1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2024 року

м. Київ

справа № 640/17597/20

адміністративне провадження № К/9901/17293/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.11.2020 (головуючий суддя: Кузьменко А.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.04.2021 (головуючий суддя: Аліменко В.О., судді: Кучма А.Ю., Безименна Н.В.) у справі № 640/17597/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У липні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі - ГУПФУ в м. Києві або відповідач), в якому просив:

визнати протиправними дії відповідача, що полягають у неправильному обчисленні суми пенсії, яка належить до виплати ОСОБА_1 з 1 січня 2018 року у зв`язку із перерахунком раніше призначеної пенсії, що відбувався на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 № 103 (далі - постанова Уряду № 103);

зобов`язати відповідача провести і здійснювати у подальшому, до дня прийняття нового рішення про перерахунок пенсії, нарахування та виплату пенсії позивачу із включенням до складу грошового забезпечення, з якого обраховується пенсія, окрім посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, згідно довідки № 22/6 - 70126 від 26 березня 2018 року, ще й надбавки, що мають щомісячний характер виплат, та премію, згідно довідки № 5/5- 70126 від 01.0-5.2012, та у розмірі 90 % від по новому нарахованого грошового забезпечення з додаванням надбавки, як інваліду війни, у розмірі 25% від основного розміру пенсії;

стягнути з державного бюджету коштів на відшкодування збитків завданих матеріальним правам ОСОБА_1 внаслідок застосування відповідачем відносно його особи протиправних положень постанови Кабінету Міністрів України № 103 у розмірі 643 196 грн;

стягнути з відповідача суму коштів витрачених позивачем на професійну правничу допомогу, які, за попереднім розрахунком, плануються до витрат у розмірі 15000 грн.

Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 11.11.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.04.2021, позов задовольнив частково:

зобов`язав ГУПФУ в м. Києві здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 з 01 січня 2018 року пенсії, враховуючи основний розмір пенсії 90% грошового забезпечення з урахуванням уже виплачених сум;

визнав протиправними дії ГУПФУ у м. Києві щодо виплати ОСОБА_1 перерахунку пенсії за період з 05.03.2019 по 04.09.2019 з урахуванням 75 % суми підвищення пенсії;

зобов`язав відповідача перерахувати та виплатити ОСОБА_1 пенсію за період з 05.03.2019 по 04.09.2019 з урахуванням 100 % суми підвищення пенсії.

У іншій частині позовних вимог відмовив.

17.12.2020 Окружний адміністративний суд м. Києва прийняв додаткову постанову, якою заяву позивача задовольнив частково: стягнув на користь ОСОБА_1 за рахунок ГУПФУ у м. Києві витрати на професійну правничу допомогу в сумі 1314 грн.

Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині відмови у задоволенні позову, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення в оскаржуваній частині, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 25.05.2021 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 23.01.2024 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій установлено, що позивач з 16.12.2007 отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII).

Відповідно до інформації, зазначеній у розрахунку пенсії позивача, останній отримував пенсію у розмірі 90 %, обчислену виходячи з наступних складових грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років 40%; надбавка за кваліфікацію, в/сл., клас майстер 11%; особи, які працюють в умовах режимних обмежень 15%, надбавка за особливо важливі завдання 50%, премія 25%.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова Кабінету Міністрів України №103) визначено зобов`язання перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-XII до 01 березня 2018 року, визначено механізм перерахунку, розміри та умови виплати перерахованих коштів (пункти 1, 2 Постанови № 103), а також внесені зміни до порядку проведення перерахунку пенсій (Порядок № 45). Також цією постановою запроваджено поетапне підвищення пенсії.

На виконання Постанови Уряду № 103 позивачу було проведено перерахунок пенсії. Відповідно до інформації, зазначеній у розрахунку після 01 січня 2018 року, позивач отримує пенсію у розмірі 70 % грошового забезпечення, обчисленого виходячи з наступних складових: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років 50%.

Згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 103 підвищення складає 5920,70 грн, з них виплачується з 01 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року щомісячно 50% від підвищення 2960,35 грн; з 01 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року щомісячно 75% від підвищення 4440,53 грн; з 01 січня 2020 року щомісячно 100% від підвищення 5920,70 грн.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18 (набрало законної сили 05 березня 2019 року) визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку № 45.

Із покликанням на судове рішення у справі № 826/3858/18, а також рішення Верховного Суду від 10.01.2019 у зразковій справі № 240/5401/18, позивач, вважаючи дії відповідача протиправними та такими, що порушують його законні права та інтереси, звернувся з позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем не правильно обчислено розмір його пенсії, в результаті чого перерахунок пенсії здійснено без урахування всіх складових грошового забезпечення по відповідній посаді, у зв`язку із чим йому спричинено матеріальну шкоду в розмірі 643196 грн. Обґрунтовуючи свої вимоги позивач посилається на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили 05.03.2019, та рішення Верховного Суду від 10.01.2019 у зразковій справі № 240/5401/18.

Відповідач процесуальним правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Вирішуючи спір в оскаржуваній частині (щодо відмови у задоволенні позову), суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що перерахунок пенсій, за визначеним законодавцем механізмом, здійснюється виключно на підставі довідки уповноваженого органу про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Разом із цим, до моменту отримання належної довідки від уповноваженого органу, у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

Суди взяли до уваги ту обставину, що судовим рішенням у справі №826/3858/18 (набрало законної сили 05 березня 2019 року) визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45.

Проте зазначили, що скасування з 05 березня 2019 року в судовому порядку пунктів 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України № 103 не впливає на результат розгляду цієї справи по суті, позаяк алгоритм дій державних органів під час проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, передбачений Порядком № 45, не змінився у зв`язку із прийняттям постанови №103.

Позивачем не надано доказів отримання останнім відповідної довідки з зазначенням у ній додаткових видів грошового забезпечення, визначених частиною другою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", та подачі її до органу Пенсійного фонду.

Не надано суду і доказів оскарження позивачем дій уповноваженого органу щодо складання та направлення відповідачу, на підставі вимог Порядку № 45, довідки з визначеними у ній видами грошового забезпечення, для перерахунку пенсії позивача, лише у вигляді посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років; зобов`язання надати довідку з урахуванням інших видів грошового забезпечення, як і не було заявлено таких вимог і в межах розгляду цієї справи.

Оскільки від уповноваженого органу інших довідок, аніж та, що надійшла для перерахунку позивачу пенсії з січня 2018 року на підставі постанови Уряду № 103, до ГУПФУ в м. Києві не надходило, відповідач не мав підстав та можливості самостійно врахувати інші додаткові види грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача.

Одночасно суди констатували, що органи пенсійного фонду наділені повноваженнями щодо здійснення перерахунку пенсій після надходження довідок встановленого зразка, проте, у цих органів відсутній обов`язок щодо самостійного витребування відповідних довідок.

За таких обставин суди обох інстанцій дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позову в частині зобов`язання ГУПФУ в м. Києві провести нарахування та виплату пенсії ОСОБА_1 із включенням до складу грошового забезпечення, з якого обраховується пенсія, надбавки за особливості проходження військової служби та премію, а також стягнення з ГУПФУ в м. Києві коштів на відшкодування збитків, завданих правам ОСОБА_1, внаслідок протиправних дій пов`язаних із перерахунком пенсії позивача у розмірі 643 196 грн.

При вирішенні справи суди послалися на правові висновки Верховного Суду, сформовані у рішенні від 13.03.2019 у справі № 240/6263/18.

Одночасно суди констатували, що позивач не позбавлений права на звернення до суду із вимогами до органу, з якого позивач був звільнений, з приводу складових грошового забезпечення включених до довідки для перерахунку пенсії та видачі відповідної довідки.

Також суди дійшли висновку про відсутність підстав, визначених статтею 249 КАС України, для постановлення окремої ухвали щодо службових осіб Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Касаційна скарга позивача обґрунтована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували норму права без урахування висновків Верховного Суду, сформованих у рішенні від 06.08.2019 в зразковій справі № 160/3586/19.

Також позивач вважає помилковим віднесення цієї справи до справ незначної категорії складності, оскільки, за його доводами, спірні правовідносини вимагають участі також і інших суб`єктів владних повноважень, як: Міністерство соціальної політики, Міністерства внутрішніх справ України.

Позивач вважає, що судами попередніх інстанцій допущено порушення його прав, що гарантовані статтями 6, 13 Конвенції, зокрема права на доступ до ефективного засобу юридичного захисту у національному органі, який за Основним законом покликаний здійснювати правосуддя у сфері публічно-правових відносин.

За таких обставин, скаржник стверджує, що мав легітимні очікування на одержання пенсії із врахуванням раніше призначених доплат та надбавок. На переконання скаржника, перерахунок пенсії без врахування додаткових видів грошового забезпечення звужує зміст та обсяг набутих ним прав.

Відповідач процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.

Також 19.11.2021 через систему "Електронний суд" скаржник подав доповнення до касаційної скарги.

Згідно із пунктом 1 статті 337 КАС України особа, яка подала касаційну скаргу, має право доповнити чи змінити її протягом строку на касаційне оскарження, обґрунтувавши необхідність таких змін чи доповнень.

Як вбачається з матеріалів касаційної скарги та зазначено скаржником, копію судового рішення суду апеляційної інстанції отримано ним 24.04.2021, відповідно останнім днем строку для подання доповнення є 25.05.2021.

Отже зазначені доповнення суд не враховує, оскільки вони подані за межами строків, визначених статтею 337 КАС України.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права в оскаржуваній частині, а також надаючи оцінку аргументам скаржника, висловленим ним у касаційній скарзі, Верховний Суд виходить з такого.

Закон № 2262-ХІІ визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Порядок перерахунку раніше призначених пенсій встановлений у статті 63 Закону № 2262-ХІІ.

Так, частинами першою, другою статті 63 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Відповідно до частини четвертої цієї статті усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту