1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2023 року

м. Київ

справа №120/10896/22

адміністративне провадження №К/990/35568/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю., розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду у складі судді Свентуха В.М. від 18.04.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Сапальової Т.В., Капустинського М.М., Ватаманюка Р.В від 19.09.2023,

УСТАНОВИВ:

ВСТУП

У цій справі Держгеонадра наголошували на відсутності підстав для видання позивачу спеціального дозволу на користування надрами, оскільки станом на дату прийняття такого рішення минуло більше трьох років з моменту затвердження запасів відповідної ділянки надр. Тому відповідач вважав, що подана позивачем заява про надання такого дозволу не відповідає вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

З огляду на це як перед судами попередніх інстанцій, так і в касаційному суді постало питання про те, чи є правомірною відмова Держгеонадра у наданні дозволу без проведення аукціону, якщо заява та документи стосовно цього подані до спливу трьох років з моменту затвердження запасів відповідної ділянки надр, однак станом на момент прийняття рішення за результатом розгляду такої заяви та документів, цей строк вже закінчився.

I. ІСТОРІЯ СПРАВИ

I.I Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" (далі також ТОВ "Юнашківський гранкар`єр", Товариство) звернулося до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі також Держгеонадра, відповідач), у якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 25.07.2022 №255 про відмову у наданні ТОВ "Юнашківський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами та зобов`язання надати спеціальний дозвіл на користування надрами (далі також спірні наказ та дозвіл).

2. Обґрунтовуючи підстави позову, Товариство посилалось на те, що у оскарженому наказі не наведено мотивів, які слугували підставою для прийняття відповідачем рішення про відмову у видачі позивачу спеціального дозволу на користування надрами згідно з поданими ним заявами, зокрема не зазначено, у чому саме полягає невідповідність заяви та доданих до неї документів вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124).

3. Товариство вважало, що такі дії Держгеонадра фактично позбавили Товариство з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" можливості доопрацювати подані ним документи або оскаржити ці дії відповідача у встановленому законом порядку.

4. На переконання позивача, невмотивованість оспореного у цій справі наказу свідчить про його невідповідність критеріям, наведеним у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а отже зумовлює протиправність такого акту владного суб`єкта.

5. Безпідставна відмова Товариству у видачі йому спеціального дозволу на користування надрами, на думку позивача, також вказує на наявність порушення його прав. У контексті такого доводу позивач наполягав, що ним виконані усі передбачені законом умови для отримання відповідного дозволу, у тому числі подано повний пакет документів, які за складом, формою та змістом відповідали вимогам законодавства, зокрема й Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

6. Позивач наполягав, що за таких обставин відсутні перешкоди для зобов`язання відповідача видати Товариству спеціальний дозвіл на користування надрами, у зв`язку з чим вказував на правомірність такої вимоги позовної заяви як належного способу захисту його прав, порушених Держгеонадра.

I.II Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

7. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18.04.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19.09.2023, позов задоволено повністю, а саме: визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 25.07.2022 №255 про відмову у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" спеціального дозволу на користування надрами; зобов`язано Державну службу геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" спеціальний дозвіл на користування надрами відповідно до поданої заяви та доданих до неї документів від 18.06.2020 №10/06-2020 без проведення аукціону з метою видобування мігматитів Південно-Східної ділянки Юнашківського родовища.

8. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що чинним станом на час виникнення спірних правовідносин законодавством визначено вичерпний перелік підстав, які можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу, зокрема, невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами (пункт 19 цього Порядку).

9. Суди встановили, що відповідач, відмовляючи Товариству у виданні спеціального дозволу на користування надрами, обґрунтовував таке рішення посиланням саме на вищевказані підстави.

10. У зв`язку з цим у оскаржуваних судових рішеннях підкреслено, що наведене у спірному наказі відповідача загальне формулювання "невідповідність поданої заяви та доданих до неї документів вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" повинно було бути розкрите у змісті цього документа з вказівкою на конкретні невідповідності вимогам цього Порядку.

11. За результатом дослідження змісту оспореного Товариством наказу Держгеонадра суди першої та апеляційної інстанцій установили, що такі мотиви відповідачем наведено не було, а доводи, які були зазначені відповідачем під час розгляду справи, за позицією судів, також не вказують на те, що подані позивачем разом із заявою документи не відповідали вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

12. Зокрема, суди попередніх інстанцій зауважували, що відповідно до установлених у справі обставин та доказів, які їх підтверджують, Товариство звернулось за отриманням спірного дозволу в межах трирічного терміну після затвердження запасів, тому констатували, що у такому випадку заявником дотримано вимоги підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

13. Оцінюючи доводи Держгеонадра про те, що географічні координати, наведені Товариством у заяві від 18.06.2020 перетинаються із спеціальним дозволом на користування надрами від 09.06.2006 №3868 та заявою ТОВ "Юнашківський гранкар`єр" від 01.10.2020 №12260/02/11-20 щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №3868, як підставу для прийняття оскаржуваного наказу, суди попередніх інстанцій вказували на те, що така підстава для прийняття рішення про відмову у наданні дозволу не передбачена пунктом 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

14. У зв`язку з тим, що викладені у оскарженому Товариством наказі Держгеонадра підстави для відмови у видачі позивачу спеціального дозволу на користування надрами, з урахуванням їх уточнення відповідачем під час розгляду цієї справи у суді, на переконання судів попередніх інстанцій, не могли зумовлювати прийняття такого рішення, а також зважаючи на те, що інших мотивів для відмови у виданні спірного дозволу сторонами справи наведено не було й обставин, які могли б на це вказувати, під час вирішення спору у справі, що розглядається - не встановлено, у оскаржуваних судових рішеннях констатовано протиправність вищезгаданого акта суб`єкта владних повноважень.

15. Стосовно ж позовної вимоги Товариства про зобов`язання видати йому спеціальний дозвіл на користування надрами, суди попередніх інстанцій зазначали, що у правовідносинах, у яких виник спір у справі, яка розглядається, реалізовані Держгеонадра повноваження не є дискреційними та не передбачають іншого варіанту поведінки, окрім як прийняти рішення про видання заявникові такого дозволу у разі, якщо ним дотримано усі вимоги законодавства при зверненні за таким дозвільним документом.

16. Встановивши відсутність у спірних правовідносинах передбачених законом правових підстав для відмови у виданні Товариству спеціального дозволу на користування надрами, а також з`ясувавши, що позивач виконав усі передбачені законодавством умови для отримання такого дозвільного документа, суди першої та апеляційної інстанції визнали обґрунтованими усі вимоги позовної заяви як такі, що забезпечують ефективний захист порушених прав позивача.

I.III Короткий зміст вимог касаційної скарги

17. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" на підставі спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування мігматитів №3868, виданого 09.06.2006, розробляє Юнашківське родовище мігматитів у Вінницькій області.

19. 22.01.2014 ТОВ "Юнашківський гранкар`єр" з метою геологічного вивчення Південно-Східної ділянки Юнашківського родовища мігматитів отримало спеціальний дозвіл №4489 терміном дії до 22.01.2019.

20. З 01.08.2017 наказом Державної служби геології та надр України №5 від 11.01.2017 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування мігматитів Юнашківського родовища №3868 від 09.06.2006 на підставі пункту 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 №865.

21. На виконання вимог наказу №5 від 11.01.2017 ТОВ "Юнашківський гранкар`єр" звернулося до Державної служби геології та надр України із матеріалами на перереєстрацію робіт з "геологічного вивчення Південно-Східної ділянки" на "геолого-економічну оцінку Юнашківського родовища мігматитів та Юнашківського родовища Південно-Східної ділянки з метою об`єднання в один об`єкт надрокористування". Вказані зміни були зареєстровані Держгеонадра наказом від 23.05.2017 №323 та надано Товариству примірник форми-3гр з відповідними відмітками-штампами.

22. За результатами проведених геологорозвідувальних робіт колегією Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України складено протокол №4107 від 11.10.2017, яким затверджено запаси мігматитів Юнашківського родовища включно із запасами мігматитів Південно-Східної ділянки Юнашківського родовища, а саме: в межах площі спеціального дозволу №3868 від 09.06.2006 - 728.5 тисяч метрів кубічних та в межах спеціального дозволу на користування надрами №4489 від 22.01.2014 - 1227.8 тисяч метрів кубічних. Також цим протоколом визнано доцільним об`єднання суміжних ділянок надр спеціальних дозволів №3868 і №4489 в єдиний об`єкт надрокористування - Юнашківське родовище мігматитів.

23. Зазначений протокол розглянуто та схвалено рішенням Державної служби геології та надр України №71 від 27.12.2017, про що повідомлено Товариство листом Державної комісії України по запасах корисних копалин від 18.01.2018.

24. Після затвердження запасів спеціальний дозвіл на геологічне вивчення Південно-Східної ділянки Юнашківського родовища №4489 анульований як такий, мета якого досягнута.

25. У подальшому, з метою отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону позивачем подано до Державної служби геології та надр України заяву від 20.05.2020 вих. №20/05-2020.

26. Проте, за результатами розгляду такої заяви Державна служба геології та надр України листом від 01.06.2020 вих. №8135/01/11-20 повернула заявникові подану заяву разом із документами, що подавалися, у зв`язку із тим, що Товариством подано заяву щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування мігматитів Південно-Східної ділянки Юнашківського родовища у Вінницькій області, що не відповідає протоколу №4107 від 11.10.2017 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України.

27. Згодом, 18.06.2020, позивач знову звернувся до відповідача із заявою вих. №10/06-2020 про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення мігматитів Південно-Східної ділянки Юнашківського родовища, розташованої на відстані 0,5 км на південь від с. Юнашки Погребищенського району.

28. Листом від 30.06.2020 вих. №9709/01/11-20 відповідач повернув Товариству подану заяву разом із документами, що подавалися, з посиланням на те, що Товариством подано заяву щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування мігматитів Південно-Східної ділянки Юнашківського родовища у Вінницькій області, що не відповідає протоколу №4107 від 11.10.2017 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України. Окрім того, у згаданому протоколі не визначено кількість запасів корисної копалини на Південно-Східній ділянці Юнашківського родовища.

29. Не погодившись із такими діями Державної служби геології та надр України, та вважаючи, що відповідач безпідставно повернув заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами від 20.05.2020 та 18.06.2020, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

30. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 22.04.2021 у справі №120/7657/20-а позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" задоволено частково: визнано протиправними дії Державної служби геології та надр України щодо повернення заяв на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, що подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" 20.05.2020 та 18.06.2020, із поданими документами; зобов`язано Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, що подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" 20.05.2020 та 18.06.2020.

31. 19.07.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" звернулось до Державної служби геології та надр України із листом з змісту якого встановлено, що заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, які подані ТОВ "Юнашківський гранкар`єр" 20.05.2020 та 18.06.2020 є ідентичними, за виключенням того, що в заяві від 18.06.2020 уточнено координати кутових точок родовища, у зв`язку з чим просили розглянути саме заяву від 18.06.2020.

32. На виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду №120/7657/20-а від 22.04.2021, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2021 та постановою Верховного Суду від 09.11.2022, Державною службою геології та надр України прийнято наказ №255 від 25.07.2022 про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку із невідповідністю поданої заяви та доданих до неї документів вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

33. Представник позивача звернулась до відповідача із адвокатським запитом №15/2022 від 07.09.2022, у якому просила надати інформацію про те, у чому полягає невідповідність заяви №10/06-2020 від 18.06.2020 та доданих до неї документів вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

34. У відповідь на вказаний адвокатський запит Державна служба геології та надр України повідомила, що заяви з доданими до них документами від 20.05.2020 та від 18.06.2020 було повернуто позивачу із зауваженнями, які не були враховані підприємством після попереднього повернення.

35. Додатково вказано, що надання офіційних тлумачень нормативних положень законодавчих актів з метою встановлення їх однозначного та правильного розуміння і застосування на всій території держави та надання офіційних роз`яснень таких положень виходить за межі повноважень Державної служби геології та надр України, що діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174.

36. Згідно зі змістом наказу Державної служби геології та надр України від 25.07.2022 №255 підставою відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" у наданні спеціального дозволу на користування надрами є невідповідність заяви та доданих до неї документів вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

37. Під час розгляду справи у суді першої інстанції відповідач надав пояснення щодо підстав прийняття оскаржуваного наказу, а саме:

- станом на час розгляду заяви пройшло більше ніж три роки, що суперечить вимогам підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами;

- географічні координати, наведені в заяві від 18.06.2020 перетинаються із спеціальним дозволом на користування надрами від 09.06.2006 №3868 та заявою ТОВ "Юнашківський гранкар`єр" від 01.10.2020 №12260/02/11-20 щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №3868.

38. Вважаючи вказаний наказ протиправним Товариство з обмеженою відповідальністю "Юнашківський гранкар`єр" звернулось до суду з цим адміністративним позовом.

III. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

39. В обґрунтуванні доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, скаржник посилається на пункт 1 частини четвертої та підпункт "а" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

40. Зокрема вказує, що суди першої та апеляційної інстанції в оскаржених судових рішеннях застосували норми права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в постановах Верховного Суду від 12.09.2017 у справі №826/6873/16, від 28.02.2017 у справі №826/7631/15, від 18.08.2021 у справі №380/3527/20, від 03.06.2021 у справі №240/22045/23, а також у постанові Верховного Суду у складі у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду від 31.03.2021 у справі №803/1541/16.

41. Окрім цього, на думку скаржника, касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики.

42. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Юнашківський гранкар`єр" вказує на безпідставність посилань скаржника на вищезгадані постанови Верховного Суду, оскільки законодавство, яким врегульовано спірні у цій справі правовідносини, з часу звернення Товариства з заявою та документами на отримання дозволу і на дату прийняття оскарженого рішення відповідача, жодних змін не зазнавало.

43. У зв`язку з вищенаведеним наголошує, що ці постанови приймались Верховним Судом за різних обставин справи, а тому не є релевантними до судових рішень, які оскаржуються, й не можуть бути враховані під час розгляду касаційної скарги Держгеонадра.

44. Окрім цього Товариство відзначає, що законодавство, яке було чинним упродовж усього періоду існування спірних правовідносин, не пов`язувало можливість отримання спеціального дозволу на користування надрами з фактом спливу трирічного строку після затвердження запасів відповідної ділянки надр на дату прийняття рішення за результатом розгляду заяви надрокористувача щодо отримання дозволу.

45. Товариство підкреслює, що ним було дотримано вимогу закону стосовно подання заяви та документів для отримання дозволу до закінчення трьох років з моменту затвердження запасів, оскільки станом на 18.06.2020 - дату звернення за отриманням дозволу, цей строк ще не закінчився. При цьому саме цю заяву й розглядав відповідач на виконання судових рішень.

46. Відзив на касаційну скаргу містить й аргументи про те, що сам же Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами передбачає можливість наведення координат кутових точок ділянки надр (площі видобування) з певною похибкою, яка, однак, встановлена по відношенню саме до фактичного місцезнаходження ділянки надр, а не щодо координат/контурів, зазначених у будь - яких інших заявах надрокористувача чи у наданих йому раніше дозволах.

47. Окрему увагу позивач звертає на те, що у листі ДНВП "Геоінформ", яким Держгеонадра було повідомлено про неточності географічних координат, вказаних Товариством у заяві, не зазначалось того, що такі координати не відповідають фактичному місцезнаходженню ділянки надр, стосовно якої було порушено питання про отримання дозволу, або мало місце перевищення допустимої похибки в координатах. При цьому, за доводами позивача, у цьому ж листі не вказувалось на те, що подані Товариством заява та документи не відповідали вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

48. З огляду на вищевикладене, Товариство вважає, що суди попередніх інстанцій правильно вирішили цей спір й ухвалили судові рішення, які відповідають закону. Тому просить, касаційну скаргу Держгеонадра залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

49. Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

50. Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян є завданням Кодексу України про надра.

51. Частина перша статті 13 Кодексу України про надра встановлює, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

52. Види користування надрами визначені статтею 14 вищевказаного Кодексу, за змістом частини першої якої надра надаються у користування, зокрема, для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; задоволення інших потреб.

53. Спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 16 Кодексу України про надра).

54. Відповідно до вищевказаної статті Кодексу України про надра Кабінет Міністрів України затвердив Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами.

55. Абзацами першим, другим пункту 3 цього Порядку встановлено, що на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.

Одному заявникові може надаватися дозвіл на видобування одного виду корисних копалин з кількох близько розташованих родовищ, якщо доцільність їх спільної розробки підтверджується відповідним рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ).

56. Згідно з абзацом першим пункту 4 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами дозвіл на видобування корисних копалин (промислову розробку їх родовищ) надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин ДКЗ за умови подальшого затвердження нею таких запасів на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

57. Дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком (пункт 2 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами).

58. Підпунктом 1 пункту 8 вищезгаданого Порядку передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

59. Пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами також визначено, що для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі (далі - заява). В електронній формі заява та документи подаються через електронний кабінет надрокористувача. Порядок функціонування електронного кабінету надрокористувача затверджується Міндовкіллям.

Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Міндовкілля, передбачених пунктом 24 цього Порядку. Зазначене рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Надання дозволу без проведення аукціону здійснюється протягом 20 робочих днів після сплати у повному обсязі збору за надання спеціального дозволу.

60. За змістом пункту 12 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами дозвіл надається надрокористувачеві, а робочий примірник дозволу разом з відповідними документами зберігається в органі з питань надання дозволу.

У дозволі зазначаються, зокрема: відомості про ділянку надр, що надається у користування, із зазначенням її назви, місцезнаходження, географічних координат, площі та у разі потреби обмежень щодо глибини використання.

61. Підстави для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу вказані у пункті 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, а саме:

- подання заявником документів не в повному обсязі;

- виявлення у поданих документах недостовірних даних;

- невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

- наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

- відмова органів, зазначених в абзацах другому та третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

- наявність зауважень Міндовкілля щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 24 цього Порядку.

62. Абзац четвертий пункту 1 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами також встановлює, що видача (відмова у видачі, переоформлення, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".


................
Перейти до повного тексту