ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2024 року
м. Київ
справа № 805/2838/18-а
адміністративне провадження № К/9901/3651/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної Азовської морської екологічної інспекції на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 (судді - Міронова Г.М., Арабей Т.Г., Геращенко І.В.)
у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Азовелектросталь" до Державної Азовської морської екологічної інспекції про визнання незаконним та скасування рішення.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Приватне акціонерне товариство "Азовелектросталь" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати незаконним та скасувати наказ Державної Азовської морської екологічної інспекції № 86 від 05.04.2018 про проведення позапланової перевірки Приватного акціонерного товариства "Азовелектросталь" на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Приватне акціонерне товариство "Азовелектросталь" зареєстроване в якості юридичної особи, ЄДРПОУ 25605170, види діяльності: виробництво залізничних локомотивів і рухомого складу; лиття чавуну; лиття сталі (основний); кування, пресування, штампування, профілювання; порошкова металургія; оброблення металів та нанесення покриття на метали; механічне оброблення металевих виробів; оптова торгівля металами та металевими рудами; діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук; відновлення відсортованих відходів.
Департаментом з питань екології, енергоменеджменту, охорони праці та цивільної безпеки Маріупольської міської ради 28.02.2018 передано на розгляд до Державної Азовської морської екологічної інспекції для здійснення державного нагляду (контролю) звернення ОСОБА_1 щодо додержання позивачем вимог природоохоронного законодавства.
Крім того, 05.04.2018 на адресу Державної Азовської морської екологічної інспекції за належністю та для проведення перевірки було передано ще одне звернення гр. ОСОБА_2, адресоване на Урядову гарячу лінію стосовно забруднення атмосферного повітря викидами ПрАТ "Азовелектросталь" у м. Маріуполь Донецької області (а.с. 10-11 т. 1).
Начальником Державної Азовської морської екологічної інспекції з посиланням на статтю 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статтю 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", пункти 4, 6, 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, з метою з`ясування обставин, викладених у зверненнях ОСОБА_1 та ОСОБА_2, керуючись Положенням про Державну Азовську морську екологічну інспекцію, видано наказ № 86 від 05.04.2018 "Про проведення позапланової перевірки", яким у період з 10 по 23 квітня 2018 року призначено проведення позапланової перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря Приватного акціонерного товариства "Азовелектросталь" за адресою: пл. Машинобудівельників, 1, м. Маріуполь, Донецької обл., 87535 (юридична адреса: пр. Миру, 83, м. Маріуполь, Донецької обл.,87500) (а.с. 7 т. 1).
Позивачем державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища, які діяли на підставі спірного наказу, не було допущено до проведення перевірки, у зв`язку з чим, складено акт № 1 від 10.04.2018 про недопущення на об`єкт для проведення позапланової перевірки.
За змістом акту № 1 від 10.04.2018 державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища, які діяли на підставі спірного наказу, не було допущено до проведення перевірки позивачем (а.с. 9 т. 1).
Не погодившись із наказом відповідача № 86 від 05.04.2018 про проведення позапланової перевірки, позивач звернувся до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 20.07.2018 в задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки станом на момент вирішення даної справи по суті, спірний наказ припинив дію в часі та не несе для позивача правових наслідків, не встановлює юридичних зобов`язань, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20.07.2018 скасовано. Прийнято нове рішення. Позовні вимоги задоволено.
Визнано незаконним та скасовано наказ № 86 від 05.04.2018, виданий Державною Азовською морською екологічною інспекцією про проведення позапланової перевірки Приватного акціонерного товариства "Азовелектросталь" на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони атмосферного повітря.
Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідачем не погоджено у встановленому законом порядку проведення позапланової перевірки позивача.
Також суд апеляційної інстанції виходив з того, що не реалізація наказу про проведення позапланової перевірки не є правовою підставою для відмови у скасуванні оспорюваного наказу.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, відповідач покликається на те, що здійснення Державною Азовською морською екологічною інспекцією позапланового заходу державного нагляду (контролю) за зверненням фізичних осіб не потребує до 31.12.2018 погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), а здійснюється на підставі рішення керівника територіального органу Держекоінспекції України.
Також відповідач покликається на те, що на момент винесення оскаржуваного наказу Державна Азовська морська екологічна інспекція неодноразово зверталась до Державної регуляторної служби України про надання погодження на проведення позапланових перевірок суб`єктів господарювання на тих самих підставах та з такими самими порушеннями, але Державна регуляторна служба України своїм листом № 2449/0/20-18 від 02.03.2018 зазначила, а тим самим підтвердила, що надання погоджень на проведення позапланових перевірок з посиланням на Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1104 від 18.12.2017 не потрібно, та повернула на адресу Державної екологічної інспекції України без розгляду звернення територіальних органів Держекоінспекції.
Також відповідач покликається на те, що, в свою чергу, Державна екологічна інспекція України листом № 6-8-1731 від 16.03.2018 всі звернення повернула до територіальних органів, зазначивши, що проведення позапланових перевірок за цими зверненнями погодження Державної регуляторної служби України не потребує. Вказані копії звернень та відповіді Державної регуляторної служби України та Державної екологічної інспекції України містяться в матеріалах справи (пояснення № 18/9-1302/18 від 19.07.2018), але судом апеляційної інстанції при винесенні оскаржуваної постанови не було враховано та не надано правової оцінки вказаному.
Також відповідач покликається на те, що суд апеляційної інстанції взагалі не з`ясував, які наглядові функції контролю здійснює Держекоінспекція та її територіальні органи.
Також відповідач покликається на те, що позивач відноситься до підприємства, що становить підвищену екологічну безпеку, а тому підпадає під державний нагляд, у тому числі й додержання вимог законодавства про екологічну безпеку, яке включає в себе й атмосферне повітря, й поводження з відходами тощо. У зв`язку з чим, Державна Азовська морська екологічна інспекція, як територіальний орган Державної екологічної інспекції України, має повноваження проводити заходи державного нагляду (контролю) в частині екологічної безпеки без погодження Державної регуляторної служби України.
Також відповідач покликається на те, що оскільки Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" чітко визначено, що продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається, а в оскаржуваному наказі чітко зазначено термін проведення позапланової перевірки, яка не була проведена, у зв`язку з не допуском позивача для її здійснення, то станом на момент звернення позивача до суду з вказаним позовом (24.04.2018) - термін здійснення позапланової перевірки сплинув, що дає підстави стверджувати про те, що оскаржуваний наказ втратив свою юридичну силу (його термін дії закінчився). Тобто, цей наказ залишився нереалізованим, у зв`язку із закінченням терміну здійснення позапланової перевірки та юридичних наслідків для позивача не несе.
Відповідач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Позивач у відзиві на касаційну скаргу, серед іншого, покликається на те, що відповідач не погодив у встановленому законом порядку проведення позапланової перевірки та не наділений повноваженнями здійснювати контроль за його діяльністю.
Позивач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначені Законом України "Про охорону навколишнього середовища" від 25.06.1991 № 1264-XII (надалі - Закон № 1264-XII) .
Стаття 20-2 Закону № 1264-XII визначає компетенцію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, до якої належить, зокрема: а) організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про екологічну та радіаційну безпеку.
Згідно із пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 (далі - Положення №275 Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до пункту 7 Положення №275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно пункту 2 наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 № 312 "Про затвердження положень про територіальні органи Держекоінспекції", Міністерством екології та природних ресурсів України затверджено Положення про морські екологічні інспекції.
Відповідно до пункту 1 Положення Морськими екологічними інспекціями є Державна Азово-Чорноморська екологічна інспекція, Державна Азовська морська екологічна інспекція та Державна екологічна інспекція Північно-Західного регіону Чорного моря, які є територіальними органами Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковуються.
Підпунктом 2 пункту 3 наказу № 312 зобов`язано Державну екологічну інспекцію України розробити та затвердити положення по кожній окремій державній екологічній інспекції та морській екологічній інспекції.
На виконання вказаного вище наказу в.о. голови Державної екологічної інспекції України наказом від 28.09.2017 № 652 затверджено Положення про Державну Азовську морську екологічну інспекцію (далі - Положення №652), відповідно до якого Державна Азовська морська екологічна інспекція є територіальним органом Держекоінспекції України та діє на підставі цього Положення.
Відповідно до пунктів 2, 3 розділу І Положення №652 Державна Азовська морська екологічна інспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученнями Міністра екології та природних ресурсів, його заступників, наказами Держекоінспекції, дорученнями Голови Держекоінспекції, актами обласних державних адміністрацій, обласних рад, іншими актами законодавства України а також Положенням. Основним завданням Державної Азовської морської екологічної інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах відповідної території.
Підпунктами 1, 2 пункту 3 розділу ІІІ Положення №652 встановлено, що Інспекція має повноваження здійснювати свою діяльність у таких межах: