ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2024 року
м. Київ
справа №500/2284/20
провадження № К/990/9441/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
секретар судового засідання - Романова А.В.
за участі представників учасників справи:
від Державної екологічної інспекції у Тернопільській області - Мартинюк З.І.,
заявник апеляційної скарги ОСОБА_1,
від ОСОБА_1 - ОСОБА_2
розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу
за касаційною скаргою Державної екологічної інспекції у Тернопільській області
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2022 року (головуючий суддя Кухтей Р.В., судді Нос С.П., Обрізко І.М.)
у справі №500/2284/20
за позовом Державної екологічної інспекції у Тернопільській області
до Державного підприємства "Бучацьке лісове господарство",
заявник апеляційної скарги ОСОБА_1
про застосування заходів реагування.
І. РУХ СПРАВИ
1. У серпні 2020 року Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Державного підприємства "Бучацьке лісове господарство", у якому просила визнати протиправним та анулювати лісорубний квиток від 03 березня 2020 року №50 серії ТЕ ЛРК №002484, виданий Державному підприємству "Бучацьке лісове господарство".
2. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року, яке було залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 листопада 2021 року, позовні вимоги задоволено повністю.
3. Згодом, апеляційна скарга на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року була подана особою, яка не брала участі у справі, питання про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки якої вирішив суд першої інстанції - ОСОБА_1, в обґрунтування доводів якої останній зазначає, що судом першої інстанції не було застосовано до спірних правовідносин Правила охорони праці для працівників лісового господарства та лісової промисловості, затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України від 13 липня 2005 року №119. При цьому, зазначає, що роботи по рубці, які здійснювалися відповідно до спірного квитка, були зумовлені наявністю небезпеки для життя та здоров`я працівників лісового господарства та громадян. Також зазначає, що у лісорубному квитку було невірно вказано вид рубки, а тому ДП "Бучацьке ЛГ" відповідно до передбаченої процедури та з дотриманням чинного законодавства були допущені виправлення у лісорубному квитку. Судом першої інстанції не було враховано, що лісорубний квиток від 03 березня 2020 року виданий з метою проведення вирубки небезпечних дерев задля безпеки працівників лісового господарства.
4. Обґрунтовуючи наявність у ОСОБА_1 порушеного права рішенням суду першої інстанції, останній в апеляційній скарзі зазначив, що він видавав оскаржений лісорубний квиток як головний лісник Державного підприємства "Бучацьке лісове господарство". Скасування лісорубного квитка у судовому порядку призвело до того, що на підставі Акта перевірки позивача від 25 травня 2020 року ДБР внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань стосовно ОСОБА_1 як службової особи Державного підприємства "Бучацьке лісове господарство" по факту перевищення службових повноважень під час прохідної рубки.
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2022 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2020 року скасовано та прийнято постанову, якою у задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Державного підприємства "Бучацьке лісове господарство" про застосування заходів реагування відмовлено.
6. Не погодившись з таким судовим рішенням суду апеляційної інстанції, Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, натомість, залишити в силі рішення суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Держекоінспекцією у Тернопільській області було проведено позапланову перевірку дотримання Державним підприємством "Бучацьке лісове господарство" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якої було складено Акт від 25 травня 2020 року №5/005, яким встановлено порушення вимог пункту 4 Правил поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 року №724 (далі - Правила №724) та пункту 2 Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2007 року №761 (далі - Порядок №761). Вказаний Акт підписаний посадовими особами державного нагляду (контролю) та представником відповідача без застережень.
8. Зокрема, Актом перевірки від 25 травня 2020 року зафіксовано, що у Коропецькому лісництві у кварталі 4 виділ 3.2 площею 5,8 га Державним підприємством "Бучацьке лісове господарство" проведено прохідну рубку у 2020 році.
9. Рубка призначена відповідно до матеріалів базового лісовпорядкування, розробленого Львівською лісовпорядною експедицією у 2014 році. Згідно з польовою переліковою відомістю в рубку призначалося 102 - дерева породи дуб, 347 - дерев породи граб, 18 - дерев породи осика, 1 - дерево породи бук.
10. На проведення рубки Державному підприємству "Бучацьке лісове господарство" видано дозвіл - лісорубний квиток від 02 січня 2020 року №002468, згідно з яким вирубці підлягало 136 куб.м, в тому числі 3 куб.м ділової деревини, 111 куб.м. дров`яної деревини, 4 куб.м ліквіду з крони та 17 куб.м. хворосту і сучків.
11. Актом огляду місць використання лісових ресурсів від 30 квітня 2020 року встановлено, що на вищевказаній рубці проведено заготівлю деревини: ділової деревини - 7,493 куб.м.; дров`яної деревини - 104,61 куб.м; хворосту, хмизу і сучків - 17 куб.м. Рубка завершена, порубкові залишки поскладені у купи.
12. Крім цього, на вказаній ділянці (кварталі 4 виділ 3.2 площею 5,8 га.) у 2020 році згідно з виданим дозволом - лісорубним квитком від 03 березня 2020 року №50 серії ТЕ ЛРК 002484 на час перевірки проводилася рубка поодиноких дерев загальною кубомасою 9 - куб.м, в тому числі 8 куб.м дров`яної деревини, 1 куб.м хворосту і сучків.
13. Проведення господарського заходу здійснено на підставі рапорту лісника обходу №1 Коропецького лісництва Гвозди М.Г. від 10 лютого 2020 року, в якому зазначено про необхідність проведення відведення в рубку дерев в кв.4 вид 3.2 на площі 5,8 га Коропецького лісництва, в яких зазначено про виявлення небезпечних (пошкоджених) дерев.
14. Згідно з представленою польовою переліковою відомістю в рубку призначалося 85 дерев породи граб, 15 дерев породи дуб, 1 дерево породи черешня та 4 дерева породи липа.
15. 25 травня 2020 року відповідачем на адресу позивача направлені письмові пояснення від 25 травня 2020 року №231.
16. 27 травня 2020 року позивачем винесено припис від 27 травня 2020 року №1/1-1-11-1885, яким, серед іншого, вимагалось анулювати лісорубний квиток від 03 березня 2020 року №50 серії ТЕ ЛРК №002484, виданий Державному підприємству "Бучацьке лісове господарство" на проведення у кварталі 4 виділі 3.2 площею 5,8 га Коропецького лісництва іншого заходу, пов`язаного з веденням лісового господарства - рубка поодиноких дерев, до 25 червня 2020 року.
17. 06 травня 2020 року на адресу позивача надійшла відповідь на припис від 27 травня 2020 року, зі змісту якої вбачається, що Державне підприємство "Бучацьке лісове господарство", перевіривши вивчення усіх матеріалів, а саме рапорти про необхідність проведення відведення в рубку дерев в кв.4 вид 3.2 на площі 5,8 га Коропецького лісництва, матеріали відводу нормативні матеріали з відведення і таксації лісосік, Правила № 724, а також беручи до уваги результати натурної перевірки, адміністрація підприємства визнає, що відділом лісового господарства помилково було кваліфіковано вид та відповідно назву рубки, на яку було виписано квиток серії ТЕ ЛРК №002484 від 03 березня 2020 року. З відповіді також вбачається, що оскільки фактична рубка більше відповідає суті проведення прохідних рубок, відповідачем було прийнято рішення вважати наявні матеріали відводу як довідводом прохідної рубки та виправити у вказаному квитку назву рубки з іншої рубки, пов`язаної з веденням лісового господарства (рубка поодиноких дерев), на прохідну рубку, що і було зроблено 27 травня 2020 року.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
18. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції у постанові від 03 листопада 2021 року, керувався тим, що перекваліфікація виду та назви лісогосподарської рубки не передбачена ні чинним лісовим, ні природоохоронним законодавством; а правилами та нормами лісового законодавства не передбачено проведення довідводу дерев у рубку на діючій лісогосподарській рубці, термін проведення якої ще не закінчився та не складено акту огляду місця заготівлі деревини за результатами проведення попередньої (прохідної) рубки, а тому призначення та проведення Державним підприємством "Бучацьке лісове господарство" лісогосподарської рубки поодиноких дерев у кварталі 4 виділ 3.2 площею 5,8 га Коропецького лісництва здійснено з порушенням Правил № 724, які визначають основні вимоги до здійснення лісогосподарських заходів шляхом проведення рубок формування і оздоровлення лісів, у зв`язку із чим лісорубний квиток від 03 березня 2020 року №50 серії ТЕ ЛРК 002484 є протиправним та підлягає анулюванню.
19. Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1, не погодився з висновками про задоволення позову і, відмовляючи у позові, керувався тим, що лісорубний квиток від 03 березня 2020 року №50 був виданий з метою проведення робіт - вирубка небезпечних дерев задля безпеки працівників лісового господарства. Під час здійснення перевірки та складення Акту Держекоінспекцією не враховано той факт, що лісорубний квиток видано у зв`язку з виявленням небезпечних дерев на лісогосподарській ділянці.
20. Колегія суддів вважала необґрунтованими та безпідставними доводи позивача про те, що причиною призначення рубки поодиноких дерев було приховання незаконно пошкоджених дерев у кількості 85 шт за наслідками проведеної попередньої "прохідної рубки" на підставі лісорубного квитка, виданого 02 січня 2020 року з терміном дії до 31 грудня 2020 року, оскільки такі обставини ґрунтуються виключно на припущеннях та не підтверджені жодними доказами.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
21. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає, що відсутні висновки Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо:
- застосування статей 67 та 69, частини 2 статті 68 Лісового кодексу України, а саме щодо можливості/неможливості видачі постійним лісокористувачем лісорубного квитка щодо спеціального використання лісових ресурсів в межах однієї і тієї ж лісової ділянки при наявності діючого та виданого, відповідно до вимог законодавства лісорубного квитка, спеціальне використання лісових ресурсів (прохідна рубка) за яким ще не завершена;
- застосування пунктів 6.3, 6.4, 6.7 Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України, затверджених наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 21 січня 2013 року №9 в частині можливості здійснення постійним лісокористувачем внесення змін у лісорубний квиток з метою зміни виду та назви рубки з такої, що не передбачена лісовим законодавством на інший вид та назву, задля її узаконення.
22. Також позивач звертає увагу на те, що Восьмим апеляційним адміністративним судом при прийнятті постанови від 03 березня 2022 року порушено вимоги процесуального права, оскільки не досліджено питання щодо того, які саме права, свободи, інтереси та (або) обов`язки ОСОБА_1 порушено при анулюванні лісорубного квитка.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
24. За приписами статті 1 Лісового кодексу України ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.
Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
25. Статтею 65 Лісового кодексу України визначено, що використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.
26. У статті 67 вказаного кодексу регламентовано, що у порядку спеціального використання можуть здійснюватися такі види використання лісових ресурсів:
1) заготівля деревини;
2) заготівля другорядних лісових матеріалів;
3) побічні лісові користування;
4) використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт.
Законодавством України можуть передбачатися й інші види спеціального використання лісових ресурсів.
Спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється в межах лісових ділянок, виділених для цієї мети.
Порядок та умови здійснення спеціального використання лісових ресурсів встановлюються Кабінетом Міністрів України.
27. Частинами 1, 2 статті 68 Лісового кодексу України передбачено, що спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється на лісових ділянках, які виділяються для цієї мети, без надання земельних ділянок.
Лісова ділянка може бути виділена одному або кільком тимчасовим лісокористувачам для різних видів використання лісових ресурсів.
28. Згідно зі статтею 69 Лісового кодексу України спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно. Спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов`язаних і не пов`язаних із веденням лісового господарства. Форми спеціальних дозволів і порядок їх видачі затверджуються Кабінетом Міністрів України. Рішення про видачу або відмову у видачі спеціального дозволу на використання лісових ресурсів приймається протягом одного місяця з дня подання документів власником лісу або лісокористувачем.
29. Відповідно до пунктів 2 та 3 Порядку № 761 лісорубний або лісовий квиток є основним документом, на підставі якого: здійснюється спеціальне використання лісових ресурсів; ведеться облік дозволених до відпуску запасів деревини та інших продуктів лісу, встановлюються строки здійснення лісових користувань та вивезення заготовленої продукції, строки і способи очищення лісосік від порубкових решток, а також облік природного поновлення лісу, що підлягає збереженню; ведеться облік плати, нарахованої за використання лісових ресурсів. Лісорубний квиток видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами Держлісагентства на заготівлю деревини під час проведення рубок головного користування на підставі затвердженої в установленому порядку розрахункової лісосіки.
30. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 11 вересня 2019 року у справа №817/1855/17 зробила висновок, що лісове господарство, видаючи лісорубний квиток у спірних відносинах, що є дозвільним документом (спеціальними дозволом на заготівлю деревини), діяло як дозвільний орган.