1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2024 року

м. Київ

справа № 300/8678/21

адміністративне провадження № К/990/34201/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого-судді - Мацедонської В. Е.,

суддів: Кашпур О. В., Уханенка С. А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області до Управління Державної казначейської служби України у Долинському районі Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Державної казначейської служби України у Долинському районі Івано-Франківської області на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2022 року (суддя-доповідач Сеник Р. П., судді: Онишкевич Т. В., Судова-Хомюк Н. М.),

І. Суть спору

У грудні 2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області (далі - позивач, УВД ФСС в Івано-Франківській області) звернулося до суду з позовом до Управління Державної казначейської служби України у Долинському районі Івано-Франківської області (далі - відповідач, УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області), у якому просило:

- визнати протиправними дії відповідача щодо повернення без виконання виконавчого листа від 09 вересня 2021 року № 300/1713/21, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом;

- зобов`язати УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області прийняти виконавчий лист Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2021 року № 300/1713/21 до виконання та здійснити дії, направлені на виконання цього виконавчого листа.

На обґрунтування позовних вимог УВД ФСС в Івано-Франківській області зазначило, що дії відповідача є протиправними, оскільки частиною першою статті 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" передбачено, що виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду. Так, згідно виконавчого листа в адміністративній справі № 300/1713/21 боржником є орган державної влади - Сектор освіти Долинської районної державної адміністрації. Таким чином, відсутність відкритих рахунків у органі Казначейства не є підставою для повернення виконавчого листа. При цьому, УВД ФСС в Івано-Франківській області не є державним органом, державним підприємством чи органом місцевого самоврядування, а тому Закон України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" поширюється на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року в справі № 300/1713/21. За вказаних обставин, позивач уважає, що відповідач безпідставно повернув без виконання виконавчий лист від 09 вересня 2021 року № 300/1713/21.

ІІ. Установлені судом першої інстанції фактичні обставини справи, судове рішення суду апеляційної інстанції та мотиви його ухвалення.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 червня 2021 року у справі № 300/1713/21, яке набрало законної сили 23 липня 2021 року, задоволено позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області та стягнуто з Сектора освіти Долинської районної державної адміністрації на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області капіталізовані платежі в сумі 632 479,52 грн.

09 вересня 2021 року Івано-Франківський окружний адміністративний суд видав виконавчий лист № 300/1713/21.

04 жовтня 2021 року УВД ФСС в Івано-Франківській області звернулося до УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області із заявою № 10-15/1424 про прийняття на виконання виконавчого листа від 09 вересня 2021 року № 300/1713/21 на підставі частини другої статті 6 Закону України "Про виконавче провадження".

Листом від 08 жовтня 2021 року № 02-50/633 УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області повернуло позивачу виконавчий лист від 09 вересня 2021 року № 300/1713/21 без виконання на підставі підпункту 3 пункту 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року № 845. Також повідомлено, що Сектор освіти Долинської районної державної адміністрації 19 березня 2021 року здав ліквідаційний баланс.

Не погоджуючись з такими діями відповідача, УВД ФСС в Івано-Франківській області звернулося з цим позовом до суду за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 березня 2022 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області щодо повернення на підставі підпункту 3 пункту 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року № 845, без виконання виконавчого листа № 300/1713/21, виданого 09 вересня 2021 року Івано-Франківським окружним адміністративним судом. Зобов`язано УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області прийняти до виконання виконавчий лист № 300/1713/21, виданий 09 вересня 2021 року Івано-Франківським окружним адміністративним судом.

Уважаючи таке судове рішення протиправним, УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 березня 2022 року.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановив ухвалу від 18 жовтня 2022 року, якою апеляційну скаргу УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області залишив без руху. Надав апелянту строк для усунення недоліків його апеляційної скарги (подати вмотивовану заяву про поновлення строку апеляційного оскарження із наведенням поважних підстав його пропуску) протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали суду в установлений у ній спосіб.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2022 року відмовив у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 березня 2022 року у справі № 300/8678/21 за адміністративним позовом УВД ФСС в Івано-Франківській області до УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дії.

Суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач у строк, установлений ухвалою суду від 18 жовтня 2022 року, не усунув недоліки апеляційної скарги.

ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

05 грудня 2022 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2022 року.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 січня 2023 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою на підставі частини третьої статті 328 КАС України.

ІV. Касаційне оскарження

У касаційній скарзі УДКС у Долинському районі Івано-Франківської області просить скасувати ухвалу суду апеляційної інстанції, а справу направити до Восьмого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду.

На обґрунтування позиції скаржник посилається на те, що ним було вчасно виконано вимоги щодо подання вмотивованої заяви про поновлення строку апеляційного оскарження, визначені в ухвалі Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року, а тому суд апеляційної інстанції передчасно постановив оскаржувану ухвалу.

Позивач відзив на касаційну скаргу не подавав, що не є перешкодою для перегляду ухвали суду апеляційної інстанції.


................
Перейти до повного тексту