1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 640/24253/21

провадження № К/990/23965/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Громадської спілки "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту"

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2022 року (суддя Бояринцева М.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2022 року (головуючий суддя Коротких А.Ю., судді Сорочко Є.О., Чаку Є.В.)

у справі №640/24253/21

за позовом Громадської спілки "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту"

до Міністерства молоді та спорту України,

третя особа - Громадська організація "Всеукраїнська федерація спортивного покеру"

про скасування нормативно-правового акту в частині.

І. РУХ СПРАВИ

1. У вересні 2021 року Громадська спілка "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту" звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства молоді та спорту України, у якому просила визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства молоді та спорту України від 22 вересня 2020 року №4/5.2/20, яким затверджено "Правила спортивних змагань зі спортивного покеру" в частині пунктів 4, 10, 11, 12 розділу I та пунктів 1.2, 1.3 розділу IV.

2. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 вересня 2021 року відкрито провадження у справі та, крім іншого, зобов`язано відповідача опублікувати оголошення про оскарження Правил спортивних змагань зі спортивного покеру", затверджених наказом Заступника Міністра молоді та спорту України від 22 вересня 2020 року № 4/5.2/20, у виданні, в якому цей акт було оприлюднено.

3. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 жовтня 2021 року залучено до участі третю особу Громадську організацію "Всеукраїнська федерація спортивного покеру" (далі за текстом - ВУФСП).

4. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2022 року, яке було залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2022 року, у задоволенні позову відмовлено.

5. Позивач із вказаними судовими рішеннями не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, натомість, ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

6. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що наказом Міністерства молоді та спорту України від 22 вересня 2020 року №4/5.2/20 затверджено Правила спортивних змагань зі спортивного покеру (далі - Правила), які визначають основні засади організації та проведення змагань із спортивного покеру.

8. Згідно із пунктом 2 розділу I Правил вони розроблені з урахуванням правил Міжнародної Асоціації турнірних директорів зі спортивного покеру та документів, що регламентують роботу в сфері спортивного покеру.

9. Відповідно до пункту 3 розділу I Правил їх вимоги стосуються усіх дисциплін, з яких проводиться змагання зі спортивного покеру.

10. Згідно із пунктом 4 розділу I Правил змагання зі спортивного покеру проводяться згідно з положенням (регламентом) про проведення відповідного спортивного змагання зі спортивного покеру (далі - Регламент), який затверджується ВУФСП та організатором змагань в установленому порядку.

11. Відповідно до пунктів 10, 11, 12 розділу I Правил офіційні регіональні, обласні, локальні та клубні одностолові змагання, а також навчально-тренувальні заходи зі спортивного покеру проводяться відповідно до календарних планів та Регламентів, затверджених в установленому порядку ВУФСП.

Чемпіонати, Кубки України, всеукраїнські та міжнародні змагання проводяться ВУФСП відповідно до календарних планів та регламентів, затверджених в установленому порядку Міністерством молоді та спорту України.

ВУФСП здійснює акредитацію суб`єктів фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності зі спортивного покеру на відповідність матеріально-технічної бази та персоналу, фізкультурно-спортивного спорядження і обрання чинному законодавству України у сфері фізичної культури і спорту та стандартам (правилами, нормам), затвердженим ВУФСП.

12. Згідно із пунктами 1.2, 1.3 розділу IV Правил регламент затверджується ВУФСП за поданням організатора змагань.

Організатором змагань може бути будь-яка юридична або фізична особа, яка підтримує цілі змагань, що викладені у пункті 4 розділу I цих Правил.

13. Регламент на рівні адміністративно-територіальних одиниць або населеного пункту затверджується відповідним органом ВУФСП за погодженням із структурним підрозділом з фізичної культури і спорту обласної/місцевої державної адміністрації.

14. Громадська спілка "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту" стверджує, що Правила в частині пунктів 4, 10, 11, 12 розділу I та пунктів 1.2, 1.3 розділу IV фактично містить привілейований стан для ВУФСП, що, у свою чергу позабавляє права всіх спортивних федерацій на проведення змагань із спортивного покеру, у зв`язку з чим і звернулася до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції керувався тим, що ВУФСП в розумінні статті 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" здійснює у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань з спортивного покеру та й відповідно уповноважене розробляти правила спортивних змагань із спортивного покеру відповідно до положень статті 40 вказаного Закону.

16. Судом першої інстанції наголошено, що оскаржувані пункти Правил не обмежують інших суб`єктів (організаторів) на організацію фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів. Крім цього, пунктом 4 розділу I Правил встановлено, що регламент затверджується із ВУФСП організатором змагань в установленому законодавством порядку.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

17. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає про те, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статті 45 Закону України "Про фізичну культуру та спорт" у подібних правовідносинах, а саме, чи може бути обмежений обсяг прав, передбачених цією нормою на проведення офіційних спортивних змагань, таким нормативно-правовим актом як "Правила спортивних змагань".

17.1. Вказаний Закон не надає жодного привілейованого стану будь-якій фізичній чи юридичній особі, яка зацікавлена в розвитку спорту, та не позбавляє права спортивних федерацій із відповідного спорту на проведення вищевказаних офіційних змагань не міжнародного та всеукраїнського статусу.

17.2. Пункт 4 Розділу І, пункт 10 Розділу І, пункт 11 Розділу І, пункт 1.2 Розділу IV, пункт 1.3 Розділу IV прямо суперечать статті 45 Закону України "Про фізичну культуру та спорт", оскільки вказані пункти правил позбавляють можливості затверджувати регламенти спортивних змагань фізичним чи юридичним особам, які ініціювали та проводять спортивні заходи та здійснює організаційне, фінансове та інше забезпечення підготовки і проведення цих заходів.

17.3. Пункт 12 Розділу І є протиправним, оскільки наділяє ВУФСП правом здійснювати акредитацію суб`єктів фізкультурно - оздоровчої та спортивної діяльності зі спортивного покеру на відповідність матеріально-технічної бази та персоналу, фізкультурно-спортивного спорядження і обладнання чинному законодавству України у сфері фізичної культури і спорту та стандартам (правилам, нормам), затвердженим ВУФСП, в той час як закон не має абсолютно жодних передумов для цього та міжнародні правила зі спортивного покеру таких положень не містять.

17.4. Відповідач не надав жодних доказів проведення будь-якої перевірки чи експертизи проекту нормативно-правового акта "Правила спортивних змагань зі спортивного покеру".

18. У відзиві на касаційну скаргу відповідач погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, а також зазначає, що Правила спортивних змагань зі спортивного покеру є динамічним документом, які не зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, оскільки включають вимоги до учасників змагань, спеціального приміщення та обладнання, суддів, визначають умови та порядок визначення результатів та переможців змагань. Крім того не носять міжвідомчого характеру, оскільки стосуються лише певного виду спорту. Отже, правила спортивних змагань не є нормативно-правовим актом в повному розумінні чинного законодавства.

19. Крім того у відзиві звертається увага на те, що позивачем не надано жодних доказів на підтвердження факту позбавлення його права та можливості розвивати даний вид спорту та позбавлення Громадської спілки "Всеукраїнська національна федерація спортивного покеру та кіберспорту" участі у змаганнях.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

21. За визначенням пунктів 57, 60 частини 1 статті 1 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" спортивний покер - спортивна гра, що проводиться у формі турнірів (крім турнірів з онлайн-покеру) та для участі у якій всі гравці вносять фіксовані ставки (стартові внески), що становлять призовий фонд, з якого здійснюються виплати виграшів (призів) переможцю (переможцям) залежно від місця у грі, на якому гравець закінчив гру; турнір з покеру - форма організації гри у спортивний покер.

22. Згідно з пунктом 5 частини 5 статті 2 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" до азартних ігор не належать організація та проведення спортивного покеру.

23. Загальні правові, організаційні, соціальні та економічні основи діяльності у сфері фізичної культури і спорту визначає Закон України "Про фізичну культуру і спорт", він регулює суспільні відносини у створенні умов для розвитку фізичної культури і спорту.

24. Відповідно до частини 1 статті 5 вказаного Закону державне управління фізичною культурою і спортом здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, за сприяння відповідно інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

25. Центральним органом виконавчої влади у сфері фізичної культури і спорту є Міністерство молоді та спорту України.

26. Відповідно до статті 20 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" спортивні федерації (асоціації, спілки, об`єднання тощо; далі - спортивні федерації) - громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості, основними завданнями яких є: забезпечення інтересів членів відповідних спортивних федерацій у сфері спорту, в тому числі сприяння захисту їх соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних та інших інтересів; сприяння розвитку відповідного виду (видів) спорту шляхом участі у розробленні та виконанні відповідних програм; залучення різних груп населення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності; сприяння підготовці спортсменів національних збірних команд та забезпечення їх участі в офіційних міжнародних спортивних змаганнях; організація та проведення фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів; участь у здійсненні кадрового забезпечення розвитку відповідного виду (видів) спорту; сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері фізичної культури і спорту.

Спортивні федерації діють на підставі статуту. У найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє. Спортивні федерації можуть мати всеукраїнський або місцевий статус.


................
Перейти до повного тексту