1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2024 року

м. Київ

справа №810/6041/14

адміністративне провадження № К/9901/16289/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Київського квартирно-експлуатаційного управління Міністерства оборони України на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2020 року у складі колегії суддів: Ключковича В.Ю. (головуючий), суддів: Бужак Н.П., Епель О.В. у справі за позовом заступника військового прокурора Дарницького гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, Київського квартирно-експлуатаційного управління Міністерства оборони України, Військової частини НОМЕР_1 до Бориспільської міської ради Київської області, третя особа: приватне акціонерне товариство "Агробудмеханізація", про скасування рішення,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Заступник військового прокурора Дарницького гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, Київського квартирно-експлуатаційного управління Міністерства оборони України, Військової частини НОМЕР_1 звернувся до суду з позовом у якому просив:

- скасувати рішення Бориспільської міської ради Київської області від 29 травня 2008 року №3898-34-У "Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки площею 0,5226 га в оренду закритому акціонерному товариству "Агробудмеханізація" під будівництво багатоповерхового житлового будинку в соцмістечку (навпроти житлового будинку НОМЕР_3) у м. Борисполі (землі житлової та громадської забудови)";

- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3210500000:07:002:0036.

2. Київський окружний адміністративний суд постановою від 27 серпня 2015 року відмовив у задоволенні позову.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив із того, що ПрАТ "Агробудмеханізація", належним чином отримавши всі необхідні дозволи та погодження, на підставі рішення Бориспільської міської ради Київської області від 29.05.2008 №3898-34-У та Договору оренди землі оформлено право користування спірною земельною ділянкою, а тому підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.

3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 10 червня 2020 року, скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким закрив провадження у справі.

3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про закриття провадження у справі, суд апеляційної інстанції виходив із того, що оскільки спірні відносини пов`язані із захистом порушених майнових прав позивача (зокрема, права користуватися земельною ділянкою), тому цей спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, позаяк у такому випадку особа звертається до суду за захистом порушеного цивільного права, отже, такий спір не стосується захисту прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено:

4.1 Постановою Ради Міністрів УРСР від 19 липня 1947 року №1189/036 Міністерству збройних сил СРСР для розширення території ІНФОРМАЦІЯ_4 відведено 79 га землі із землекористування колгоспу "Перемога" Бориспільського району Київської області.

4.2 У подальшому на вказаній земельній ділянці розміщено Військову частину НОМЕР_2, що не заперечується учасниками справи.

4.3 Згідно фотокопії листа Управління земельних ресурсів Київської обласної державної адміністрації від 8 жовтня 1993 року № 1-498 убачається, що відповідно до Постанови Верховної Ради України від 18 грудня 1990 року № 563-ХІІ "Про земельну реформу" та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 22 січня 1993 року № 829/4, проведено інвентаризацію земель, що знаходяться, зокрема, в користуванні Міністерства оборони України.

Інвентаризацію земель проведено комісіями, що створені райдержадміністраціями та виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) Рад народних депутатів.

4.4 У ході інвентаризації виявлено, що станом на 1 січня 1993 року у користуванні військових частин, підрозділів і установ Міністерства оборони України рахується 15 034,7 га земель, з яких 5 808,5 га - не використовується для потреб оборони.

4.5 Комісіями внесено пропозиції щодо припинення права користування землями площею 5 765 га та повернення їх у народне господарство із зарахуванням до земель запасу та подальшим перерозподілом.

Представники окремих військових частин і підрозділів Міністерства оборони України, зокрема - Білоцерківського, Броварського, Васильківського, Києво-Святошинського та Макарівського районів Київської області заперечували проти передачі у народне господарство відповідних площ. Представники в/ч НОМЕР_2 таких заперечень не подавали.

4.6 Згідно розпорядження Бориспільської РДА, Виконавчого комітету міської Ради народних депутатів від 9 квітня 1993 року № 118 Київським відділення інституту землеустрою Української академії аграрних наук проведено інвентаризацію земель в/ч НОМЕР_2 Дарницької КЕЧ МО України в межах Бориспільського району Київської області.

4.7 До складу комісії входили, зокрема, представник землекористувача в/ч НОМЕР_2 ОСОБА_1 та представник КЕЧ ОСОБА_2.

4.8 У ході інвентаризації встановлено, що земельна ділянка Військової частини НОМЕР_2 виділена із земель основного масиву ІНФОРМАЦІЯ_2, право користування якому надано на підставі рішення Київського обласного виконавчого комітету депутатів трудящих від 10.02.1947 №2191-С.

4.9 Також комісією встановлено, що з 125.1 га земель, які знаходяться у користуванні в/ч НОМЕР_2, земельна ділянка площею 91.1 га використовується за цільовим призначенням, а земельна ділянка площею 34 га, на якій розміщене житлове містечко військових - не використовується для потреб оборони, тому її слід передати у постійне користування Бориспільській міській раді.

4.10 Комісією складено Акт інвентаризації земель Міністерства оборони України на території в/ч НОМЕР_2 Бориспільського району, який підтверджує висновки інвентаризації, та підписаний всіма її членами без зауважень.

4.11 Отже, згідно з інвентаризацією земель Міноборони та інших відомств на території області від 8 жовтня 1993 року № 1-498, проведеною Управлінням земельних ресурсів Київської обласної державної адміністрації Державного комітету України по земельним ресурсам, останнім встановлено, що:

- станом на 1 січня 1993 року в користуванні військових частин, підрозділів і установ рахується 15 034,7 га земель (сільськогосподарських угідь - 4 226,3 га, лісових площ - 4 733,4 га, інших земель - 6 075 га);

- в ході інвентаризації земель встановлено, що за цільовим призначенням використовується - 9 226,2 га (сільгоспугідь - 1227,9 га, лісових площ - 2557,6 га, інших земель - 5440,7 га); не використовується для потреб оборони 5 808,5 га (сільгоспугідь - 2 998,2 га, лісових площ - 2 175,8 га, інших земель - 634,3 га);

- комісії внесли пропозиції припинити право користування землею на площі 5 765 га і повернути їх в народне господарство, зарахувавши до земель запасу з подальшим їх перерозподілом.

4.12 За наслідками розгляду матеріалів вказаної інвентаризації розпорядженням представника Президента України в Київській області від 12 жовтня 1993 року № 412 затверджено її результати та припинено право користування землями, які використовуються не для своїх потреб та не за цільовим призначенням, зокрема, Міністерства оборони України - 5 765.0 га.

4.13 ЗАТ "Агробудмеханізація" (яке реорганізовано у ПрАТ "Агробудмеханізація") розробило та погодило з відповідними органами місце розташування земельної ділянки, площею 0,5226 га під будівництво багатоповерхового житлового будинку в районі Соцмістечка навпроти двоповерхового будинку НОМЕР_3 в м. Бориспіль, а саме з:

- Бориспільським міським відділом земельних ресурсів Київського обласного головного управління земельних ресурсів Держкомзему України (висновок від 20 лютого 2007 року № 279).

- Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Київській області (висновок від 20 вересня 2007 року №06-13/6959).

- Управлінням культури і туризму Київської обласної державної адміністрації (висновок від 27 лютого 2007 року № 3/160).

- Бориспільською районною санітарно-епідеміологічною станцією Міністерства охорони здоров`я України (висновок від 20 лютого 2007 року № 01/01-04-411).

- Управлінням містобудування та архітектури Бориспільського міського виконавчого комітету (висновок від 14 лютого 2007 року № 284/1-14).

4.14 Рішенням Бориспільської міської ради Київської області від 31 травня 2007 року №1415-18-V затверджено матеріали погодження місця розташування земельної ділянки, та надано дозвіл ЗАТ "Агробудмеханізація" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди під будівництво багатоповерхового житлового будинку в соцмістечку навпроти житлового будинку НОМЕР_3 у м. Борисполі.

На підставі зазначеного рішення розроблено проект землеустрою.

4.15 За результатами розгляду Проекту Бориспільською міською радою Київської області прийнято рішення 29 травня 2008 року №3898-34-V "Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки площею 0,5226 га в оренду ЗАТ "Агробудмеханізація" під будівництво багатоповерхового будинку в соцмістечку (навпроти житлового будинку НОМЕР_3) у місті Борисполі (землі житлової та громадської забудови)".

4.16 У зв`язку з необхідністю перенесення в натуру меж переданої в оренду земельної ділянки ЗАТ "Агробудмеханізація" розроблено Технічну документацію із землеустрою щодо перенесення меж земельної ділянки в натуру та передачі її в оренду під будівництво вказаного багатоповерхового житлового будинку.

4.17 Рішенням Бориспільської міської ради Київської області № 4323-38-V від 31 липня 2008 року надано дозвіл на складання Технічної документації без погодження меж суміжним землекористувачем - Управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України.

4.18. У подальшому, на підставі рішення Бориспільської міської ради Київської області №3898-34-V від 29 травня 2008 року між ЗАТ "Агробудмеханізація" та Бориспільською міською радою укладено Договір оренди землі від 29 вересня 2008 року, відповідно до якого передано в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,5226 га у м. Борисполі Київської області, в соцмістечку (напроти житлового будинку НОМЕР_3) для будівництва багатоповерхового житлового будинку.

4.19 Цей договір зареєстровано в Бориспільському міському відділенні Київської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, про що у реєстрі земель вчинено запис від 2 жовтня 2008 року № 0040833700153.

4.20 Разом із цим, рішенням Господарського суду міста Києва від 23 листопада 2018 року у справі № 910/31767/15 (яке набрало законної сили 14 березня 2019 року) позов Міністерства оборони України, Київського квартирно-експлуатаційного управління до Київської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України, за участю військової прокуратури Дарницького гарнізону України про скасування розпорядження задоволено, визнано недійсним Розпорядження виконуючого обов`язки глави Київської обласної державної адміністрації представника Президента України від 12 жовтня 1993 року № 412 "Про наслідки інвентаризації земель оборони та інших відомств на території області" в частині припинення права користування землями по Міністерству оборони України загальною площею 4 885,33 га.

При цьому, Господарським судом міста Києва у межах розгляду справи №910/31767/15 встановлено, що в Київському квартирно-експлуатаційному управлінні обліковувались земельні ділянки оборонного відомства загальною площею 4 885,33 га, у тому числі - земельна ділянка площею 34 га відведена в користування для державних потреб оборонного відомства на підставі рішення Київського обласного виконавчого комітету депутатів трудящих від 10 листопада 1947 року №2191-С "Про відновлення права користування ІНФОРМАЦІЯ_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1) земельною ділянкою площею 1 135 га, відведеної до Вітчизняної війни ІНФОРМАЦІЯ_3 із земель основного масиву ІНФОРМАЦІЯ_2 (розташована межах Бориспільського району Київської області, на той час використовувалась для потреб оборони та закріплена за військовою частиною НОМЕР_2 (наразі НОМЕР_1), яка за цільовим призначенням відноситься до земель оборони, а за формою власності - до державної.

4.21 Уважаючи рішення Бориспільської міської ради Київської області від 29 травня 2008 року №3898-34-У "Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки площею 0,5226 га в оренду закритому акціонерному товариству "Агробудмеханізація" під будівництво багатоповерхового житлового будинку в соцмістечку (навпроти житлового будинку НОМЕР_3) у м. Борисполі (землі житлової та громадської забудови)" протиправним позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Київське квартирно-експлуатаційне управління Міністерства оборони України звернулося з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2020 року та направити справу до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

6. Бориспільська міська рада Київської області та приватне акціонерне товариство "Агробудмеханізація", подали відзиви на касаційну скаргу. Уважають, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим та відповідає вимогам норм матеріального і процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

8. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

9. У відповідності до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.


................
Перейти до повного тексту