ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2024 року
м. Київ
cправа № 910/3140/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бенедисюка І.М. (головуючий), Булгакової І.В., Малашенкової Т.М.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача - Сич Є.Ю. (адвокат)
відповідача - Шукліна О.В. (адвокат)
розглянув у відкритому судовому засіданні
касаційну скаргу акціонерного товариства "Українська залізниця"
на рішення господарського суду міста Києва від 06.07.2023 та
постанову Північного апеляційного господарського суду від 02.11.2023
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Віталмар Транс"
до акціонерного товариства "Українська залізниця"
про стягнення 17 708 715, 00 грн.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Віталмар Транс" (далі - ТОВ "Віталмар Транс", позивач) звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до акціонерного товариства "Українська залізниця" (АТ "Українська залізниця", відповідач) про стягнення 17 708 715, 00 грн.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем безпідставно списані кошти у розмірі 17 708 715, 00 грн в оплату штрафних санкцій з особового рахунку позивача за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Рішенням господарського суду міста Києва від 06.07.2023 (суддя Турчин С.О.) позов задоволено повністю.
2.2. Стягнуто з АТ "Українська залізниця" на користь ТОВ "Віталмар Транс" грошові кошти в розмірі 17 708 715,00 грн та судовий збір в розмірі 265 630,72 грн.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.11.2023 (колегія суддів: Коротун О.М., Ткаченко Б.О., Сулім В.В.) рішення господарського суду міста Києва залишено без змін.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Відповідач, не погоджуючись із судовими рішеннями попередніх інстанцій, звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. Касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини першої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), з урахуванням вимог пункту 5 частини другої статті 290 ГПК України та пунктів 1, 3, 4 частини другої статті 287 ГПК України та пункту 3 частини третьої статті 310 ГПК України.
4.2. Обґрунтовуючи підставу касаційного оскарження, передбаченого пунктом 1 частини другої статті 287 ГПК України, скаржник зазначає про те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, а саме статті 86 ГПК України (постанова Верховного Суду від 05.08.2021 у справі №903/972/20). Скаржник в цій частині, зокрема зазначає про неврахування судами попередніх інстанцій протоколів електронних аукціонів. На переконання скаржника такі протоколи містять умови надання послуг та виконання зобов`язань, тобто - перевезення на підставі таких протоколів ТОВ "Віталмар Транс" могло здійснювати у всіх можливих напрямках, а не лише у напрямку морських портів; спростовують висновки, що ТОВ "Віталмар Транс" придбав послугу з використання вагонів зерновозів для перевезення зерна в порти. Скаржник зазначає, що враховуючи диспозицію попередніх двох тверджень, свідчать про те, що сертифікат Херсонської ТПП про настання форс-мажорних обставин в частині "блокування морського гуманітарного коридору для транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів" та листи контрагентів ТОВ "Віталмар Транс" - є не достатніми доказами неможливості виконання ТОВ "Віталмар Транс" зобов`язань з перевезення вантажів по іншій території України.
4.3. Крім того, відповідач вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування статті 617 ЦК України, частини другої статті 218 ГК України у відносинах, які характеризуються такими складними та подібними обставинами під час існування зернової угоди. Скаржник також зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання чи можуть обумовленими позовними вимогами у справі обставини вважатися випадком непереборної сили (форс-мажору) у розумінні статті 617 ЦК України, частини другої статті 218 ГК України, а не просто ускладненням при виконанні договору - непередбачуваною обставиною, при настанні якої, на відміну від форс - мажору, належне виконання договору можливе, але в силу її непередбачуваності є суттєво ускладненим.
4.4. АТ "Українська залізниця", обґрунтовуючи пункт 4 частини другої статті 287 ГПК України та пункт 3 частини третьої статті 310 ГПК України, зазначає про те, що суд апеляційної інстанції залишив без розгляду клопотання про витребування оригіналів доказів та дослідження таких оригіналів в судовому засіданні, а саме: АТ "Українська залізниця" просило витребувати у ТОВ "Віталмар Транс" оригінали вказаних у цьому клопотанні письмових доказів (листів) разом з оригіналами доказів дат отримання таких листів від адресатів - ТОВ "Боріваж" та ТОВ "СП Рисоіл Термінал".
5. Доводи інших учасників справи.
5.1. Від ТОВ "Віталмар Транс" надійшов відзив (документ сформовано в системі "Електронний суд" 04.01.2024) в якому останній просить поновити строк та прийняти до розгляду відзив, а також просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення місцевого суду та постанови суду апеляційного господарського суду без змін.
5.2 .Позивач у своєму відзиві також зазначив про попередній орієнтовний розмір судових витрат, які він очікує понести в суді касаційної інстанції, докази на підтвердження яких буде надано додатково.
5.3. За змістом частин першої та другої статті 119 ГПК України поновленим може бути процесуальний строк, встановлений законом, а встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.
5.4. Згідно з частиною четвертою статті 294 ГПК України в ухвалі про відкриття касаційного провадження зазначається строк для подання учасниками справи відзиву на касаційну скаргу.
5.5. Ухвалою Верховного Суду від 12.12.2023 встановлено, зокрема, що ТОВ "Віталмар Транс" має право подати відзив на касаційну скаргу до 27.12.2023.
5.6. Верховний Суд зазначає, що строк на подання відзиву на касаційну скаргу встановлюється судом та відповідно до вимог процесуального закону може бути продовжений за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, тому клопотання ТОВ "Віталмар Транс" про поновлення строку на подання відзиву на касаційну скаргу не підлягає задоволенню.
5.7. Враховуючи викладене, Суд залишає без розгляду поданий ТОВ "Віталмар Транс" відзив на касаційну скаргу та не надає оцінку викладеним у ньому доводам.
5.8. Від АТ "Українська залізниця" надійшли додаткові пояснення у справі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, таке.
6.1. Між ТОВ "Віталмар Транс" (замовник) та АТ "Українська залізниця" (перевізник) 25.03.2020 укладено Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 8213521 (далі - договір) шляхом прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укласти публічний договір (оферти), що підтверджується Повідомленням про укладення договору № 99-35195356/2020-001, у якому зазначено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.
6.2. Предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги (пункт 1.1 договору).
6.3. Відповідно до пунктів 1.5, 1.7 договору, цей договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
6.4. Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП).
6.5. Відповідно до пункту 2.3.3 договору, перевізник зобов`язаний відкрити для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для замовника особовий рахунок з наданням коду платника, а також присвоїти замовнику код вантажовідправника/вантажоодержувача. Надані коди зазначаються перевізником в Інформаційному повідомленні про укладення договору в порядку, визначеному пунктом 1.9 договору.
6.6. Як вбачається з повідомлення про укладення договору № 99-35195356/2020-001 для проведення розрахунків і обліку сплачених сум, позивачу відкрито особовий рахунок № 8213521 та присвоєно код відправника/одержувача: 1683.
6.7. Пунктом 4.4. договору визначено, що по мірі виконання перевезень та надання послуг, перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати, зокрема, штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; неустойки нарахованої згідно з додатками до договору та відображеної в інформаційному повідомленні.
6.8. Відповідно до пункту 14 договору, невід`ємною частиною договору є додатки, зокрема, додаток 1-5 "Умови продажу послуг з використання вагонів АТ "Укрзалізниця" із застосуванням ЕТС "Pro.Zorro.Продажі"".
6.9. У пункті 1 додатку 1-5 до договору сторони погодили, що умови цього додатку до договору застосовуються до правовідносин сторін з моменту визначення замовника переможцем електронних торгів (аукціону) за результатами участі в електронних торгах (аукціоні) відповідно до Регламенту ЕТС Укрзалізниця з урахуванням особливостей, визначених п. 9.2 цього додатку.
6.10. Товариство з обмеженою відповідальністю "Спільне підприємство Рисоіл Термінал" листом від 17.08.2022 вих № 137 повідомило позивача, що розраховує у жовтні 2022 здійснити перевезення зерна кукурудзи до порту Чорноморськ орієнтовним обсягом 37-40 тонн.
6.11. У період з 14.09.2022 по 28.09.2022 проведено аукціони, переможцем яких став позивач, що підтверджується Протоколами електронних аукціонів, зокрема:
- Протокол № RCE001-UA-20220912-94374 (дата проведення 14.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 28.09.2022, запланована дата навантаження 01.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220912-53066 (дата проведення 14.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 29.09.2022, запланована дата навантаження 02.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220912-30032 (дата проведення 14.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 30.09.2022, запланована дата навантаження 05.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220912-43293 (дата проведення 14.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 05.10.2022, запланована дата навантаження 08.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220912-95559 (дата проведення 14.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 05.10.2022, запланована дата навантаження 08.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220912-88085 (дата проведення 14.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 06.10.2022: запланована дата навантаження 09.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220912-94455 (дата проведення 14.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 06.10.2022, запланована дата навантаження 09.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220919-08380 (дата проведення 21.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 07.10.2022, запланована дата навантаження 12.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220919-00800 (дата проведення 21.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 13.10.2022, запланована дата навантаження 16.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220919-46989 (дата проведення 21.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 14.10.2022, запланована дата навантаження 18.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220919-88731 (дата проведення 21.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 14.10.2022, запланована дата навантаження 19.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220926-00073 (дата проведення 28.09.2022) кінцева дата проставлення електронної заявки 19.10.2022, запланована дата навантаження 22.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220926-51597 (дата проведення 28.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 24.10.2022, запланована дата навантаження 27.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220926-19020 (дата проведення 28.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 25.10.2022, запланована дата навантаження 28.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220926-78894 (дата проведення 28.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 26.10.2022, запланована дата навантаження 29.10.2022;
- Протокол № RCE001-UA-20220926-32501 (дата проведення 28.09.2022), кінцева дата проставлення електронної заявки 27.10.2022, запланована дата навантаження 30.10.2022.
6.12. Позивач, на виконання умов пункту 5.7 додатку 1-5 до договору забезпечив наявність на особовому рахунку грошових коштів по всіх переможних лотах, виходячи із вартості ставки використання окремо кожного вагону в трикратному розмірі.
6.13. 02.10.2022, 04.10.2022, 07.10.2022, 08.10.2022, 09.10.2022, 11.10.2022 та 13.10.2022 позивачем реалізовано перевезення на умовах 7 аукціонів, зокрема: RCE001-UA-20220912-94374, RCE001-UA-20220912-53066, RCE001-UA-20220912-30032, № RCE001-UA-20220912-43293, № RCE001-UA-20220912-95559, RCE001-UA-20220912-88085, RCE001-UA-20220912-94455.
6.14. В подальшому позивачем отримано лист від товариства з обмеженою відповідальністю "Боріваж" від 04.10.2022 вих № 99, у якому зазначено, що всі потужності для зберігання зерна повністю завантажені у зв`язку із затримками підходу флоту під завантаження, які були зафрахтовані в рамках роботи зернового коридору, а тому замовлення в АС Месплан, зазначене в графіку з 10.10.2022 по 30.10.2022, які було отримано від ТОВ "Віталмар Транс" не можуть бути узгоджені через вказані обставини.
6.15. Також позивачем отримано лист товариства з обмеженою відповідальністю "Спільне підприємство Рисоіл Термінал" від 03.10.2022 вих № 222, відповідно до якого товариство проінформувало ТОВ "Віталмар Транс", що оскільки перевезення вантажу, зазначене в заявках, планується як на 12.10.2022, так і на пізніші дати жовтня 2022, ТОВ "Спільне підприємство Рисоіл Термінал" не має можливості прийняти зернові культури у зазначені часові проміжки, тому що потужності для зберігання зерна повністю зайняті через затримки у роботі зернового коридору.
6.16. Позивач звернувся до відповідача з листом від 07.10.2022 вих № 63/10-2022, у якому зазначив про проблеми в транспортуванні зерна у зв`язку зі збройною агресією російської федерації та просив відтермінувати до грудня 2022 початок строку надання послуги з використання вагонів, що є власністю залізниці, визначеної у протоколах електронних торгів (аукціону): № RCE001-UA-20220919-08380, № RCE001-UA-20220919-00800, № RCE001-UA-20220919-46989, № RCE001-UA-20220919-88731, № RCE001-UA-20220926-00073, № RCE001-UA-20220926-51597, № RCE001-UA-20220926-19020, № RCE001-UA-20220926-78894, № RCE001-UA-20220926-32501.
6.17. У відповідь на вказаний лист відповідач листом від 27.10.2022 вих № ЦТЛ-19/961 повідомив, що додатком 1-5 не передбачено відтермінування початку строку надання послуги, визначеного в Протоколі електронних торгів. Також відповідач зазначив, що воєнний стан передбачає певні ризики, у тому числі пов`язані з формуванням логістики, оцінка і запобігання яких покладаються на переможця аукціону.
6.18. Відповідно до Зведеної відомості № 10 за період з 01 по 31 жовтня 2022 відповідачем списано з особового рахунку позивача штраф за не проставлення, неузгодження або недотримання строків проставлення електронної заявки в АС Месплан на подачу порожніх вагонів за аукціоном у розмірі 17 708 715,00 грн.
6.19. Судами також встановлено, що згідно з пунктом 6.1 договору сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договором у випадку виникнення після укладення договору обставин непереборної сили, якими є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, воєнний стан, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратство, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха, кібератаки тощо.
6.20. У пункті 8.2.1 додатку 1-5 до договору сторонами погоджено, що замовник - переможець електронних торгів (аукціону) звільняється від відповідальності при неможливості здійснити навантаження на умовах, передбачених цим додатком до договору, у випадку, якщо для обраного замовником - переможцем електронних торгів (аукціону) маршруту виникли обмеження внаслідок обставин непереборної сили, що зазначено в розділі 6 договору, конвекційних заборон, якщо такі обмеження виникли після закінчення періоду поставлення електронної заявки на подачу порожніх вантажних вагонів з ознакою "Аукціон".
6.21. Відповідно до п.6.2 договору сторона, що не може виконувати зобов`язання за договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 10 календарних днів з моменту їх виникнення повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів.
6.22. Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України, уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, або торгово-промисловою палатою країни, на території якої мали місце такі обставини (п. 6.3 договору).
6.23. 21.12.2022 ТОВ "Віталмар Транс" отримано Сертифікат Херсонської торгово-промислової палати № 6500-22-1887, відповідно до якого Херсонська торгово-промислова палата засвідчила настання форс-мажорних обставин (військова агресія російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану, блокування російською федерацією морського гуманітарного коридору для транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів) щодо обов`язку ТОВ "Віталмар Транс" надання (забезпечення надання) відповідно до Правил планування перевезень вантажів в Системі планування перевезень електронної заявки з ознакою "Аукціон" у строк (період), зазначений в оголошенні, після присвоєння електронним торгам статусу "Торги завершені", на подачу порожніх вагонів відповідно до плану перевезень і визначених в оголошенні умов та узгодження (забезпечення узгодження) такої електронної заявки з причетними організаціями (одержувачем, портом та іншими причетними); виконання умов, визначених в оголошенні та протоколі електронних торгів (аукціону) з урахуванням ціни реалізації лоту встановленої за результатами електронних торгів (аукціону), у термін: 07.10.2022 - 27.10.2022 за Договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (зі змінами) від 25.03.2020 № 8213521.
6.24. 18.01.2023 позивач звернувся до відповідача з листом від 16.01.2023 вих № 03/01-2023, у якому просив грошові кошти в сумі 17 708 715,00 грн поновити на особовому рахунку замовника та протягом 7 днів з моменту отримання даної вимоги перерахувати на рахунок замовника як невикористану передоплату.
6.25. До вказаного листа позивачем додано копію Сертифікату Херсонської торгово-промислової палати № 6500-22-188.
6.26. Оскільки вимоги позивача залишені відповідачем без відповіді та задоволення, позивач просить стягнути з відповідача грошові кошти в сумі 17 708 715,00 грн.
7. Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції
7.1. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
7.2. Імперативними приписами частини другої статті 300 ГПК України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
8. Джерела права. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій
8.1. Суд, забезпечуючи реалізацію основних засад господарського судочинства, закріплених у частині третій статті 2 ГПК України, зокрема, ураховуючи принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін, та дотримуючись принципу верховенства права, на підставі встановлених фактичних обставин здійснює перевірку застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.
8.2. Так, згідно зі статтею 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, а відповідно до пункту 1 частини другої цієї статті підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
8.3. За змістом статей 525, 526 цього Кодексу одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
8.4. Пунктом 1 частини другої статті 11 передбачено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
8.5. Відповідно до частини першої статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
8.6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що умови продажу послуг з використання вагонів АТ "Укрзалізниця" із застосуванням ЕТС "Pro.Zorro.Продажі" врегульовано додатком 1-5 до договору, який є невід`ємною його частиною.
8.7. Відповідно до пункту 5.2 додатку 1-5 замовник зобов`язаний у строк (період), зазначений в оголошенні, після присвоєння електронним торгам статусу "Торги завершені" надати (забезпечити надання) відповідно до Правил планування перевезень вантажів в Системі планування перевезень електронну заявку замовником - Переможцем електронних торгів (аукціону) з ознакою Аукціон на подачу порожніх вагонів відповідно до плану перевезень і визначених в оголошенні умов та узгодити (забезпечити узгодження) такої електронної заявки з причетними організаціями (одержувачем, портом, та іншими причетними).
8.8. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що однією з обов`язкових умов для здійснення позивачем перевезення є узгодження позивачем електронної заявки з одержувачем вантажу.
8.9. Місцевий господарський суд зазначив про те, що на підставі договору № 01-01/2021 транспортного експедирування від 01.01.2021, між ТОВ "ВІТАЛМАР ТРАНС" та ТОВ "ТЕССЛАГРУП" підписано такі заявки: № 146 від 30.09.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Калинівка 1 на станцію призначення Чорноморськ-порт експорт, одержувач ТОВ "СП Рисоіл Термінал" (дата відправлення вантажу - 12.10.2022 - 31.10.2022); № 147 від 03.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Жмеринка на станцію призначення Чорноморськ-порт експорт, одержувач ТОВ "СП Рисоіл Термінал", (дата відправлення вантажу - 12.10.2022-31.10.2022); № 148 від 03.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Калинівка 1 на станцію призначення Чорноморськ-порт експорт, одержувач ТОВ "СП Рисоіл Термінал" (дата відправлення вантажу - 12.10.2022 - 31.10.2022); № 150 від 04.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Балин на станцію призначення Чорноморськ-порт експорт, одержувач ТОВ "СП Рисоіл Термінал" (дата відправлення вантажу - 12.10.2022 - 31.10.2022); № 151 від 04.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Ярошенка на станцію призначення Чорноморськ-порт експорт, одержувач ТОВ "СП Рисоіл Термінал" (дата відправлення вантажу - 12.10.2022 - 31.10.2022), № 155 від 04.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Вендичани на станцію призначення Чорноморськ-порт експорт, одержувач ТОВ "СП Рисоіл Термінал" (дата відправлення вантажу - 12.10.2022 - 31.10.2022); № 145 від 28.09.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Савинці на станцію призначення Одеса-порт експорт, одержувач "Укрелеваторпром" (дата відправлення вантажу 07.10.2022 - 30.10.2022); № 149 від 04.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Венидичани на станцію призначення Чорноморська, одержувач АТ "Одеський Припортовий Завод" для ТОВ "Боріваж" (дата відправлення вантажу 10.10.2022 - 30.10.2022); № 152 від 04.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Козятин 1 на станцію призначення Чорноморська, одержувач АТ "Одеський Припортовий Завод" для ТОВ "Боріваж" (дата відправлення вантажу 10.10.2022 - 30.10.2022); № 153 від 05.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Жмеринка на станцію призначення Чорноморська, одержувач АТ "Одеський Припортовий Завод" для ТОВ "Боріваж" (дата відправлення вантажу 10.10.2022 - 30.10.2022), № 154 від 05.10.2022 на перевезення кукурудзи зі станції відправлення Балин на станцію призначення Чорноморська, одержувач АТ "Одеський Припортовий Завод" для ТОВ "Боріваж" (дата відправлення вантажу 10.10.2022 - 30.10.2022).
8.10. В подальшому, за поясненнями позивача, по вказаним заявкам в системі АС Месплан створені чернетки, які автоматично відображаються для причетних організацій (одержувачів вантажу), а також для залізниці.
8.11. Як встановлено судами попередніх інстанцій, листами від 03.10.2022 та 04.10.2022 товариство з обмеженою відповідальністю "Спільне підприємство Рисоіл Термінал" та товариство з обмеженою відповідальністю "Боріваж" повідомили про неможливість узгодження заявок в АС Месплан, у зв`язку з затримкою роботи зернового коридору. Позивач вказує, що оскільки 03.10.2022 та 04.10.2022 було відомо, що ТОВ "Спільне підприємство Рисоіл Термінал" та ТОВ "Боріваж" не узгодять електронних заявок, створених чернетками, позивачем чернетки не підписувались електронно-цифровим підписом. Крім того, 07.10.2022 позивачем подано електронні заявки на подачу вагонів за маршрутом Савинці-Одеса порт експорт, які не були підтверджені залізницею, у зв`язку з неможливістю їх виконання через наявність конвекційних заборон.