ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2024 року
м. Київ
справа №420/1782/23
адміністративне провадження № К/990/37115/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу Міністерства оборони України
на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року (колегія у складі суддів Градовського Ю.М., Бітова А.І., Танасогло Т.М.)
у справі № 420/1782/23
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства оборони України
треті особи, які заявляють самостійні вимоги: ОСОБА_2, ОСОБА_3
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
У С Т А Н О В И В:
1. У січні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ; позивач), яка діє у своїх інтересах та в інтересах ОСОБА_4, звернулася до суду із позовом до Міністерства оборони України (далі - Міноборони України; відповідач), у якому просила:
- визнати протиправними дії відповідача з нарахування та виплати їм суми одноразової грошової допомоги у розмірі 4/6 частини 15 млн. грн у сумі 10 млн. грн у рівних долях кожному;
- зобов`язати відповідача донарахувати та виплатити їй недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 1 125 000 грн;
- зобов`язати Міноборони України донарахувати та виплатити ОСОБА_4 недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 1 125 000 грн.
2. 21.02.2023 ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ) та ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3 ) як треті особи подали позовну заяву, у якій просили:
- визнати протиправними дії відповідача з нарахування та виплати позивачам суми одноразової грошової допомоги у розмірі 4/6 частини 15 млн. грн;
- зобов`язати відповідача донарахувати та виплатити ОСОБА_2 недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 2,5 млн. грн;
- зобов`язати Міноборони України донарахувати та виплатити ОСОБА_3 недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 2,5 млн. грн.
3. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 23.05.2023 задовольнив частково позов:
- визнав протиправними дії Міноборони України з нарахування та виплати ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 суми одноразової грошової допомоги у розмірі 4/6 частини 15 тис. грн у сумі 10 тис. грн у рівних долях кожному;
- зобов`язав Міноборони України донарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 1 млн. грн;
- зобов`язав Міноборони України донарахувати та виплатити ОСОБА_4 недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 1 млн. грн;
- зобов`язав Міноборони України донарахувати та виплатити ОСОБА_2 недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 1 млн. грн;
- зобов`язав Міноборони України донарахувати та виплатити ОСОБА_3 недоплачену частину одноразової грошової допомоги у розмірі 1 млн. грн;
- відмовив у задоволенні іншої частини позовних вимог;
- стягнув з Міноборони України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 відшкодування судових витрат у розмірі 1 074 грн;
- стягнув з Міноборони України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_2 відшкодування судових витрат у розмірі 1 074 грн;
- стягнув з Міноборони України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_3 відшкодування судових витрат у розмірі 1 074 грн.
4. Відповідач оскаржив таке рішення в апеляційному порядку.
5. П`ятий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 18.07.2023 закрив апеляційне провадження; повернув апеляційну скаргу відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 305 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
6. 26.07.2023 Міноборони України повторно подало апеляційну скаргу.
7. П`ятий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 28.07.2023 повернув апеляційну скаргу згідно із п. 1 ч. 4 ст. 298 КАС України.
8. 11.08.2023 відповідач утретє подав апеляційну скаргу.
9. П`ятий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 09.10.2023 відмовив у відкритті апеляційного провадження відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 299 КАС України.
10. Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відсутні підстави для визнання поважними причин пропуску скаржником строку на апеляційне оскарження, оскільки зазначені апелянтом обставини не є об`єктивними, не пов`язані з дійсними істотними перешкодами для своєчасного вчинення особою процесуальних дій в конкретній справі.
11. Міноборони України подало касаційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржувану ухвалу та передати справу для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.
12. Як на підставу касаційного оскарження покликається на те, що суд апеляційної інстанції не врахував правових позицій Верховного Суду, висловлених у постановах від 28.12.2022 у справі № 826/23910/15 та від 24.07.2023 у справі № 200/3692/21.
Скаржник вважає, що представники Міноборони України діють у судах у порядку самопредставництва на підставі витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР).
П`ятий апеляційний адміністративний суд має непослідовну позицію щодо визначення достатності документів для підтвердження повноважень для вчинення відповідної процесуальної дії. Відповідач подав апеляційну скаргу у межах строку апеляційного оскарження. Проте, суд апеляційної інстанції уперше повернув апеляційну скаргу, зазначивши, що в ЄДР відсутня інформація щодо самопредставництва, тоді як наданий до суду витяг з ЄДР містив таку інформацію.
Під час повторного подання до апеляційної скарги було додано копію наказу Міноборони України від 19.02.2020 № 52 "Про організацію самопредставництва Міністерства оборони України, його посадових осіб у судах та інших державних органах". Зазначення у витягу з ЄДР певних обмежень за наявності відповідного наказу свідчить про належно організований процес представництва своїх інтересів у судах через визначених осіб в порядку самопредставництва.
Після третього повернення апеляційної скарги Південний територіальний юридичний відділ Міноборони України надіслав до Департаменту юридичного забезпечення Міноборони України доповідь від 01.08.2023 № 1755/100 щодо виняткового випадку неприйняття судом апеляційної інстанції апеляційної скарги, після чого 10.08.2023 начальник Південного територіального юридичного відділу Міноборони України отримав довіреність у порядку передоручення та 11.08.2023 через підсистему "Електронний суд" подав апеляційну скаргу.
Позиція суду апеляційної інстанції фактично позбавила Міноборони України можливості звернутися вчасно вдруге з апеляційною скаргою та надалі суд безпідставно відмовив у відкритті апеляційного провадження за втретє поданою скаргою.
13. Ухвалою Верховного Суду від 07.12.2023 відкрито касаційне провадження.
14. Позивач відзиву на касаційну скаргу не подав (ухвалу про відкриття касаційного провадження доставлено до електронного кабінету ОСОБА_1 07.12.2023).
15. Треті особи відзиву на касаційну скаргу також не подали. Ухвалу про відкриття касаційного провадження отримали 15.12.2023, згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
16. Верховний Суд перевірив правильність застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
17. Частиною 1 ст. 295 КАС України передбачено, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
18. Згідно з ч. 3 ст. 298 КАС України апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених ст. 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.
19. Пунктом 4 ч. 1 ст. 299 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження в разі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
20. Тобто, вказаною нормою встановлено дві обставини, за яких суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження: (1) якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження та (2) якщо наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
21. Повернення апеляційної скарги не позбавляє особу права повторно звернутися з апеляційною скаргою. Проте строки на апеляційне оскарження не поновлюються автоматично.