1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2024 року

м. Київ

справа № 320/368/22

адміністративне провадження № К/990/34156/22

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №320/368/22

за позовом ОСОБА_1 до Гатненської сільської ради Фастівського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 травня 2022 року (суд у складі головуючого судді Басая О.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року (суд у складі головуючого судді Черпіцької Л.Т., суддів: Глущенко Я.Б., Пилипенко О.Є.) у справі №320/368/22

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Гатненської сільської ради Фастівського району Київської області (далі по тексту - відповідач, Гатненська сільська рада), в якому просив:

- визнати протиправним рішення Гатненської сільської ради №12/86 від 26 серпня 2021 року про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Гатненської територіальної громади;

- зобов`язати Гатненську сільську раду надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Гатненської територіальної громади, згідно клопотання від 22 липня 2021 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відмова відповідача в наданні йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Гатненської територіальної громади не відповідає положенням статті 118 Земельного кодексу України, у зв`язку з чим є протиправною та підлягає скасуванню.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 30 травня 2022 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправним рішення Гатненської сільської ради №12/86 від 26 серпня 2021 року про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Гатненської територіальної громади.

Зобов`язано Гатненську сільську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 22 липня 2021 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Гатненської територіальної громади.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи позов частково, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачем не надано доказів недотримання позивачем встановленої статтею 118 Земельного кодексу України процедури отримання дозволу на розробку проекту землеустрою та не зазначено обставин, які виключали б можливість прийняття рішення про надання такого дозволу, зокрема, у чому саме полягає невідповідність місця розташування обраної позивачем земельної ділянки вимогам містобудівної документації та якій саме містобудівній документації суперечить клопотання позивача і в якій саме частині.

У задоволенні позовної вимоги про зобов`язання відповідача надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою суди попередніх інстанцій відмовили, оскільки така вимога стосується втручанням у дискреційні повноваження відповідача щодо розпорядження землею та прийняття конкретного виду рішення, що не відповідає завданню адміністративного суду.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

3. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, представником позивача подано до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 травня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року у справі №320/368/22 в частині позовних вимог та прийняти в цій частині нове рішення про задоволення позову.

Як на підставу касаційного оскарження, скаржник зазначає, що оскаржувані рішення прийнято в результаті неправильного застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права без урахування висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 03 березня 2021 року по справі №320/4182/20, від 31 липня 2020 року по справі №810/2474/18, від 22 січня 2020 року по справі №560/798/16-а, від 24 грудня 2019 року по справі №823/59/17, від 31 жовтня 2019 року по справі №802/1224/16-а, від 11 вересня 2019 року по справі №819/570/18, які складають усталену судову практику щодо відсутності дискреційності у повноваженні органу місцевого самоврядування надавати дозвіл на розроблення проекту землеустрою.

4. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 грудня 2022 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В., Стеценка С.Г.

Ухвалою Верховного Суду від 16 січня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 30 травня 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року по справі №320/368/22.

5. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

6. Верховний Суд ухвалою від 10 січня 2024 року призначив справу №320/368/22 до розгляду у порядку письмового провадження з 11 січня 2024 року.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Представник позивача звернувся до Гатненської сільради із заявою (клопотанням) від 22 липня 2021 року, в якому просив надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Гатненської територіальної громади (далі також - проект землеустрою). До заяви (клопотання) додані графічні матеріали, на яких зображено бажане місце розташування земельної ділянки.

Рішенням Гатненської сільської ради від 26 серпня 2021 року №12/86, у зв`язку з тим, що заявлена позивачем ініціатива суперечить містобудівній документації, ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га, яка розташована на території Гатненської територіальної громади Фастівського району Київської області.

З метою з`ясування підстав для відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, його представник (адвокат) звертався з адвокатським запитом до відповідача, в яких просив надати інформацію: якій саме містобудівній документації суперечить ініціатива позивача; у чому полягає суперечність заявленої ініціативи містобудівній документації. Також просив надати викопіювання з містобудівної документації, якій суперечить ініціатива позивача.

У відповідь на зазначений адвокатський запит, листом від 26 жовтня 2021 року №02-28/2373, відповідач повідомив, що ініціатива, заявлена у клопотанні суперечить містобудівній документації, а саме Проекту внесення змін до Генерального плану села Віта-Поштова.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

9. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів КАС Верховного Суду дійшла таких висновків.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, зазначеним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною другою статті 2 Закону №280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно з пунктом 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до частин першої, другої статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.


................
Перейти до повного тексту