ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 160/11557/22
адміністративне провадження № К/990/30669/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді: Губської О.А.,
суддів: Білак М.В., Мартинюк Н.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 160/11557/22
за адміністративним позовом Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради до Східного офісу Держаудитслужби про заборону вчиняти дії, визнання дій протиправними, скасування повідомлень та наказів, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Східного офісу Держаудитслужби на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року (колегія суддів: головуючий суддя Дурасова Ю.В., судді Божко Л.А., Лукманова О.М.)
ВСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Позивач звернувся до суду з цим позовом, у якому просив:
1.1. заборонити працівникам Східного офісу Держаудитслужби здійснювати будь-які дії щодо направлення документів та працівників стосовно ревізії фінансово-господарської діяльності КП "Дніпровський електротранспорт" ДМР за період з 01.09.2020 по 30.06.2022 та окремих питань фінансово-господарської діяльності за період з 01.02.2020 по 30.06.2022 за зверненням громадської організації "Платформа Громадський контроль" до моменту набрання чинності рішенням у цій справі;
1.2. визнати протиправними дії працівників Східного офісу Держаудитслужби щодо проведення ревізії фінансово-господарської діяльності КП "Дніпровський електротранспорт" ДМР за період з 01.09.2020 по 30.06.2022 та окремих питань фінансово-господарської діяльності за період з 01.02.2020 по 30.06.2022 за зверненням громадської організації "Платформа Громадський контроль";
1.3. скасувати повідомлення №040406-15/4071-2022 від 07.07.2022 року;
1.4. скасувати наказ Східного офісу Держаудитслужби №176 від 07.07.2022 року "Про затвердження Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудистлужби на ІІІ квартал 2022 року";
1.5. скасувати повідомлення № 040406-15/4571-2022 від 04.08.2022 року;
1.6. скасувати наказ Східного офісу Держаудитслужби від 01.08.2022 року №207, яким внесено зміни до наказу Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №176.
1.7. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року №303 (зі змінами від 17.06.2022 року №697) передбачено заборону проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні". Отже, у Східного офісу Держаудитслужби відсутні законні підстави для проведення перевірки позивача.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
2.1. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року позов задоволено частково.
2.2. Визнано протиправним та скасовано наказ Східного офісу Держаудитслужби №176 від 07.07.2022 року "Про затвердження Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудистлужби на ІІІ квартал 2022 року".
2.3. Визнано протиправним та скасовано повідомлення №040406-15/4071-2022 від 07.07.2022 року.
2.4. Визнано протиправним та скасовано наказ Східного офісу Держаудитслужби від 01.08.2022 року №207, яким внесено зміни до наказу Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №176.
2.5. Визнано протиправним та скасовано повідомлення №040406-15/4571-2022 від 04.08.2022 року.
2.6. У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
2.7. Задовольняючи позов частково суд першої інстанції виходив з того, що постанова Кабінету Міністрів України №303 містить заборону щодо проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду, однак не містить обмежень щодо проведення планових та позапланових заходів органів державного фінансового контролю. Вказав, що Положення про планування контрольно-ревізійної роботи Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами було розроблено з метою виконання Порядку планування контрольно-ревізійної роботи Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2001 року №955 та визначає порядок планування контрольно-ревізійної роботи Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами. Східний офіс Держаудитслужби затвердив план проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року з порушенням вимог Інструкції №319. Враховуючи, що у позовній заяві позивачем заявлено вимогу про скасування наказу Східного офісу Держаудитслужби №176 від 07.07.2022 року, суд першої інстанції вийшов за межі позовних вимог та задовольнив позов шляхом визнання протиправним та скасування п. 1.3.4.2 наказу Східного офісу Держаудитслужби № 176 від 07.07.2022 року "Про затвердження Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року" стосовно позивача. Крім того, враховуючи наявність законних підстав для визнання протиправним та скасування п. 1.3.4.2 наказу Східного офісу Держаудитслужби №176 від 07.07.2022 року, підлягають задоволенню й вимоги про визнання протиправним та скасування наказу Східного офісу Держаудитслужби від 01.08.2022 року №207, яким внесено зміни до п. 1.3.4.2 наказу Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №176 відносно КП "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради. Враховуючи, що пункти наказів, якими затверджено план проведення ревізії стосовно позивача визнано протиправними та скасовано, то, як наслідок, задоволенню підлягають і позовні вимоги про визнання протиправними та скасування повідомлень про проведення ревізії.
3. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року скасовано рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 березня 2023 року.
3.1. Позов задоволено частково.
3.2. Визнано протиправними дії Східного офісу Держаудитслужби щодо проведення в період воєнного стану ревізії фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради за період з 01.09.2020 по 30.06.2022 та окремих питань фінансово-господарської діяльності за період з 01.02.2020 по 30.06.2022 за зверненням громадської організації "Платформа Громадський контроль".
3.3. Зобов`язано Східний офіс Держаудистлужби припинити до закінчення воєнного стану дію пункту 1.3.4.2 наказу №176 від 07.07.2022 року "Про затвердження Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудистлужби на ІІІ квартал 2022 року" та дію пункту 1.3.4.2 наказу №207 від 01.08.2022 року, яким внесено зміни до наказу Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №176.
3.4. В частині позовних вимог про скасування повідомлень №040406-15/4071-2022 від 07.07.2022 року та №040406-15/4571-2022 від 04.08.2022 року провадження у справі закрито.
3.5. В задоволенні іншої частини позову відмовлено.
3.6. Задовольняючи позов частково суд апеляційної інстанції виходив з того, що колегія суддів взяла до уваги, що матеріали справи не містять будь-яких рішень центральних органів виконавчої влади та рішень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, як підставу для проведення перевірки під час воєнного стану. На думку суду апеляційної інстанції, відсутність рішень вказаних органів дає підстави для висновку, що відповідач (в силу Постанови Кабінету Міністрів України №303) не має правових підстав здійснювати перевірки підчас воєнного стану, оскільки норма в цій постанові щодо припинення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану розповсюджується на правовідносини, що виникли між позивачем та відповідачем.
ІІ. Касаційне оскарження
4. Не погоджуючись з такими рішенням суду апеляційної інстанції відповідач звернувся із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм процесуального та матеріального права, просить скасувати це судове рішення в частині задоволення позовних вимог та ухвалити в цій частині нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
4.1. Підставою звернення з касаційною скаргою відповідач зазначив пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України та вказав на відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах. В цьому контексті зазначає про не правильність застосування судом апеляційної інстанції пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" до спірних правовідносин щодо здійснення повноваження відповідачем передбачених статтею 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" № 2939-XII та необхідність застосування постанови Кабінету Міністрів України № 561 "Деякі питання державного фінансового контролю в умовах воєнного стану".
5. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, за змістом якого висловив незгоду з викладеними відповідачем в скарзі доводами та повідомив свою думку про правильність висновків суду апеляційної інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову частково, просив судове рішення залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
6. Наказом Східного офісу Держаудитслужби №176 від 07.07.2022 року "Про затвердження Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року", на виконання Порядку планових заходів державного фінансового контролю органами державного фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2001 №955 (зі змінами) відповідно до Інструкції з планування діяльності органів державного фінансового контролю, затвердженої наказом ГоловКРУ України від 26.10.2005 №319 (в редакції наказу Держаудитслужби від 21.12.2019 №366 зі змінами) та листа Держаудитслужби від 06.07.2022 №000200-18/4881-2022 "Про плани проведення заходів державного фінансового контролю на ІІІ квартал 2022 року", затверджено План проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року.
7. Згідно з пунктом 1.3.4.2, затвердженим наказом Східного офісу Держаудитслужби №176 від 07.07.2022 року Плану, заплановано ревізію фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради та окремих питань фінансово-господарської діяльності за зверненням громадської організації "Платформа Громадський контроль" від 18.05.2022 № 143/22.
8. Східний офіс Держаудитслужби направив директору Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" ДМР повідомлення № 040406-15/4071-2022 від 07.07.2022, яким, згідно з частинами 1, 3 статті 11 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" повідомив про проведення ревізії фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради за період з 01.09.2020 по 30.06.2022 та окремих питань фінансово-господарської діяльності за період з 01.02.2020 по 30.06.2022 за зверненням громадської організації "Платформа Громадський контроль", відповідно до пункту 1.3 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року.
9. КП "Дніпровський електротранспорт" ДМР листом № 991 від 12.07.2022 року повідомив Східний офіс Держаудитслужби, що згідно п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 303 від 13.03.2022 зі змінами від 17.06.2022 № 697 передбачено припинення проведення планових та позапланових заходів нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану.
10. Також, позивач у листі №991 від 12.07.2022 року просив відповідача письмово повідомити, на якій правовій підставі, враховуючи постанову КМУ № 303 від 13.03.2022 буде проводитись перевірка з посиланням на нормативно-правовий документ та надати копію наказу про проведення планової перевірки КП "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради.
11. Східний офіс Держаудитслужби листом №040406-15/4203-2022 від 15.07.2022 року повідомив позивача про те, що дія положень постанови №303 не поширюється на органи державного фінансового контролю. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 №561 "Деякі питання державного фінансового контролю в умовах воєнного стану" Державна аудиторська служба та її міжрегіональні територіальні органи під час воєнного стану та протягом місяця після його припинення або скасування виконують свої повноваження з урахуванням воєнного стану. Таким чином, проведення ревізії фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради передбачено пунктом 1.3.4.2 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу на ІІІ квартал 2022 року, затвердженого наказом Східного офісу від 07.07.2022 № 176, який опубліковано на офіційному сайті Держаудитслужби.
12. 18.07.2022 року Східним офісом Держаудитлужби складено акт про неможливість проведення ревізії, в якому зазначено, що під час виходу 18.07.2022 року для проведення ревізії (на підставі направлень від 15.07.2022 №256 та № 257) за фактичною адресою КП "Дніпровський електротранспорт": проспект Сергія Нігояна, будинок 49 у місті Дніпро, директором КП "Дніпровський електротранспорт" Кобцем В.В. не допущено посадових осіб Східного офісу до проведення ревізії, не надавши письмового підтвердження підстав недопущення. За усним інформуванням директора підставою недопуску посадових осіб Східного офісу до проведення ревізії в КП "Дніпровський електротранспорт" є дія постанови Кабінету міністрів України від 13.03.2022 №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану".
13. 01.08.2022 року Східним офісом Держаудитслужби прийнято наказ №207 "Про затвердження змін до Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року", яким затверджено наступні зміни до Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року, затвердженого наказом Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 №176:
пункт 1.3.4.2 - ревізія фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради та окремих питань фінансово-господарської діяльності за зверненням Громадської організації "Громадський контроль" від 18.05.2022 № 143/22.
14. 04.08.2022 року Східний офіс Держаудитслужби направив КП "Дніпровський електротранспорт" ДМР повідомлення про проведення ревізії фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства "Дніпровський електротранспорт" Дніпровської міської ради за період з 01.09.2020 по 31.07.2022 та окремих питань фінансово-господарської діяльності за період з 01.02.2020 по 31.08.2020, відповідно до пункту 1.3.4.2 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби на ІІІ квартал 2022 року, затвердженого наказом Східного офісу Держаудитслужби від 07.07.2022 року №176, із змінами, внесеними наказом Східного офісу Держаудислужби від 01.08.2022 №207.
15. 16.08.2022 року Східним офісом Держаудитслужби складено акт про неможливість проведення ревізії, в якому зафіксовано наступне. Під час виходу 16.08.2022 року для проведення ревізії за фактичною адресою КП "Дніпровський електротранспорт": проспект Сергія Нігояна, будинок 49 у місті Дніпро, в.о. директора КП "Дніпровський електротранспорт" Пекарською О.А. не допущено посадову особу Східного офісу до проведення ревізії.
16. Позивач, вважаючи протиправними дії відповідача щодо проведення ревізії стосовно нього під час воєнного стану, звернувся з цим позовом до суду.
V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування
17. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
19. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
20. Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" №2939-XII від 26.01.1993 (далі - Закон №2939).
21. Відповідно до статті 2 Закону №2939, головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
22. Правові та організаційні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII.
23. Положеннями п. 9 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII визначено, що замовники органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
24. До замовників також належать юридичні особи та/або суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання та відповідають хоча б одній з таких ознак: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб`єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб`єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб`єкта господарювання; наявність спеціальних або ексклюзивних прав.
25. Пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII передбачено, що електронна система закупівель інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує проведення процедур закупівель, створення, розміщення, оприлюднення та обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.
26. Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №922-VIII передбачено, що він застосовується: до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень; до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень.
27. Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.
28. У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники обов`язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
29. Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель врегульований статті 8 Закону №922-VIII.
30. Відповідно до частини 2 статті 8 Закону №922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
31. Згідно з частиною 4 статті 8 Закону №922-VIII строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
32. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. (частина 6 статті 8 Закону №922-VIII).
33. Відповідно до частини 19 статті 8 Закону №922-VIII форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
34. Стаття 16 Закону №922-VIII передбачає, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3)наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
35. Відповідно до частини 1 статті 17 Закону №922-VIII замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо:
1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі;