ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/2443/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кондратова І.Д. - головуючої, суддів - Бакуліної С.В., Губенко Н.М.,
за участю секретаря судового засідання - Омельчук А.В.,
за участю представників сторін:
позивача - Євсеєнка В.В.;
відповідача -Косик С.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промвагонтранс"
на рішення Господарського суду міста Києва
(суддя - Бондарчук В.В.)
від 22.08.2022
та постанову Північного апеляційного господарського суду
(головуючий - Скрипка І.М., судді - Тищенко А.І., Михальська Ю.Б.)
від 02.03.2023
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Промвагонтранс"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про визнання відсутнім права та зобов`язання вчинити дії
Короткий зміст позовних вимог
1. У лютому 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Промвагонтранс" (надалі - Товариство) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (надалі - Залізниця) про:
- визнання з 01.04.2021 (першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому був розірваний додаток 1-8) відсутнім права Залізниці на нарахування та списання неустойки (штрафу, пені) за не реалізацію Товариством погодженого обсягу перевезень на підставі додатку № 1-8 "Умови надання послуги перевезення з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах Перевізника" до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №8258580 від 03.03.2020 (надалі - договір перевезення);
- зобов`язання відповідача внести зміни до особового рахунку позивача № НОМЕР_1 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 2 685 816,00 грн.
2. Позов обґрунтований тим, що Залізниця списала і безпідставно продовжує списувати з рахунку позивача неустойку за невикористані вагони. Позивач вважає, що з 01.04.2021 дію Додатку № 1-8, на підставі якого нараховується неустойка, було припинено в односторонньому порядку, що було передбачено пунктом 12.4 договору, тому підстави для нарахування неустойки відсутні. Позивач посилався на висновки Верховного Суду у постанові від 01.02.2022 у справі № 910/1305/21.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
3. 03 березня 2020 року позивач направив Залізниці заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
4. Цей договір є публічним, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
5. Договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до пункту 12.1 договору. Згідно з цим пунктом договору дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовується до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію.
6. 03 березня 2020 року Залізниця прийняла пропозицію про укладення договору №32-35617553/2020-02, повідомила про присвоєння Товариству коду платника: №8258580 та коду відправника/одержувача: 8575.
7. Сторони погодили, що договір або його окремі умови щодо певних послуг припиняється: за згодою сторін; за ініціативи однієї з сторін. Ініціатива перевізника про припинення договору має бути вмотивованою (пункт 12.2). З ініціативи однієї з сторін договір вважається припиненим (розірваним) у відносинах з нею через 20 днів з моменту направлення протилежній стороні відповідного повідомлення, але не раніше завершення надання всіх послуг, яке розпочато і не завершено, в частині таких послуг.
8. Сторони також погодили, що дію додаткових умов до договору може бути припинено в односторонньому порядку шляхом направлення однією стороною іншій стороні повідомлення про їх припинення. У такому випадку дія відповідного додатку вважається припиненою через 10 днів з дня направлення відповідного інформаційного повідомлення стороною, що ініціювала припинення (пункт 12.4).
9. При цьому, якщо додатками до договору визначені умови інші, ніж в основному тексті договору, такі умови додатків мають переважну силу над умовами основного тексту договору (пункт 13.1).
10. 27.06.2020 Товариство направило через АС "Клієнт-УЗ" відповідачу замовлення на отримання послуги з перевезення вантажу з узгодженими строками та обсягами №35617553/2020-00007 з проханням надавати йому щомісячно 300 вагонів-зерновозів строком на 9 (дев`ять) місяців з липня 2020 року до березня 2021 року.
11. 02.07.2020 Залізниця погодила Замовлення на отримання послуги з перевезення вантажу з узгодженими строками та обсягами №УЗ-35617553/2020-00007, згідно з яким:
- початок періоду замовлення (місяць, рік): 07.2020;
- завершення періоду замовлення (місяць, рік): 03.2021;
- кількість місць: 9;
- тип рухомого складу: зерновози;
- щомісячна кількість рухомого складу: 142;
- нормативна кількість діб: 7;
- ставка плати за використання вагону перевізника: 682,00 грн/доба.
12. У пункті 9.4 договору сторони визначили порядок зміни (доповнення) до договору за ініціативою перевізника шляхом викладення в новій редакції договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com, з накладенням КЕП. Зокрема, зміни до договору, в тому числі ставки плати, коефіцієнти та інші умови платежів, вступають в дію через 30 календарних днів від дня їх оприлюднення або пізніше, якщо це вказано в повідомленні про оприлюднення. Зміни до договору, які зменшують розмір провізних платежів, ставок, коефіцієнтів та інших розрахункових величин, також можуть вступити в дію раніше ніж 30 календарних днів від дня їх оприлюднення. Зміни до договору поширюються на всіх осіб, що приєдналися до договору. В окремих випадках, за заявою замовника допускається вступ в дію змін до договору раніше, ніж визначено вище. Якщо замовник не згоден з внесеними перевізником змінами, він має право ініціювати внесення змін до договору в порядку, передбаченому пунктом 9.3. договору або з власної ініціативи припинити дію договору у відносинах з ним.
13. 21.07.2020 Залізниця оприлюднила нову редакцію договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, яка вводилась в дію 21.08.2020.
14. Згідно з цими змінами договір було доповнено додатком № 1-8 "Умови надання послуги з перевезення з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах" (надалі - Додаток № 1-8), який визначав спеціальні умови надання замовнику послуги з перевезення з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах перевізника (узгоджена щомісячна кількість вагонів визначеного роду рухомого складу протягом узгодженого сторонами строку надання послуг), які мають пріоритет над умовами договору. Умови договору, не визначені цим додатком до договору, застосовуються в частині, що не суперечить цьому додатку до договору (пункти 2.1 2.2 Додатку № 1-8).
15. Замовник надає перевізнику через АС "Клієнт-УЗ" замовлення із зазначенням: початку строку надання послуги (дати початку надання послуги - місяць, рік); завершення строку надання послуги (дати кінця надання послуги - місяць, рік); строк надання послуги (кількість місяців дії замовлення); роду рухомого складу; щомісячної кількості замовлених ним під навантаження вагонів перевізника (пункт 3.3 Додатку № 1-8).
16. Перевізник протягом двох робочих днів з моменту закінчення строку подання замовлення самостійно визначає і погоджує або частково погоджує, або не погоджує замовлення, та повідомляє про це замовника шляхом надання відповідного повідомлення (за формою відповідно до додатків 2-13, 2-14 до договору). Повідомлення про погодження замовлення має містити відомості про: початок строку надання послуги (дату початку надання послуги - місяць, рік); закінчення строку надання послуги (дату кінця надання послуги - місяць, рік); строк надання послуги (кількість місяців дії замовлення); рід рухомого складу; щомісячну кількість власних вагонів перевізника погоджених перевізником для послуги; ставку оплати за використання власного вагону перевізника; нормативну кількість діб (пункти 3.4 - 3.5 Додатку № 1-8).
17. Замовник не має права вносити зміни до погодженого перевізником замовлення. Відмову від погодженого замовлення (якщо замовлення погоджено повністю) замовник направляє перевізнику повідомлення за формою відповідно до додатку 2-15 до договору) не пізніше ніж за три робочих дні до дати скасування та сплачує неустойку, визначену розділом 7 цього додатку до договору за весь невиконаний строк та обсяг перевезень, зазначений в погодженому замовленні (пункти 3.6-3.7 Додатку № 1-8).
18. У разі невиконання замовником узгоджених обсягів перевезень, перевізником нараховується замовнику неустойка, яка відображається в інформаційному повідомленні щодобового переліку та зведеній відомості (пункт 3.15 Додатку № 1-8) за формулою, що наведена у пункті 7.2 цього додатку.
19. У разі наявності на особовому рахунку замовника достатньої суми коштів для сплати неустойки, сплата неустойки замовником здійснюється шляхом списання перевізником грошових коштів з особового рахунку замовника в останній календарний день кожного місяця із сум грошових коштів, перерахованих замовником для виконання грошового зобов`язання за договором, та факт списання такої неустойки відображається перевізником в інформаційному повідомленні в особовому рахунку замовника і підтверджується зведеною відомістю. У разі відсутності на особовому рахунку замовника достатньої кількості сум грошових коштів для сплати неустойки, неустойку має бути сплачено замовником не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним, шляхом внесення грошових коштів на особовий рахунок замовника для виконання грошового зобов`язання за договором (пункт 7.3 Додатку № 1-8).
20. 31 липня 2020 року Товариство направило через АС "Клієнт-УЗ" Залізниці Замовлення на отримання послуги з перевезення вантажу з узгодженими строками та обсягами №35617553/2020-00013 з проханням надавати йому щомісячно 250 вагонів-зерновозів строком на 12 (дванадцять) місяців з 08.2020 до 07.2021.
21. 3 серпня 2020 року Залізниця направила повідомлення про погодження Замовлення, згідно з яким:
- початок періоду замовлення (місяць, рік): серпень 2020;
- завершення періоду замовлення (місяць, рік): липень 2021;
- кількість місць:12;
- тип рухомого складу: зерновози;
- щомісячна кількість рухомого складу: 177.
22. 12 березня 2021 року Товариство надіслало Залізниці повідомлення про припинення Додатку № 1-8, посилаючись на пункт 12.4 договору.
23. У квітні 2021 року Товариство здійснило замовлення та отримало 11 вагонів для перевезення за Додатком № 1-8, що підтверджується відмітками у графі 3 "Перевезення за узгодженими строками та обсягами на підставі замовлення від 31.07.2020 № 35617553/2020-00013. Ставка оплати 584 грн." залізничних накладних: №39953492 від 06.04.2021 (2 вагони), №39953500 від 06.04.2021 (4 вагони), №39953518 від 06.04.2021 (2 вагони), №39953526 від 06.04.2021 (3 вагони).
24. Також Товариство здійснило замовлення на отримання вагонів на 30 та 31 липня 2021 року по 30 вагонів згідно з Додатком № 1-8. Залізниця цю заявку погодила та надала 30 липня 2021 - 15 вагонів та 31 липня 2021 - 25 вагонів, що підтверджується залізничними накладними: №42929083, №42929075, №42934901, №42934893, №42940643, №42940619 від 30.07.2021; №42964205, №42964171, №42972570, №42972497, №42978148, №42978155, №42983932, №42983940, №42990457, №42990440, №42995571 від 31.07.2022.
25. У графі 7 цих залізничних накладних зазначено: "Перевезення за узгодженими строками та обсягами на підставі замовлення від 31.07.2020 № 35617553/2020-00013 за ставкою плати 584 грн".
26. Оскільки позивач не виконував мінімальний обсяг місячного замовлення, Залізниця нарахувала у період з квітня по липень 2021 року включно неустойку на загальну суму 2 685 816,00 грн. Товариство підписало без будь-яких зауважень зведені відомості №4 від 30.04.2021, №5 від 31.05.2021, №6 від 30.06.2021 та №7 від 31.07.2021, в яких була зазначена неустойка у визначеному розмірі за нереалізацію погодженого обсягу перевезень з узгодженими строками та обсягами.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
27. Господарський суд міста Києва рішенням від 22.08.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 02.03.2023, у задоволенні позову відмовив.
28. Суд першої інстанції дійшов висновку, що Залізниця обґрунтовано нарахувала неустойку відповідно до пункту 7.2 Додатку № 1-8, оскільки позивач не виконав зобов`язання щодо навантаження і відправки вагонів у кількості, визначеній в погодженому замовленні; підписав без будь-яких зауважень зведені відомості, в яких зазначено неустойку за нереалізацію погодженого обсягу перевезень у встановлені строки; після направлення повідомлення від 12.03.2021 про припинення дії Додатку № 1-8 продовжував направляти заявки на отримання вагонів та отримувати їх, чим підтвердив дію цього додатку.
29. Суд апеляційної інстанції погодився з висновком суду першої інстанції, що дія Додатку № 1-8 не була припинена позивачем з 22.03.2021, оскільки позивач продовжував направляти заявки на отримання вагонів. Заявки на подачу вагонів у квітні та липні 2021 року були здійснені за умовами цього додатка. Вид послуги перевезення та ставки плати за неї обираються замовником під час оформлення перевізного документу.
30. Суд апеляційної інстанції також вказав, що положення статей 651-653 ЦК України, на необхідності застосування яких наполягає позивач, регулюють питання зміни або розірвання договору, однак позивач це не ініціював, і сторони не дійшли згоди щодо припинення дії Додатку № 1-8.
31. Суд апеляційної інстанції виснував, що умови Додатку № 1-8 мають пріоритет над умовами договору. Цей додаток передбачає можливість скасування замовлення, але не встановлює право замовника припинити його дію. Пункт 12.4 договору перевезення не поширюється на цей додаток. Він стосується інформаційного повідомлення про припинення дії лише окремих додаткових умов до договору, а саме: надання послуг за малодіяльною станцією та накопичення вагонів, форма якого визначена згідно з Додатком № 2-9.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та підстава (підстави) відкриття касаційного провадження. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
32. 15.09.2023 позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю.
33. Скаржник визначив підставою касаційного оскарження судових рішень пункт 1 частини другої статті 287 ГПК України, посилається на те, що суди порушили норми статей 13, 282 ГПК України, неправильно застосували норми частин першої, третьої статті 653 ЦК України без врахування висновків Верховного Суду, що викладені у пунктах 106 - 116 постанови від 08.06.2023 у справі № 908/1957/21 (910/82/21) та у пунктах 40 - 45 постанови від 01.02.2022 у справі № 910/1305/21, щодо можливості розірвання Додатку № 1-8 внаслідок реалізації права на односторонню відмову від нього на підставі пункту 12.4 договору.
34. Також скаржник посилається на висновок Верховного Суду, який викладено у постановах від 02.05.2018 у справі № 910/16011/17, від 20.05.2019 у справі № 911/1366/18, від 30.07.2019 у справі № 910/14179/18, щодо застосування принципу тлумачення умов договору, відповідно до якого особа, яка включила ту або іншу умову в договір, повинна нести ризик, пов`язаний з неясністю такої умови.