ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 128/2839/18
провадження № 61-1839св23
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Луспеника Д. Д.,
суддів: Гулейкова І. Ю., Гулька Б. І., Коломієць Г. В. (суддя-доповідач), Лідовця Р. А.,
учасники справи:
позивач - Вінницька окружна прокуратура в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України,
відповідачі: Якушинецька сільська рада Вінницького району Вінницької області, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, який діє в своїх інтересах та в інтересах неповнолітнього ОСОБА_4, ОСОБА_5,
третя особа- Державний навчальний заклад "Вище професійне училище № 7 м. Вінниця",
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_3 - адвоката Путіліна Євгена Вікторовича на рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 07 листопада 2022 року, ухвалене у складі судді Саєнко О. Б., та постанову Вінницького апеляційного суду від 24 січня 2023 року, прийняту у складі колегії суддів: Сала Т. Б., Ковальчука О. В., Якименко М. М.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовної заяви
У жовтні 2018 року Вінницька місцева прокуратура в інтересах Міністерства освіти і науки України (далі - прокурор) звернулася до суду з позовом до Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області (далі - Якушинецька сільська рада), ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, який діє в своїх інтересах та в інтересах неповнолітнього ОСОБА_4, ОСОБА_5, третя особа - Державний навчальний заклад "Вище професійне училище № 7 м. Вінниця" (далі - ДНЗ ВПУ № 7), про визнання незаконними та скасування рішень сільської ради.
Позовну заяву прокурор мотивував тим, що за результатами опрацювання інформації ДВЗ ВПУ № 7 встановлено факт незаконного відчуження земельної ділянки державної форми власності, яка перебувала в користуванні зазначеного навчального закладу.
Відповідно до свідоцтва про право власності від 14 листопада 2008 року № 35 майновий комплекс, розташований на АДРЕСА_1 належить Державі в особі Міністерства освіти і науки України на праві господарського відання Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації. Якушинецькому професійному училищу соціальної реабілітації на праві постійного користування належить земельна ділянка, розташована на АДРЕСА_1 площею 21,7211 га з цільовим призначенням - для освіти, кадастровий номер 0520688906:04:006:0123.
Комплекс нерухомого майна, що складається з учбового корпусу з прибудовами та ряду інших будівель, а також земельна ділянка площею 21,7211 га рахуються на балансі ДНЗ ВПУ № 7. Суб`єктом управління цього майна є Міністерство освіти і науки України, а ДНЗ ВПУ № 7 - балансоутримувач.
ДНЗ ВПУ № 7 є правонаступником майнових прав Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації, діяльність якого припинено згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 12 червня 2013 року № 1149, зокрема прав та обов`язків щодо земельної ділянки.
Рішенням Якушинецької сільської ради від 26 березня 2015 року у зв`язку з ліквідацією Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації припинено право постійного користування земельною ділянкою, площею 21,7211 га, з кадастровим номером 0520688906:04:006:0123, що розташована на АДРЕСА_1, наданої вказаному училищу для освіти. Визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 019338 від 21 травня 2010 року, виданий Якушинецькому професійному училищу соціальної реабілітації та повернуто до земель запасу Якушинецької сільської ради вказану земельну ділянку.
Рішенням Якушинецької сільської ради від 06 липня 2015 року відповідачам надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність частини спірної земельної ділянки.
Рішенням Якушинецької сільської ради від 29 січня 2016 року вирішено розробити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 0520688906:04:006:0123, загальною площею 21,7211 га, що знаходиться на АДРЕСА_1, на 7 земельних ділянок.
Прокурор указував, що рішення Якушинецької сільської ради є незаконними, оскільки суперечать положенням ЗК України та порушують інтереси держави.
Крім того, Міністерство освіти і науки України не погоджувало вилучення вищевказаної земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні структурного підрозділу Якушинецького територіального відокремленого відділення ДНЗ ВПУ № 7. Вважав, що Якушинецька сільська рада, приймаючи оспорювані рішення, діяла всупереч положенням, визначених у статтях 84, 117, 122 ЗК України, перевищивши свої повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою державної форми власності.
Прокурор просив суд:
- визнати незаконним та скасувати рішення 52 сесії 6 скликання Якушинецької сільської ради від 26 березня 2015 року "Про припинення права користування земельною ділянкою Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації";
- визнати незаконним та скасувати рішення 4 сесії 7 скликання Якушинецької сільської ради від 29 січня 2016 року "Про розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, що перебувала в постійному користуванні Якушинецького ПУСР";
- визнати незаконним та скасувати рішення 55 сесії 6 скликання Якушинецької сільської ради від 06 липня 2015 року "Про надання дозволу гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2", "Про надання дозволу гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2", "Про надання дозволу гр. ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2", "Про надання дозволу гр. ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у спільну часткову власність земельної ділянки в АДРЕСА_2", "Про надання дозволу гр. ОСОБА_5 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2".
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Вінницького районного суду Вінницької області від 07 листопада 2022 року у задоволені позову Вінницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України до Якушинецької сільської ради, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, який діє в своїх інтересах та інтересах неповнолітнього ОСОБА_4, ОСОБА_5, третя особа - ДНЗ "Вище професійне училище № 7 м. Вінниця", про визнання незаконними та скасування рішень сільської ради відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції вказав, що прокурор, який вважає, що Якушинецька сільська рада, приймаючи оспорювані рішення, діяла всупереч положенням ЗК України, перевищивши свої повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою державної форми власності належної Міністерству освіти і науки України, чим порушується право власності держави,- обрав неефективний спосіб відновлення порушеного права держави, оскільки в цьому випадку прокурор мав би звернутися до суду із віндикаційним позовом (стаття 387 ЦК України). При цьому послався на висновки Великої Палати Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21).
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
Постановою Вінницького апеляційного суду від 24 січня 2023 року апеляційну скаргу Вінницької окружної прокуратури задоволено.
Рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 07 листопада 2022 року скасовано та ухвалено нове рішення, яким позов задоволено.
Визнано незаконним та скасовано рішення Якушинецької сільської ради від 26 березня 2015 року 52 сесії 6 скликання "Про припинення права користування земельною ділянкою Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації".
Визнано незаконним та скасовано рішення Якушинецької сільської ради від 29 січня 2016 року 4 сесії 7 скликання "Про розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, що перебувала в постійному користуванні Якушинецького ПУСР".
Визнано незаконним та скасовано рішення Якушинецької сільської ради від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання "Про надання дозволу гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2".
Визнано незаконним та скасовано рішення Якушинецької сільської ради від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання "Про надання дозволу гр. ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2".
Визнано незаконним та скасовано рішення Якушинецької сільської ради від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання "Про надання дозволу гр. ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2".
Визнано незаконним та скасовано рішення Якушинецької сільської ради від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання "Про надання дозволу гр. ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у спільну часткову власність земельної ділянки в АДРЕСА_2".
Визнано незаконним та скасовано рішення Якушинецької сільської ради від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання "Про надання дозволу гр. ОСОБА_5 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в АДРЕСА_2".
Стягнуто з Якушинецької сільської ради на користь Вінницької обласної прокуратури судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 12 334,00 грн та за подання апеляційної скарги в розмірі 18 501,00 грн.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції встановив, що відсутні докази реєстрації права власності за Якушинецькою сільською радою після винесення нею оспорюваного рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою за Якушинецьким професійним училищем соціальної реабілітації, відсутні докази, що інші відповідачі - фізичні особи зареєстрували за собою будь-яке право на земельні ділянки, на які їм дозволили оспорюваними рішеннями виготовити технічну документацію для переходу земельних ділянок у їх власність. За тих обставин суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що Якушинецька сільська рада не стала власником спірної земельної ділянки, і такого права не набули відповідачі - фізичні особи (принцип реєстраційного підтвердження володіння). Держава, в особі Міністерства освіти та науки, є власником земельної ділянки, ні Якушинецька сільська рада, ні інші відповідачі не заволодівали спірною земельною ділянкою, тому підстав витребувати у них земельну ділянку немає, а відтак, у цьому випадку, звернення з віндикаційним позовом є недоречним.
Суд апеляційної інстанції вказав, що після прийняття Якушинецькою сільською радою рішення про припинення права постійного користування на спірну земельну ділянку та повернення її до земель запасу сільської ради, сільська рада почала розпоряджатись нею, зокрема, винесла рішення про її поділ та винесла ряд рішень про надання частини цієї земельної ділянки фізичним особам для подальшого оформлення за ними права власності на земельні ділянки. Фактично, наступні рішення сільської ради, які оспорюються позивачем, були прийняті після рішення сільської ради про припинення права постійного користування та повернення до земель запасу, тобто, є наслідковими від основного рішення, а враховуючи незаконність основного рішення щодо спірної земельної ділянки, це тягне за собою незаконність наступних рішень, які стосуються спірної земельної ділянки.
Суд зазначив, що звертаючись з цим позовом, прокурор указав спосіб захисту права, який прямо передбачений законом, а саме частиною першою статті 155 ЗК України та частиною першою статті 393 ЦК України. Позовні вимоги позивача за своїм змістом спрямовані на усунення порушень його права власності на землю, отже, по суті своїй поданий позов є негаторним, який можна заявити впродовж всього часу тривання порушення прав законного володільця цієї ділянки.
Спростовуючи доводи апеляційної скарги у частині закриття провадження у зв`язку з тим, що спір підлягає вирішенню за правилами господарського судочинства, суд апеляційної інстанції вказав, що вимоги про визнання оспорюваного рішення недійсним зачіпає приватні інтереси фізичних осіб, яким надані зазначені дозволи на виготовлення проектів землеустрою, а тому такі вимоги, як окремий спосіб захисту порушених прав, має вирішуватись за правилами ЦПК України.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У лютому 2023 року представник ОСОБА_3 - адвокат Путілін Є. В. подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 07 листопада 2022 року та постанову Вінницького апеляційного суду від 24 січня 2023 року, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просив скасувати постанову Вінницького апеляційного суду від 24 січня 2023 року, повністю та ухвалити нове судове рішення, яким рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 07 листопада 2022 року у частині відмови у задоволені позову про скасування рішень Якушинецької сільської ради про надання дозволів на складання проектів землеустрою скасувати та відмовити у задоволені позову з інших підстав. Також заявник просив скасувати рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 07 листопада 2022 року у частині відмови у задоволені позову про скасування рішень Якушинецької сільської ради, зокрема, від 26 березня 2015 року "Про припинення права користування земельною ділянкою Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації; від 29 січня 2016 року "Про розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, що перебувала в постійному користуванні Якушинецького ПУСР", а провадження в цій частині позовних вимог прокурора закрити.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
09 лютого 2023 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження у справі.
Витребувано її матеріали із Вінницького районного суду Вінницької області, іншим учасникам надіслано копії касаційної скарги.
У лютому 2023 року справа надійшла до Верховного Суду.
15 вересня 2023 року ухвалою Верховного Суду справу призначено до розгляду у складі колегії із п`яти суддів, у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували до спірних правовідносин положення статей 51, 255 ЦПК України, статті 116 ЗК України, рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування).
Звертає увагу, що за рішеннями від 06 липня 2015 року про надання відповідачам дозволів на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення у власність відповідних земельних ділянок, у ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 не виникло прав на земельні ділянки, а отримання такого дозволу не гарантує особі набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом. Ці рішення є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, вичерпали свою дію внаслідок їх виконання. У зв`язку з чим скасування рішень не породжує жодних прав для позивача, тому обраний позивачем спосіб захисту шляхом скасування рішень про надання дозволів не є неефективним, що є підставою для відмови у задоволені вказаної позовної вимоги, а відповідачі ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 не є належними відповідачами в цій справі в контексті заявлених позовних вимог.
Натомість у частині вимог, заявлених до Якушинецької сільської ради, заявник вважає за потрібне застосувати положення статті 255 ЦПК України, оскільки спір виник між державою та територіальною громадою, який, виходячи з суб`єктного складу сторін, належить до господарської юрисдикції.
Суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 21 березня 2018 року у справі № 536/233/16-ц (провадження № 14-5цс18), від 03 жовтня 2018 року у справі № 820/4149/17 (провадження № 11-759апп18), від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18), від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21) та у постанові Верховного Суду від 31 січня 2018 року у справі № 911/1563/17.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Майновий комплекс, розташований на АДРЕСА_1 належить державі в особі Міністерства освіти і науки України на праві господарського відання Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації, що підтверджується копією свідоцтва про право власності від 14 листопада 2008 року серії ЗАС №343952 № 35.
Рішенням Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 28 травня 2009 року 35 сесії 5 скликання Якушинецькому професійному училищу соціальної реабілітації надано земельну ділянку площею 21,7211 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, на праві постійного користування, за адресою: АДРЕСА_1, на підставі якого отримано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою від 21 травня 2010 року, серії ЯЯ №019338, кадастровий номер - 0520688906:04:006:0123.
12 серпня 2013 року наказом Міністерства освіти і науки України №1149 припинено діяльність Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації шляхом реорганізації (приєднання) до ДНЗ ВПУ № 7 та установлено, що ДНЗ ВПУ № 7 є правонаступником майнових прав Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 12 серпня 2013 року № 1149 "Про ліквідацію Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації" визначено, що ДНЗ ВПУ № 7 є правонаступником майнових прав Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації.
Згідно з витягом з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна, на балансі ДНЗ ВПУ № 7 (балансоутримувач державного майна) рахується майно та земельна ділянка площею 21,7211 га. Суб`єктом управління вказаного майна є Міністерство освіти і науки України, а ДНЗ ВПУ № 7 є балансоутримувачем зазначеного у реєстрі державного майна.
Відповідно до Статуту ДНЗ ВПУ № 7, затвердженого Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України 09 лютого 2012 року, ДНЗ ВПУ № 7 є підпорядкованим Міністерству освіти і науки України та є державним професійно-технічним навчальним закладом. Управління ДНЗ ВПУ № 7 здійснюється Міністерством освіти і науки України відповідно до повноважень, визначених законодавством України та іншими нормативно-правовими актами. Все рухоме і нерухоме майно, що знаходиться на балансі ДНЗ ВПУ № 7 є державною власністю і передано йому в оперативне управління (пункт 7.8 Статуту).
Встановлено, що власником земельної ділянки площею 21,7211 га є держава.
Рішенням Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 26 березня 2015 року 52 сесії 6 скликання "Про припинення права користування земельною ділянкою Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації", у зв`язку з ліквідацією Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 21,7211 га з кадастровим номером 0520688906:04:006:0123, що знаходиться по АДРЕСА_1, наданої вказаному училищу. Визнано таким, що втратив чинність державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №019338 від 21 травня 2010 року, виданий на ім`я Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації. Повернуто до земель запасу Якушинецької сільської ради вказану земельну ділянку.
Встановлено, що Якушинецька сільська рада винесла рішення про припинення права постійного користування на підставі заяви директора ДНЗ ВПУ № 7 припинити право постійного користування, яке обґрунтовувалось ліквідацією Якушинецького професійного училища соціальної реабілітації, сільська рада вжила всіх заходів з метою реалізації цього клопотання.
Якушинецька сільська рада почала розпоряджатись спірною земельною ділянкою.
Рішенням Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання надано дозвіл ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 0,0271 га, з них 0,0271 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_2, за рахунок земель комунальної власності Якушинецької сільської ради.
Рішенням Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання надано дозвіл ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 0,08 га, з них 0,08 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_2, за рахунок земель комунальної власності Якушинецької сільської ради.
Рішенням Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання надано дозвіл ОСОБА_3 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 0,06 га, з них 0,06 га для індивідуального садівництва у АДРЕСА_2, за рахунок земель комунальної власності Якушинецької сільської ради.
Рішенням Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання надано дозвіл ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у спільну часткову власність по 1/2 частки земельної ділянки кожному орієнтовною площею 0,03 га, з них 0,03 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_2, за рахунок земель комунальної власності Якушинецької сільської ради.
Рішенням Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 06 липня 2015 року 55 сесії 6 скликання надано дозвіл ОСОБА_5 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 0,08 га, з них 0,08 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_2, за рахунок земель комунальної власності Якушинецької сільської ради.
Відсутні докази реєстрації права власності за Якушинецькою сільською радою після винесення нею оспорюваного рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою за Якушинецьким професійним училищем соціальної реабілітації. Відсутні докази, що інші відповідачі - фізичні особи зареєстрували за собою будь-яке право на земельні ділянки, на які їм дозволили оспорюваними рішеннями виготовити технічну документацію для переходу земельних ділянок у їх власність.
Вінницька районна державна адміністрація не приймала відповідних рішень щодо припинення права постійного користування земельною ділянкою та її вилучення у ДНЗ ВПУ № 7.
У викладеному письмово виступі у судових дебатах адвоката Путіліна Є. В., який представляє інтереси відповідачів ОСОБА_2, ОСОБА_5, ОСОБА_3, міститься заява про застосування строку позовної давності та положень статей 256, 257 ЦК України (том 2, а.с.190-195)
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Підставами касаційного оскарження судових рішень заявник зазначає неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а саме:
- суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду (пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України);
- судові рішення оскаржуються з підстав, передбачених частиною третьою статті 411 ЦПК України, зокрема, суди належним чином не дослідили зібрані у справі докази (пункт 4 частини другої статті 389 ЦПК України).
Касаційна скарга представника ОСОБА_3 - адвоката Путіліна Є. В. не підлягає задоволенню.
Мотиви, з яких виходив Верховний Суд, та застосовані норми права