ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 640/8366/20
провадження № К/9901/10575/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів Коваленко Н.В., Кравчука В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.03.2021 (колегія суддів у складі головуючого судді Парінова А.Б., суддів Беспалова О.О., Ключковича В.Ю.)
у справі № 640/8366/20
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві
про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві щодо відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про перерахунок розміру пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві провести перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1 з 01 лютого 2020 року згідно з вимогами абзацу першого частини 2, частини 3 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та частини 12 статті 20 Закону України "Про статус народного депутата України" в редакції цієї частини, яка була чинною до 01 січня 2004 року, при цьому: при розрахунку розміру пенсії за віком ОСОБА_1 за період страхового стажу, набутого до 01 січня 2004 року, застосувати розмір заробітної плати працюючого народного депутата України за жовтень 2017 року 32 000,00 грн;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві виплатити ОСОБА_1 різницю між фактично отриманою пенсією та належною до виплати пенсією згідно з абзацом першим частини 2, частини 3 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та частини 12 статті 20 Закону України "Про статус народного депутата України" в редакції цієї частини, яка була чинною до 01 січня 2004 року, з 01 лютого 2020 року по день перерахунку.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.09.2020, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково, внаслідок чого:
- визнано протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві щодо відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про перерахунок розміру пенсії;
- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві здійснити перерахунок розміру пенсії ОСОБА_1 з 01 лютого 2020 року згідно з вимогами абзацу першого частини 2, частини 3 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та частини 12 статті 20 Закону України "Про статус народного депутата України" в редакції цієї частини, яка була чинною до 01 січня 2004 року, виходячи із розрахунку розміру пенсії за віком ОСОБА_1 за період страхового стажу, набутого до 01 січня 2004 року, застосувавши розмір заробітної плати працюючого народного депутата України за жовтень 2017 року 32 000,00 грн;
- у задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
3. Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати оскаржуване судове рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.03.2021, апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві задоволено. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.09.2020 скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
5. Не погодившись з таким судовим рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, натомість, залишити в силі рішення суду першої інстанції.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 у березні 2017 року призначено пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування".
7. В подальшому, у жовтні 2017 року розмір пенсії позивача перераховано за заявою останнього з урахуванням збільшення страхового стажу до 40 років 5 місяців 10 днів.
8. Наявними матеріалами справи підтверджується, що 07 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у місті Києві із заявою про перерахунок розміру пенсії відповідно до частини 2 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у якій просив: перерахувати пенсію, визначивши її розмір відповідно до частин 2 та 3 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне страхування" та частини 12 статті 20 Закону України "Про статус народного депутата в Україні" в редакції цього Закону, яка була чинною у період до 01 січня 2004 року, з урахуванням розміру заробітної плати працюючого народного депутата України за жовтень 2017 року.
9. В обґрунтування вказаної заяви позивач зазначив, що тривалість загального страхового стажу до 01 січня 2004 року становить 29 років, а після цієї дати - 11,5 років страхового стажу. Також, позивач зазначив, що внаслідок зміни законодавства у жовтні 2017 року у нього виникло право на розрахунок розміру пенсії відповідно до частини 2 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" за період страхового стажу до 01 січня 2004 року в порядку, визначеному частиною 12 статті 20 Закону України "Про статус народного депутата України" в редакції, яка була чинною до 01 січня 2014 року.
10. За результатами розгляду вказаної заяви Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві листом від 13 березня 2020 року №2600-0303-8/34814 повідомило позивачу, що відповідно до матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 отримує пенсію за віком, розмір якої обчислено відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". В перерахунку пенсії по заяві від 07 лютого 2020 року позивачу відмовлено.
11. Не погодившись з відмовою відповідача у проведенні перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість відмови позивачу у здійсненні перерахунку призначеної пенсії, адже з 01 жовтня 2017 року скасовано обмеження мінімально необхідного віку 62 роки для призначення пенсії з урахуванням норм Закону України "Про статус народного депутата України" та у позивача виникло право на розрахунок розміру пенсії за двоскладовою формулою відповідно до вимог частини 2 статті 27 Закону №1058-IV за період страхового стажу до 01 січня 2004 року в порядку, визначеному частиною 12 статті 20 Закону України "Про статус народного депутата України" в редакції до 01 січня 2004 року.
13. Відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що правові підстави для здійснення перерахунку розміру пенсії позивачу з 01 лютого 2020 року згідно з вимогами абзацу першого частини 2, частини 3 статті 27 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та частини 12 статті 20 Закону України "Про статус народного депутата України" в редакції цієї частини, яка була чинною до 01 січня 2004 року, виходячи із розрахунку розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до 01 січня 2004 року, застосувавши розмір заробітної плати працюючого народного депутата України за жовтень 2017 року 32 000,00 грн. відсутні, оскільки законодавством, чинним на час звернення позивача за перерахунком розміру пенсії, не було передбачено можливість її перерахунку, у зв`язку з скасуванням обмеження мінімально необхідного віку 62 роки для призначення пенсії відповідно до норм Закону України "Про статус народного депутата України".