ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 818/1363/18
касаційне провадження № К/9901/61290/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Сумській області (далі - Управління) на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.05.2017 (суддя Соколов В.М.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.08.2018 (головуючий суддя - Донець Л.О., судді - Жигилій С.П., Мельникова Л.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) до Головного управління ДФС у Сумській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
У березні 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління, у якому просила скасувати податкове повідомлення-рішення № 52/18-28-13-08 від 05.12.2017.
На обґрунтування зазначених позовних вимог ОСОБА_1 послалася на те, що: згідно положень підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - ПК України) об`єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, в свою чергу середньоринкова вартість автомобіля марки Infiniti, моделі QX70, який належить позивачу, відповідно до Методики визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2016 № 66, становив 889349,00 грн., тобто не перевищував 1200000,00 грн. та, відповідно, не належав до об`єкта оподаткування транспортним податком.
Сумський окружний адміністративний суд рішенням від 03.05.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.08.2018, позов задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення № 52/18-28-13-08 від 05.12.2017.
Висновок судів першої та апеляційної інстанцій про задоволення позовних вимог мотивований тим, що автомобіль позивача не є об`єктом оподаткування транспортним податком, оскільки середньоринкова вартість автомобіля за наданою позивачем оцінкою, розрахованою згідно Методики, затвердженої Кабінетом Міністрів України є меншою, ніж встановлено законодавством для обчислення податку.
Управління оскаржило рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, який ухвалою від 18.10.2018 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги, податковий орган зазначив, що позивач був платником транспортного податку у 2017 році, оскільки автомобіль, який перебуває у його власності, є об`єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Податкового кодексу України, оскільки відповідає параметрам транспортного засобу згідно Переліку легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2017, з урахуванням того, що наданий позивачем розрахунок зроблений неправильно, оскільки за строк експлуатації транспортного засобу взято 2 роки, тоді як датою першої реєстрації належного позивачу автомобіля є 14.03.2017 .
ОСОБА_1 у відзиві на касаційну скаргу просить суд відмовити у її задоволенні, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін, оскільки: автомобіль марки Infiniti, моделі QX70, 2016 року випуску, об`єм двигуна - 2993 куб.см., тип пального - дизель відсутній у Переліку легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2017; експлуатація автомобіля почалася з моменту його випуску, а не з моменту його першої реєстрації, оскільки з моменту випуску автомобіль проходить тест-драйв, його переганяють із заводу до автосалону тощо; Управлінням не був наданий контррозрахунок, який би підтверджував факт того, що середньоринкова вартість належного позивачу автомобіля станом на 01.01.2017 перевищувала 1200000,00 грн.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 25.12.2023 призначив справу до касаційного розгляду у попередньому судовому засіданні на 26.12.2023.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є власником транспортного засобу автомобіль марки Infiniti, моделі QX70, 2016 року випуску, об`єм двигуна - 2993 куб.см., тип пального - дизель. Дата першої реєстрації цього транспортного засобу - 14.03.2017.
Контролюючий орган прийняв податкове повідомлення-рішення від 05.12.2017 №52/18-28-13-08, яким позивачу визначено податкове зобов`язання з транспортного податку за 2017 рік у розмірі 20833,33 грн.
Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, Верховний Суд виходить із такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
01.01.2015 набрав чинності Закон України від 28.12.2014 №71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким згідно зі статтею 267 ПК України введено новий транспортний податок.
Відповідно до пункту 10.2 статті 10 ПК України місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).
Повноваження міських рад щодо податків та зборів визначені статтею 12 ПК України.
Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПК України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об`єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю (підпункт 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПК України).
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" №1791-VІІІ, який набрав чинності 01.01.2017, було внесено зміни до ПК України, у зв`язку з чим підпункт 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 ПК України викладено в новій редакції.
Відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.1 статті 267 ПК України (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин), об`єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п`яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.