ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 280/5178/18
адміністративне провадження № К/9901/28875/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у письмовому провадження адміністративну справу № 280/5178/18 за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Виконавчого комітету Енергодарської міської ради Запорізької області, треті особи: Енергодарська міська рада Запорізької області, Управління комунальної власності Енергодарської міської ради Запорізької області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Енергодар", про визнання незаконним та скасування рішень, особи які звертались з апеляційними скаргами: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, керівник ОСББ "Дніпро Ен" Пошелюзний С.В., про визнання протиправним та скасування припису, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_3 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року (прийняте у складі головуючого судді Сіпаки А.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2019 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Божко Л.А. суддів: Баранник Н.П., Дурасової Ю.В.)
у с т а н о в и в :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_2 (далі - позивачі, ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_2 ) звернулися до Запорізького окружного адміністративного суду з позовами до Виконавчого комітету Енергодарської міської ради Запорізької області (далі - відповідач, виконком Енергодарської міської ради), треті особи: Енергодарська міська рада Запорізької області, Управління комунальної власності Енергодарської міської ради Запорізької області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Енергодар" (далі - ТОВ "Місто для людей Енергодар"), в якому з урахуванням заяв про уточнення позовних вимог, просили :
- визнати незаконним та скасувати рішення відповідача від 06 червня 2018 року № 161 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків" (далі - оскаржуване рішення, рішення від 06 червня 2018 року №" 161).
2. Позовні вимоги були обґрунтовані тим, що відповідач 06 червня 2018 року прийняв рішення № 161 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків", яким вирішено призначити ТОВ "Місто для людей Енергодар" управителем багатоквартирних будинків у місті Енергодар за об`єктами конкурсу №1 та №2, крім багатоквартирних будинків, що знаходяться за адресами АДРЕСА_1, АДРЕСА_2, АДРЕСА_3 . Оскільки позивачі, як власники квартир не уповноважували Енергодарську міську раду на укладення договору з ТОВ "Місто для людей Енергодара", вони не погодилися з рішенням відповідача та просили суд його скасувати.
3. Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 14 січня 2019 року об`єднано справи № 280/5180/18, № 280/5179/18, № 280/5178/18 в одне провадження, присвоївши їм № 280/5178/18.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
4. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2019 року у задоволені позову відмовлено.
5. Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що повноваження відповідача на прийняття оскаржуваного рішення закріплено чинним законодавством, в зв`язку з чим рішення прийнято правомірно у межах повноважень, до моменту введення в дію Закону України "Про житлово - комунальні послуги" від 09 листопада 2017 року № 2189-VIII (далі - Закон України № 2189-VIII). Окрім того, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що прийняття відповідачем оскаржуваного рішення жодним чином не порушило прав та інтересів позивачів, а позовні вимоги є необґрунтованими.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. 16 жовтня 2019 року ОСОБА_3 направив до Верховного Суду касаційну скаргу.
У касаційній скарзі просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2019 року у справі № 280/5178/18, та ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідач не мав повноважень на прийняття оскаржуваного рішення, оскільки таке право закріплено, з урахуванням делегованих повноважень, за Управлінням комунальної власності Енергодарської міської ради. Окрім того, наголошує на тому, що до спірних правовідносин (на момент винесення відповідачем оскаржуваного рішення 06 червня 2018 року) застосуванню підлягали приписи пункту 6 Розділу VI "Прикінцеві та Перехідні положення" Закону України № 2189-VIII, а не частини 5 статті 13 Закону України від 14 травня 2015 року № 417-VIII "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (далі - Закон України № 417-VIII), саме тому висновки судів попередніх інстанцій про законність рішення від 06 червня 2018 року №" 161 є помилковими.
7. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 жовтня 2019 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді ОСОБА_7., суддів Бучик А.Ю., Рибачука А.І.
Ухвалою Верховного Суду від 02 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.
На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду № 902 від 13 червня 2023 року, у зв`язку із звільненням судді ОСОБА_7 у відставку, що унеможливлює її участь у розгляді касаційної скарги, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
Учасниками справи до закінчення встановленого судом строку відзиву на касаційну скаргу подано не було, що відповідно до приписів статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не перешкоджає її розгляду по суті.
8. Верховний Суд ухвалою від 08 грудня 2023 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу, відмовив у задоволенні клопотання скаржника про розгляд справи за участю його представника, справу призначено до касаційного розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами з 12 грудня 2023 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджується матеріалами справи, що рішенням виконкому Енергодарської міської ради від 27 квітня 2017 року № 105 "Про проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі" вирішено визначити виконком Енергодарської міської ради організатором конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі, створено конкурсну комісію з призначення управителя багатоквартирних будинків та затверджено її склад, а також затверджено Положення про конкурсну комісію з призначення управителя багатоквартирних будинків.
Рішенням виконкому Енергодарської міської ради від 25 січня 2018 року № 21 внесені зміни та доповнення до рішення виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 27 квітня 2017 року № 105, а саме: склад конкурсної комісії з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі, затверджений п. 2 рішення виконавчого комітету міської ради від 27 квітня 2017 року № 105, викладено в новій редакції та викладено в новій редакції п. 4 рішення виконавчого комітету міської ради від 27 квітня 2017 року № 105 щодо підготовки конкурсної документації; затверджено перелік будинків, в яких не створено об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, співвласники яких не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком; затверджено перелік об`єктів конкурсу та оголошено конкурс з призначення управителя багатоквартирних будинків у м. Енергодарі.
Рішенням виконком Енергодарської міської ради від 16 квітня 2018 року № 107 затверджено конкурсну документацію для проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі.
В квітні 2018 на офіційному сайті відповідача опубліковано оголошення про те, що на виконання рішення виконкому Енергодарської міської ради від 27 квітня 2017 року № 105 "Про оголошення конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі" вирішено оголосити конкурс з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі.
Згідно із протоколом засідання конкурсної комісії з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі від 01 червня 2018 року № 6 вирішено визначити переможцем конкурсу з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі - ТОВ "Місто для людей Енергодар".
Протокол від 01 червня 2018 року № 6 підписаний конкурсною комісією з призначення управителя багатоквартирними будинками у місті Енергодарі одностайно 8 членами комісії.
06 червня 2018 року відповідачем, на підставі протоколу засідання конкурсної комісії з призначення управителя багатоквартирних будинків у місті Енергодарі від 01.06.2018 № 6, прийнято оскаржуване рішення № 161 "Про призначення управителя багатоквартирних будинків", відповідно до якого ТОВ "Місто для людей Енергодар" призначено управителем багатоквартирних будинків у місті Енергодарі за обєктом конкурсу № 1. Пунктом 2 даного рішення визначено призначити ТОВ "Місто для людей Енергодар" управителем багатоквартирних будинків у місті Енергодарі за обєктом конкурсу № 2, окрім багатоквартирних будинків, що знаходяться за адресою: вул. Українська, 29, 33, просп. Будівельників, 41, 43. Пунктом 3 оскаржуваного рішення уповноважено міського голову Музику П.О. від імені співвласників багатоквартирного будинку підписати із ТОВ "Місто для людей Енергодар" договір про надання послуги за кожним багатоквартирним будинком, що входив в обєкт конкурсу № 1 та № 2, строком на один рік.
ОСОБА_1 є власником квартири АДРЕСА_4, що підтверджується Договором про поділ спільного майна подружжя від 17 серпня 2018 року. ОСОБА_2 є власником квартири АДРЕСА_5, що підтверджується Договором купівлі-продажу від 19 лютого 2018 року. ОСОБА_3 є власником квартири АДРЕСА_6, що підтверджується Свідоцтвом про право власності на житло від 03 лютого 1994 року.
Позивачі, вважаючи, що їхні права та законні інтереси порушено рішенням відповідача № 161 від 06 червня 2018 року, звернулися з цим адміністративним позовом до суду.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Відповідно до частини 3 статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
Приписами статті 341 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів визначені, зокрема, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон України № 280/97-ВР).
Абзацом 11 частини 1статі 1 Закону України № 280/97-ВР визначено, що виконавчі органи рад - це органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Частиною 1 статті 11 Закону України № 280/97-ВР передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Відповідно до частина 1 статті 52 Закону України № 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.
Приписами підпунктів 1, 2 пункту "б" частини 1 статті 30 Закону України № 280/97-ВР до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку віднесено: здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту і зв`язку та здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства тощо.