1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 160/17315/21

адміністративне провадження № К/990/19599/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий суддя - Стародуб О.П.,

судді - Коваленко Н.В., Кравчук В.М.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "УЄК" на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.11.2021 (суддя Лозицька І.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 28.06.2022 (судді - Панченко О.М., Іванова С.М., Чередниченко В.Є.)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УЄК" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ТОВ "УЄК" звернулось до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про:

- скасування рішення комісії, викладене у акті спеціального розслідування нещасного випадку, що стався 12.12.2020 о 10:30 на Приватному підприємстві ЛОТОС, складеного за формою Н-1/П та затвердженого 29.07.2021 начальником Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Бондаренко О.В.;

- зобов`язання Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області повторно провести спеціальне розслідування нещасного випадку, що стався 12.12.2020 о 10:30 на Приватному підприємстві ЛОТОС з ОСОБА_1 та скласти за його результатами акт за формою Н-1/П, з урахуванням висновків суду;

- стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області на користь позивача суму сплаченого судового збору у розмірі 4540,00 грн. та витрати на професійну правову допомогу у розмірі 10000 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12.12.2020 на об`єкті будівництва холодильного складу, розташованого за межами населеного пункту за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, територія Слобожанської селищної ради, комплекс будівель та споруд, 19-к, трапився нещасний випадок зі смертельним наслідком із водієм Приватного підприємства "ЛОТОС" - ОСОБА_1 .

За результатами проведення спеціального розслідування нещасного випадку був складений акт від 12.12.2020 за формою Н-1/П та затверджений 29.07.2021 начальником Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Бондаренко О.В.

Вважаючи, що зазначений акт є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з цим позовом до суду.

РІШЕННЯ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.09.2021 відкрито провадження у справі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.11.2021, залишеною без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 28.06.2022, задоволено клопотання представника відповідача та закрито провадження у справі № 160/17315/21 на підставі пункту 1 частини 1 статті 238 КАС України.

Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що спеціальна комісія при проведенні спеціального розслідування нещасного випадку не здійснювала владні управлінські функції на основі законодавства, а розслідувала, зокрема, нещасний випадок на виробництві, про що 12.12.2020 склала відповідний акт за формою Н-1/П, який не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а тому, не може бути предметом оскарження в адміністративному суді.

Зважаючи на конкретні обставини цієї справи та правовідносини, що склалися між його суб`єктами, суд першої інстанції дійшов висновку, що цей спір належить розглядати у порядку цивільного судочинства.

При постановлені оскаржуваних судових рішень суди попередніх інстанцій також керувалися правовими висновками Верховного Суду, які викладені у постановах від 26.04.2016 у справі № 805/3980/15-а, від 12.12.2018 у справі № 2а-2555/11/2670, від 23.01.2019 у справі № 522/24781/16-ц, від 13.02.2019 у справі № 826/4176/18, від 27.03.2019 у справі № 640/14775/16-ц, від 27.05.2020 у справі № 580/1780/19.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ, ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

З ухваленими рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився позивач, звернувся з касаційною скаргою, в якій, покликаючись на порушення судами норм процесуального права, просив рішення судів попередніх інстанцій скасувати та справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції або до суду за встановленою підсудністю.

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на те, що комісія зі спеціального розслідування працювала не в повному складі та деякі члени комісії, не приймавши участь у розслідуванні, безпідставно підписали акт, погодившись з висновками, викладеними у ньому.

На думку скаржника, рішення комісії, викладене в акті спеціального розслідування нещасного випадку, підлягає скасуванню, оскільки комісія не дослідила всіх обставин справи, висновки не відповідають дійсності та не узгоджуються з фактичними обставинами справи.

Покликаючись на те, що предметом оскарження цієї справи є рішення суб`єкта владних повноважень, яким є Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області, викладене у формі акта спеціального розслідування нещасного випадку, особа, яка подала касаційну скаргу, вважає, що спір повинен розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просив рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк (пункт 19 частини першої статті 4 КАС України).


................
Перейти до повного тексту