1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2024 року

м. Київ

справа № 320/9144/21

адміністративне провадження № К/990/20354/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,

суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №320/9144/21

за позовом ОСОБА_1

до Військової частини НОМЕР_1

про визнання протиправною бездіяльності та стягнення індексації

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - Дяченка Олексія Володимировича

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 3 травня 2023 року (головуючий суддя: Бєлова Л.В., судді: Горяйнов А.М., Степанюк А.Г.).

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2021 року ОСОБА_1 пред`явила позов до ІНФОРМАЦІЯ_1 Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_1 ), у якому просила суд:

- визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо застосування липня 2015 року як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації її грошового забезпечення за період з 30 листопада 2016 року до 28 лютого 2018 року включно;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити їй індексацію грошового забезпечення за період з 30 листопада 2016 до 28 лютого 2018 року включно, із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року в сумі: 52934,20 грн із одночасним відрахуванням 1,5% військового збору та із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44;

- визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати їй у повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року включно із застосуванням щомісячної фіксованої індексації розміром: 4408,02 грн відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити їй щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення розміром: 4408,02 грн за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року включно в сумі: 21044,72 грн відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, із одночасним відрахуванням 1,5% військового збору та із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44.

2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначала, що вона у період з 30 листопада 2016 року до 24 липня 2018 року проходила військову службу у військовій частині НОМЕР_1, де відповідач не в повному розмірі нараховував та виплачував їй індексацію грошового забезпечення, чим порушив вимоги Закону України "Про індексацією грошових доходів населення" і допустив протиправні дії й бездіяльність. Зазначала, що у позасудовому порядку відповідач залишив без задоволення її заяву з вимогою нарахувати й виплатити індексацію грошового забезпечення у належному розмірі.

2.1. Позовні вимоги стосовно періоду з 30 листопада 2016 року до 28 лютого 2018 року ОСОБА_1 обґрунтувала тим, що за указаний період відповідач нарахував і виплатив їй індексацію грошового забезпечення всупереч приписам пунктів 5, 10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, оскільки для розрахунку індексації не застосовував січень 2008 року у якості базового місяця.

2.2. Вимоги стосовно періоду з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 включно ОСОБА_1 обґрунтовувала тим, що розмір підвищення доходу в березні 2018 року був меншим за суму індексації грошового забезпечення, яка склалася в тому місяці, тож в силу абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення відповідач був зобов`язаний із 1 березня 2018 року виплачувати їй фіксовану індексацію грошового забезпечення в розмірі: 4408,02 грн щомісяця як різницю між сумою індексації і розміром підвищення доходу, однак цього обов`язку не виконав.

2.3. Зрештою ОСОБА_1 стверджувала, що з огляду на податкові правила відповідач повинен нарахувати й виплатити їй відповідну індексацію із одночасним відрахуванням військового збору та компенсацією суми податку з доходів фізичних осіб.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

3. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2022 року позов задоволено частково:

- визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо застосування липня 2015 року як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 30 листопада 2016 року до 28 лютого 2018 року включно;

- зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 30 листопада 2016 року до 28 лютого 2018 року включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;

- визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати та ненарахування індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року включно у відповідності до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078;

- зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року з урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078.

- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Стосовно періоду з 30 листопада 2016 року до 28 лютого 2018 року, то суд дійшов висновку про те, що за указаний період відповідач протиправно не виплатив позивачці індексацію грошового забезпечення з урахуванням січня 2008 року як базового місяця, що відповідає місяцю зміни тарифних ставок (окладів) військовослужбовців.

5. Стосовно періоду з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року, то суд виходив з того, що для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу необхідно враховувати розмір підвищення грошового доходу, що відбувся у зв`язку зі зміною посадових окладів, а також суму індексації у місяці підвищення грошового доходу (у березні 2018 року) з метою порівняння цих величин. Натомість сума індексації у березні 2018 року розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу з урахуванням положень абзацу четвертого пункту 5 Порядку №1078.

5.1. Одночасно з цим, суд виснував, що обов`язок визначення розміру підвищення грошового доходу працівника та суми індексації, що склалася у місяці підвищення цього грошового доходу, а також встановлення факту перевищення розміру підвищення грошового доходу працівника над сумою індексації, що склалася у місяці його підвищення, з метою вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу (базовому місяці) покладається безпосередньо на роботодавця.

5.2. У цьому контексті суд зауважив, що у період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року відповідач не нараховував і не виплачував позивачці індексацію грошової забезпечення з урахуванням вимог абзаців 4-6 пункту 5 Порядку №1078.

5.3. На цій основі суд констатував наявність протиправної бездіяльності у поведінці відповідача та підстав для зобов`язання його нарахування й виплатити позивачці індексацію грошового забезпечення за вказаний період.

6. Разом з цим, суд відмовив у задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання відповідача виплати індексацію у визначеній сумі та з одночасним відрахуванням військового збору і компенсацією суми податку з доходів фізичних осіб, мотивувавши передчасністю цих вимог.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

7. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 3 травня 2023 року частково задоволено апеляційну скаргу військової частини НОМЕР_1, скасовано рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог про:

- визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати та ненарахування індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року включно у відповідності до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078;

- зобов`язання військової частини НОМЕР_1 нарахувати й виплатити на користь ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року з урахуванням абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078,

- у цій частині прийнято нову постанову, якою у задоволенні вказаних позовних вимог відмовлено;

- у іншій частині рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2022 року залишено без змін.

8. Свою позицію суд апеляційної інстанції мотивував тим, що включення позивачкою до розрахунку сум індексації періоду з березня 2018 року до липня 2018 року є необґрунтованим, оскільки величина індексу споживчих цін протягом цього часу не перевищувала поріг індексації у 103%. Також апеляційний суд зауважив, що позовні вимоги позивачки у цій частині ґрунтуються на положеннях Порядку №1078 у редакції, яка не діяла на час виникнення спірних правовідносин.

9. На цій основі апеляційний суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в означеній частині.

10. З рештою висновків суду першої інстанції апеляційний суд погодився.

Короткий зміст вимог касаційної скарги і відзиву

11. Представник позивачки просить Верховний Суд скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 3 травня 2023 року та залишити в силі рішення Київського окружного адміністративного суду від 26 вересня 2022 року.

12. В обґрунтування підстав касаційного оскарження послався на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").

13. Скарга мотивована доводами про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078.

14. Позиція скаржник полягає в тому, що апеляційний суд помилково скасував законне рішення місцевого суду.

15. Помилку у правозастосуванні скаржник пояснює тим, що суд апеляційної інстанції неправильно визначив характер спірних правовідносин, які стосуються ненарахування й невиплати індексації грошового забезпечення у період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року.

16. У цьому контексті скаржник наголошує, що між сторонами відсутній спір стосовно нарахування й виплати так званої "поточної" індексації грошового забезпечення військовослужбовця, яка виникла тільки в грудні 2018 року внаслідок перевищення порогу індексації у розмірі 103 відсотка у жовтні 2018 року.

17. Водночас скаржник указує на те, що у період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року позивачка оскаржувала бездіяльність відповідача щодо невиплати їй так званої фіксованої індексації-різниці, тобто суми індексації, яка виплачується у разі настання обставин, передбачених абзацами 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення.

18. У цьому контексті скаржник указує на неврахування судом апеляційної інстанції висновків Верховного Суду, викладених, зокрема, у постанові від 23 березня 2023 року у справі №400/3826/21, щодо права військовослужбовців на отримання індексації-різниці у період з 1 березня 2018 року до дати звільнення з військової служби або до дати підвищення посадових окладів за рішення Уряду відповідно до абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку №1078.

19. Відповідач у відзиві послався на необґрунтованість доводів касаційної скарги.

20. Позиція відповідача полягав в тому, що оскаржувана постанова є законною й обґрунтованою і підстави для її скасування відсутні.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

21. З 30 листопада 2016 року ОСОБА_1 проходила військову службу за контрактом в Окремій комендатурі охорони і забезпечення Державної прикордонної служби України.

22. 24 липня 2018 року ОСОБА_2 виключено зі списків особового складу цієї комендатури у зв`язку із її звільненням з військової служби.

23. ОСОБА_1 зверталася до відповідача із заявою від 12 травня 2021 року про нарахування та виплату їй індексації грошового забезпечення за період з 30 листопада 2016 року до 28 лютого 2018 року, проведення перерахунку та доплати індексації грошового забезпечення (враховуючи фіксовану суму індексації за березень 2018 року) за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року, а також надати довідки про нараховані та виплачені їй суми індексації за вказані періоди.

24. Відповідач листом від 27 травня 2021 року №11/1562 повідомив ОСОБА_1, зокрема, про проведення розрахунків розмірів невиплаченої їй індексації грошового забезпечення за період з листопада 2016 року до лютого 2018 року та про виплату їй індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року в повному обсязі.

25. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо виплати індексації грошового забезпечення за період з 30 листопада 2016 року до 28 лютого 2018 року з урахуванням липня 2015 року як базового місяця та відмову у невиплаті щомісячної фіксованої індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 липня 2018 року, ОСОБА_1 звернулась з цим позовом до суду.

26. Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Держстату України, величина індексу споживчих цін з березня 2018 року по липень 2018 року не перевищувала поріг індексації у 103%.

ІІI. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 3 липня 1991 року №1282-ХІІ

27. У статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі також - "Закон №1282-ХІІ") законодавець навів визначення таких понять:

27.1. індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг;

27.2. індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання;

27.3. поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

28. Перелік об`єктів індексації установлений частиною першою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру.

28.1. До таких об`єктів індексації в силу абзацу 4 частини першої статті 2 Закону №1282-ХІІ належить оплата праці (грошове забезпечення).

29. Межі індексації визначені частиною шостою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

30. Статтею 3 Закону №1282-ХІІ передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

31. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-ХІІ.

32. У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

32.1. Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року №911-VIII, який набрав законну силу 1 січня 2016 року.

32.2. Тож з 1 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

33. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.

33.1. Зокрема, частина друга статті 4 Закону №1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

33.2. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

33.3. Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078

34. Згідно з пунктом 1 Порядку (далі також - "Порядок №1078") цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

35. Пункт 1-1 Порядку №1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.

35.1. Так, пунктом 1-1 Порядку №1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

35.2. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 1 січня 2016 року).

35.3. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

35.4. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

35.5. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

36. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.

37. Абзаци 2, 4 пункт 4 Порядку №1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

37.1. Так, абзац 2 пункту 4 Порядку №1078 визначає, що оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

37.2. Натомість абзац 4 пункту 4 Порядку №1078 установлює, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

38. Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку №1078, а з 15 березня 2018 року врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.


................
Перейти до повного тексту