ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/9203/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бенедисюка І.М. (головуючий), Булгакової І.В., Студенця В.І.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - Панов Д.І. (адвокат)
відповідача - Остапенко С.Л.(адвокат)
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"
на рішення господарського суду міста Києва від 31.01.2023 та
постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.05.2023
за позовом акціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго"
до приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго"
про стягнення 185 687 770,53 грн.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. До господарського суду міста Києва 15.09.2022 надійшла позовна заява акціонерного товариства "ДТЕК Дніпроенерго" (далі - АТ "ДТЕК Дніпроенерго", позивач) до приватного акціонерного товариства "Національна Енергетична Компанія "Укренерго" (далі - ПАТ "НЕК "Укренерго", відповідач) про стягнення 291 129 911,50 грн.
1.2. Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що на підставі укладеного між сторонами договору про участь у балансуючому ринку від 27.05.2019 №0421-41013 позивачем надано відповідачу послуги з балансування за період січень-квітень, липень 2022 року, що підтверджується актами купівлі-продажу балансуючої електричної енергії за вказаний період. За умовами договору остаточний розрахунок здійснюється протягом 7 робочих днів після підписання сторонами актів або з дати направлення його відповідачу (у випадку не підписання та/або ненаправлення акта та/або мотивованих зауважень до нього у п`ятиденний строк).
1.3. У зв`язку з неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором, позивач звернувся до суду про стягнення з відповідача 291 129 911,50 грн, з яких 245 638 850,90 грн основного боргу (130 937 717,53 грн за січень 2022 року, 96 999 615,49 грн за лютий 2022 року, 7 704 574,90 грн за березень 2022 року, 5 762 350,59 грн за квітень 2022 року, 4 234 592,40 грн за липень 2022 року), 4 275 865,47 грн пені, 37 464 021,06 грн інфляційних втрат та 3 751 174,07 грн 3% річних.
1.4. 15.11.2022 позивачем до суду подано заяву про збільшення розміру позовних вимог, відповідно до якої просить суд стягнути з відповідача 423 817 231,84 грн, з яких 378 326 171,24 грн основного боргу, 4 275 865,47 грн пені, 37 464 021,06 грн інфляційних втрат та 3 751 174,07 грн 3% річних.
1.5. Судом прийнято до розгляду заяви позивача про збільшення розміру позовних вимог.
1.6. 20.12.2022 у судовому засіданні позивачем подано заяву про зменшення розміру позовних вимог в частині суми основного боргу, відповідно до якої просить суд стягнути з відповідача 140 196 709,93 грн основного боргу, з яких 3 274 797,19 грн за квітень 2022 року, 4 234 592,40 грн за липень 2022 року, 2 924 118,35 грн за серпень 2022 року, 129 763 201,99 грн за вересень 2022 року. В іншій частині вимоги залишаються без змін.
1.7. Судом прийнято до розгляду заяву позивача про зменшення розміру позовних вимог.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Рішенням господарського суду міста Києва від 20.12.2022 (суддя Сівакова В.В.) позов задоволено частково.
Стягнуто з ПАТ "НЕК "Укренерго" на користь АТ "ДТЕК Дніпроенерго" 140 196 709 (сто сорок мільйонів сто дев`яносто шість тисяч сімсот дев`ять) грн 93 коп. боргу, 9 165 (дев`ять тисяч сто шістдесят п`ять) грн 64 коп. пені, 26 108 139 (двадцять шість мільйонів сто вісім тисяч сто тридцять дев`ять) грн 42 коп. інфляційних втрат, 3 084 062 (три мільйони вісімдесят чотири тисячі шістдесят дві) грн 90 коп. 3% річних, 370 318 (триста сімдесят триста вісімнадцять) грн 36 коп. судового збору.
В іншій частині в позові відмовлено повністю.
2.2. Додатковим рішенням господарського суду міста Києва від 31.01.2023 (суддя Сівакова В.В.) стягнуто з ПАТ "НЕК "Укренерго" на користь АТ "ДТЕК Дніпроенерго" 100 000 (сто тисяч) грн 00 коп. витрат на професійну правничу допомогу.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.05.2023 (колегія суддів: Скрипка І.М., Тищенко А.І., Михальська Б.Ю.) рішення господарського суду міста Києва залишено без змін.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. ПАТ "НЕК "Укренерго", не погоджуючись із судовими рішеннями попередніх інстанцій у частині задоволених позовних вимог, звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, просить рішення господарського суду міста Києва від 20.12.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.05.2023 скасувати в частині стягнення 140 196 709,93 основного боргу, 9 165, 64 пені, 3 084 062,90 3% річних, 26 108 139, 42 грн інфляційних втрат та 370 318,36 грн судового збору; ухвалити постанову, якою відмовити у частині задоволених позовних вимог позивача.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. Касаційна скарга відповідача, подана на підставі пунктів 1, 2, 3 частини другої статті 287 ГПК України.
4.2. Обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження з посиланням на пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України, скаржник зазначає, зокрема, що судом апеляційної інстанції не було враховано висновки, викладені у постановах Верховного Суду:
- від 25.06.2019 у справі № 924/1473/15 (пункт 7.41-7.42) ;
- скаржник також звертає увагу на те, що суди попередніх інстанцій допустили застосування концепції негативного доказу, яка сама по собі порушує принцип змагальності, оскільки допускає можливість вважати доведеним твердження позивача через відсутність спростування цього твердження відповідачем, чим фактично відступили від правової позиції, викладеної, зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц (пункт 85), а також неодноразово викладеної, зокрема, у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17 та від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18 (пункт 41);
- від 24.09.2019 у справі №910/5320/17, від 01.06.2016 у справі №920/1771/14, від 14.08.2018 у справі №910/23369/17, від 05.06.2018 у справі №338/180/17.
4.3. Обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження з посиланням на пункт 2 частини другої статті 287 ГПК України, скаржник зазначає про необхідність відступлення від висновку Верховного Суду щодо застосування статті 625 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), викладених у пункті 86 постанови Верховного Суду від 15.06.2022 у справі №910/6639/21, пункті 5.37 постанови Верховного Суду від 08.02.2022 у справі №910/6635/21, оскільки, на переконання скаржника, умовами договору про участь у балансуючому ринку не визначений розрахунком власними коштами ОСП та за приписами статті 75 Закону № 2019-VIII встановлені виключні підстави, коли ОСП може вносити на свій поточний рахунок із спеціальним режимом використання кошти з власного поточного рахунка - у разі системних обмежень.
4.4. Щодо обґрунтування підстави касаційного оскарження, передбачену пунктом 3 частини другої статті 287 ГПК України, скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування приписів п.7.2.1 та 1.11.8 Правил ринку щодо того, що направлення паперової копії рахунку-фактури на електронну скриньку АР є надсиланням ППБ платіжного документу.
4.5. Скаржник у своїй касаційній скарзі зазначає про те, що суди попередніх інстанцій:
1) неправильно застосували норми матеріального права, зокрема, не застосували частину четверту статті 75 Закону України "Про ринок електричної енергії", в результаті не врахували, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту, необґрунтовано застосували статтю 625 ЦК України;
2) порушили норми процесуального права, а саме статті 86, 236, 238, 282 ГПК України.
5. Доводи інших учасників справи
5.1. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, таке.
6.1. Згідно з частинами 1, 2 статті 52 Закону України "Про ринок електричної енергії" адміністратор розрахунків забезпечує організацію роботи ринку електричної енергії відповідно до цього Закону, правил ринку та кодексу комерційного обліку. Функції адміністратора розрахунків покладаються на оператора системи передачі.
6.2. Відповідно до статті 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються договори про участь у балансуючому ринку.
6.3. За змістом частини першої статті 68 Закону України "Про ринок електричної енергії" в Україні функціонує єдиний балансуючий ринок. На балансуючому ринку оператором системи передачі здійснюються: 1) купівля та продаж електричної енергії для балансування обсягів попиту та пропозиції електричної енергії у межах поточної доби; 2) купівля та продаж електричної енергії з метою врегулювання небалансів електричної енергії сторін, відповідальних за баланс.
6.4. Частиною третьою статті 68 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що для надання послуг з балансування учасники ринку укладають з оператором системи передачі договір на основі типового договору про участь у балансуючому ринку. Постачальники послуг з балансування реєструються адміністратором розрахунків у порядку, визначеному правилами ринку. Типовий договір про участь у балансуючому ринку затверджується Регулятором.
6.5. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою № 307 від 14.03.2018 затверджено Правила ринку (далі - Правила ринку).
6.6. Згідно з пунктами 4.3.1, 4.3.2 Правил ринку (в редакції чинній на момент виникнення договірних правовідносин) для надання послуг з балансування учасник ринку повинен подати ОСП офіційну заяву щодо приєднання до договору про надання послуг з балансування, типова форма якого є додаток 7 до цих Правил та включення до реєстру ПДП (далі - заява). Форма заяви оприлюднюється ОСП на своєму офіційному веб-сайті.
6.7. ОСП розглядає таку заяву та не пізніше ніж через 5 робочих днів з моменту отримання заяви, інформує заявника щодо повноти та коректності надання інформації. У випадку надання неповної та/або недостовірної інформації ОСП повідомляє про це учасника ринку, який у свою чергу повинен надати необхідну інформацію протягом 2 тижнів з моменту отримання повідомлення. Якщо учасник ринку не надав необхідну інформацію протягом цього строку, заява не розглядається.
6.8. Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" (яке змінило найменування на Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго") у повідомленні № 01/18994 від 27.05.2019 поставило до відома Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Дніпроенерго" про приєднання останнього (акцептування пропозиції) до умов договору про участь у балансуючому ринку та долучення до реєстру постачальників послуг з балансування (ідентифікатор договору - № 0421-41013, дата акцептування - 27.05.2019).
6.9. Також у вказаному повідомленні зазначено, що договір є публічним, укладається сторонами з урахуванням статті 634 Цивільного кодексу України та розміщений на офіційному сайті Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго".
6.10. Отже, відповідачем приєднано позивача до умов договору про участь у балансуючому ринку та долучено до реєстру постачальників послуг з балансування (ідентифікатор договору - № 0421-04013, дата акцептування - 27.05.2019).
6.11. Відповідно до пункту 1.2 договору за цим договором ППБ (постачальник послуг балансування, позивач) зобов`язується надавати балансуючу електричну енергію на завантаження або розвантаження для здійснення ОСП (оператор системи передач, відповідач) балансування об`єднаної енергетичної системи України. ОСП зобов`язується продавати балансуючу електричну енергію ППБ або купувати балансуючу електричну енергію у ППБ та отримувати оплату за продану ППБ балансуючу електричну енергію або сплачувати кошти за куплену балансуючу електричну енергію у ППБ відповідно до умов цього договору та Правил ринку.
6.12. Згідно з пунктом 1.3 договору надання ППБ ОСП заяви-приєднання в цілому до цього договору (далі - заява-приєднання), що є додатком 1 до цього договору, є погодженням пропозиції на приєднання до цього договору, а також зобов`язанням щодо виконання Правил ринку. Заява-приєднання надається з відкладальною обставиною, якою є реєстрація ППБ ОСП.
6.13. Судами попередніх інстанцій зазначено про те, що з матеріалів справи вбачається, що на виконання умов договору позивачем у період з січень-квітень, липень-вересень 2022 року поставлено, а відповідачем отримано балансуючу електричну енергію, що підтверджується підписаними сторонами актами купівлі-продажу балансуючої електричної енергії:
від 31.01.2022 № БР/22/01-0421 на суму 143 257 352,15 грн,
від 28.02.2022 № БР/22/02-0421 на суму 109 544 226,18 грн,
від 31.03.2022 № БР/22/03-0421 на суму 24 284 705,13 грн,
від 30.04.2022 № БР/22/04-0421 на суму 15 753 216,02 грн,
від 31.07.2022 № БР/22/07-0421 на суму 5 039 054,87 грн,
від 31.08.2022 № БР/22/08-0421 на суму 3 582 332,83 грн,
від 30.09.2022 № БР/22/09-0421 на суму 129 783 520,74 грн.
6.14. Також судом встановлено, що:
акт за січень 2022 року від 31.01.2022 складений та відповідно підписаний 31.01.2022, оскільки містить фізичні підписи представників сторін без зазначення дати фактичного їх підписання, відмінної від їх датування;
акт за лютий 2022 року від 28.02.2022 підписаний позивачем електронним підписом 18.05.2022;
акт за березень 2022 року від 31.03.2022 підписаний позивачем електронним підписом 18.05.2022;
акт за квітень 2022 року від 30.04.2022 підписаний позивачем електронним підписом 16.05.2022;
акт за липень 2022 року від 31.07.2022 підписаний позивачем електронним підписом 09.09.2022;
акт за серпень 2022 року від 31.08.2022 підписаний позивачем електронним підписом 14.09.2022;
акт за вересень 2022 року від 30.09.2022 підписаний позивачем електронним підписом 14.11.2022.
7. Касаційне провадження
7.1. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.08.2023: задоволено клопотання ПАТ "НЕК "Укренерго" про зупинення касаційного провадження у справі № 910/9203/22 за касаційною скаргою відповідача на рішення господарського суду міста Києва від 31.01.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.05.2023 до прийняття відповідного судового рішення об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у справі № 910/9216/22. При цьому, повний текст постанови об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 01.12.2023 у справі № 910/9216/22 оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень 08.12.2023.
7.2. Постановою Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 01.12.2023 у справі № 910/9216/22 касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго" залишено без задоволення, а рішення господарського суду міста Києва від 01.12.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 04.04.2023 у справі №910/9216/22 залишено без змін.
7.3. Постанова Верховного Суду, зокрема, мотивована тим, що суди попередніх інстанцій встановили, а сторони спору не заперечували те, що на підставі укладеного Договору у період з лютого по липень 2022 року позивач поставляв, а відповідач отримував балансуючу електричну енергію, що підтверджується підписаними сторонами актами купівлі-продажу; факт прострочення виконання відповідачем зобов`язання з оплати за Договором також підтверджується матеріалами справи; Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що порядок розрахунків, передбачений пунктом 4.3 Договору (на який посилається відповідач) застосовується при остаточному розрахунку, тобто у разі, невідповідності між сумами у виставлених згідно з Правилами ринку рахунках та вартістю фактично переданої електричної енергії за місяць, яку сторони підтверджують шляхом підписання відповідних актів. Натомість, суперечність між пунктами 4.2, 4.3 Типового договору про участь у балансуючому ринку (додаток 7 до Правил ринку) в редакції, що діяла до 07.05.2022, та пунктом 7.7.4 Правил ринку, відповідно до якого оплата платіжного документа з банківського рахунку АР на банківський рахунок учасника ринку здійснюється протягом чотирьох робочих днів з дати направлення рахунка, відсутня. Отже, внесення зазначених вище змін до Типового договору про участь у балансуючому ринку не змінює регулювання щодо строків оплати платіжного документа з банківського рахунку АР на банківський рахунок учасника ринку; відповідач, будучи одночасно АР та ОСП, перебуває в цілком різних самостійних статусах учасника ринку електричної енергії, має можливість не тільки отримувати рахунки та ознайомлюватись з їх змістом у момент виставлення таких рахунків у Системі, а й проводити розрахунки за ними.
7.4. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.12.2023 клопотання АТ "ДТЕК Дніпроенерго" про поновлення касаційного провадження у справі № 910/9203/22 задоволено. Поновлено касаційне провадження у справі № 910/9203/22 за касаційною скаргою ПАТ "НЕК "Укренерго" на рішення господарського суду міста Києва від 31.01.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 25.05.2023 й призначено її до розгляду в засіданні Касаційного господарського суду в межах розумного строку на 18 січня 2024 року.
7.5. Справу розглянуто у розумні строки, ураховуючи вищевказані обставини та факти.
8. Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції
8.1. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
8.2. Імперативними приписами частини другої статті 300 ГПК України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Джерела права. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій
9.1. Спір виник внаслідок того, що відповідач в порушення умов договору своєчасно не сплатив вартість наданої балансуючої електричної енергії, у зв`язку з чим виникла заборгованість за період квітень, липень-вересень 2022 року у розмірі 140 196 709,93 грн та за неналежне виконання грошового зобов`язання позивачем нараховано 4 275 865,47 грн пені, 37 464 021,06 грн інфляційних втрат та 3 751 174,07 грн 3% річних.
9.2. Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України "Про ринок електричної енергії".
9.3. Правову основу функціонування ринку електричної енергії становлять Конституція України, Закони України "Про ринок електричної енергії", "Про альтернативні джерела енергії", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про природні монополії", "Про захист економічної конкуренції", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про енергетичну ефективність", міжнародні договори України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та інші акти законодавства України.
9.4. За змістом частини першої статті 68 Закону України "Про ринок електричної енергії" (далі - Закон, чинний на момент виникнення спірних правовідносин) в Україні функціонує єдиний балансуючий ринок.
9.5. На балансуючому ринку оператором системи передачі здійснюються:
1) купівля та продаж електричної енергії для балансування обсягів попиту та пропозиції електричної енергії у межах поточної доби;
2) купівля та продаж електричної енергії з метою врегулювання небалансів електричної енергії сторін, відповідальних за баланс.
9.6. Для надання послуг з балансування учасники ринку укладають з оператором системи передачі договір на основі типового договору про участь у балансуючому ринку.
9.7. Постачальники послуг з балансування реєструються адміністратором розрахунків у порядку, визначеному правилами ринку.
9.8. Типовий договір про участь у балансуючому ринку затверджується Регулятором.
9.9. Команда оператора системи передачі постачальнику послуг з балансування на збільшення (зменшення) навантаження для відповідного постачальника послуг з балансування є прийняттям (акцептом) його відповідної пропозиції (заявки) на балансуючому ринку оператором системи передачі, зміною його акцептованого добового графіка електричної енергії та визначає взаємні зобов`язання оператора системи передачі та постачальника послуг з балансування з купівлі-продажу відповідного обсягу електричної енергії на балансуючому ринку за ціною, визначеною відповідно до правил ринку.
9.10. За результатами роботи балансуючого ринку за відповідну добу на підставі даних оператора системи передачі та адміністратора комерційного обліку адміністратор розрахунків розраховує платежі оператора системи передачі та постачальників послуг з балансування за електричну енергію, ціни небалансу електричної енергії, а також обсяги небалансів електричної енергії учасників ринку і відповідні платежі за них та виставляє відповідні рахунки у порядку, визначеному правилами ринку.
9.11. Стаття 6 Закону передбачає, що державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства. До повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать, зокрема, затвердження типових та примірних договорів, визначених цим Законом. Регулятор має право, серед іншого, видавати обов`язкові для виконання учасниками ринку рішення.
9.12. Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Закон про НКРЕКП) Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема у сфері енергетики щодо діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії.
9.13. Згідно з абзацом третім частини п`ятої статті 14 Закону про НКРЕКП рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.
9.14. Правила ринку, як рішення Регулятора, є актом законодавства України, що входить в правову основу функціонування ринку електричної енергії визначає, зокрема, порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов`язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об`єднаній енергетичній системі України.
9.15. Учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються види договорів, серед яких, зокрема, договори про участь у балансуючому ринку (пункт 5 частини першої статті 4 Закони).
9.16. Типовий договір про участь у балансуючому ринку є додатком 7 до Правил ринку та НКРЕКП затвердила його одночасно з Правилами ринку.
9.17. Типовий договір про участь у балансуючому ринку, який є додатком 7 до Правил ринку, в які неодноразово вносились зміни (зокрема, згідно з Постановами НКРЕКП від 28.02.2020 №516, від 04.12.2020 №2328, від 15.02.2021 №234, від 06.05.2022 №458, від 29.11.2022 №1592), має у структурі, зокрема, главу 4 "Порядок розрахунків", яка складалася із семи підпунктів стосовно порядку розрахунків, але в яку вносились зміни, в тому числі і Постановою НКРЕКП від 06.05.2022 №458.
9.18. Типовий договір про участь у балансуючому ринку є додатком до Правил ринку, який затверджений постановою як формою рішення Регулятора, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики щодо діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії, та є обов`язковим для застосування учасниками ринку електричної енергії.