ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2024 року
м. Київ
справа №640/10938/20
адміністративне провадження № К/9901/29566/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2021 року у складі колегії суддів: Вівдиченко Т.Р. (головуючий), суддів: Кобаля М.І. у справі за його позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі - ГУ ПФУ в м. Києві) про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У травні 2020 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ в місті Києві (відповідь від 26 березня 2020 року за № 2600-0303-8/40256), щодо відмови позивачу у перерахунку пенсії на підставі довідки прокуратури Луганської області № 18-133вих-20 від 3 березня 2020 року;
- зобов`язати ГУ ПФУ в місті Києві здійснити з 3 березня 2020 року перерахунок та виплату позивачу пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1789-ХІІ "Про прокуратуру" (у редакції, що діяла на момент призначення пенсії; далі - Закон № 1789-ХІІ) у розмірі 90 % від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Луганської області № 18-133вих-20 від 3 березня 2020 року без обмеження граничного розміру пенсії та виплатити різницю в розмірі пенсії за минулий час (12 місяців) з 3 березня 2019 року.
2. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 25 березня 2021 року позов задовольнив.
Визнав протиправним та скасував рішення ГУ ПФУ в місті Києві (відповідь від 26 березня 2020 року за № 2600-0303-8/40256), щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії на підставі довідки прокуратури Луганської області № 18-133вих-20 від 3 березня 2020 року.
Зобов`язав ГУ ПФУ в місті Києві здійснити з 13 грудня 2019 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії у розмірі 90 % від суми заробітної плати, визначеної у довідці прокуратури Луганської області № 18-133вих-20 від 3 березня 2020 року без обмеження граничного розмірі пенсії та виплатити різницю за минулий час.
3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 24 червня 2021 року скасував рішення суду першої інстанції в частині зобов`язання ГУ ПФУ в місті Києві здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії без обмежень її максимального розміру, з розрахунку 90 % від суми заробітної плати та прийняв в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог - відмовив.
У решті рішення суду першої інстанції залишив без змін.
3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове, суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідач не обмежив максимальний розмір пенсії ОСОБА_1, оскільки, її перерахунок не було здійснено, а в свою чергу, передчасне задоволення вимог щодо необмеження граничного розміру пенсії позивача суперечить основним засадам адміністративного судочинства, оскільки, судове рішення не може ставитись в залежність від настання або ненастання обставин, що можуть виникнути в майбутньому.
3.2 Погоджуючись з рішенням суду першої інстанції про правомірність вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві (відповідь від 26 березня 2020 року за № 2600-0303-8/40256), щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії на підставі довідки прокуратури Луганської області № 18-133вих-20 від 3 березня 2020 року, апеляційний суд зазначив, що ОСОБА_1, у зв`язку з прийняттям Рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року у справі № 7-р(ІІ)2019, має право на перерахунок пенсії, у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:
4.1 ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в місті Києві та отримує пенсію за вислугу років, відповідно до Закону № 1789-ХІІ з 29 липня 2009 року.
4.2 У зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України 13 грудня 2019 року рішення №7-р(ІІ)/2019 у справі № 3-209/2018 (2413/18, 2807/19), яким визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), положення частини 20 статті 86 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII зі змінами), яким передбачено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України, Офісом Генеральної прокуратури було видано позивачу оновлену довідку № 21-275 від 4 березня 2020 року.
4.3 На підставі вказаного вище рішення Конституційного Суду України прокуратурою Луганської області видано на ім`я ОСОБА_1 оновлену довідку від 3 березня 2020 року № 18-133вих-20, що враховується для перерахунку пенсії за посадою "заступника прокурора області" та становить 47 702,66 грн.
4.4 10 березня 2020 року ОСОБА_2 звернувся до ГУ ПФУ в місті Києві з заявою про здійснення перерахунку пенсії, відповідно до вимог чинного законодавства та на підставі вищевказаної довідки.
4.5 ГУ ПФУ в місті Києві листом № 2600-0303-8/40256 від 26 березня 2020 року відмовило у перерахунку пенсії з підстав, що перерахунок пенсій проводиться у разі прийняття нормативно-правових актів про підвищення заробітної плати працівникам органів прокуратури або в зв`язку із індивідуальними змінами, що впливають на збільшення заробітної плати працівників, які працюють. З урахуванням статті 58 Конституції України, статті 91 Закону України "Про Конституційний суд України" обставини, які дають право на перерахунок пенсії повинні виникнути, а заява на відповідний перерахунок повинна бути подана після 13 грудня 2019 року. Після 13 грудня 2019 нормативно-правові акти про підвищення заробітної плати працівникам органів прокуратури не приймалися. Враховуючи зазначене, позивачу відмовлено в перерахунку пенсії відповідно до Закону України "Про прокуратуру" у зв`язку з відсутністю законних підстав.
4.6 Уважаючи рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1, звернувся із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5.1 На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначив, зокрема, що згідно пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та Перехідні положення" Закону України від 8 липня 2011 року № 3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", який набрав чинності 1 жовтня 2011 року, обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (Щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.
Таким чином, на думку скаржника при перерахунку йому пенсії має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, без обмежень, які встановлені уже після призначення пенсії.
6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу. Уважає, що рішення суду апеляційної інстанції відповідає вимогам норм матеріального і процесуального права, тому просить у задоволенні касаційної інстанції відмовити, а постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
7. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
8. На час призначення позивачу пенсії особливості пенсійного забезпечення прокурорів визначалися статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ:
прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Така пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку (частина перша статті 50-1);
обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком (частина дванадцята статті 50-1);
призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.
Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи (частина сімнадцята статті 50-1).
9. До статті 50-1 Закону №1789-ХІІ вносилися зміни Законом України від 8 липня 2011 року №3668-VI "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" (далі - Закон №3668-VI), унаслідок яких наведена вище частина сімнадцята статті 50-1 Закону №3668-VI з 1 жовтня 2011 року стала вісімнадцятою, - тобто відбулась зміна порядкового номеру частини статті, що регламентувала порядок та підстави перерахунку пенсії, проте її текст залишився незмінним.
10. 14 жовтня 2014 року ухвалено новий Закон №1697-VІІ.
11. Частина двадцята статті 86 Закону №1697-VІІ (в первинній редакції) мала такий текст: "Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки".
12. Отже, первісна редакція частини двадцятої статті 86 Закону №1697-VІІ та частина сімнадцята (з 1 жовтня 2011 року - вісімнадцята) статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ містили аналогічні за змістом положення щодо підстав та порядку перерахунку пенсій за вислугу років, призначених працівникам прокуратури.