1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 400/2468/19

адміністративне провадження № К/990/27758/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів - Єресько Л.О.,

Соколова В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2023 (головуючий суддя - О.О. Димерлій, судді - А.В. Крусян, Т.М. Танасогло)

у справі № 400/2468/19

за позовом ОСОБА_1

до Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України,

Міністерства енергетики та захисту довкілля України,

Миколаївської обласної державної адміністрації,

Очаківської районної державної адміністрації Миколаївської області,

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Національного природного парку "Білобережжя Святослава",

ОСОБА_2,

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, Міністерства енергетики та захисту довкілля України, Миколаївської обласної державної адміністрації, Очаківської районної державної адміністрації Миколаївської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів, Національного природного парку "Білобережжя Святослава", ОСОБА_2, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природного-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, оголошеного наказом Міністра екології та природних ресурсів України Семерака О. № 151 від 23.04.2019, в частині допуску ОСОБА_2 до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава";

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.07.2019, оголошеного наказом Міністра екології та природних ресурсів України Семерака О. № 151 від 23.04.2019, в частині визначення переможцем конкурсу на зайняття вакантної посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава" ОСОБА_2 ;

- зобов`язати посадових та/або службових осіб Миколаївської обласної державної адміністрації та Очаківської районної державної адміністрації відмовити керівнику центрального органу виконавчої влади у погодженні кандидатури ОСОБА_2 на посаду директора національного природного парку "Білобережжя Святослава", визначеного переможцем конкурсу на підставі рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.07.2019, оголошеного наказом Міністра екології та природних ресурсів України Семерака О. № 151 від 23.04.2019.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує про протиправність рішення Конкурсної комісії в частині допуску ОСОБА_2 до участі у конкурсі, та як наслідок, протокольного рішення комісії в частині визначення його переможцем вказаного конкурсу, оскільки ОСОБА_2 не відповідав встановленим вимогам, а саме: останнім не дотримано вимог Порядку проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 17.04.2018 № 123, в частині подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у строк, встановлений в оголошенні про проведення конкурсу. Також, позивач вказує, що ОСОБА_2 не може займати посаду керівника установи природно-заповідного фонду, оскільки не має відповідної освіти, яка є однією із основних кваліфікаційних вимог для кандидата на вказану посаду. Позивач зазначає, що конкурс проведено з порушенням строків, не прозоро, упереджено, без забезпечення ефективного, об`єктивного та справедливого конкурсного відбору на засадах забезпечення рівного доступу до державної служби.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 07.11.2019 позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, оголошеного наказом Міністра екології та природних ресурсів України Семерака О. № 151 від 23.04.2019 в частині допуску ОСОБА_2 до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади директора Національного парку "Білобережжя Святослава". Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.07.2019, оголошеного наказом Міністра екології та природних ресурсів України Семерака О. № 151 від 23.04.2019 в частині визначення переможцем конкурсу на зайняття вакантної посади директора Національного природного парку "Білобережжя Святослава" ОСОБА_2 . В задоволенні позову в частині зобов`язання посадових та/або службових осіб Миколаївської обласної державної адміністрації та Очаківської районної державної адміністрації Миколаївської області відмовити керівнику центрального органу виконавчої влади у погодженні кандидатури ОСОБА_2 на посаду директора Національного природного парку "Білобережжя Святослава", визначеного переможцем конкурсу на підставі рішення Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, оголошеного наказом № 151 від 23.04.2019, відмовлено.

4. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.01.2021 апеляційну скаргу ОСОБА_2 задоволено. Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 07.11.2019 в частині задоволених позовних вимог скасовано. Прийнято у справі нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено. В іншій частині рішення суду залишено без змін.

5. Постановою Верховного Суду від 07.06.2023 касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.01.2021 у справі № 400/2468/19 скасовано. Справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції - П`ятого апеляційного адміністративного суду.

6. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_2 задоволено. Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 07.11.2019 у справі № 400/2468/19 в частині задоволених позовних вимог скасовано. Прийнято у вказаній частині позовних вимог нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, Миколаївської обласної державної адміністрації, Очаківської районної державної адміністрації Миколаївської області, Міністерства енергетики та захисту довкілля України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Національного природного парку "Білобережжя Святослава", третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - ОСОБА_2, про визнання протиправними та скасування рішень в частині допуску ОСОБА_2 до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава" та визначення переможцем конкурсу на зайняття вакантної посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава" відмовлено.

7. При ухваленні постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що рішення конкурсної комісії про допуск ОСОБА_2 до участі в конкурсі вичерпало свою дію фактом виконання, про що свідчить проходження ОСОБА_2 усіх трьох етапів конкурсу, прийняття конкурсною комісією на кожному етапі відповідного рішення, яке стосується безпосередньо претендента, а також визнання його переможцем конкурсу. Крім того, суд апеляційної інстанції виснував, що оскаржуване позивачем рішення конкурсної комісії про допуск ОСОБА_2 до участі у конкурсі впливає на права, свободи та охоронювані законом інтереси ОСОБА_1 лише в частині конкурентності двох претендентів. З огляду на те, що ОСОБА_2 подано перелік документів, який згідно із рішенням конкурсної комісії, був достатнім для його допуску до участі в конкурсі на зайняття вакантної посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава", апеляційний суд дійшов висновку, що вимога позивача про визнання протиправним та скасування відповідного індивідуального акта суб`єкта владних повноважень задоволенню не підлягає.

8. Надаючи оцінку доводам позивача про неподання ОСОБА_2 декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за рік, що передує року, у якому було оприлюднено оголошення про конкурс, поданої як претендентом до Національного агентства з питань запобігання корупції відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", у роздрукованому вигляді, та відсутності у ОСОБА_2 відповідної освіти для зайняття посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава", суд апеляційної інстанції виснував, що за результатами дослідження, наданих ОСОБА_2 документів, конкурсною комісією встановлено їх достатність та відповідність встановленим вимогам, а тому в силу наявності дискреційності повноважень прийнято рішення про допуск ОСОБА_2 до участі у конкурсі.

9. Також, апеляційним судом визнано необґрунтованими доводи позивача щодо процедури порушення конкурсу.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

10. Не погодившись з постановою апеляційного суду, позивачем подано до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та грубе порушення норм процесуального права, скаржник просить постанову апеляційного суду скасувати, залишити в силі рішення суду першої інстанції.

11. Підставою касаційного оскарження судового рішення позивач вказує пункти 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

12. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, позивач вказує, що суд апеляційної інстанції відмовляючи позивачу у задоволенні позову з підстав дискреційності повноважень відповідача щодо допуску третьої особи до участі у конкурсі, фактично позбавляє позивача та інших осіб, які вважають, що їх права та інтереси порушені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, звернутися до суду з відповідним позовом про оскарження рішення, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, які прийняті з порушенням норм закону.

13. Так, позивач підкреслює, що приймаючи рішення про допуск ОСОБА_2 до участі у конкурсі, конкурсна комісія діяла всупереч статті 19 Конституції України та розділу III Порядку проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 17.04.2018 № 123, не перевірила належним чином наявність у ОСОБА_2 повного пакету документів, як це передбачено Порядком, що призвело до прийняття незаконного рішення про допуск ОСОБА_2 до участі у конкурсному відборі та в подальшому - визначення його переможцем конкурсу.

14. Позивач зазначає, що суд апеляційної інстанції безпідставно не застосував до спірних правовідносин положення статті 12 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", за приписами якої керівник адміністрації об`єкту природно-заповідного фонду має мати хоча б одну з трьох видів вищої освіти екологічну, біологічну або географічну; та приписи постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти" від 29.04.2015 № 266, якою встановлено до якої галузі знань віднесена певна спеціальність. Так, позивач вказує, що ОСОБА_2 має вищу освіту за спеціальностями "фінанси", "водні біоресурси" та "лісове господарство". Водночас, жодна зі спеціальностей ОСОБА_2 не відноситься до екологічної, біологічної або географічної, відповідно до вищенаведеної постанови Кабінету Міністрів України.

15. Також, скаржник вказує, що ОСОБА_2 під час подання документів надав копію щорічної декларації за 2018 рік, подану у зв`язку з зайняттям посади в іншому державному органі. Проте, яка вказує позивач, така (декларація) мала бути подана як претендентом на зайняття посади у відповідності до статті 45 Закону України "Про запобігання корупції". Водночас, приписи статті 45 Закону України "Про запобігання корупції" судом апеляційної інстанції до спірних правовідносин не застосовано.

16. З огляду на вказане, позивач наголошує, що конкурсна комісія, відповідно до пункту 5 розділу III Порядку, зобов`язана була не допустити ОСОБА_2 до участі у конкурсі з обох підстав, визначених у цьому пункті.

Позиція інших учасників справи

17. У відзиві на касаційну скаргу представник третьої особи - Національного природного парку "Білобережжя Святослава" з доводами та вимогами скаржника не погоджується, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

Рух касаційних скарг

18. Ухвалою Верховного Суду від 29.08.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

19. Ухвалою Верховного Суду від 19.12.2023 адміністративну справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

20. 10.12.2012 між Міністерством екології та природних ресурсів України (Орган управління майном) та ОСОБА_1 (Керівник) укладено контракт № 4, за умовами якого ОСОБА_1 призначено на посаду директора національного природного парку "Білобережжя Святослава" на термін з 10.12.2012 по 09.12.2013, згідно із відповідним наказом Органу управління майном.

21. 23.04.2019 Міністерством екології та природних ресурсів України видано наказ № 151 "Про оголошення конкурсу на зайняття вакантних посад керівників установ природо-заповідного фонду, що належить до сфери управління Мінприроди", пунктом 1 якого оголошено конкурс на зайняття вакантної посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава".

22. Відповідно до оголошення, яке є додатком 2 до наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 23.04.2019 № 151, у конкурсі може брати участь особа, яка має вищу екологічну, біологічну або географічну освіту, стаж роботи за професіями керівників нижчого рівня не менше трьох років та володіє державною мовою.

Строк подання документів 15 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсу на офіційному веб-сайті Міністерства екології та природних ресурсів України.

Особи, які бажають взяти участь у конкурсі, подають конкурсній комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України такі документи: письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів участі у конкурсі; копію документа, що посвідчує особу; копію документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті; біографічну довідку з фотокарткою розміром 4x6 см; копію (копії) документа (документів) про вищу освіту, науковий ступінь, вчене звання, підвищення кваліфікації Претендента на посаду; копію трудової книжки або документів, що підтверджують досвід роботи; копію військового квитка (за наявності); декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за рік, що передує року, у якому було оприлюднено оголошення про конкурс, подану як Претендентом до Національного агентства з питань запобігання корупції відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", у роздрукованому вигляді; згоду на обробку персональних даних; план розвитку відповідної установи природно-заповідного фонду та першочергові завдання на короткострокову перспективу.

Для забезпечення прозорості роботи конкурсної комісії Претенденти надають згоду на ведення онлайн трансляції засідання конкурсної комісії через мережу Інтернет.

23. Для участі в конкурсі на посаду директора національного природного парку "Білобережжя Святослава" документи подали 5 претендентів, у тому числі, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

24. Відповідно до протоколу № 7 від 29.05.2019 засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, ОСОБА_2 подано документи про участь у конкурсі на посаду директора національного природного парку "Білобережжя-Святослава", які містять відомості про те, що він закінчив Одеський державний економічний університет, 2001 року, за спеціальністю "фінанси", кваліфікацією економіст; Державний вищий навчальний заклад "Херсонський державний аграрний університет", 2017 року, магістр, за спеціальністю "водні біоресурси", кваліфікацією дослідник з водних біоресурсів та аквакультури; Національний університет біоресурсів і природокористування України, 2017 року, за спеціальністю "лісове господарство", кваліфікацією спеціаліст лісового господарства. Стаж роботи за професіями керівників понад 3 роки.

25. Згідно із рішенням конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України від 29.05.2019, викладеним в протоколі № 7, всіх претендентів було допущено до участі в конкурсі на посаду директора національного природного парку "Білобережжя-Святослава" та призначено дату і час проведення конкурсного відбору.

26. Відповідно до протоколу № 8 від 06.06.2019 засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, за результатами тестування ОСОБА_1 надав 97, 5 % правильних відповідей, відповівши на 39 питань тестового завдання з 40, а ОСОБА_2 та інші учасники конкурсу надали 100% правильних відповідей, відповівши на 40 питань тестового завдання з 40.

27. У межах даного засідання конкурсної комісії також було розпочато розв`язання претендентами ситуаційних завдань, однак, у зв`язку із закінченням робочого дня конкурсною комісією було вирішено продовжити роботу в інший робочий день.

28. Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.07.2019 № 249 "Про продовження терміну проведення конкурсного відбору" термін проведення конкурсного відбору на посади керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Мінприроди, продовжено до 05.08.2019.

29. Згідно з протоколом № 9 від 24.07.2019 та від 26.07.2019 засідання конкурсної комісії з проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, за наслідками розв`язання ситуаційних завдань претенденти ОСОБА_1 та ОСОБА_2 отримали середній бал більше одного та допущені до наступного етапу конкурсного відбору співбесіди з претендентом.

30. За результатами проведеного конкурсу на зайняття вакантної посади директора національного природного парку "Білобережжя Святослава" конкурсною комісією переможцем визначено ОСОБА_2 . За таке рішення проголосувало 6 членів конкурсної комісії, а 1 проти.


................
Перейти до повного тексту