ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2024 року
м. Київ
справа № 824/183/18-а
касаційне провадження № К/9901/60860/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 04.04.2018 (суддя Лелюк О.П.) та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 31.07.2018 (головуючий суддя - Залімський І.Г., судді - Смілянець Е.С., Сушко О.О.) у справі за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Чернівецькій області про визнання протиправними та скасування рішень,
УСТАНОВИВ:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач, платник) звернулась до суду з позовом до Головного управління ДФС у Чернівецькій області (далі - відповідач, Управління, контролюючий орган), в якому просила визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 04.01.2018 №0000141304, №0000231304, №0000201304, №0000141304, вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 04.01.2018 №Ф-0000031304, рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 04.01.2018 №0000041304.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач, з урахуванням доповнень та уточнень до позову, зазначала про протиправність оскаржуваних рішень з підстав порушення контролюючим органом порядку оформлення та надання акта перевірки, на підставі якого прийняті оскаржувані рішення. На думку позивача, відповідачем в порушення пункту 86.1 та 86.3 статті 86 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків-юридичними особами та їх відокремленими підрозділами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015 №727 (далі - Порядок №727), не дано їй для підписання акт перевірки і надіслано його поштою на її адресу рекомендованим листом з повідомленням про вручення на наступний день після закінчення граничного терміну оформлення та підписання акта. Позивач вважає, що акт перевірки не є в розумінні пункту 2 Розділу 1 Порядку №727 службовим документом, який підтверджує факт проведення документальної перевірки, відображає її результати і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Позивач вважає протиправним податкове повідомлення-рішення від 04.01.2018 №0000141304, прийняте за порушення платником пунктів 44.6, 44.7 статті 44 ПК України, зокрема, ненадання посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документів, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, оскільки нею листом від 10.11.2017 було надано відповідь, до якого додано всі необхідні документи, про що було зазначено й у запереченні до акта перевірки.
Стосовно протиправності податкового повідомлення-рішення від 04.01.2018 №0000231304 позивач послалася на те, що грошові кошти, отримані нею в межах договору комісії, не є доходом, отриманим від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої та другої групи, а тому до них не може бути застосована ставка єдиного податку у розмірі 15%. Позивач наголошувала, що за вказаним договором вона здійснювала виключно посередницькі послуги, а не торгівлю хімічними продуктами, про що безпідставно дійшов висновку відповідач. За надані згідно умов договору комісії послуги позивач отримала лише комісійну винагороду у сумі 20000,00 грн, що є її доходом в розумінні пунктів 292.1, 292.4 статті 292 ПК України.
Стосовно протиправності податкових повідомлень-рішень від 04.01.2018 №0000141304, №0000201304, вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 04.04.2018 №Ф-0000031304 та рішення №0000041304 про застосування штрафних санкцій, позивач посилалася на те, що названі рішення прийняті відповідачем без врахування усіх обставин, відповідачем не правильно зроблено висновок про понесені нею витрати та отримані доходи від її діяльності. Позивач зауважила, що нею були надані всі документи в підтвердження отриманих доходів та понесених витрат. На думку позивача, відповідачем було неправомірно донараховано за період з 01.07.2015 по 31.12.2015: податок з доходів фізичних осіб в сумі 33820,60 грн, єдиний соціальний внесок в сумі 46885,24 грн, військовий збір в сумі 2810,60 грн, а також штрафні (фінансові) санкції (штрафи).
Щодо перевіряємого контролюючим органом періоду її діяльності з 01.01.2016 по 31.12.2016, позивач зауважила про необґрунтованість висновку відповідача про заниження в указаний період суми одержаного доходу в розмірі 643077,60 грн, оскільки грошові кошти в сумі 563200,00 грн, перераховані їй за засоби захисту рослин згідно договору комісії, не можна включати в дохід, оскільки її доходом за виконання указаного договору є лише комісійна винагорода у сумі 20000,00 грн. Також, позивач послалася на документальне підтвердження і оплату витрат на придбання товарів за період з 01.01.2016 по 31.03.2016 в сумі 56362,10 грн. На думку позивача, відповідачем було неправомірно донараховано за період з 01.01.2016 по 31.12.2016: податок з доходів фізичних осіб в сумі 115 753,97 грн, єдиний соціальний внесок в сумі 94 293,44 грн, військовий збір в сумі 9646,16 грн, а також штрафні (фінансові) санкції (штрафи).
Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 04.04.2018, залишеним без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 31.07.2018, позов задовольнив повністю: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 04.01.2018 №0000141304, №0000231304, №0000201304, №0000141304, вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 04.01.2018 №Ф-0000031304, рішення від 04.01.2018 №0000041304 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником податків не нарахованого єдиного внеску.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що посадовими особами Управління допущено порушення порядку оформлення акта перевірки та його вручення. Суди дійшли до висновку про безпідставність тверджень відповідача про ненадання посадовим особам контролюючого органу документів, що підтверджують показники, відображені у податковій звітності, за період з 01.01.2014 по 31.12.2016. Суди також дійшли до висновку, що грошові кошти отримані позивачем в межах договору комісії в загальній сумі 650000,00 грн, протягом червня 2015 року, не є доходом отриманим від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої або другої групи, а тому до нього не може бути застосована ставка єдиного податку у розмірі 15 відсотків. Суди зазначили, що контролюючим органом неправомірно донараховано за періоди з 01.07.2015 по 31.12.2015 та з 01.01.2016 по 31.12.2016 податок з доходів фізичних осіб, єдиний соціальний внесок, військовий збір, а також штрафні (фінансові) санкції (штрафи), оскільки суми доходів та витрат, які отримані та понесені позивачем у вказані періоди підтверджені в ході судового розгляду справи.
Управління, не погодившись з прийнятими судовими рішеннями, звернулось до суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, невідповідність рішень вимогам статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, у редакції, чинній на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи). Скаржник доводить, що судами не враховано дотримання відповідачем порядку проведення перевірки, оформлення її результатів, ненадання позивачем для перевірки всіх необхідних первинних документів на вимогу контролюючого органу в підтвердження того, що взаємовідносини позивача з ТОВ "Дністрові сади" є комісійною торгівлею, не надано оцінку посиланням відповідача на недоліки у наявних первинних документах. Відповідач вважає, що зазначені правовідносини є господарськими взаємовідносинами, пов`язаними із постачанням товарів і не є взаємовідносинами з надання посередницьких послуг комісії. Відповідач наполягає на тому, що ним правомірно було переведено позивача з 01.07.2015 на загальну систему оподаткування з підстав порушення платником вимог перебування на спрощені й системі оподаткування 2 групи. Скаржник також посилається на неврахування судами того, що в межах адміністративної справи №824/705/17-а встановлено ненадання ТОВ "Дністрові сади" документів в підтвердження взаємовідносин з позивачем, зокрема: договорів щодо поставки засобів захисту рослин, рахунків на оплату на придбання засобів захисту рослин, сертифікати відповідності, свідоцтва про визнання відповідності на імпортовані засоби захисту рослин, первинні документи в підтвердження транспортування продукції, документів в підтвердження фактичного отримання і переміщення товарів, обліку руху активів всередині підприємства. Окрім наведеного, скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій, обґрунтовуючи свої висновки, врахували і наділи оцінку документу, який, на думку відповідача, відсутній в матеріалах справи (звіт за договором комісії від 02.03.2015 №1, складений 06.11.2017).
В касаційній скарзі не вказано, в чому саме полягає неправильне застосування судами норм матеріального права, контролюючий орган фактично викладає обставини, які викладені в акті перевірки та якими він керувався під час прийняття оскаржуваних рішень.
Позивач відзив (заперечення) на касаційну скаргу не надав суду, що не перешкоджає її розгляду.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 11.09.2018 відкрив провадження за касаційною скаргою відповідача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 23.01.2024 призначив справу до касаційного розгляду у попередньому судовому засіданні на 24.01.2024.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.01.2024 у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_2 у відставку у справі визначено склад колегії суддів: Бившева Л.І. - головуючий суддя, судді - Хохуляк В.В., Ханова Р.Ф.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.01.2024 у зв`язку з перебуванням судді Хохуляка В.В. у відпустці у справі визначено склад колегії суддів: Бившева Л.І. - головуючий суддя, судді - Гончарова І.Я., Ханова Р.Ф.
Відповідачем заявлено клопотання про процесуальну заміну відповідача відповідно до частини першої статті 52 КАС України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №537, наказів ДПС України від 12.07.2019 №14, від 19.06.2019 №537.
Статтею 52 КАС України встановлено, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
У відповідності до положень частини першої статті 52 КАС України у справі здійснено заміну відповідача - Головного управління ДФС у Чернівецькій області його правонаступником - Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області, утвореним на правах відокремленого підрозділу ДПС України (ЄДРПОУ ВП 44057187).
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача та дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій установлено, що позивач з 18.08.2011 є фізичною особою-підприємцем, з 31.05.2012 є платником єдиного податку, 2 групи, зі ставкою 20 відсотків. З 01.04.2016 позивача виключено з Реєстру платників єдиного податку.
Контролюючим органом проведено документальну планову перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, дотримання норм законодавства щодо ввезення, виробництва чи реалізації підакцизних товарів за період з 01.01.2014 по 31.12.2016, за результатами якої складено акт від 04.12.2017 №137/24-13-13-04-18/3189120562 (далі - акт перевірки), яким встановлено порушення позивачем вимог:
абзацу 7 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298, підпункту 4 пункту 299.7 статті 299 ПК України, а саме: здійснення видів діяльності, які не були внесені до реєстру платників єдиного та не перехід на сплату інших податків і зборів;
підпункту 3 пункту 299.10, пункту 299.11 статті 299 ПК України, оскільки реєстрація платника єдиного податку підлягає анулюванню з 01.07.2015;
підпункту 2 пункту 293.4 статті 293 ПК України з підстав незастосування ставки для платників єдиного податку першої-третьої групи у розмірі 15 відсотків до доходу, отриманого від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої або другої групи, внаслідок чого донараховано єдиний податок в сумі 97500,00 грн;
абзацу 2 пункту 164.1, підпунктів 164.1.1, 164.1.3 пункту 164.1 статті 164, пункту 177.2 статті 177 ПК України, внаслідок чого донараховано податок на доходи фізичних осіб від підприємницької діяльності в сумі 149574,57 грн, в тому числі за період з 01.07.2015 по 31.12.2015 в сумі 33820,60 грн, за період 2016 року в сумі 115753,97 грн;
підпункту 49.18.5 пункту 49.18 статті 49 та пункту 177.5 статті 177 ПК України щодо неподання декларацій про майновий стан та доходи за 2015 рік;
підпункту 2 пункту 7.1 статті 7 розділу ІІІ Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", внаслідок чого донараховано єдиний внесок, який підлягає нарахуванню з чистого оподатковуваного доходу на суму доходу (прибутку) за період з 01.07.2015 по 31.12.2016 в сумі 141178,68 грн, в тому числі за період з 01.07.2015 по 31.12.2015 в сумі 46885,24 грн, за 2016 року в сумі 94293,44 грн;
пункту 16-1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, внаслідок чого донараховано до бюджету військового збору на загальну суму 12456,76 грн, в тому числі за період з 01.07.2015 по 31.12.2015 в сумі 2810,60 грн, за 2016 рік в сумі 9646,16 грн;
підпункту 213.1.9 пункту 213.1 статті 213, підпункту 214.1.4 пункту 214.1 статті 214, підпункту 215.3.10 пункту 215.3 статті 215, пункту 216.9 статті 216 ПК України, внаслідок чого за період з 22.04.2016 по 31.12.2016 занижено акцизний податок на загальну суму 236,00 грн;
пунктів 6, 8 Порядку ведення книги обліку доходів для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2011 №1637, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 за №1534/20272, який був чинний до 28.07.2015 (далі - Порядок №1637) та Порядку ведення книги обліку доходів для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015 №579, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.07.2015 за №800/27245, який набув чинності з 28.07.2015 (далі - Порядок №579);
пунктів 44.6, 44.7 статті 44 ПК України, а саме: ненадання посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку документів, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності.
На підставі висновків акта перевірки контролюючим органом прийняті податкові повідомлення рішення від 04.01.2018:
№0000141304, форми "ПС", яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у сумі 510,00 грн;
№0000231304, форми "Р", яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з єдиного податку з фізичних осіб на суму 121875,00 грн, в тому числі: за податковим зобов`язанням в сумі 97500,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 24375,00 грн.
№0000201304, форми "Р", яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з військового збору на 15570,95 грн, в тому числі: за податковим зобов`язанням в сумі 12456,76 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 3114,19 грн.
№0000141304, форми "Р", яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування на суму 186968,21 грн, в тому числі: за податковим зобов`язанням в сумі 149574,57 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 37393,64 грн.
Також, Управлінням прийнято рішення від 04.01.2018 №0000041304 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску в розмірі 32924,26 грн.
Контролюючим органом на адресу позивача було направлено вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 04.01.2018 №Ф-0000031304 на суму 141178,68 грн.
Підставою для прийняття відповідачем оскаржуваних рішень слугували висновки акта перевірки щодо заниження платником доходу, отриманого за договором комісії, та відсутності належних первинних документів в підтвердження показників податкового обліку платника.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Стосовно доводів скаржника про дотримання ним порядку проведення перевірки та належного оформлення її результатів, колегія суддів зазначає про таке.
За правилами пункту 86.1 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.
Відповідно до пункту 86.3 статті 86 ПК України акт (довідка) документальної виїзної перевірки, що визначено статтями 77 і 78 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п`яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).
У разі відмови платника податків або його законних представників від підписання акта (довідки) посадовими особами контролюючого органу складається відповідний акт, що засвідчує факт такої відмови. Один примірник акта або довідки про результати виїзної планової чи позапланової документальної перевірки у день його підписання або відмови від підписання вручається або надсилається платнику податків чи його законному представнику.
Відмова платника податків або його законних представників від підписання акта перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов`язку сплатити визначені контролюючим органом за результатами перевірки грошові зобов`язання.
У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акта або довідки про результати перевірки або неможливості його вручення та підписання у зв`язку з відсутністю платника податків або його законних представників за місцезнаходженням такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. У зазначених у цьому абзаці випадках контролюючим органом складається відповідний акт.
Ураховуючи встановлені судами попередніх інстанцій обставини, зокрема, що акт перевірки не підписаний позивачем і надісланий йому після граничного терміну його оформлення і підписання посадовими особами контролюючого органу, колегія вважає правильними висновки судів про порушення відповідачем вимог пунктів 86.1, 86.3 статті 86 ПК України.
Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, Верховний Суд виходить із такого.
Підставою для застосування до позивача штрафних (фінансові) санкцій у сумі 510,00 грн за податковим повідомленням-рішенням від 04.01.2018 №0000141304 форми "ПС" слугували висновки контролюючого органу про порушення платником вимог пунктів 44.6, 44.7 статті 44 ПК України, що виразилося в ненаданні посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документів, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності.
Відповідач у касаційній скарзі зазначає, що позивач не надав відповідних документів у відповідь на лист Управління від 09.11.2017 №1203/ФОП/24-13-13-04-18, яким контролюючий орган просив позивача надати необхідні документи щодо операцій за період з 01.01.2014 по 31.12.2016.
Так, відповідно до пункту 44.6 статті 44 ПК України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки (у випадках, передбачених абзацами другим і четвертим пункту 44.7 цієї статті), такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.
Згідно з пунктом 44.7 статті 44 ПК України у разі якщо посадова особа контролюючого органу, яка здійснює перевірку, відмовляється з будь-яких причин від врахування документів, наданих платником податків під час проведення перевірки, платник податків має право до закінчення перевірки надіслати листом з повідомленням про вручення та з описом вкладеного або надати безпосередньо до контролюючого органу, який проводить перевірку, копії таких документів (засвідчені печаткою платника податків (за наявності печатки) та підписом платника податків - фізичної особи або посадової особи платника податків - юридичної особи).
Протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки, платник податків має право подати контролюючому органу, що проводив перевірку, заперечення та/або додаткові документи, які підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності.
У разі якщо під час проведення перевірки платник податків надає документи менше, ніж за три дні до дня її завершення або коли надіслані у передбаченому абзацом першим цього пункту порядку документи надійшли до контролюючого органу менше, ніж за три дні до дня завершення перевірки, проведення перевірки продовжується на строк, визначений статтею 82 цього Кодексу.
У разі якщо надіслані у передбаченому абзацом першим цього пункту порядку документи надійшли до контролюючого органу після завершення перевірки або у разі надання таких документів відповідно до абзацу другого цього пункту, контролюючий орган має право не приймати рішення за результатами проведеної перевірки та призначити позапланову документальну перевірку такого платника податків.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, у відповідь на лист Управління позивачем разом з листом від 10.11.2017 надано оригінали документів за період з 01.01.2014 по 31.12.2016, а саме: укладені договори; дозвільні документи на приміщення, які використовувалися в господарській діяльності; документи на право оренди земельної ділянки; отримані і видані накладні, первинні документи, які підтверджують факт оплати, щоденні банківські виписки по розрахункових рахунках, трудові договори з найманими працівниками, відомості по нарахуванню заробітної плати, книги обліку доходів та витрат. Зазначений лист позивача разом із вказаними документами отримані відповідачем. Перелічені документи були досліджені в ході перевірки.
Ураховуючи зазначені встановлені судами обставини, колегія суддів вважає безпідставними доводи скаржника про неврахування судами обставин щодо ненадання платником витребуваних контролюючим органом документів, оскільки судами досліджені вказані доводи відповідача і надано їм належну правову оцінку, з якою погоджується суд касаційної інстанції, а відтак суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку про протиправність податкового повідомлення-рішення від 04.01.2018 №0000141304 форми "ПС" з підстав надання платником витребуваних контролюючим органом документів.
Підставою прийняття податкового повідомлення-рішення від 04.01.2018 №0000231304 слугували висновки контролюючого органу про порушення позивачем вимог підпункту 2 пункту 293.4 статті 293 ПК України шляхом незастосування платником ставки єдиного податку у розмірі 15 відсотків до доходу, отриманого від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої або другої групи.
До вказаного висновку відповідач дійшов проаналізував господарські відносини позивача із ТОВ "Дністрові сади" в межах договору комісії від 02.03.2015 №1. Скаржник доводить, що в межах вказаного договору позивач не виконувала комісійного завдання ТОВ "Дністрові сади" з купівлі засобів захисту рослин, а здійснювала поставку таких засобів ТОВ "Дністрові сади", купувала ці засоби за свої кошти, а не за рахунок ТОВ "Дністрові сади". Скаржник також вважає, що позивач безпосередньо здійснювала торгівлю хімічними продуктами, що не є посередницькою діяльністю, і, відповідно, дохід отриманий від такої діяльності має бути оподаткований відповідно до вимог пункту 293.4 статті 294 ПК України.
Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення агентськими договорами.
Відповідно до пункту 291.3 статті 293 ПК України фізична особа-підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо відповідає встановленим вимогам та в установленому порядку реєструється платником єдиного податку.
Згідно з пунктом 292.16 статті 292 ПК України право на застосування спрощеної системи оподаткування в наступному календарному році мають платники єдиного податку за умови не перевищення протягом календарного року обсягу доходу, встановленого для відповідної групи платників єдиного податку.
Зазначене узгоджується з положеннями пункту 292.14 статті 292 ПК України, за якими визначення доходу здійснюється, в тому числі, для надання права суб`єкту господарювання зареєструватися платником єдиного податку та/або перебувати на спрощеній системі оподаткування.
Відповідно до підпункту 2) пункту 293.4 статті 293 ПК України ставка єдиного податку встановлюється для платників єдиного податку першої - третьої групи (фізичні особи - підприємці) у розмірі 15 відсотків: до доходу, отриманого від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої або другої групи.
Пунктом 292.1 статті 292 ПК України встановлено, що доходом платника єдиного податку є для фізичної особи - підприємця - дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 цієї статті. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності.
Підпунктом 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що продаж (реалізація) товарів - будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Не вважаються продажем товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари.