1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2024 року

м. Київ

справа № 580/1292/20

адміністративне провадження № К/990/37526/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бучик А.Ю.,

суддів: Стеценка С.Г., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2022 (суддя Руденко А.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2022 (колегія суддів: Кузьменко В.В., Василенко Я.М., Ганечко О.М.) у справі № 580/1292/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФУ в Черкаській області), в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача, викладене в листі від 19.03.2020, про відмову у проведенні перерахунку пенсії за вислугу років;

- зобов`язати відповідача здійснити з 01.10.2017 перерахунок та виплату пенсії без обмеження граничного розміру, виходячи з 90% від суми місячної заробітної плати, що визначена на підставі довідки прокуратури Черкаської області № 18-58вих20 від 25.02.2020, з урахуванням раніше проведених виплат, у сумі 48317,70 грн та здійснити виплату різниці суми між нарахованою після перерахунку та фактично отриманою пенсією разово та однією сумою, без застосування постанови Кабінету Міністрів України № 649 від 22.08.2018 "Питання погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду", якою затверджено "Порядок погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду".

Позовні вимоги обґрунтовував тим, що у зв`язку зі збільшенням посадових окладів працівникам прокуратури відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 657 на підставі ст. 86 Закону України "Про прокуратуру" № 1697-V11 від 14.10.2014 він має право на перерахунок призначеної йому з 2011 року пенсії за нормою, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, без обмеження її граничного розміру. Проте відповідач протиправно відмовив у такому перерахунку з посиланням на ту обставину, що відповідно до ч. 15 ст. 86 вказаного Закону максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність.

2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2022, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2022, позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії відповідача щодо перерахунку ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з 28.02.2020.

Зобов`язано ГУ ПФУ у Черкаській області здійснити позивачу перерахунок пенсії за вислугу років на підставі довідки прокуратури Черкаської області № 18-58вих20 від 25.02.2020 з 13.12.2019 та виплатити донараховану пенсію з урахуванням раніше проведених виплат.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

3. Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями в частині задоволених позовних вимог, ГУ ПФУ в Черкаській області подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2022 та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

4. Ухвалою Верховного Суду від 02.02.2023 відкрито касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої та підпункту "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

5. Відзив на касаційну скаргу не надходив.

6. У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

7. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Судами встановлено, що позивач з 10.06.2011 перебуває на обліку у ГУ ПФУ в Черкаській області як отримувач пенсії за вислугу років, призначеної відповідно до Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 № 1789-ХІІ.

9. 20.02.2020 позивач звільнився з органів прокуратури.

10. 17.03.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про прокуратуру" на підставі довідки від 25.02.2020 № 18-58вих20, виданої прокуратурою Черкаської області.

11. За змістом довідки від 25.02.2020 № 18-58вих20, виданої прокуратурою Черкаської області, ОСОБА_1 працював в органах прокуратури Черкаської області на посаді начальника відділу. Заробітна плата на 20.02.2020 складається з посадового окладу - 7210,00 грн, надбавки за вислугу років (40 %) - 2884,00 грн. Також в довідці зазначені інші виплати, які передбачені чинним законодавством за 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією.

12. Відповідач провів позивачу перерахунок пенсії із заробітної плати за посадою начальника відділу прокуратури Черкаської області, розмір пенсії склав 24332,85 грн (40554,75 грн - заробітна плата за посадою начальника відділу прокуратури Черкаської області х 60%), сума до виплати з урахуванням обмеження з 28.02.2020 складає 16380,00 грн.

13. Листом від 19.03.2020 № 749-1547/3-03/4-2300/20 позивача повідомлено про проведений перерахунок.

14. Не погоджуючись з проведеним перерахунком в частині заробітної плати, з якої здійснено перерахунок, застосування відсоткового значення 60%, обмеження пенсії десятикратним розміром прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, та з датою, з якої був проведений перерахунок, позивач звернувся з позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що після набрання законної сили рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2019 №7-р(II)/2019 постанова Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 657, якою збільшено посадові оклади працівників прокуратури, є підставою для перерахунку пенсій працівників прокуратури.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. Касаційна скарга обґрунтована, зокрема, тим, що судами першої та апеляційної інстанції неправильно застосовані норми матеріального права та порушені норми процесуального права. Відповідач вказує, що судами не взято до уваги положень частини 20 статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VІІ, які відновлені рішенням Конституційного Суду України від 13.12.2019 № 7-р(ІІ)/2019, та згідно з якими перерахунок пенсій за вислугу років, призначених відповідно до Закону України "Про прокуратуру", працюючим пенсіонерам проводиться після звільнення з роботи та з дати звернення за перерахунком пенсії. А відтак, оскільки позивач звільнився з прокуратури 20.02.2020, а за перерахунком пенсії звернувся 28.02.2023, то здійснювати перерахунок його пенсії за вислугу років з 13.12.2019 на підставі довідки прокуратури Черкаської області № 18-58вих20 від 25.02.2020 у відповідача немає законних підстав.

Зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: щодо дати перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам органів прокуратури після ухвалення Конституційним Судом України рішення від 13.12.2019 № 7-р(ІІ)/2019.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить з такого.

18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

20. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

21. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

22. На час призначення позивачу пенсії (10.06.2011) особливості пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих прокуратури визначалися статтею 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 № 1789-ХІІ (далі - Закон № 1789-ХІІ) (до 15.07.2015).

23. Відповідно до частини першої цієї статті Закону № 1789-ХІІ прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.


................
Перейти до повного тексту