ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 278/1776/21
провадження № 61-2695св23
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Коротенка Є. В. (судді-доповідача), Зайцева А. Ю., Тітова М. Ю.,
учасники справи:
позивач - заступник керівника Житомирської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області,
відповідачі: ОСОБА_1, який є правонаступником ОСОБА_2 ; Станишівська сільська рада Житомирського району Житомирської області,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1, яка подана представником - адвокатом Янчуком Максимом Олександровичем, на рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 20 травня 2022 року у складі судді Дубовік О. М. та на постанову Житомирського апеляційного суду від 31 січня 2023 року у складі колегії суддів: Борисюка Р. М., Галацевич О. М., Григорусь Н. Й.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2021 року заступник керівника Житомирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2, Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання повернути земельну ділянку.
В обґрунтування позову посилався на те, що пунктом 1 рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 983 від 28 листопада 2019 року "Про надання дозволу на виготовлення землевпорядних документацій із землеустрою" вирішено, серед іншого, надати дозвіл ОСОБА_2 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а саме: земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) площею 0,15 га по АДРЕСА_1 .
У подальшому, пунктом 1 рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 1269 від 08 жовтня 2020 року "Про затвердження документацій із землеустрою та надання земельних ділянок у власність" вирішено, серед іншого, затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,1103 га кадастровий номер 1822082500:02:001:1866 по АДРЕСА_1 та передати її у власність ОСОБА_2 .
На підставі витягу із рішення Станишівської сільської ради № 1269 від 08 жовтня 2020 року за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право приватної власності на зазначену земельну ділянку, запис про право власності № 39245871.
Прокурор вважає указані рішення ради такими, що прийняті з грубим порушенням вимог закону та права комунальної власності на земельну ділянку.
Так, приватизація указаної земельної ділянки здійснена всупереч статей 50-55, 118 Земельного кодексу України на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а не відповідно проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Крім цього, зазначена земельна ділянка не може бути передана у приватну власність, а може перебувати лише у власності держави чи територіальної громади, оскільки перебуває в межах прибережної захисної смуги, тобто відноситься до земель водного фонду.
Вказував, що 29 квітня 2021 року Житомирською окружною прокуратурою повідомленням № 51-84-1387вих-21 в порядку статті 23 "Про прокуратуру" повідомлено Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області про виявлені порушення вимог земельного законодавства при передачі радою у власність земельної ділянки з кадастровим номером 1822082500:02:001:1866.
У відповідь Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області повідомило про відсутність коштів для сплати судового збору за звернення до суду та зазначило про відсутність заперечень щодо звернення органом прокуратури до суду з відповідним позовом.
Посилаючись на викладені обставини, заступник керівника Житомирської окружної прокуратурипросив суд:
- визнати незаконним та скасувати пункт 1 рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 983 від 28 листопада 2019 року "Про надання дозволу на виготовлення землевпорядних документацій із землеустрою" в частині надання ОСОБА_2 дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- визнати незаконним та скасувати пункт 1 рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 1269 від 08 жовтня 2020 року "Про затвердження документацій із землеустрою та надання земельних ділянок у власність" в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,1103 га, кадастровий номер 1822082500:02:001:1866 по АДРЕСА_1 та передачі зазначеної земельної ділянки у власність ОСОБА_2 ;
- зобов`язати ОСОБА_2 повернути у комунальну власність Станишівської об`єднаної територіальної громади Житомирського району Житомирської області земельну ділянку, кадастровий номер 1822082500:02:001:1866;
- скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку, кадастровий номер 1822082500:02:001:1866 (запис про право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно № 39245871).
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Житомирського районного суду Житомирської області від 20 травня 2022 року позов задоволено частково.
Визнано незаконним та скасовано пункт 1 рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 983 від 28 листопада 2019 року "Про надання дозволу на виготовлення землепорядних документацій із землеустрою" в частині надання ОСОБА_2 дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Визнано незаконним та скасовано пункт 1 рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 1269 від 08 жовтня 2020 року "Про затвердження документацій із землеустрою та надання земельних ділянок у власність" в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,1103 га кадастровий номер 1822082500:02:001:1866 по АДРЕСА_1 та передачі земельної ділянки кадастровий номер 1822082500:02:001:1866 у власність ОСОБА_2 .
Скасовано державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер 1822082500:02:001:1866 (запис про право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно № 39245871).
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Вирішено питання судових витрат.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що у затвердженій рішенням Станишівської сільської ради № 1269 від 08 жовтня 2020 року технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,1103 га кадастровий номер 1822082500:02:001:1866 по АДРЕСА_1 чи будь-яких інших документах, на підставі яких приймалися спірні рішення, відсутні відомості про формування зазначеної земельної ділянки на підставі будь-якої іншої документації із землеустрою чи оформлення на неї прав заявником чи третіми особами, в тому числі, такі відомості відсутні у пояснювальній записці до технічної документації.
Крім цього, суд зазначив, що спірна земельна ділянка належить до земель водного фонду, відносно яких, відповідно до статей 20, 21, 60, 61, 63, 84 Земельного кодексу України та статей 88, 89 Водного кодексу України, установлено спеціальний правовий режим обмеження в обороті, а тому вона не могла бути передана у приватну власність.
У зв`язку із цим, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області необхідно визнати незаконним та скасувати, оскільки вони прийняті з порушенням вимог чинного законодавства України.
Задовольняючи позовну вимогу про скасування державної реєстрації права приватної власності за ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку, суд першої інстанції виходив з того, що ухвалення судового рішення обов`язково має супроводжуватися одночасним припиненням речових прав, обтяжень речових прав відповідача на спірну земельну ділянку.
Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання повернути земельну ділянку у комунальну власність територіальної громади, суд першої інстанції виходив з того, що територіальну громаду при розгляді справ у судах представляє юридична особа - відповідна сільська рада. При цьому зазначив, що на користь Станишівської сільської ради, яка є відповідачем у справі, не може бути повернуто спірну земельну ділянку, оскільки відповідач не може бути одночасно особою, на користь якої можуть бути задоволені позовні вимоги.
Не погодившись з вказаним рішенням суду в частині відмови у задоволенні позовних вимог, заступник керівника Житомирської обласної прокуратури подав апеляційну скаргу.
Ухвалою Житомирського апеляційного суду від 15 листопада 2022 року залучено до участі у справі ОСОБА_1, як правонаступника відповідача - ОСОБА_2, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Постановою Житомирського апеляційного суду від 31 січня 2023 року, з урахуванням ухвали Житомирського апеляційного суду від 03 лютого 2023 року про виправлення описки, апеляційну скаргу заступника керівника Житомирської обласної прокуратури задоволено.
Рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 20 травня 2022 року в частині відмови у задоволенні позову скасовано і ухвалено в цій частині нове рішення.
Зобов`язано ОСОБА_1 повернути у комунальну власність Станишівської об`єднаної територіальної громади Житомирського району Житомирської області земельну ділянку, кадастровий номер 1822082500:02:001:1866.
Рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 20 травня 2022 року в частині стягнення судових витрат змінено із викладенням резолютивної частини рішення абзаців шостого та сьомого у наступній редакції:
"Стягнути на користь Житомирської обласної прокуратури із Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області та ОСОБА_1 в рівних долях, з кожного по 11 997 грн судових витрат".
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що позов пред`явлено прокурором до Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області з вимогою, в тому числі, про зобов`язання відповідача повернути спірну земельну ділянку у комунальну власність Станишівської об`єднаної територіальної громади, а не сільської ради як органу місцевого самоврядування.
Оскільки порушення права комунальної власності Станишівської об`єднаної територіальної громади на земельну ділянку відбулось у зв`язку із прийняттям Станишівською сільською радою, як органом місцевого самоврядування, незаконних рішень, тому спірна земельна ділянка має бути повернута територіальній громаді.
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
21 лютого 2023 року ОСОБА_1 через представника - адвоката Янчука М. О. звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 20 травня 2022 року та постанову Житомирського апеляційного суду від 31 січня 2023 року.
В касаційній скарзі заявник просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення у справі, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій оскаржувані судові рішення ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного дослідження усіх доказів та обставин, що мають значення для справи, а також відсутністю правового висновку Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.
Доводи інших учасників справи
05 червня 2023 року від заступника керівника Житомирської окружної прокуратури до Верховного Суду надійшли заперечення на касаційну скаргу, у яких позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій без змін, посилаючись на їх законність та обґрунтованість.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Статтею 388 ЦПК України передбачено, що судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
Ухвалою Верховного Суду від 10 травня 2023 року відкрито провадження у справі, витребувано матеріали справи із суду першої інстанції.
24 травня 2023 року матеріали справи надійшли до Верховного Суду.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17 листопада 2023 року у зв`язку з відставкою судді Антоненко Н. О. справу № 278/1776/21 розподілено колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду в складі суддів: Коротенка Є. В. (суддя-доповідач), Зайцева А. Ю., Тітова М. Ю.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Судами встановлено, що відповідачу ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом належала 1/3 частка житлового будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
07 жовтня 2019 року ОСОБА_2 звернувся до Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області із заявою про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), відомості про земельну ділянку: місце розташування: АДРЕСА_2 ; орієнтовний розмір - 0,15 га; цільове призначення: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Рішенням двадцять дев`ятої сесії сьомого скликання Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 983 від 28 листопада 2019 року та додатку № 1 ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Згідно із додатком № 1 до вказаного рішення, орієнтовна площа земельної ділянки 0,1500 га, місце розташування: АДРЕСА_1, цільове призначення: В 02.01. для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), категорія земель: землі житлової і громадської забудови.
21 вересня 2020 року ОСОБА_2 звернувся до Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області із заявою про затвердження документації із землеустрою з правом передачі у власність земельної ділянки площею 0,1103 га, для будівництва і обслуговування земельної ділянки на території Житомирського району в АДРЕСА_1, кадастровий номер 1822082500:02:001:1866.
На виконання заявки ОСОБА_2 від 29 серпня 2020 року, ФОП ОСОБА_3 розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 0,1103 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до пояснювальної записки на всю земельну ділянку встановлено обмеження - прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах - код 05.02.
З протоколу погодження меж від 29 серпня 2020 року вбачається, що на використання земельної ділянки площею 0,1750 га наявні обмеження - прибережна захисна смуга вздовж річок навколо водойм та на островах - код 05.02.
Заявою, зареєстрованою в реєстрі за № 9531-9535 від 29 серпня 2020 року та угодою про порядок використання і розпорядження земельною ділянкою, визначено порядок користування земельною ділянкою, загальною площею 0,1750 га, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ; земельна ділянка, загальною площею 0,1103 га - є у фактичному користуванні ОСОБА_2 .
Згідно плану земельної ділянки та порядку користування, на всю земельну ділянку встановлено обмеження: прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах - код 05.02.
Відповідно до переліку обмежень щодо використання земельної ділянки від 29 серпня 2020 року № б/н, земельна ділянка загальною площею 0,1103 га, цільове призначення: 02.01. для ведення будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), категорія земель: землі житлової та громадської забудови, місце розташування: АДРЕСА_1 має обмеження у використанні, а саме: код 05.02. Прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах.
Рішенням Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області тридцять дев`ятої сесії сьомого скликання № 1269 від 08 жовтня 2020 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передано у власність згідно додатку № 1.
Згідно із додатком № 1 до рішення Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 1269 від 08 жовтня 2020 року, в тому числі і ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку на підставі затвердженої технічної документації із землеустрою, а саме: ділянку площею 0,1103 га, кадастровий номер 1822082500:02:001:1866, цільове призначення: В.02.01. для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Як вбачається із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № В-1813975262020 від 15 вересня 2020 року інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі стосовно земельної ділянки загальною площею 0,1103 га з кадастровим номером 1822082500:02:001:1866, цільове призначення: 02.01. Для ведення будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), категорія земель: землі житлової та громадської забудови, місце розташування: АДРЕСА_1 - відсутня; вид обмеження у використанні земельної ділянки: прибережна захисна смуга вздовж річок, навколо водойм та на островах.
Інформацією із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та інших майнових реєстрів № 261768786 від 16 червня 2021 року підтверджується, що земельна ділянка, кадастровий номер 1822082500:02:001:1866, площа 0,1103 га, належить на праві приватної власності ОСОБА_2, номер запису про право власності/довірчої власності: 39245871.
Відповідно до викопіювання з генерального плану с. Зарічани Житомирського району Житомирської області спірна земельна ділянка згідно генерального плану с. Зарічани відноситься до земель житлової і громадської забудови.