ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2023 року
м. Київ
справа №140/500/21
адміністративне провадження № К/9901/22278/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19.02.2021 (головуючий суддя Денисюк Р.С.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.05.2021 (головуючий суддя Кузьмич С.М., судді Улицький В.З., Шавель Р.М.)
у справі №140/500/21
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській (далі - ГУ ПФУ у Волинській області) про визнання дій протиправними щодо зменшення розміру пенсії з 55% до 50 % грошового забезпечення з 01.01.2008 та зобов`язання провести перерахунок та виплату пенсії у розмірі 55% грошового забезпечення з урахуванням 5% відповідних сум грошового забезпечення, особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до 2 категорії, з урахуванням виплачених сум з 01.01.2008 однією сумою.
2. Рішенням рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19.02.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.05.2021, відмовлено у задоволенні адміністративного позову повністю.
3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:
3.1. ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області як одержувач пенсії за вислугу років з 01.04.2005 відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ).
3.2. На дату звільнення із військової служби, вислуга років позивача складає 20 років. Пенсія призначена з 01.04.2005 в розмірі 55% відповідного грошового забезпечення (50% - за 20 років вислуги та 5% - як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС категорії 3).
3.3. З 01.01.2008 позивачу було проведено перерахунок пенсії в розмірі 50% відповідних сум грошового забезпечення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу", до складу якої не увійшло 5% підвищення до пенсії, як ліквідатору наслідків аварії на ЧАЕС категорії 3.
3.4. 02.12.2020 ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ у Волинській області із заявою про перерахунок пенсії в розмірі грошового забезпечення, визначеного станом на дату призначення пенсії.
3.5. ГУ ПФУ у Волинській області листом від 18.12.2020 № 17210-17434/К-02/8-0300/20 повідомило позивача про відсутність підстав для проведення перерахунку пенсії. Законом України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" № 3591-IV від 04.06.2006 внесено зміни до статті 13 Закону №2262-ХІІ, на підставі яких виключено норму, що передбачала збільшення пенсії на 5% сум грошового забезпечення особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи 2 категорії, у зв`язку з чим, розмір пенсії ОСОБА_1 переглянуто.
3.6. На виконання постанови Міністрів Кабінету України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" № 1294 проведено перерахунок пенсії позивача з 01.01.2008 в розмірі 50% грошового забезпечення.
3.7. Не погоджуючись із перерахунком пенсії, позивач звернувся з позовом до суду.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що, оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії, а саме з 01.01.2008, стаття 13 Закону №2262-ХІІ не передбачала 5-процентне збільшення пенсії для військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 3, а інша норма, яка б встановлювала таку доплату, в чинному законодавстві України відсутня, то правових підстав для нарахування наведеної 5-процентної доплати для зазначених військовослужбовців немає.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19.02.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.05.2021 і ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
5.1. Вважає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах. Позивач зазначає, що перерахунок пенсії позивача пов`язаний з переглядом вже призначеної йому пенсії, при визначенні розміру якого не може поширюватися законодавство, яке прийнято після призначеної пенсії, крім випадків покращення становища.
6. У відзиві на касаційну скаргу пенсійний орган просив залишити касаційну скаргу без задоволення, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19.02.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.05.2021 - без змін.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. Під час розгляду даної касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 КАС України, відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Спірним питанням у цій справі є право позивача на збільшення розміру пенсії за вислугу років на 5 процентів після проведеного перерахунку пенсії. Переглядаючи рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах доводів касаційної скарги, Суд виходить з такого.
9. Статтею 13 Закону №2262-ХІІ (в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу) встановлювалось, що пенсії за вислугу років призначаються в таких розмірах: особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають вислугу 20 років і більше (пункт "а" статті 12): за вислугу 20 років - 50 процентів, а звільненим у відставку за віком або за станом здоров`я - 55 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43); за кожний рік вислуги понад 20 років - 3 проценти відповідних сум грошового забезпечення.
10. Пунктом "в" статті 13 Закону №2262-ХІІ передбачалось, що особам, зазначеним у пунктах "а" і "б" цієї статті, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження служби і віднесені до категорії 1, розмір пенсії за вислугу років збільшується на 10 процентів, а віднесеним до категорій 2, 3 - на 5 процентів відповідних сум грошового забезпечення.
11. З 01.01.2008 на підставі статті 63 Закону №2262-ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 1294) відповідач провів перерахунок пенсії позивача з урахуванням розміру грошового забезпечення, встановленого з 01.01.2008 для відповідних категорій осіб виходячи з чинної на цю дату редакції статті 13 вказаного Закону, яка не передбачала збільшення розміру пенсії за вислугу років на 5 процентів.
12. Із набуттям чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" № 3591-IV від 04.06.2006, пунктом 9 якого були внесені зміни, згідно з якими нова редакція підпункту "в" статті 13 Закону № 2262-ХІІ зазначену 5-процентну доплату не передбачала.