1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 803/720/17

касаційне провадження № К/9901/48104/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 07.12.2017 (суддя - Валюх В.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 (головуючий суддя - Курилець А.Р., судді - Кушнерик М.П., Микула О.І.) у справі за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 (далі у тексті - ФОП ОСОБА_1, позивач) звернувся в суд із адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (правонаступник - Луцька об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Волинській області, далі у тексті - Інспекція, Луцька ОДПІ) про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 08.11.2016 № 0062391301.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 05.01.2017 позивач одержав вказане рішення, згідно з яким до нього застосовано штраф у розмірі 848,43 грн за період з 10.02.2016 по 20.10.2016 та нарахована пеня у розмірі 334,98 грн. Позивач не погодився із оскаржуваним рішенням, оскільки він своєчасно сплатив єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі у тексті - ЄСВ), а заборгованість з ЄСВ виникла у зв`язку із тим, що його заява від 16.10.2015 про перерахування помилково сплаченого ЄСВ з одного рахунку на інший не була розглянута податковим органом.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 07.12.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018, позов задоволено: визнано протиправним та скасовано рішення Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 08.11.2016 № 0062391301.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, Луцька об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Волинській області (правонаступник - Головного управління ДФС у Волинській області) оскаржила їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 07.12.2017, постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.03.2018 та прийняти нове, яким відмовити в позові повністю.

В обґрунтування своїх вимог зазначає, що Луцькою ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області встановлено факт несвоєчасної сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування, на підставі статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" у зв`язку з чим спірне рішення про нарахування штрафних санкцій прийнято правомірно.

Позивач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на касаційну скаргу.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 21.05.2018 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Інспекції та витребував матеріали справи із суду першої інстанції, а ухвалою від 12.12.2023 визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 13.12.2023.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, по особовому рахунку платника єдиного внеску - ФОП ОСОБА_1 за платежем код 71010000 (єдиний внесок нарахований роботодавцем на суми заробітної плати, винагород за договорами ЦПХ, допомоги по тимчасовій непрацездатності) станом на 31.12.2015 рахувалась переплата в сумі 1323,47 грн. У січні 2016 року ФОП ОСОБА_1 здійснив сплату коштів на цей рахунок за платежем 71010000, згідно з платіжного доручення від 11.01.2016 № 19 у сумі 1434,51 грн. Так, 14.03.2016 зроблено перерахунок з цього рахунку на інший (на рахунок за платежем 71040000) в сумі 1434,51 грн.

Також, станом на 31.03.2016 переплата по особовому рахунку платника єдиного внеску - ФОП ОСОБА_1 за платежем код 71010000 (єдиний внесок, нарахований роботодавцем на суми заробітної плати, винагород за договорами ЦПХ, допомоги по тимчасовій непрацездатності) становить 1323,47 грн.

У 2016 році по особовому рахунку платника єдиного внеску - ФОП ОСОБА_1 за платежем код 71040000 (єдиний внесок для фізичних осіб - підприємців, у тому числі, які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність) проведено нарахування ЄСВ згідно поданих звітів до Луцької ОДПІ на загальну суму 5565,62 грн., в тому числі: від 10.01.2016 №1600451084 на суму 2757,98 грн, від 19.04.2016 №1574794 на суму 909,48 грн, від 19.07.2016 №2342567 на суму 941,16 грн, від 19.10.2016 №3136450 на суму 957,00 грн.

Сплата ЄСВ у 2016 році проведена із порушенням граничного терміну сплати грошового зобов`язання безготівковим шляхом на загальну суму 4242,17 грн, а саме: 14.03.2016 - 1434,51 грн, 15.04.2016 - 909,50 грн, 06.07.2016 - 941,16 грн, 20.10.2016 - 957,00 грн.

Станом на 31.10.2016 недоїмка зі сплати ЄСВ по особовому рахунку ФОП ОСОБА_1 за платежем 71040000 (єдиний внесок для фізичний осіб - підприємців, у тому числі, які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність) становить 1323,46 грн.

Відтак, керуючись статтею 25 Закону № 2464-VI, розділом VII Інструкції № 449, Луцькою ОДПІ сформовано та надіслано на адресу ФОП ОСОБА_1 рішення від 08.11.2016 № 0062391301 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 1183,41 грн (в т. ч.: штраф - 848,43 грн, пеня - 334,98 грн).

Рішенням Головного управління ДФС у Волинській області від 03.02.2017 № 115/ФОП/03-20-10-03-01 про результати розгляду первинної скарги запропоновано ФОП ОСОБА_1 звернутися до Луцької ОДПІ із заявою про перерахунок коштів в сумі 1323,47 грн, які обліковуються як переплата по особовому рахунку за платежем 71010000 на погашення недоїмки в сумі 1323,46 грн, яка обліковується по особовому рахунку позивача за платежем 71040000, при цьому, рішення Луцької ОДПІ від 08.11.2016 № 0062391301 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в загальній сумі 1183,41 грн залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Рішенням ДФС України від 14.04.2017 № 5250/Ш/99-99-11-02-02-25 про результати розгляду скарги рішення Луцької ОДПІ від 08.11.2016 № 0062391301 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Згідно із пунктом 4 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

У відповідності до пункту 1 частини 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування, крім єдиного внеску, який сплачується в іноземній валюті розташованими за межами України підприємствами, установами, організаціями (у тому числі міжнародними) за працюючих у них громадян України та громадянами України, які працюють або постійно проживають за межами України, відповідно до договорів про добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - договір про добровільну участь) (частина 5 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування").

Згідно з частиною 7 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.

Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, які не мають банківського рахунку, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв`язку.

При цьому, приписами частини 8 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Відповідно до пункту 1 частини 10 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" днем сплати єдиного внеску у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів вважається: день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.

Відповідно до пункту 2 частини 11 статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

Таким чином, за несплату платником податків узгодженої суми грошового зобов`язання у певний термін законодавець для такого платника передбачив негативні наслідки у вигляді штрафних санкцій.

Разом з тим, нормами Бюджетного кодексу України, а саме, частиною першою статті 43 та частиною п`ятою 5 статті 45, передбачено, що при виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Казначейство України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України.

Податки і збори (обов`язкові платежі) та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до державного бюджету з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок.


................
Перейти до повного тексту