1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2024 року

м. Київ

справа № 420/7444/22

адміністративне провадження № К/990/33874/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Кравчука В.М. та Стародуба О.П., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Одеській області

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Одеській області

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2023 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Шеметенко Л.П., суддів Домусчі С.Д., Турецької І.О.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Національної поліції в Одеській області (далі - Управління, відповідач), в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність Управління, яка полягає у невиготовлені та ненаданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області нової довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за посадою або прирівняною посадою поліцейського - старшого оперуповноваженого відділення поліції відділу поліції міста Одеси Головного управління Національної поліції в Одеській області станом на листопад 2019 року за формою, встановленою додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №45 від 13 лютого 2008 року (далі - Порядок №45), з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11 листопада 2015 року №988 (далі - Постанова КМУ №988) та наказу Міністерства внутрішніх справ України "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання" від 06 квітня 2016 року №260 (далі - Наказ №260), із зазначенням основних та додаткових видів грошового забезпечення з урахуванням зміни розміру надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції для перерахунку пенсії з грудня 2019 року;

зобов`язати Управління скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку №45, з врахуванням постанови КМУ №988 та наказу №260, станом на листопад 2019 року, із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії з урахуванням зміни розміру надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції по посаді або прирівняної посаді - старшого оперуповноваженого відділення поліції відділу поліції міста Одеси Головного управління Національної поліції в Одеській області, для проведення перерахунку основного розміру пенсії з 01 грудня 2019 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії).

2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що він проходив службу у Національній поліції України в Одеській області та відповідно до наказу №353 о/с від 16 травня 2016 року його було звільнено зі служби. Наразі позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону № 2262-ХІІ. При цьому, позивач вказує, що згідно листа Національної поліції України №2388/09/48-2021 від 24 лютого 2021 року підвищено надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії працівникам поліції відповідно до займаної посади з листопада 2019 року, що є підвищення грошового забезпечення по прирівняній посаді позивача за рахунок введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, визначених постановою №988. Вказане, за його твердженням, є підставою для здійснення перерахунку його пенсії.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову.

4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що грошове забезпечення поліцейських врегульовано Постановою № 988 та Наказом № 260, однак, з часу прийняття цих нормативно-правових актів, визначений ними розмір видів грошового забезпечення поліцейських не змінився, тобто підстави для перерахунку пенсій, призначених поліцейським після їх звільнення зі служби в поліції відповідно до Закону № 2262-ХІІ, відсутні. Суд першої інстанції також зазначив, що позивач з травня 2016 року є пенсіонером Національної поліції України, а не органів внутрішніх справ (міліції) та, відповідно, набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/12704/18 не впливає на право позивача на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою № 988 та Наказом № 260 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ.

5. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2023 року скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року та ухвалено нове рішення, яким адміністративний позов задоволено.

6. Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_1, суд апеляційної інстанції зазначив, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами: через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45; за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами. Суд апеляційної інстанції наголосив, що у зв`язку з прийняттям, на виконання вимог Постанови КМУ № 988, Наказу № 260, відбулась, як зміна розміру видів грошового забезпечення поліцейських, так і були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, що є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, яка йому призначена за Законом № 2262-ХІІ.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, Головне управління Національної поліції в Одеській області звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2022 року.

8. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення Постанови КМУ №988, постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21 лютого 2018 року №103 (далі - постанова КМУ № 103), Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок № 45) та Наказу №260.

9. В обґрунтування касаційної скарги позивач також вказує на необґрунтованість висновку суду апеляційної інстанції щодо протиправності дій відповідача стосовно відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області довідки про розмір грошового забезпечення станом на листопад 2019 року за посадою поліцейського, яку позивач займав до звільнення, оскільки визнання протиправними та нечинними пунктів 1, 2 постанови КМУ №103 не має жодних правових наслідків для осіб, що проходили службу в органах Національної поліції, яким призначено пенсію згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ), оскільки ними не визначалось вимог до компетентних органів здійснити перерахунок пенсій особам, які перебували на службі в органах Національній поліції. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 26 квітня 2023 року у справі №420/11589/22, від 22 травня 2023 року у справі №560/6825/22 та від 04 липня 2023 року у справі №500/1532/22.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

10. Касаційна скарга надійшла до Суду 09 жовтня 2023 року.

11. Ухвалою Верховного Суду від 23 жовтня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі №420/7444/22 витребувано адміністративну справу та запропоновано позивачу надати відзив на касаційну скаргу.

12. Ухвалою Верховного Суду від 24 січня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 25 січня 2024 року.

13. При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Позиція інших учасників справи

14. Від позивача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій. При цьому колегія суддів зазначає, що ухвалу Верховного Суду про відкриття касаційного провадження направлено ОСОБА_1 поштовим відправленням № 0600230341700 за адресою, що вказана ним у позовній заяві ( АДРЕСА_1 ), згідно якого лист повернуто до відправника за закінченням терміну зберігання. Разом з тим, представником позивача адвокатом Єрьоміною Вікторією Анатоліївною вказану ухвалу, згідно довідки про доставку документу в електронний кабінет, доставлено до електронного кабінету 09 січня 2024 року о 15:37. Крім того, колегія суддів зауважує, що ухвалу Верховного Суду про відкриття касаційного провадження оприлюднено у Єдиному державному реєстрі судових рішень 25 жовтня 2023 року.

Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

15. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що наказом Головного управління Національної поліції в Одеській області від 16 травня 2016 року № 353 о/с підполковника поліції ОСОБА_1, старшого оперуповноваженого Хмельницького відділення поліції Малиновського відділу поліції в місті Одесі ГУНП в Одеській області, відповідно до пункту 7 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року № 580-VIII (далі - Закон № 580-VIII) (за власним бажання), звільнено зі служби в поліції з 20 травня 2016 року.

16. Згідно грошового атестату ОСОБА_1, під час проходження служби в поліції грошове забезпечення позивача складалось з наступних складових: посадовий оклад 2500 грн., оклад за спеціальне звання 2200 грн., надбавка за стаж служби 45% 2115 грн., надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 0 (графа не заповнена).

17. У відповідності до довідок Управління Міністерства внутрішніх справ України на Одеській залізниці, Малиновського районного відділу Одеського міського управління Головного Управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області та Головного Управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області про щомісячні додаткові види грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону № 2262-ХІІ, позивач отримав наступні додаткові види грошового забезпечення: з травня 2014 року по вересень 2015 року надбавка за виконання особливо важливих завдань (830,25 грн. щомісячно, всього 13477,73 грн.), премія (всього 25503,23 грн.); з 08 вересня 2015 року по 06 листопада 2016 року надбавка за виконання особливо важливих завдань (всього 1144,59 грн.), премія (всього 5278,67 грн.); з 07 листопада 2015 року по 30 квітня 2016 року надбавка за специфічні умови проходження служби, премія, які складають 0.

18. Згідно протоколу Головного Управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 21 травня 2016 року, позивачу призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ, розмір пенсії обчислено з таких видів грошового забезпечення: посадовий оклад 2500 грн., оклад за військове звання 2200 грн., надбавка за вислугу років 45% 2115 грн., середньомісячний розмір додаткових видів грошового забезпечення (премії), визначений за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням 1891,84 грн., основний розмір пенсії становить 6094,79 грн.

19. Листом від 24 лютого 2021 року, Національна поліція України, на виконання доручення Міністерства внутрішніх справ до доповідної записки Державного секретаря Міністерства внутрішніх справ № 3425/22 від 28 січня 2021 року щодо надання інформації про середні розміри надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії, що були фактично виплачені поліцейським за листопад 2019 року, надіслала Міністерству внутрішніх справ України інформацію про середні розміри надбавок та премій поліцейських, що фактично виплачені поліцейським за листопад 2019 року.

20. Позивач через свого представника звертався до Головного управління Національної поліції в Одеській області із заявами щодо з`ясування обставин, з якого місяця 2019 року було підвищено надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції та премію, та просив виготовити довідку для перерахунку пенсії, проте, листом від 21 березня 2022 року Головне управління Національної поліції в Одеській області повідомило позивача про те, що на теперішній час рішення про перерахунок пенсії пенсіонерам Національної поліції Кабінетом Міністрів України не приймалось, а тому, правових підстав для виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії немає.

21. Не погоджуючись із вказаною відмовою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

22. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

23. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

24. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

25. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

26. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

27. Зазначеним вимогам процесуального закону постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2023 року не відповідає, а викладені у касаційній скарзі доводи є обґрунтованими з огляду на таке.

28. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

29. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

30. Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

31. Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.

32. Водночас, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

33. У статті 1, частині першій статті 2 Конституції України встановлено, що Україна проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою, суверенітет якої поширюється на всю її територію.

34. Відповідно до частини другої статті 3 Основного Закону України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

35. В Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; зокрема, закони приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (стаття 8, частина друга статті 19 Основного Закону України).

36. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

37. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

38. За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

39. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ.

40. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

41. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону №2262-XII.

42. Стаття 43 Закону № 2262-ХІІ міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

43. Згідно із приписами статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

44. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 43 Закону № 2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.


................
Перейти до повного тексту