1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 140/2555/21

адміністративне провадження № К/9901/38268/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - ГУ ПФУ у Волинській області) на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року у складі колегії суддів: Довга О.І. (головуючий), суддів: Глушко І.В., Запотічного І.І. у справі за позовом ОСОБА_1 до ГУ ПФУ у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У березні 2021 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати дії протиправними щодо відмови у перерахунку пенсії за вислугу років на підставі довідки Волинської обласної прокуратури від 4 листопада 2020 року № 21-59 вих 20 відповідно до статті 50-1 3акону України від 5 листопада 1991 року № 1789-ХІІ "Про прокуратур" (у редакції, що діяла на час призначення пенсії; далі - Закон № 1789-ХІІ), первинної редакції частини 20 статті 86 3акону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" (далі - Закон № 1697-VII) у розмірі 90 відсотків від суми місячної (чинної) заробітної плати, без обмеження суми пенсії максимальним розміром;

- зобов`язати здійснити з 1 жовтня 2020 року перерахунок та виплату пенсії за вислугу років відповідно до статті 50-1 3акону № 1789-ХІІ (у редакції, що діяла на момент призначення пенсії), первинної редакції частини 20 статті 86 3акону № 1697-VII в розмірі 90 відсотків від суми місячної заробітної плати, зазначеної у довідці Волинської обласної прокуратури від 4 листопада 2020 року за № 21-59 вих-20 без обмеження її максимальним розміром, з виплатою різниці між фактично отриманою та перерахованою сумою пенсії з 1 жовтня 2020 року.

2. Волинський окружний адміністративний суд рішенням від 18 травня 2021 року позов задовольнив частково.

Визнав протиправним та скасував рішення ГУ ПФУ у Волинській області від 31 грудня 2020 року №86 про результати розгляду заяви ОСОБА_1 від 30 грудня 2020 року про перерахунок пенсії відповідно до Закону України "Про прокуратуру".

Зобов`язав ГУ ПФУ у Волинській області здійснити ОСОБА_1 з 1 жовтня 2020 року перерахунок та виплату пенсії (з урахуванням раніше виплачених сум) в розмірі 90 відсотків від суми місячної заробітної плати на підставі довідки Волинської обласної прокуратури від 4 листопада 2020 року за №21-59вих-20.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Ухвалюючи рішення суд першої інстанції виходив із того, що при здійсненні позивачу перерахунку пенсії пенсійним органом обґрунтовано застосовано обмеження максимального розміру десятьма прожитковими мінімумами для осіб, що втратили працездатність.

3. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 30 вересня 2021 року скасував рішення суду першої інстанції в частині позовних вимог, які стосуються обмеження розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність та ухвалив в цій частині нове, яким зобов`язав ГУ ПФУ у Волинській області провести ОСОБА_1 з 1 жовтня 2020 року перерахунок та виплату пенсії в розмірі 90 відсотків від суми місячної заробітної плати, зазначеної у довідці Волинської обласної прокуратури від 4 листопада 2020 року за №21-59 вих-20 без обмеження її максимальним розміром, з врахуванням фактично виплачених сум.

3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове, суд апеляційної інстанції виходив із того, що обмеження максимального розміру пенсій десятьма прожитковими мінімумами, встановленими для осіб, які втратили працездатність, стосовно пенсій, призначених, зокрема, відповідно Закону України "Про прокуратуру", було введено Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 8 липня 2011 року №3668-VІ (Закон №3668-VІ), який набув чинності 1 жовтня 2011 року.

Водночас пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №3668-VІ визначено, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Вказане свідчить, що застосування нових положень до правовідносин, які виникли до набрання ними чинності, суперечить конституційним принципам, зокрема, вимогам частини першої статті 58 Конституції України, якою передбачено, що закони та нормативні акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність.

З урахуванням вищенаведеного, суд апеляційної інстанції вважав, що позивач має право на перерахунок пенсії згідно з довідкою Волинської обласної прокуратури від 4 листопада 2020 року за №21-59вих-20 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій, виходячи з розрахунку 90 відсотків від суми місячної заробітної плати та без обмеження граничного розміру пенсії. Не здійснивши перерахунок пенсії позивача на підставі його заяви, відповідач допустив протиправну бездіяльність, чим порушив право позивача на гарантоване пенсійне забезпечення.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

4.1 З 16 жовтня 2003 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області та отримує пенсію за вислугу років згідно зі статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ, яка призначена в розмірі 90 відсотків місячної заробітної плати.

4.2 4 листопада 2020 року Волинською обласною прокуратурою видано ОСОБА_1 довідку №21-59 вих.20 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій станом на 11 вересня 2020 року. Довідка видана відповідно до статті 81 Закону України "Про прокуратуру" та рішення Конституційного Суду України від 26 березня 2020 року №6-р/2020.

4.3 Згідно з цією довідкою розмір заробітної плати (грошового забезпечення) за нормами, чинними на 11 вересня 2020 року за відповідною (прирівняною) посадою керівника обласної прокуратури (прокурор області), становить: посадовий оклад - 56754,00 грн, надбавка за вислугу років (30%) - 17026,20 грн, надбавка за роботу з таємними документами (15%) - 8513,10 грн, матеріальні допомоги (для оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань) (1/12) - 6857,78 грн х 2, всього 96008,86 грн.

4.4 30 грудня 2020 року та 12 січня 2021 року позивач звернувся до відповідача із заявами про перерахунок його пенсії на підставі зазначеної довідки.

4.5 Рішенням ГУ ПФУ у Волинській області від 31 грудня 2020 року №86 відмовлено у перерахунку пенсії з 1 жовтня 2020 року та зазначено, що відповідно до статті 86 Закону №1697-VII пенсія прокурорам призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, одержаної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

4.6 У листі від 25 січня 2021 року №514-147/Г-02/8-0300/21 відповідач повідомив позивача про перерахунок з 1 жовтня 2020 року пенсії позивача у розмірі 60 відсотків заробітної плати на посаді прокурора області. Розмір пенсійної виплати становить 17120,00 грн з жовтня 2020 року та 17690,00 грн з грудня 2020 року та повідомив про прийняте рішення про відмову у проведенні перерахунку пенсії на підставі заяви від 30 грудня 2020 року.

4.7 Уважаючи дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, ГУ ПФУ у Волинській області, звернулося із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.


................
Перейти до повного тексту