. Скаржник також вказує, що суд апеляційної інстанції не врахував при ухваленні оскаржуваного судового рішення висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 15 жовтня 2019 року у справі №813/8801/14, щодо преюдиціального характеру обставин, встановлених у інших справах, та звільнення осіб, які беруть участь у справі, від повторного доказування цих обставин, з метою процесуальної економії.
10. До того, обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, позивач за первісним позовом вказує на преюдиційні обставини, встановлені у справі №260/1450/18, щодо правонаступництва відповідачем прав та обов`язків Ужгородського об`єднаного авіазагону та авіапідприємства.
11. Крім того, скаржник також звертає увагу на висновки судів першої інстанції у справах №807/1567/17, №0740/1059/18, №260/28/20, №260/1450/18, №807/276/18, №260/3246/20, №807/818/17, №807/603/18, №260/1040/19, №807/1441/17, №807/30/17, №260/442/19, №260/1476/19, №260/810/20, у яких питання стягнення з відповідача фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05 листопада 1991 року №1788-XII (далі - Закон №1788-XII), вже було предметом розгляду в Закарпатському окружному адміністративному суді та за результатами розгляду яких були задоволені позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області про стягнення з Закарпатського обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт "Ужгород" витрат на виплату та доставку пенсії ОСОБА_1, які набрали законної сили.
12. В обґрунтування касаційної скарги скаржник вказує на необґрунтованість висновку суду апеляційної інстанції, що ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" не є правонаступником підприємства, на якому працював ОСОБА_1, якому призначено пенсію на пільгових умовах, а отже у відповідача за первісним позовом відсутній обов`язок з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгової пенсії.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
13. Касаційна скарга надійшла до Суду 02 жовтня 2023 року.
14. Ухвалою Верховного Суду від 18 жовтня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі №260/2398/20, витребувано адміністративну справу та запропоновано учасникам справи надати відзив на касаційну скаргу.
15. Ухвалою Верховного Суду від 26 січня 2024 року призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 29 січня 2024 року.
16. При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.
Позиція інших учасників справи
17. Від ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" 30 листопада 2023 року надійшов відзив на касаційну скаргу Управління, в якому зазначено, що судом першої інстанції та скаржником у касаційній скарзі помилково зазначається, що судові рішення у справах №807/1567/17, №0740/1059/18, №260/28/20, №260/1450/18, №807/276/18, №260/3246/20, №807/818/17, №807/603/18, №260/1040/19, №807/1441/17, №807/30/17, №260/442/19, №260/1476/19, №260/810/20 мають преюдиційне значення для справі № 260/2398/20, рішення у якій оскаржується. Вважає, що в адміністративному процесі преюдиційність конкурує з принципом офіційності, відтак, враховуючи статути усіх підприємств, що мають відношення до розгляду вказаної справи, звертає увагу, що ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" не є правонаступником Ужгородського об`єднаного авіазагону в частині безпеки повітряного руху, де працював пенсіонер ОСОБА_2 .
Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
18. ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" 22 лютого 2011 року зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Ужгородської міської ради, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, та місцезнаходженням якого є :
АДРЕСА_1 . Позивачем на адресу ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" надсилались розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" 09 липня 2003 року №1058-IV (далі - Закон №1058-IV) в частині пенсій, призначених відповідно до пункту "а" статті 13 Закону №1788-XII.
20. Відповідно до зведеного розрахунку фактичних витрат пільгових пенсій, які підлягають відшкодуванню, пенсіонеру ОСОБА_1 за період з квітня 2020 року по червень 2020 року було виплачено 43225,93 грн.
21. Проте, ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород", вважаючи, що не є абсолютним правонаступником Ужгородського об`єднаного авіазагону, Ужгородського авіапідприємства на якому набув гр. ОСОБА_1 стаж для призначення пільгової пенсії, вчасно не відшкодувало витрат Управління на виплату пільгових пенсій, що зумовило появу заборгованості, про стягнення котрої заявлено цей позов.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи
22. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
23. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
24. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
25. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
26. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
27. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2022 року та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року не відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи є частково прийнятними з огляду на таке.
28. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
29. Положеннями Закону №1058-IV, Закону №1788-XII та Інструкції №21-1 визначається порядок нарахування пільгових пенсій та витрат на виплату і їх доставку.
30. Пунктами "а"-"з" статті 13 Закону №1788-XII визначено категорії працівників, які на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи.
31. Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
32. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди зазначеним особам пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".
33. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
34. Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.
35. Виплата пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів "в"-"е" та "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного фонду, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону.
36. Відповідно до пункту 1 статті 1 та абзацу 4 пункту 1 статті 2 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" для суб`єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднань, бюджетних, громадських та інших установ та організацій, об`єднань громадян та інших юридичних осіб, а також фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
37. При цьому в силу пункту 1 частини першої статті 4 вищезазначеного Закону ставка збору на обов`язкове державне пенсійне страхування для вищезазначених платників збору встановлюється в розмірі 100 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом 4 пункту 1 статті 2 цього Закону.
38. Згідно із пунктом 6.1 розділу 6 Інструкції №21-1 відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини другої Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах; для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - фактичні витрати на виплату і доставку пенсій працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім працівників, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, у таких розмірах, зокрема, 100 відсотків від фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій, призначених та/або виплачених з 2012 року.
39. Пунктом 2.1.1 зазначеної Інструкції визначено, що страхувальниками є роботодавці, зокрема, підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.
40. Відповідно до пунктів 6.4, 6.5, 6.7 вищезазначеної Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій. Розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії. Підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
41. Позиція Верховного Суду стосовно застосування положень Інструкції №21-1 сформована, зокрема, у постановах від 07 серпня 2018 року у справі № 826/4490/15, від 14 лютого 2019 року у справі № 805/487/17-а, від 14 лютого 2019 року у справі № 805/951/17-а, від 25 квітня 2019 року у справі № 820/1165/17, від 25 квітня 2019 року у справі № 813/822/17, від 25 квітня 2019 року у справі № 810/3957/15, від 21 жовтня 2019 року у справі № 2а-135/10/2270/9, від 21 жовтня 2019 року у справі № 819/2382/15, від 08 листопада 2019 року у справі № 802/84/16-а, від 09 квітня 2020 року у справі № 813/2829/17, від 14 травня 2020 року у справі № 809/603/17, від 16 червня 2020 року у справі № 826/5835/14 та від 23 червня 2020 року у справі № 815/6413/16.
42. Так, судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1, якому Управлінням здійснюється виплата пенсії на пільгових умовах, працював в Ужгородському об`єднаному авіазагоні та Ужгородському авіапідприємстві, а звільнений був шляхом переводу з Ужгородського авіапідприємства, яке входило до складу Українського об`єднання цивільної авіації, до ДП "Украерорух", яке в подальшому було реорганізовано.
43. Суд першої інстанції, ухвалюючи рішення у даній справі та задовольняючи позовні вимоги Управління, зазначив, що у ЗОКП "Міжнародний аеропорт Ужгород" наявний обов`язок відшкодовувати витрати Пенсійного фонду, зазначені у позові на виплату та доставку пенсій, при цьому, звернувши увагу на те, що питання стягнення з відповідача фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених згідно Закону 1788-XII, неодноразово було предметом розгляду в Закарпатському окружному адміністративному суді, за результатами розгляду яких були задоволені позовні вимоги Управління про стягнення з ЗОКП "Міжнародний аеропорт Ужгород" витрат на виплату та доставку пенсії саме ОСОБА_1 .
44. Однак, постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2023 року скасовано вказане судове рішення та ухвалено нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог Управління. Суд апеляційної інстанції вказав, що ЗОКП "Міжнародний аеропорт Ужгород" не є правонаступником підприємства, на якому працював ОСОБА_1 (особа, яка внесена у розрахунок), в частині питань авіаційної діяльності.
45. З огляду на вищезазначене, колегія суддів вказує, що учасниками справи не заперечується право особи, зазначеної у розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV, на отримання пільгової пенсії та щодо наявності законодавчо визначених підстав для відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку таких пенсій, натомість ключовим спірним питанням у цій справі є наявність підстав для виникнення обов`язку у ЗОКП "Міжнародний аеропорт "Ужгород" відшкодовувати Управлінню витрати на виплату та доставку пільгової пенсії.
46. Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що громадянин ОСОБА_1 працював повний робочий день в Ужгородському об`єднаному авіазагоні, Ужгородському авіапідприємстві із 26 липня 1983 року по 30 вересня 1993 року та здійснював безпосереднє управління повітряним рухом у зонах аеропорту Ужгород, місцевих диспетчерських пунктах з найбільшою інтенсивністю або складністю руху і мав діюче свідоцтво диспетчера служби руху, що підтверджується довідкою про підтвердження трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 11-268 та копією трудової книжки. Вказані обставини дали йому право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах по Списку №1 відповідно до статті пункту "а" Закону № 1788-ХІІ.
47. Відповідно до записів трудової книжки ОСОБА_1 наказом Ужгородського об`єднаного авіазагону Українського управління цивільної авіації (Ужгородського об`єднаного авіазагону УУЦА) №71 від 25 липня 1983 року було прийнято на посаду диспетчера СДП (стартового диспетчера пункту) служби руху.
48. Наказом Міністра цивільної авіації СРСР №25 від 25 січня 1991 року було реорганізовано Українське управління цивільної авіації (УУЦА) та на його базі створено Українське об`єднання цивільної авіації "Авіалінії України". Згідно додатку 2 до даного Наказу до складу Українського об`єднання цивільної авіації "Авіалінії України" входило 28 Об`єднаних авіазагонів в тому числі Ужгородський об`єднаний авіазагін.
49. Наказом Фонду Державного Майна України №536 від 24 грудня 1992 року "Про створення державного підприємства" було паралельно засновано Державне підприємство обслуговування повітряного руху України Наказом Міністерства транспорту України №65 від 15 травня 1993 року з метою створення єдиної системи радіотехнічного забезпечення засобами та зв`язком державного підприємства по обслуговуванню повітряного руху України, авіакомпаній, аеропорту та підприємств і організацій Міністерства транспорту України та Державне підприємство Центр ЕРТОЗ входить до складу об`єднання "Авіалінії України".