ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2024 року
м. Київ
справа № 320/386/19
адміністративне провадження № К/9901/31198/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Державної служби геології та надр України
на рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.05.2020 (головуючий суддя Захарченко В.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.10.2020 (головуючий суддя Костюк Л.О., судді Бужак Н.П., Кобаль М.І.)
у справі №320/386/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Цегла вашого дому"
до Державної служби геології та надр України,
треті особи: Міністерство екології та природних ресурсів України, Головне управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області,
про визнання протиправним та скасування наказу в частині
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1.Товариство з обмеженою відповідальністю "Цегла вашого дому" (далі - ТОВ "Цегла вашого дому") звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу відповідача від 22.12.2018 № 507 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5510, виданого позивачу 10.04.2012.
2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22.05.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.10.2020, визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 22.12.2018 № 507 в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5510, виданого ТОВ "Цегла вашого дому" 10.04.2012.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:
3.1. ТОВ "Цегла вашого дому" здійснює діяльність з добування піску, гравію, глин і каоліну, що підтверджується даними, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
3.2. 10.04.2012 позивачем отримано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5510, відповідно до якого підприємству надано право на видобування будівельного піску, придатного для виготовлення силікатної цегли, в Трипільському родовищі Центральної ділянки площею 90,0 га, яке знаходиться в Обухівському районі Київської області (18 км на захід від м. Обухів, в руслі р. Дніпро, напроти с. Трипілля). Строк дії спеціального дозволу на користування надрами до 10.04.2032.
3.3. У подальшому Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Київській області за результатами розгляду робочого проекту "Видобування будівельних пісків Центральної ділянки Трипільського родовища в Обухівському районі Київської області" надано позитивний висновок державної екологічної експертизи від 24.10.2012 №16-12/3514 на реалізацію вказаного проекту.
3.4. 22.11.2013 позивачу видано акт про надання гірничого відводу № 43 з метою видобування будівельного піску, придатного для виготовлення силікатної цегли в Трипільському родовищі.
3.5. У листопаді 2018 року Головним управлінням Служби безпеки України у м. Києві та Київській області в ході виконання доручення слідчого за кримінальним провадження № 42018110000000343, відкритого за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 240 Кримінального кодексу України, виявлено факт розробки ТОВ "Цегла вашого дому" Трипільського родовища, розташованого в м. Обухів Київської області, без висновку з оцінки впливу на довкілля.
3.6. Листом від 07.11.2018 № 51/2/3-51983 Головне управління Служби безпеки України у м. Києві та Київській області звернулось до Міністерства екології та природних ресурсів України з метою вжиття заходів реагування у сфері природоохоронного законодавства.
3.7. Отримавши зазначений лист, Міністерство екології та природних ресурсів України направило відповідачу - Державній службі геології та надр України - подання від 03.12.2018 № 5/4-11/13038-18, в якому просило зупинити дію спеціального дозволу на користування надрами № 5510, виданого ТОВ "Цегла вашого дому" 10.04.2012.
3.8. Наказом Державної служби геології та надр України "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" від 22.12.2018 № 507 зупинено дію наведеного вище спеціального дозволу з підстав порушення позивачем абзаців першого, шостого пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
3.9. Не погоджуючись з наказом у наведеній вище частині, позивач звернувся до суду з даним позовом.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" від 23.05.2017 № 2059-VIII (далі - Закон № 2059-VIII), зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля. У свою чергу наявність у надрокористувача дійсного позитивного висновку державної екологічної експертизи, який має статус висновку з оцінки впливу на довкілля, виключає наявність у його діях порушень вимог частини 4 статті 3 Закону № 2059-VIII. Враховуючи, що ТОВ "Цегла вашого дому" було розпочато реалізацію рішення щодо об`єкта державної екологічної експертизи до спливу трьох років з моменту його отримання, доводи позивача стосовно того, що висновок державної екологічної експертизи від 24.10.2012 № 16-12/3514 є чинним та має статус висновку з оцінки впливу на довкілля, суд визнав обґрунтованими. Враховано судом і те, що постановами начальника відділу Слідчого управління Головного управління Національної поліції в Київській області від 08.05.2019 закрито кримінальні провадження, внесені до Єдиного реєстру судових розслідувань № 42018110000000342 та № 42018110000000341 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частиною 1 статті 240, статтею 236 Кримінального кодексу України (незаконний видобуток піску в Обухівському та Ірпінському районах без дозволу уповноваженого органу та довільної документації), у зв`язку з відсутністю складу кримінального правопорушення.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Державна служба геології та надр України подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.05.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.10.2020, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
5.1. Вважає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права. В якості підстави для відкриття касаційного провадження у справі скаржник вказує те, що у цій справі судом апеляційної інстанції не було враховано висновків щодо застосування норм права у спірних правовідносинах, які викладені Верховним Судом у постанові від 16.04.2020 у справі №826/7696/18, що передбачено пунктом 1 частини 4 статті 328 КАС України.
5.2. Відповідач зазначає, що Міністерством екології та природних ресурсів України у поданні повідомлялось про відсутність інформації щодо отримання позивачем позитивного висновку державної екологічної експертизи на проект розробки родовища корисних копалин або висновку з оцінки впливу на довкілля, що є порушенням частини 4 статті 3 Закону № 2059-VIII, а також про відсутність інформації щодо внесення до Єдиного реєстру оцінки впливу на довкілля рішення про провадження планової діяльності ТОВ "Цегла вашого дому". При цьому, на переконання відповідача оскаржений наказ є правомірним, оскільки у позивача встановлено відсутність оцінки впливу на довкілля під час розробки Трипільського родовища.
6. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Цегла вашого дому" просило залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 22.05.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.10.2020 - без змін.
7. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів у відзиві на касаційну скаргу підтримало вимоги касаційної скарги.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
8. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
9. Завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
10. Відповідно до частин 1 та 5 статті 15 Кодексу України про надра надра надаються у постійне або тимчасове користування.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
11. Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина 1 статті 19 Кодексу України про надра).
12. Статтею 16 Кодексу України про надра визначено, зокрема, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
13. Так, питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).
14. Відповідно до пункту 2 цього Порядку (в редакції, чинній на момент отримання позивачем спеціального дозволу на користування надрами) дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
15. Згідно з положеннями пункту 3 Порядку № 615 на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки Держгеонадра надає окремий дозвіл.
16. Одному заявникові може надаватися дозвіл на видобування одного виду корисних копалин з кількох близько розташованих родовищ, якщо доцільність їх спільної розробки підтверджується відповідним рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ).
17. Пунктом 4 Порядку № 615 передбачено, що дозвіл на видобування корисних копалин надається після затвердження ДКЗ запасів корисних копалин або їх апробації за умови подальшого затвердження ДКЗ.
18. Дозвіл надається на строк, визначений заявником, але не більш як на 20 років - на видобування корисних копалин (пункт 7 Порядку № 615).