ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 грудня 2023 року
м. Київ
справа №822/2349/17
касаційне провадження № К/9901/32540/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,
розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Головного управління ДФС у Хмельницькій області (далі - Управління) на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 28.11.2017 (суддя Лабань Г.В.) та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 06.02.2018 (головуючий суддя - Ватаманюк Р.В., судді - Мельник-Томенко Ж.М., Сторчак В.Ю.) у справі за позовом ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
УСТАНОВИВ:
У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду із позовом до Управління, у якому просила скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.06.2017 № 34813-13.
На обґрунтування зазначених позовних вимог ОСОБА_1 послалася на те, що: законодавцем чітко визначено низку складових елементів, параметри яких мають бути враховані податковим органом при обчисленні транспортного податку громадянам за належні їм на праві власності легкові автомобілі, а оскільки на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку, у тому числі і переліку легкових автомобілів, інформація про транспортний засіб марки Mercedes-Benz, моделі S350, двигун об`ємом 2987 куб.см., 2014 року випуску, тип пального - дизель, відсутня, то, відповідно належний позивачу транспортний засіб не є об`єктом оподаткування транспортним податком у розумінні підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Податкового кодексу України.
Хмельницький окружний адміністративний суд постановою від 28.11.2018, залишеною без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 06.02.2018, позов задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 30.06.2017 № 34813-13.
Рішення судів першої та апеляційної інстанції мотивовані тим, що: на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку викладений перелік легкових автомобілів, які підлягають оподаткуванню транспортним податком у 2017 році, серед яких наявний автомобіль марки Mercedes-Benz, моделі S350, об`єм циліндрів двигуна 3,0 л., 2014 року випуску, тип пального - дизель, тоді як згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_1 належний позивачу автомобіль марки Mercedes-Benz, моделі S350, 2014 року випуску, тип пального - дизель, має об`єм циліндрів двигуна 2987 куб.см., тобто об`єм циліндрів двигуна належного позивачу автомобіля є меншим, ніж визначений Мінекономрозвитку, з урахуванням того, що у відповідача були відсутні будь-які підстави для додаткового трактування критеріїв, необхідних для визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, зокрема, округлення цілих чисел об`єму циліндрів двигуна в більшу сторону.
Управління оскаржило рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, який ухвалою від 05.03.2018 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
В касаційній скарзі Управління просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної правової оцінки тому, що є загальноприйнятий стандарт округлення цілих чисел об`єму циліндрів двигуна в більшу сторону, таким чином двигун із загальною сумою обсягу об`ємів циліндрів в розмірі 2987 куб.см. фактично дорівнює об`єму 3,0 л., з огляду на що належний позивачу автомобіль марки Mercedes-Benz, моделі S350, 2014 року випуску, тип пального - дизель, двигун об`ємом 2987 куб.см. відноситься до об`єктів оподаткування транспортним податком.
У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_1 просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першолї та апеляційної інстанцій - без змін.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 25.12.2023 призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 26.12.2023.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
У справі, що розглядається, суди встановили, що ОСОБА_1 є власником легкового автомобіля марки Mercedes-Benz, моделі S350, двигун об`ємом 2987 куб.см., 2014 року випуску, тип пального - дизель, дата першої реєстрації - 19.04.2016.
30.06.2017 Управління прийняло податкове повідомлення-рішення №34813-13, яким визначило ОСОБА_1 податкове зобов`язання із транспортного податку з фізичних осіб за 2017 рік у сумі 25000,00 грн.
Підставою для прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення слугували відомості з офіційного веб-сайту Мінекономрозвитку та торгівлі України, згідно якої середньоринкова вартість належного позивачу автомобіля становить 1271553,98 грн.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" №1791-VІІІ, який набрав чинності 01.01.2017, було внесено зміни до Податкового кодексу України, у зв`язку з чим підпункт 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 ПК України викладено в новій редакції.
Відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин), об`єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Така вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об`єму циліндрів двигуна, типу пального.
Щороку до 1 лютого податкового (звітного) року центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, на своєму офіційному веб-сайті розміщується перелік легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, який повинен містити такі дані щодо цих автомобілів: марка, модель, рік випуску, об`єм циліндрів двигуна, тип пального.
За правилами підпункту 267.3.1 пункту 267.1 статті 267 Податкового кодексу України базою оподаткування є легковий автомобіль, що є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 цієї статті.
Згідно з пунктом 267.4 статті 267 Податкового кодексу України ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25000,00 гривень за кожен легковий автомобіль, що є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 цієї статті.
Підпунктом 267.5.1 пункту 267.1 статті 267 Податкового кодексу України визначено, що базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.