1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2023 року

м. Київ

cправа № 904/2544/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючої - Вронської Г.О., суддів - Губенко Н.М., Кондратової І.Д.,

за участю секретаря судового засідання Балли Л.М.,

представників учасників справи:

від позивача: Хлабистіна Д.М.,

від відповідача: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду

в складі колегії суддів: головуючої - Чус О.В., суддів - Кощеєва І.М., Дарміна М.О.

від 28.09.2023

у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудресурс КР"

про стягнення 1 333 224,60 грн

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ПРОВАДЖЕННЯ У СУДАХ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Короткий зміст позовних вимог

1. Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (надалі - Позивач, Скаржник) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промбудресурс КР" (надалі - Відповідач) про стягнення плати за користування вагонами у розмірі 1 333 224,60 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 (надалі - Договір про надання послуг), порушенням пункту 11 договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії Фізичної особи-підприємця Ілюха Костянтина Володимировича при станції "Радушна" регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" від 18.02.2021 № ПР/М-2159/НЮдч (надалі - Договір про експлуатацію), пункту 3 угоди від 14.02.2022 № 4668/22-0007, оскільки спірні вагони не поверталися залізниці та знаходилися на під`їзній колії понад встановлений термін.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 12.01.2023 у справі № 904/2544/22 позов задоволено повністю, стягнуто з Відповідача на користь Позивача плату за користування вагонами у розмірі 1 333 224,60 грн та судовий збір у розмірі 19 998,37 грн.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване доведеністю Позивачем підстав для стягнення плати за користування вагонами за час їх затримки згідно з відомостями ф. ГУ-46 №№ 08039004, 13039005, 18039006, 23039007, 28039008, 02049009, 07049010, 12049011, 17049012, 22049013, 27049014, 02059015, 07059016, 12059017, 17059018, 22059019, 27059020, 01069021. 06069022, 11069023, 16069024.

Суд дійшов висновку, що через зайнятість колій станцій призначення "Рядова", "Грекувата" та "Кривий Ріг" Придніпровської залізниці вагони №№ 62160445, 63743769, 66130840, 66932880, 67867234 простоювали на під`їзній колії з 21 лютого 2022 року до 15 червня 2022 року (загалом 2 402 год. 30 хв.). Несвоєчасне забирання з колій станцій призначення "Рядова", "Грекувата" та "Кривий Ріг" Придніпровської залізниці вагонів, вантажів, які прибували на адресу одержувача, є порушенням вимог пункту 33 Правил видачі вантажів та статей 46, 47, 125 Статуту залізниць України.

5. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 12.01.2023 у справі № 904/2544/22 скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

6. Постанова суду апеляційної інстанції, зокрема, мотивована тим, що:

- Позивачем не доведено, яким чином спірні вагони опинилися на станції "Радушна", тоді як згідно з накладними вони прямували до станції призначення "Рядова" та прибули на неї 21 лютого 2022 року;

- відомості плати за користування вагонами №№ ф. ГУ-46 №№08039004, 13039005, 18039006, 23039007, 28039008, 02049009, 07049010, 12049011, 17049012, 22049013, 27049014, 02059015, 07059016, 12059017, 17059018, 22059019, 27059020, 01069021. 06069022, 11069023, 16069024, на підставі яких Відповідачу нараховано плату в розмірі 1 333 224,60 грн, складені з урахуванням обставин прийняття спірних вагонів Відповідачем 21 лютого 2022 року, що не відповідає даним поданих накладних, у зв`язку з чим вони (відомості) не можуть вважатися належними доказами на підтвердження заявлених позовних вимог;

- Позивач не подав до суду першої інстанції жодних наказів чи актів про затримку вагонів з вини Відповідача;

- висновок місцевого господарського суду, що через зайнятість колій станцій призначення "Рядова", "Грекувата" та "Кривий Ріг" Придніпровської залізниці вагони №№ 62160445, 63743769, 66130840, 66932880, 67867234 простоювали на під`їзній колії з 21 лютого 2022 року до 15 червня 2022 року (загалом 2 402 год. 30 хв.), не відповідає обставинам справи та поданим Позивачем доказам.

Центральний апеляційний господарський суд дійшов висновку про наявність невідповідностей у доказах, поданих Позивачем на обґрунтування своїх позовних вимог, що тягне неможливість встановлення дійсних обставин справи та надання їм відповідної правової оцінки.

Короткий зміст вимог касаційної скарги. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу, та виклад позиції інших учасників справи

7. Позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 28.09.2023, в якій просить скасувати її та передати справу № 904/2544/22 на новий розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області.

8. На виконання вимог пункту 5 частини другої статті 290 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України) підставами касаційного оскарження Скаржник визначив:

- пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України - суд апеляційної інстанції застосував норму права без урахування висновку щодо її застосування у подібних правовідносинах, зокрема статті 14 ГПК України, викладеного у постанові Верховного Суду від 15.06.2023 у справі № 904/2020/22;

- пункт 4 частини другої статті 287 ГПК України - суд апеляційної інстанції не повною мірою дослідив зібрані у справі документальні докази, а саме накладні, за якими спірні вагони прямували до станції "Радушна", які підписані без заперечень, пам`ятки про подавання та збирання вагонів ф. ГУ-45, відомості плати за користування вагонами ф. Гу-46, що є документами обліку спірної суми. Вказане унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.

9. Відповідач своїм правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористався.

Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

10. 18 лютого 2021 року між Фізичною особою-підприємцем Ілюхою К.В. (власник колії) та Позивачем (залізниця) укладено Договір про експлуатацію.

11. Відповідно до пункту 1 Договору про експлуатацію згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії та примикає через стрілку № 14 у парній горловині станції "Радушна" Позивача і обслуговується власним локомотивом.

12. Межею під`їзної колії є знак "Межа під`їзної колії", який встановлено на відстані 217,75 метрів від гостряків стрілки примикання № 14.

13. Розгорнута довжина під`їзної колії складає 4.231,65 метрів (пункт 2 Договору про експлуатацію).

14. Відповідно до пункту 4 Договору про експлуатацію рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, Інструкції з сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії.

15. Пунктом 5 Договору про експлуатацію визначено, що вагони для під`їзної колії подаються після повідомлення, яке передається агентом комерційним станції "Радушна" по телефону відповідальному працівнику власника колії не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичної передачі вагонів з обов`язковою реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2.

16. Пунктом 6 Договору про експлуатацію визначено, що вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на ділянки під`їзної колії № 1 за сигнал МК.

17. Здавання вагонів у технічному та комерційному відношенні виконується на ділянці під`їзної колії № 1 за сигналом МК.

18. Максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається на під`їзну колію однією групою, не повинна перевищувати 11 вагонів (44 вісей) вагою не більше 1 100 тон (пункт 7 Договору про експлуатацію).

19. З під`їзної колії вагони повертаються залізниці за повідомленнями. Про готовність вагонів до забирання відповідальний працівник власника колії повідомляє по телефону агента комерційного станції "Радушна" не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичної передачі (здачі) вагонів з наступним наданням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (надалі - Правила користування) (пункт 8 Договору про експлуатацію).

20. Відповідно до пункту 9 Договору про експлуатацію з під`їзної колії вагони повертаються всією партією, одночасно переданої на під`їзну колію, вагою не більше 1 100 тонн і максимальною кількістю вісей у складі - не більше 44 вісей (11 вагонів). По узгодженню із залізницею допускається приймання вагонів меншими групами.

21. Партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно з ПТЕ та доставляються локомотивом власника колії на ділянку під`їзної колії № 1 до сигналу МК. Приймання вагонів залізницею у технічному та комерційному відношеннях здійснюється на ділянці під`їзної колії №1.

22. Для під`їзної колії встановлюється загальний термін перебування всіх вагонів 7,0 годин (пункт 11 Договору про експлуатацію).

23. Власник колії сплачує залізниці плату за користування вагонами (контейнерами) згідно з Правилами користування вагонами та контейнерами (пункт 13 Договору про експлуатацію).

24. Договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін і діє з 18 лютого 2021 року до 17 лютого 2026 року включно (пункт 20 Договору про експлуатацію).

25. 14 лютого 2022 року між Фізичною особою-підприємцем Ілюхою К.В. (користувач, власник колії) і Відповідачем (вантажовласник, вантажоодержувач) укладено письмову угоду № 466800 (надалі - Письмова угода), згідно з пунктом 1 якої користувач/власник колії надає залізничну під`їзну колію для подавання (забирання) та навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить вантажовідправнику/вантажоодержувачу.

26. Вантажовідправник/ вантажоодержувач здійснює навантаження (вивантаження) вагонів на залізничній під`їзній колії користувача/ власника колії.

27. Пунктом 2 Письмової угоди визначено, що охорона вантажів проводиться згідно з діючими нормами законодавства. Вантажовідправник/ вантажоодержувач несе відповідальність за схоронність рухомого складу згідно зі статтею 124 Статуту залізниць України, Національного стандарту України "Вагони вантажні магістральних залізничних доріг колії 1520 мм. Загальні вимоги щодо забезпечення збереження під час завантажувально-розвантажувальних та маневрових робіт (ДСТУ ГОСТ 22235:2015)".

28. Відповідно до пункту 3 Письмової угоди на вантажовідправника/ вантажоодержувача розповсюджуються умови по відстаням для нарахування збору за подачу та забирання вагонів, термінів виконання навантажувально-розвантажувальних робіт на вантажних фронтах користувача/власника колії, регламентованих договором про подачу та забирання вагонів/експлуатацію колії, укладеним між користувачем/власником колії та залізницею.

29. У разі невиконання вантажовідправником/вантажоодержувачем умов договору про подачу та забирання вагонів/експлуатацію колії, укладеного між користувачем/власником колії та залізницею, чи змісту цієї Письмової угоди залізниця вправі в односторонньому порядку припинити дію зазначеної Письмової угоди.

30. Стягнення платежів з платників за послуги виконуються згідно з наведеною таблицею. Факт користування вагонами і надання послуг по подачі, забиранню вагонів і маневровій роботі підтверджується відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 та накопичувальною карткою форми ФДУ-92 (пункт 4 Письмової угоди).

31. Термін дії Письмової угоди встановлено до 31 грудня 2022 року.

32. Позивач посилався на те, що надання залізницею вантажовласнику послуг, пов`язаних з перевезенням вантажів, здійснюється на підставі Договору про надання послуг.

33. Відповідно до пункту 1.1 Договору про надання послуг його предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (надалі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

34. Пунктом 1.4 Договору про надання послуг визначено, що надання послуг за договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

35. Договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги (пункт 1.5 Договору про надання послуг).

36. Згідно з пунктом 1.6 Договору про надання послуг вказаний договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису.

37. За твердженням Позивача, 21 лютого 2022 року на станцію "Радушна" за накладними №№ 42048116, 45583762, 42048090, 42048074, 45583820 прибували вагони №№ 62160445, 63743769, 66130840, 66932880, 67867234.

38. Вищевказані вагони були подані на під`їзну колію Фізичної особи-підприємця Ілюха Костянтина Володимировича під навантаження для Відповідача згідно з пам`яткою про подавання ф. ГУ-45 № 19 від 21.02.2022, яка підписана представником (директором) Гуренком О.Ю. без заперечень.

39. 23 лютого 2022 року о 16:20 год. на станцію "Радушна" вантажовласником було надано повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами. Працівником станції оформлено пам`ятку про забирання вагонів ф. ГУ-45 № 23 від 23.02.2022, проте вагони з під`їзної колії не забиралися, накладні Відповідачем на спірні вагони оформлені не були.

40. 15 червня 2022 року о 12:00 год. вантажовласником на станції відправлення "Радушна" було надано повторне повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами та працівником станції оформлена пам`ятка про забирання вагонів ф. ГУ-45 № 51 від 16.06.2022.

41. Згідно з актом загальної форми ГУ-23 № 59 від 16.06.2022 з 12:00 год. 15 червня 2022 року до 15:00 год. 16 червня 2022 року вагони простоювали з вини залізниці через відсутність маневрового локомотива.

42. 15 червня 2022 року за накладними № 47718549, № 47718564, № 47718606, № 47718648, №47718663 спірні вагони було відправлено на станцію "Кривий Ріг".

43. Пам`ятки про забирання вагонів ф. ГУ-45 підписані представником Відповідача без заперечень.

44. Відповідно до цих пам`яток про подавання/забирання вагонів ф. ГУ-45, вагони №№ 62160445, 63743769, 66130840, 66932880, 67867234 простоювали на під`їзній колії з 21 лютого 2022 року до 15 червня 2022 року (2 402 год 30 хв.).

45. За весь час затримки вагонів з вини вантажовласника було нараховано плату за користування за відомостями ф. ГУ-46 №№ 08039004, 13039005, 18039006, 23039007, 28039008, 02049009, 07049010, 12049011, 17049012, 22049013, 27049014, 02059015, 07059016, 12059017, 17059018, 22059019, 27059020, 01069021. 06069022, 11069023, 16069024 у розмірі 1 333 224,60 грн (з ПДВ).

46. Відомості плати ф. ГУ-46 Відповідач підписав із запереченнями: "у зв`язку з воєнним станом від 24.02.2022 відмовляємося від нарахування за користування".

47. Водночас суд апеляційної інстанції встановив, що згідно з накладною № 42048116 вагон № 62160445 виїхав зі станції "Паромная" 16 лютого 2022 року та прибув на станцію призначення "Рядова" 21 лютого 2022 року, а згідно з накладною № 47718549 виїхав зі станції "Радушна" 15 червня 2022 року та прибув на станцію призначення "Грековатая" 18 червня 2022 року; згідно з накладною № 45583762 вагон № 63743769 виїхав зі станції "Зелене Поле" 19 лютого 2022 року та прибув на станцію призначення "Рядова" 21 лютого 2022 року, а згідно з накладною № 47718564 виїхав зі станції "Радушна" 15 червня 2022 року та прибув на станцію призначення "Грековатая" 18 червня 2022 року; згідно з накладною № 42048090 вагон № 66130840 виїхав зі станції "Паромная" 16 лютого 2022 року, календарний штемпель видачі вантажу не заповнений, а згідно з накладною № 47718606 виїхав зі станції "Радушна" 15 червня 2022 року та прибув на станцію призначення "Грековатая" 18 червня 2022 року; вагон № 66932880 виїхав зі станції "Паромная" 16 лютого 2022 року, прибув на станцію призначення "Рядова" 21 лютого 2022 року, а згідно з накладною № 47718648 виїхав зі станції "Радушна" 15 червня 2022 року та прибув на станцію призначення "Кривий Ріг" Придніпровської залізниці 18 червня 2022 року; вагон № 67867234 виїхав зі станції "Зелене Поле" 19 лютого 2022 року, прибув на станцію призначення "Рядова" 21 лютого 2022 року, а згідно з накладною № 47718663 виїхав зі станції "Радушна" 15 червня 2022 року та прибув на станцію призначення "Кривий Ріг" Придніпровської залізниці 18 червня 2022 року.


................
Перейти до повного тексту