ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2024 року
м. Київ
справа № 300/2220/19
адміністративне провадження № К/9901/20650/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів Стародуба О.П.,Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргою Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф"
на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.02.2020 (головуючий суддя Грицюк П.П.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 (головуючий суддя Шевчук С.М., судді Нос С.П., Кухтей Р.В.)
у справі №300/2220/19
за позовом Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф"
до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області
про визнання протиправним та скасування припису,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. У грудні 2019 року Приватне акціонерне товариство "Івано-Франківськторф" (далі - ПАТ "Івано-Франківськторф") звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати припис від 05.11.2019, реєстраційний №573/0/92-19-ДК/0220Пр/03/01-19.
2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.02.2020, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020, відмовлено в задоволенні позову.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:
3.1. 09.03.1997 між Верхньострутинською сільською радою та ВАТ "Івано-Франківськторф" було укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) площею 241,7га на умовах тимчасового довгострокового користування терміном на 10 років для видобування торфу.
3.2. 10.03.1997 рішенням Верхньострутинської сільської ради 10 сесії 2 демократичного скликання продовжено термін тимчасового користування земельною ділянкою торф`яного родовища "Під Бором" площею 241,7 га на 10 років, про що суду подано копію цього рішення.
3.3. Рішенням Верхньострутинської сільської ради від 19.03.2000 внесено зміни в межі населеного пункту та введено нові землі в межі населеного пункту, загальною площею 369 га, у т.ч. землі промисловості ВАТ "Івано-Франківськторф", площею 241,6 га.
3.4. Рішенням Рожнятівської районної ради від 24.11.2000 внесено зміни у межі населених пунктів, додатково включивши у межі с. Верхній Струтин 369,0 га земель згідно площ, вказаних у рішенні Верхньострутинської сільської ради від 19.03.2000.
3.5. 05.03.2001 рішенням Верхньострутинської сільської ради 12 сесії сільської ради 3 демократичного скликання продовжено термін користування до 20 років на час дії ліцензії та зобов`язано внести зміни до договору на право користування земельної ділянки від 09.03.1997, що підтверджено копією рішення 12 сесії 3 скликання Верхньострутинської сільської ради, протоколу 12-ї сесії сільської ради 111-го демократичного скликання від 05.03.2001 та договору про внесення змін договору на право користування земельної ділянки від 09.03.1997. На підставі даного рішення внесено зміни до договору на право тимчасового користування землею від 09.03.1997, а саме: "земельна ділянка надається на умовах тимчасового довгострокового користування терміном до 2020 року для видобутку торфу згідно рішення Верхньострутинської сільської ради від 05.03.2001".
3.6. Рішенням Верхньострутинської сільської ради від 28.12.2003 затверджено звіт по інвентаризації земельної ділянки під торф`яне родовище "Під Бором" правлінню ВАТ "Івано-Франківськторф" в с.Верхній Струтинь Рожнятівського району Івано-Франківській області, складений ДП "Івано-Франківський регіональний центр державного земельного кадастру". Під час інвентаризації землі, як вказує позивач та як зазначено в самому звіті по інвентаризації, було встановлено, що площа земельної ділянки під родовищем торфу в урочищі "Під Бором" складає не 241,7 га, а 222,3250 га. Вказаним вище рішенням сільська рада також передала в оренду ПАТ "Івано-Франківськторф" земельну ділянку площею 222,3250 га для експлуатації родовища торфу в урочищі "Під Бором".
3.7. 09.01.2004 між Верхньострутинською сільською радою та ВАТ "Івано-Франківськторф" було укладено терміном на 17 років договір оренди землі площею 222,3250 га, який зареєстрований Івано-Франківським центром ДЗК №040421000012 від 29.01.2004.
3.8. 11.11.2014 Господарським судом Івано-Франківської області у справі № 909/794/14 прийнято рішення, яким визнано недійсним договір оренди землі, укладений 09.01.2004 між Верхньострутинською сільською радою та ПАТ "Івано-Франківськторф" та зобов`язано ПАТ "Івано-Франківськторф" повернути земельну ділянку площею 222,3250 га, яка знаходиться на території Верхньострутинської сільської ради в урочищі Під Бором, за межами населеного пункту с.Верхній Струтин Рожнятівського району до державної власності.
3.9. На виконання наказу Господарського суду Івано-Франківської області № 136 від 13.02.2015 ПАТ "Івано-Франківськторф" повернуло вказану земельну ділянку площею 222,3250 га, кадастровий номер 2624880901:004:0001, до державної власності, передавши її по акту приймання-передачі Івано-Франківській обласній державній адміністрації, що підтверджується копією такого акту від 29.05.2015.
3.10. 29.05.2015 державним виконавцем ВДВС Рожнятівського районного управління юстиції Лутчин В.Я. при примусовому виконанні наказу Господарського суду Івано-Франківської області від 13.02.2015 № 136, виданого у справі № 909/794/14 про визнання недійсним договору оренди землі, укладеного 09.01.2004 та повернення земельної ділянки площею 222,3250 га до державної власності, складено акт приймання -передачі земельної ділянки площею 222,3250 га, що знаходиться за адресою: с. Верхній Струтинь, Рожнятівського району, Івано-Франківської області, (урочище) торфяне "Під Бором", кадастровий номер: 26244880901:01:004:0001 передала представник за довіреністю ПАТ "Івано-Франківськторф" Герула З.Й., яку прийняв представник за довіреністю Івано-Франківської обласної державної адміністрації Зрайко О.І.
3.11. 05.12.2016 розпорядженням Івано-Франківської обласної державної адміністрації земельна ділянка площею 222,3250 га поділена на 3 земельні ділянки: кадастровий номер: 264880901:01:004:0006 площа 172,1564 га., кадастровий номер: 264880901:01:004:0005 площа 38,7587 га., кадастровий номер: 264880901:01:004:0004 площа 11,4099 га.
3.12. Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області листом від 30.07.2019 № 0-9-0.2-4423/0/2-19 повідомило відповідача, що відомості про зареєстроване право оренди за ПАТ "Івано-Франківськторф" до системи Державного земельного кадастру на вищевказані земельні ділянки станом на 30.07.2019 не надходили.
3.13. На підставі листа прокуратури Івано-Франківської області від 23.09.2019 №05/1-585вих-19 Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області видано наказ від 10.10.2019 за № 573-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності", яким державному інспектору Дащуку Т.Ф. доручено здійснити заходи державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земельних ділянок площею 172,1564 га (кадастровий номер 2624880901:01:004:0006), площею 38,7587 га (кадастровий номер 2624880901:01:004:0005), площею 11,4099 га (кадастровий номер 2624880901:01:004:0004), які розташовані на території с. Верхній Струтин Рожнятівського району.
3.14. Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Дащуком Т.Ф. здійснено державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земельної ділянки. За результатом проведення перевірки державним інспектором складено акти обстеження щодо кожної земельної ділянки: №573/0/92-19ДК/731АО/10/01/-19 від 16.10.2019 щодо земельної ділянки площею 172,1564 га, №573/0/92-19ДК/732АО/10/01/-19 від 16.10.2019 щодо земельної ділянки площею 38,7587 га, № 573/0/92-19ДК/730АО/10/01/-19 від 16.10.2019 щодо земельної ділянки площею 11,4099 га, та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки №573/0/92-19-ДК/538АП/09/01 /-19 від 16.10.2019.
3.15. 17.10.2019 державним інспектором складено протокол №573/0/92-19-ДК/0209П/07/01/-19 про вчинення генеральним директором Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф" адміністративного правопорушення, передбаченого пунктом "б" частини 1 статті 211 Земельного кодексу України та статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
3.16. За результатом розгляду справи про адміністративне правопорушення, який відбувся 05.11.2019, відповідачем винесено постанову про закриття провадження у справі.
3.17. 05.11.2019 державним інспектором складено припис за №573/0/92-19-ДК/0220Пр/03/01-19. У вказаному приписі зазначено про обставини щодо самовільного зайняття позивачем земельних ділянок за кадастровими номерами: 2624880901:01:004:0006 та 2624880901:01:004:0005. Документи, які б підтверджували державну реєстрацію права власності чи права постійного користування, або права оренди вказаних ділянок у Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф" відсутні. У зв`язку з вказаним зобов`язано позивача в тридцятиденний термін усунути виявлені порушення земельного законодавства.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель". Тому, посилання позивача на Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" є безпідставним. Також суд дійшов висновку, що з дня укладення Верхньострутинською сільською радою та ВАТ "Івано-Франківськторф" договору оренди землі від 09.01.2004, зобов`язання за договором на право тимчасового користування землею від 09.03.1997, укладеного між тими самими сторонами, є припиненими та виникли зобов`язання щодо користування землею за договором оренди землі від 09.01.2004. Встановлено, що земельні ділянки на час винесення відповідачем припису №573/0/92-19-ДК/0220Пр/03/01-19 від 05.11.2019 перебували у державній власності в особі Івано-Франківської обласної державної адміністрації. Суд зазначив, що факт сплати земельного податку чи інших платежів за користування самовільно зайнятих земельних ділянок жодним чином не спростовує факту такого незаконного користування.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. ПАТ "Івано-Франківськторф" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.02.2020 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020, ухвалити нове рішення, яким позовні вимог задовольнити.
7.1. Вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що ПАТ "Івано-Франківськторф" є законним користувачем земельної ділянки, на якій розташоване родовище торфу "Під Бором" на підставі діючого договору на право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, від 09.03.1997. Свою позицію позивач обґрунтовує неправильним застосуванням норм Цивільного кодексу України, зокрема пункту 9 Прикінцевих та перехідних положень та частини 2 статті 604 Цивільного кодексу України.
7.2. Також, позивач в якості підстави для відкриття касаційного провадження у справі послався на ухвалення судового рішення без урахування висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду, зокрема у постанові від 28.02.2020 у справі №821/717/16. За вказаним висновком норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повинні застосовуватись під час здійснення функцій державного контролю (нагляду). Також скаржник посилається на висновки Верховного Суду, зроблені у постановах від 13.06.2019 у справі №815/5113/17, від 28.02.2019 у справі №813/3201/17, від 10.02.2020 у справі №1.380.2019.000037.
8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.02.2020 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2020 - без змін.
8.1. Відповідач вважає безпідставними доводи позивача про те, що договір на право тимчасового користування на землю від 09.03.1997 є чинним. Наполягає на тому, що посилання на Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" є безпідставними.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
9. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
10. Як встановлено судами попередніх інстанцій позивач обґрунтовував свої позовні вимоги, в тому числі, порушенням порядку проведення перевірок, встановленого Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", у зв`язку з чим вважає наслідки такої перевірки незаконними та такими, що підлягають скасуванню. Позивач наводить аналогічні доводи у касаційній скарзі.
11. Відтак питанням, яке слід вирішити у цій справі, є застосовність до спірних відносин Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", яким регламентовано, зокрема, порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель шляхом проведення перевірки у сфері дотримання вимог земельного законодавства, зокрема використання та охорони земель, яка проводиться на підставі Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
12. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.