ф
РІШЕННЯ
Іменем України
20 грудня 2023 року
м. Київ
справа №990/207/23
адміністративне провадження № П/990/207/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів: Васильєвої І.А., Гімона М.М., Гончарової І.А., Олендера І.Я.,
секретар судового засідання Драга Р.В.,
за участю:
представника позивача Муравської О.І.,
представника відповідача Байдаченко О.І.,
розглянув як суд першої інстанції у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження у режимі відеоконференції справу №990/207/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
І. ПОЗОВНІ ВИМОГИ
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Президента України Зеленського Володимира Олександровича, у якому позивач просить:
визнати протиправною бездіяльність Президента України Зеленського Володимира Олександровича, що полягає в неналежному виконанні його повноважень, встановлених у частині першій статті 102 та пункті 26 статті 106 Конституції України щодо гарантування додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина, в частині невидання указу про припинення громадянства України внаслідок виходу з громадянства України ОСОБА_1, на підставі протоколу засідання Комісії при Президентові України з питань громадянства;
зобов`язати Президента України Зеленського Володимира Олександровича видати Указ про припинення громадянства України внаслідок виходу з громадянства України ОСОБА_1 .
ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА
Позивач зазначає, що протоколом засідання Комісії при Президентові України з питань громадянства від 13.03.2023 прийнято рішення про внесення Главі держави пропозиції щодо задоволення заяви ОСОБА_1 про вихід з громадянства України. Як вказує позивач, станом на час звернення з цим позовом до суду, відсутня інформація щодо розгляду вказаних матеріалів Президентом України і видання на підставі протоколу засідання Комісії при Президентові України відповідного указу про припинення громадянства внаслідок виходу з громадянства України ОСОБА_1 .
Позивач відзначає, що відповідно до пункту 4 частини першої статті 2 Закону України "Про громадянство України" одним з принципів, на яким ґрунтується законодавство України про громадянство, є визнання права громадян України на зміну громадянства.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на пункт 109 Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, яким визначено, що загальний строк розгляду Міністерством закордонних справ України, дипломатичними представництвами чи консульськими установами України заяв і подань з питань громадянства, рішення за якими приймає Президент України, не повинен перевищувати восьми місяців з дня їх надходження. Крім того, згідно пункту 112 цього Порядку загальний строк розгляду заяв і подань про прийняття до громадянства України або припинення громадянства України не повинен перевищувати одного року з дня їх надходження.
Рішення про прийняття особи до громадянства України або припинення особою громадянства України приймає Президент України.
Прийняття до громадянства України або припинення громадянства України здійснюється шляхом видання указів Президента України (пункт 113 Порядку).
Таким чином, на думку позивача, невидання Президентом України відповідного Указу є протиправною бездіяльністю відповідача, у зв`язку з неналежним виконанням повноважень, встановлених частиною першою статті 102 та пунктом 26 статті 106 Конституції України. З огляду на викладене, ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання бездіяльності Президента України протиправною та зобов`язання Президента України вчини певні дії.
У заяві позивача про розгляд справи без його участі, ОСОБА_1 доводи адміністративного позову підтримав, просив позовну заяву задовольнити.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, вказує, що не погоджується з вимогами позивача, вважає їх необґрунтованими та просить залишити позов без задоволення, з наступних підстав.
Як зазначає відповідач, вимога позивача зобов`язати видати Указ про припинення громадянства України унаслідок виходу з громадянства України, є втручанням у дискреційні повноваження Глави держави, визначені Конституцією України. Зокрема, Президент України відповідно до пункту 26 частини першої статті 106 Основного Закону наділений правом приймати рішення про прийняття до громадянства України та припинення громадянства України, про надання притулку в Україні. Таким чином, право приймати рішення про припинення громадянства України є виключним правом Президента України, передбачає можливість діяти на власний розсуд у межах закону.
Відповідач посилається на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у справах про визнання бездіяльності протиправною, та зауважує, що не будь-яка бездіяльність суб`єкта владних повноважень є протиправною. Затим, самі по собі строки поза зв`язком з конкретною правовою ситуацією, набором фактів, умов та обставин, за яких розгорталися події, не мають значення. Сплив та настання строку набувають правового сенсу лише у сукупності з подіями або діями, для здійснення чи утримання від яких встановлюється цей строк.
Відповідач звертає увагу на виняткову завантаженість Президента України - Верховного головнокомандувача Збройних Сил України, з огляду на триваючу збройну агресію Російської Федерації проти України та необхідність першочергового розгляду питань, пов`язаних з обороною держави, а також активної участі Глави держави у зовнішньополітичних процесах.
Відтак, невчинення відповідачем дії, яка полягає у невиданні указу про припинення громадянства позивача, не має характеру протиправної бездіяльності і не може бути визнана такою, оскільки це зумовлено сукупністю обставин, які об`єктивно унеможливлюють вчинення відповідної дії, а не безпідставним зволіканням чи небажанням її вчиняти.
ІІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
08.09.2023 до Верховного Суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.09.2023 визначено склад колегії суддів для вирішення справи за позовом ОСОБА_1 до Президента України: Хохуляк В.В. - головуючий (суддя-доповідач), Блажівська Н.Є., Васильєва І.А., Гончарова І.А., Олендер І.Я.
Ухвалою Верховного Суду від 02.10.2023 відкрито провадження у справі №990/207/23 та призначено справу до розгляду в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
24.10.2023 судом отримано заяву ОСОБА_1 про розгляд справи №990/207/23 без його участі, але за участю представника позивача.
Ухвалами від 30.10.2023, 13.12.2023 задоволено заяви представника позивача про участь у розгляді справи в режимі відеоконференції.
З огляду на перебування у відпустці судді-члена колегії Блажівської Н.Є., здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, за результатом якого визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі: Хохуляк В.В. - головуючий (суддя-доповідач), Васильєва І.А., Гімон М.М., Гончарова І.А., Олендер І.Я.
У судовому засіданні 01.11.2023 ухвалою без виходу до нарадчої кімнати задоволено заяву позивача про розгляд справи без його участі, задоволено заяву представника позивача про долучення доказів до матеріалів справи, відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи.
20.12.2023 у судовому засіданні представник позивача підтримала доводи і вимоги позовної заяви. Представник відповідача, посилаючись на доводи, викладені у відзиві, просив у задоволенні позову відмовити.
За участю представників сторін у судовому засіданні судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
27.09.2018 оформлено виїзд на постійне місце проживання у Болгарію ОСОБА_1, що підтверджено відміткою у паспорті громадянина України в графі "Місце проживання" (арк спр 10).
06.10.2018 позивача знято з реєстрації місця проживання в Україні, указане підтверджується записом Адміністрації Заводського району Кам`янської міської ради у паспорті громадянина України у графі "Місце проживання" (арк спр 10).
З 24.10.2018 позивач постійно проживає в Республіці Болгарія, що підтверджується відміткою Посольства України в Республіці Болгарія у паспорті громадянина України для виїзду за кордон (арк спр 12).
23.09.2021 ОСОБА_1 звернувся до Консульського підрозділу Посольства України в Республіці Болгарія з клопотанням про вихід з громадянства України.
Листом Міністерства закордонних справ України від 21.10.2022 повідомлено ОСОБА_1, що Департамент консульської служби МЗС України після здійснення перевірки надіслав клопотання заявника про вихід з громадянства України від 23.09.2021 до Департаменту з питань громадянства, помилування, державних нагород Офісу Президента України для подальшого розгляду (арк спр 13).
Згідно Протоколу засідання Комісії при Президентові України з питань громадянства від 13.03.2023 Комісією прийнято рішення про внесення пропозиції Президентові України щодо задоволення заяви ОСОБА_1 про вихід з громадянства України (арк спр 45).
У відповідь на адвокатський запит, листом від 31.08.2023 Офісом Президента України повідомлено заявника, що заяву ОСОБА_1 стосовно виходу із громадянства України розглянуто Комісією при Президентові України з питань громадянства згідно із статтею 23 Закону України "Про громадянство України" та прийнято рішення про внесення Главі держави пропозиції щодо задоволення цієї заяви (арк спр 14).
Як слідує з позовної заяви, станом на час звернення з цим позовом до суду, відсутня інформація щодо розгляду вказаних матеріалів Президентом України і видання на підставі Протоколу засідання Комісії при Президентові України відповідного указу про припинення громадянства внаслідок виходу з громадянства України ОСОБА_1 .
З огляду на викладене, ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання бездіяльності Президента України протиправною в частині невидання указу про припинення громадянства України внаслідок виходу з громадянства України ОСОБА_1 та зобов`язання Президента України видати Указ про припинення громадянства України внаслідок виходу з громадянства України ОСОБА_1 .
V. ОЦІНКА СУДУ на підставі норм права, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин
Статтею 4 Конституції України унормовано, що в Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.
Пунктом 2 статті 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються громадянство, правосуб`єктність громадян, статус іноземців та осіб без громадянства.
Згідно з пунктами 1 та 26 частини першої статті 106 Конституції України Президент України забезпечує державну незалежність, національну безпеку і правонаступництво держави; приймає рішення про прийняття до громадянства України та припинення громадянства України, про надання притулку в Україні.
Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначено Законом України від 18 січня 2001 року №2235-III "Про громадянство України" (далі - Закон № 2235-III; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Статтею 22 Закону №2235-III передбачено, що Президент України: 1) приймає рішення і видає укази відповідно до Конституції України і цього Закону про прийняття до громадянства України і про припинення громадянства України; 2) визначає порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства та виконання прийнятих рішень; 3) затверджує Положення про Комісію при Президентові України з питань громадянства.
Перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України визначає Порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затверджений Указом Президента України від 27.03.2001 №215.