1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 300/7703/21

адміністративне провадження № К/990/13407/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" та Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року (суддя: Микитюк Р.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2023 року (судді: Гудим Л.Я., Довгополов О.М., Святецький В.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" до Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів, склад якої утворений рішенням Виконавчого комітету Коломийської міської ради, Виконавчого комітету Коломийської міської ради, Коломийської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - фізична особа-підприємець ОСОБА_1, Комунальне підприємство "Полігон-екологія", Товариство з обмеженою відповідальністю "Крамар ЕКО" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних- вимог та їх обґрунтування

Товариство з обмеженою відповідальністю "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" (далі - позивач, ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" звернулося до суду з адміністративним позовом до Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів, склад якої утворений рішенням Виконавчого комітету Коломийської міської ради (далі - відповідач - 1), Виконавчого комітету Коломийської міської ради (далі - відповідач - 2), Коломийської міської ради (далі - відповідач -3), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - фізична особа-підприємець ОСОБА_1, Комунальне підприємство "Полігон-екологія", Товариство з обмеженою відповідальністю "Крамар ЕКО", в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів, оформленого протоколом № 3 засідання конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів від 24 червня 2021 року, в частині визначення переможцями Комунального підприємства "Полігон Екологія" за лотом № 3 та ФОП ОСОБА_1 за лотом № 4 та укладення з ними договорів на надання послуг з вивезення побутових відходів на території Коломийської територіальної громади;

- зобов`язати Конкурсну комісію з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів прийняти рішення про визначення переможцем конкурсу за лотом № 3 та за лотом № 4 ТзОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" і укладення договору на виконання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років;

- визнати протиправними та скасувати рішення Виконавчого комітету Коломийської міської ради "Про введення в дію рішення Конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на виконання послуг з вивезення побутових відходів на території Коломийської територіальної громади" № 181 від 25 червня 2021 року в частині введення в дію рішення Конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на виконавця послуг з вивезення побутових відходів, оформленого протоколом № 3 засідання Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів від 24 червня 2021 року про визначення переможцями КП "Полігон Екологія" за лотом № 3 та ФОП ОСОБА_1 за лотом № 4;

- зобов`язати укласти з ТзОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" договір на надання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років.

В обґрунтування позовних вимог посилалося на те, що відповідачем - 1 прийнято рішення, яке оформлене протоколом № 3 від 24 червня 2021 року в частині визначення переможцями конкурсу по лотах № 3 і № 4 та укладення договору на виконання послуг з вивезення побітових відходів з КП "Полігон-екологія" та ФОП ОСОБА_1, а також відповідачем - 2 прийнято рішення № 181 від 25 червня 2021 року в частині введення в дію рішення Конкурсної комісії по лотах № 3 та № 4 при проведенні конкурсу на визначення виконавця послуги з вивезення твердих побутових відходів на території Коломийської міської об`єднаної територіальної громади, всупереч вимогам Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1173.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Рішенням Коломийської міської ради від 28 травня 2020 року № 4588-62/2020 оголошено конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території Коломийської міської об`єднаної територіальної громади.

Рішенням виконавчого комітету Коломийської міської ради від 27 квітня 2021 року № 92 затверджено новий склад комісії з проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів.

Рішенням Конкурсної комісії № 1 від 11 травня 2021 року затверджено Конкурсну документацію для проведення конкурсу на вивезення твердих побутових відходів на території Коломийської територіальної громади.

Згідно критеріїв відповідності конкурсних пропозицій кваліфікаційним вимогам лоту № 3, учасниками набрано таку кількість балів: ТзОВ "Крамар ЕКО" - 67 балів, ТзОВ "АВЕ Івано-Франківськ" - 75 балів, КП "Полігон Екологія" - 86 балів.

Згідно критеріїв відповідності конкурсних пропозицій кваліфікаційним вимогам лоту № 4 учасниками набрано таку кількість балів: ТзОВ "Крамар ЕКО" - 67 балів, ТзОВ "АВЕ Івано-Франківськ" - 75 балів, ФОП ОСОБА_1 - 94 бали.

Протоколом засідання Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів від 24 червня 2021 року № 3 вирішено, що учасники конкурсу відповідають кваліфікаційним вимогам, передбаченим Конкурсною документацією. Конкурсні пропозиції відповідають конкурсній документації по визначенню виконавця послуг на збирання та вивезення побутових відходів на території Коломийської міської об`єднаної територіальної громади. Визначено переможцем конкурсу на виконавця послуг на збирання та вивезення побутових відходів, серед інших, 3 лот - КП "Полігон Екологія". Даний протокол подано на затвердження виконавчого комітету Коломийської міської ради.

Протоколом засідання Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів від 24 червня 2021 року №3 вирішено, що учасники конкурсу відповідають кваліфікаційним вимогам, передбаченим конкурсною документацією. Конкурсні пропозиції відповідають конкурсній документації по визначенню виконавця послуг на збирання та вивезення побутових відходів на території Коломийської міської об`єднаної територіальної громади. Визначено переможцем конкурсу на виконавця послуг на збирання та вивезення побутових відходів, серед інших, 4 лот ФОП ОСОБА_1 . Даний протокол подано на затвердження виконавчого комітету Коломийської міської ради.

Рішенням виконавчого комітету Коломийської міської ради від 25 червня 2021 року №181 введено в дію рішення Конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території Коломийської міської об`єднаної територіальної громади та затверджено протокол Конкурсної комісії від 24 червня 2021 року №3.

Позивач, вважаючи оскаржувані рішення протиправними та такими, що порушують його права, звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів, оформленого протоколом № 3 засідання Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів від 24 червня 2021 року, в частині визначення переможцями КП "Полігон Екологія" за лотом № 3 та ФОП ОСОБА_1 за лотом № 4 та укладення з ними договорів на надання послуг з вивезення побутових відходів на території Коломийської територіальної громади; визнано протиправними та скасовано рішення Виконавчого комітету Коломийської міської ради "Про введення в дію рішення Конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на виконання послуг з вивезення побутових відходів на території Коломийської територіальної громади" № 181 від 25 червня 2021 року в частині введення в дію рішення Конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу на виконавця послуг з вивезення побутових відходів, оформленого протоколом № 3 засідання Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів від 24 червня 2021 року, про визначення переможцями КП "Полігон Екологія" за лотом №3 та ФОП ОСОБА_1 за лотом № 4. У задоволенні решти позовних вимог, а саме в частині зобов`язання Конкурсну комісію з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів прийняти рішення про визначення переможцем конкурсу за лотом №3 та за лотом №4 ТОВ "АВЕ Івано-Франківськ" і укладення договору на виконання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років та зобов`язання Виконавчий комітет Коломийської міської ради укласти з ТОВ "АВЕ Івано- Франківськ" договір на надання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги частково суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний адміністративний суд виходив з того, що відповідач 1 неправомірно допустив ФОП ОСОБА_1 до участі у конкурсі, оскільки останній не відповідав кваліфікаційним критеріям, які встановлені пунктом 3, п.п. 4 пункту 5 та пункту 15 Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1173.

Також в конкурсній пропозиції ФОП відсутні будь-які документи про право власності на сміттєві контейнери, як це передбачено пунктом 7 конкурсної документації. Відсутні необхідна кількість спеціальних транспортних засобів, які використовуватимуться для надання послуг відповідно до інформації, яка наведена у довідці про технічний потенціал № 6 від 14 червня 2021 року, довідці-характеристиці транспортних засобів, які будуть використовуватись для вивезення тверді побутові відходи (ТПВ).

Відповідно до довідки про наявність власної ремонтної бригади № 7 від 14 червня 2021 року та довідки про наявність працівників відповідної кваліфікації № 15 від 14 червня 2021 року, сам ФОП та також двоє інших його працівників, виконують одночасно посадові обов`язки керівника, інженера по охороні праці, диспетчера, водіїв, механіків та вантажників. При цьому, ФОП вже надає послуги з вивезення ТПВ на території частини Івано-Франківської міської територіальної громади - села Угорники, Братківці, Тисменичани, Камінне на підставі договору № 02/2021 на надання послуг з вивезення побутових відходів від 21 січня 2021 року.

Також суди попередніх інстанцій зазначили, що в наданих договорах оренди транспортних засобів із екіпажем відсутні дані про водіїв та вантажників, які залучаються ФОП разом із транспортними засобами, а також відсутні довідки із Національної поліції України про порушення Правил дорожнього руху членами екіпажів автомобілів, які він орендував у ТзОВ "Екочоп", ТзДВ "Дніпрокомунтранс", що передбачено пунктом 11 додатку № 6 конкурсної документації "Критерії відповідності конкурсних пропозицій кваліфікаційним вимогам".

При цьому, в конкурсній пропозиції ФОП ОСОБА_1 наявні лише довідки з Національної поліції України про порушення ПДР щодо ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3

ФОП ОСОБА_1 не відповідає кваліфікаційним вимогам, оскільки в нього відсутні кваліфіковані працівники в кількості, необхідній для надання послуг із збирання та вивезення побутових відходів. Відсутність необхідної кількості спеціально обладнаних транспортних засобів для збирання перевезення твердих побутових відходів.

В довідці-характеристиці транспортних засобів, якими повинні вивозитись тверді побутові відходи, не всі транспортні засоби відповідають кваліфікаційним вимогам, транспортний засіб марки STEYR, модель DAIMLER, д.р.н. НОМЕР_1 не відповідає кваліфікаційним вимогам: не надано документ про проходження технічного огляду; транспортний засіб марки Volvo, модель FE260, д.р.н. НОМЕР_2 не відповідає кваліфікаційним вимогам: не надано документ про проходження технічного огляду; транспортний засіб марки IVECO, модель EUROTECH 440Е38, д.р.н. НОМЕР_3 не відповідає кваліфікаційним вимогам: не надано документ про проходження технічного огляду; транспортний засіб марки FAI, модель 905-965 (ескаватор навантажувач), д.р.н. НОМЕР_4 не відповідає кваліфікаційним вимогам: не надано документ про проходження технічного огляду; транспортний засіб марки КАМАЗ, модель 55102, д.р.н. НОМЕР_5 не відповідає кваліфікаційним вимогам: екологічний клас не відповідає кваліфікаційним вимогам; транспортний засіб марки EO, модель 2621, д.р.н. НОМЕР_5 не відповідає кваліфікаційним вимогам: не надано документ про проходження технічного огляду; трактор Т-190 - не відповідає кваліфікаційним вимогам: не надано документ про проходження технічного огляду; екологічний клас не відповідає вимогам; транспортний засіб марки IVECO, модель EUROTECH 260Е35 не відповідає кваліфікаційним вимогам: не надано документ про проходження технічного огляду, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; габаритний контейнер для великогабаритних відходів не є транспортним засобом, призначеним для вивезення побутових відходів.

Тому, за висновком суду першої інстанції, з яким погодився апеляційний адміністративні суд, ФОП ОСОБА_1 не відповідає кваліфікаційним вимогам, передбаченим конкурсною документацією, а відповідач 1, всупереч вимог пункту 24 Порядку №1173 не відхилив конкурсну пропозицію ФОП ОСОБА_1 та визнав останнього переможцем конкурсу по лоту № 4.

Також, за висновками суддів попередніх інстанцій серед документів, наданих у конкурсній пропозиції КП "Полігон-екологія", відсутні будь-які документи, які підтверджували б наявність досвіду роботи у сфері вивезення твердих побутових відходів, як це передбачено підпунктом 6 пункту 7 конкурсної документації кваліфікаційними вимогами до учасників конкурсу. Із поданих документів КП "Полігон-екологія" вбачалося, що КП "Полігон-екологія" надавало послуги із санітарної очистки території міста Коломиї, проте підтверджуючі документи надано лише за період з серпня 2019 року по січень 2020 року.

Також судами попередніх інстанцій встановлено, що в конкурсній пропозиції КП "Полігон-екологія" надано інформацію про наявність дев`яти працівників відповідної категорії. Разом з тим, в листі зазначено посади прибиральників території, робітників з благоустрою, в т. ч. зайнятих чищенням дощової каналізації, проте не підтверджено наявності працівників, які можуть стати членами екіпажу спеціально обладнаних сміттєвозів (вантажниками), що не відповідає пункту 7 конкурсної документації, кваліфікаційними вимогами до учасників конкурсу, яким передбачено наявність працівників відповідної кваліфікації в кількості достатній для надання послуг із збирання та вивезення побутових відходів відповідно до вимог нормативних документів.

У листі № 377 від 16 червня 2021 року вказано, що роботи з вивезення сміття здійснюватимуть двоє водіїв, посвідчення на право керування якими не надано.

Тому, за висновками суддів попередніх інстанцій, КП "Полігон-екологія" не підтвердило належними документами наявність необхідної кількості працівників відповідної кваліфікації для здійснення діяльності із вивезення побутових відходів.

Відповідно до конкурсної документації не всі транспортні засоби відповідають кваліфікаційним вимогам, зокрема, транспортний засіб марки ЗИЛ, модель 130, д.р.н. НОМЕР_6 не відповідає кваліфікаційним вимогам: екологічний клас не відповідає кваліфікаційним вимогам; транспортний засіб марки МАЗ, модель 555102, д.р.н. НОМЕР_7 не відповідає кваліфікаційним вимогам: екологічний клас не відповідає кваліфікаційним вимогам; транспортний засіб марки ПЕА-1.0 навантажувач, д.р.н. НОМЕР_8 не відповідає кваліфікаційним вимогам.

Крім цього суди зазначили, що на час розгляду справи відсутній будь-який нормативно-правовий акт Кабінету Міністрів України, який можна вважати "установленим порядком затвердження інвестиційних програм у сфері поводження з побутовими відходами", а отже, затвердження будь-якої інвестиційної програми виконавця послуг поза "установленим порядком" являється незаконним. Тому відповідачем 1 неправомірно нараховано КП "Полігон-екологія" п`ять балів з максимальних десяти за критерієм "Наявність інвестиційної програми".

Таким чином, за висновками суддів попередніх інстанцій КП "Полігон-екологія" також не відповідає кваліфікаційним вимогам, передбаченим конкурсною документацією, а відповідач 1, всупереч вимог пункту 24 Порядку №1173 не відхилив конкурсну пропозицію КП "Полігон-екологія" та визнав останнього переможцем конкурсу по лоту №3.

Відмовляючи у задоволенні в іншій частині позовних вимог, суди вказали на те, що прийняття рішення про визначення переможцем конкурсу за лотом №3 та за лотом №4 ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" і укладення договору на виконання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років, а також укласти з ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" договір на надання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років належить до повноважень Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів. При цьому, таке рішення приймається за наслідками проведення конкурсу та визначення переможця цього конкурсу.

Тому суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що рішення про визначення переможця конкурсу за лотом № 3 та за лотом № 4 ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" і укладення договору на виконання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років, а також укласти з ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" договір на надання послуг з вивезення побутових відходів строком на 5 років не було прийнято, відтак позовні вимоги в цій частині є передчасними.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційних скарг

Не погоджуючись з рішеннями суддів попередніх інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" звернулося з касаційною скаргою, в якій просило скасувати рішення суддів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог та у цій частині прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" подана на підставі пунктів 1, 3 частини 4 статті 328 КАС України.

Скаржник вказує, що при винесені рішення судом апеляційної інстанції не враховані висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 23 травня 2018 року в справі № 825/602/17 щодо тлумачення та застосування поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень.

Обґрунтовуючи посилання у касаційній скарзі на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України позивач зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме положень передбачених пунктом 24, пунктів 27-31 Порядку № 1173, які визначають обсяг повноважень суб`єкта владних повноважень при визначенні переможця конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів учасника, який зайняв друге місце за результатами конкурсу, та укладення з ним договору, за обставин, коли рішеннями судів встановлено, що конкурсна комісія всупереч законодавству не відхилила конкурсні пропозиції інших учасників через їх невідповідність вказаним положенням Порядку №1173, які зайняли перші місця та були незаконно визнані переможцями такого конкурсу.

Не погоджуючись з рішеннями суддів попередніх інстанцій, Конкурсна комісія з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів звернулося з касаційною скаргою, в якій просила скасувати рішення суддів попередніх інстанцій в частині задоволених позовних вимог та ухвалити в цій частині нову постанову про відмову у задоволенні позову. В іншій частині рішення суддів попередніх інстанцій залишити без змін.

Касаційна скарга відповідача - 1 подана на підставі пункту 3 частини 4 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Обґрунтовуючи посилання у касаційній скарзі на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України відповідач - 1 зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме положень Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16листопада 2011 року № 1173 щодо права Конкурсної комісії на звернення до учасників конкурсу за роз`ясненням щодо змісту конкурсних пропозицій та проведення консультацій з окремими учасниками, а також щодо документів, які подаються учасниками конкурсу та відповідності їх конкурсних пропозицій кваліфікаційним вимогам, які визначено у Додатку 1 до цього Порядку та у конкурсній документації, яку готує організатор конкурсу.

Позиція інших учасників справи

У відзиві на касаційну скаргу відповідача -1, ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" просило залишити касаційну скаргу Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів без задоволення.

У відзиві на касаційну скаргу відповідача -1, Виконавчий комітет Коломийської міської ради просив задовольнити касаційну каргу Конкурсної комісії у повному обсязі.

У відзиві на касаційну скаргу позивача, Виконавчий комітет Коломийської міської ради просив відмовити у задоволенні касаційної скарги ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК".

У відзиві на касаційну скаргу позивача, відповідач -1 просив відмовити у задоволенні касаційної скарги ТОВ "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК".

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року (судді: Загороднюк А.Г., Єресько Л.О., Соколов В.М.) відкрито касаційне провадження за скаргою Конкурсної комісії з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2023 року у справі за цим позовом.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 01 травня 2023 року (судді: Загороднюк А.Г., Єресько Л.О., Соколов В.М.) відкрито касаційне провадження за скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "АВЕ ІВАНО-ФРАНКІВСЬК" на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2023 року у справі за цим позовом.


................
Перейти до повного тексту