ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 грудня 2023 року
м. Київ
Cправа № 905/1965/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пєскова В. Г., суддів: Картере В. І., Огородніка К. М.
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства юстиції України
на ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 (про закриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Міністерства юстиції України на ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023)
у складі колегії суддів: Радіонової О. О. (головуючий), Істоміної О.А., Стойки О. В.
у справі № 905/1965/19
за заявою Приватного акціонерного товариства "Науково-виробнича компанія "Гірничі машини"
до Акціонерного товариства "К.Енерго"
про банкрутство, -
На розгляд суду постало питання щодо апеляційного оскарження ухвали суду першої інстанції про затвердження ліквідаційного балансу та закриття провадження у справі про банкрутство за апеляційною скаргою не учасника цієї справи про банкрутство.
ВСТАНОВИВ
Обставини справи
1. 18.11.2019 ухвалою Господарського суду Донецької області відкрито провадження у справі про банкрутство Акціонерного товариства "К.Енерго" (далі - АТ "К.Енерго"); введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; введено процедуру розпорядження майном Акціонерного товариства "К.Енерго" строком на сто сімдесят календарних днів до 06.05.2020; призначено розпорядником майна арбітражного керуючого Драліна Андрія Володимировича; встановлено дату попереднього засідання суду на 23.01.2020 року.
2. 21.11.2019 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет оприлюднено оголошення (повідомлення) за номером 64202 про відкриття провадження у справі про банкрутство АТ "К.Енерго".
3. 12.08.2020 ухвалою Господарського суду Донецької області затверджено реєстр вимог кредиторів АТ "К.Енерго"; призначено дату підсумкового засідання суду на 24.09.2020 та призначено дату проведення зборів кредиторів та комітету кредиторів на 21.08.2020 відповідно до ст. 48 Кодексу України з процедур банкрутства.
4. 24.09.2020 постановою Господарського суду Донецької області визнано банкрутом боржника - АТ "К.Енерго", відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців, призначено ліквідатором боржника - АТ "К.Енерго" арбітражного керуючого Паркулаба Володимира Григоровича.
5. 26.12.2022 до Господарського суду Донецької області надійшов звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута - АТ "К.Енерго", складений за результатами ліквідаційної процедури (з додатками згідно переліку).
6. 03.04.2023 ухвалою Господарського суду Донецької області у справі №905/1965/19 у задоволенні кредиторських вимог Міністерства юстиції України до АТ "К.ЕНЕРГО", які складаються зі збитків, завданих Державному бюджету України у розмірі 54 179 613,40 грн, витрат по сплаті судового збору у розмірі 240 000 грн за подання позовної заяви, 360 000 грн судового збору за подання апеляційної скарги та судових витрат за подання заяви про грошові вимоги у розмірі 4 204 грн, відмовлено. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 26.06.2023 у справі №905/1965/19 апеляційна скарга Міністерства юстиції України задоволена частково, змінено мотивувальну частину оскаржуваної ухвали Господарського суду Донецької області від 03.04.2023, в іншій частині ухвалу суду залишено без змін.
7. 05.04.2023 ухвалою Господарського суду Донецької області у справі №905/1965/19 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс АТ "К.Енерго". Ліквідовано юридичну особу АТ "К.Енерго". Закрито провадження у справі № 905/1965/19 про банкрутство АТ "К.Енерго" на підставі пункту 5 частини першої статті 90 Кодексу України з процедур банкрутства. Постановлено, що вимоги конкурсних кредиторів, які не були заявлені в установлений Кодексом України з процедур банкрутства строк або були відхилені господарським судом, вважаються погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами визнаються такими, що не підлягають виконанню (частина 4 ст. 90 Кодексу України з процедур банкрутства, далі - КУзПБ). Зобов`язано Державного реєстратора здійснити державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Короткий зміст апеляційної скарги
8. Міністерство юстиції України звернулась до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою б/н від 19.04.2023, в якій просило скасувати ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 у справі №905/1965/19 та передати справу на розгляд Господарському суду Донецької області.
9. Скаржник вказував, що на ухвалу Господарського суду Донецької області від 03.04.2023 у справі №905/1965/19 Міністерство юстиції України подана апеляційна скарга, а відтак рішення про відмову у задоволенні кредиторських вимог Міністерства юстиції України не є остаточними. Отже, на момент прийняття оскаржуваної ухвали, питання щодо кредиторських вимог Мінюсту остаточно у судовому порядку вирішено не було.
10. Крім того, Міністерство юстиції України вказує, що при прийнятті оскаржуваної ухвали, суду першої інстанції було відомо про те, що Північним апеляційним господарським судом розглядається справа №910/22855/17 за позовом Міністерства юстиції України до АТ "К. Енерго" про відшкодування збитків, завданих Державному бюджету України внаслідок виконання рішення Європейського Суду з прав людини. Посилаючись на п. 1 ч. 1 ст. 64 КУзПБ, скаржник доводить, що вимоги Міністерства юстиції України є вимогами першої черги.
11. Також скаржник звертає увагу на те, що згідно з абзацом четвертим резолютивної частини ухвали від 05.04.2023, вимоги конкурсних кредиторів, які не були заявлені в установленому КУзПБ строк або були відхилені господарським судом, вважаються погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами визначаються такими, що не підлягають виконанню.
12. Однак, враховуючи те, що провадження у Північному апеляційному господарському суді у справі №910/22855/17 триває, на думку скаржника, висновок, якого дійшов суд першої інстанції в оскаржуваній ухвалі від 05.04.2023 є передчасним та таким, що грубо порушує права Міністерства юстиції України, яке діє в інтересах Держави.
13. Також скаржник стверджував, що судом першої інстанції не надано оцінку належності проведеної ліквідатором всієї ліквідаційної процедури, не дотримано черговості задоволення вимог кредиторів, відповідності законодавству звіту ліквідатора, не оцінено повноту пошуку майнових активів для включення їх в ліквідаційну масу, не надано оцінку повноті реалізації ліквідатором активів, не з`ясовано здійснені заходи щодо виявлення та повернення дебіторської заборгованості банкрута, не надано оцінку виконання боржником обов`язку звернутися до суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство у випадку загрози неплатоспроможності.
14. 23.05.2023 ухвалою Східного апеляційного господарського суду, зокрема, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Міністерства юстиції України на ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 у справі №905/1965/19, призначено справу до розгляду.
Короткий зміст ухвали суду апеляційної інстанції
15. 24.07.2023 ухвалою Східного апеляційного господарського суду у справі №905/1965/19 апеляційне провадження за апеляційною скаргою Міністерства юстиції України на ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 у цій справі - закрито.
16. Апеляційний господарський суд дійшов висновку, що оскільки станом на дату звернення до суду з апеляційною скаргою скаржник не набув статусу сторони чи учасника у справі №905/1965/19 про банкрутство АТ "К.Енерго" і права апелянта та його майнові інтереси оскаржуваною ухвалою не порушені та рішення стосовно його прав та обов`язків судом не приймалось, то відповідно він не наділений процесуальний правом на апеляційне оскарження прийнятих у даній справи процесуальних документів, зокрема, на оскарження ухвали Господарського суду Донецької області від 05.04.2023, а відтак апеляційне провадження за апеляційною скаргою Міністерства юстиції України на ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 у справі №905/1965/19 підлягає закриттю.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
17. 22.08.2023 Міністерством юстиції України подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій скаржник просить:
- скасувати ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 та ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі № 905/1965/19;
- направити справу № 905/1965/19 для продовження розгляду до суду першої інстанції;
- розглянути касаційну скаргу у судовому засіданні з повідомленням учасників справи за участю Міністерства юстиції України.
18. Міністерство юстиції України стверджує, що звернулось з апеляційною скаргою в порядку статей 17, 254 ГПК України, в якій обґрунтовано, що оскаржуване судове рішення прийнято про його права, інтереси та (або) обов`язки, і такий зв`язок є очевидним та безумовним, а не ймовірним.
19. Скаржник доводить, що вирішення спору у справі по суті до набрання законної сили судовим рішенням у справі №910/22855/17 може зумовити ситуацію, за якої, у випадку задоволення позовних вимог Міністерства юстиції України, буде унеможливлено виконання рішення суду у справі №910/22855/17, оскільки ухвалою Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 у справі № 905/1965/19 ліквідовано юридичну особу - АТ "К.Енерго" та закрито провадження у цій справі про банкрутство, а вимоги конкурсних кредиторів, які не були заявлені в установлений Кодексом України з процедур банкрутства строк або були відхилені господарським судом, вважаються погашеними, виконавчі документи за відповідними вимогами визнаються такими, що не підлягають виконанню.
20. Проте, на думку скаржника, суд апеляційної інстанції, приймаючи ухвалу про закриття апеляційного провадження від 24.07.2023, не здійснив належного дослідження обставин справи, не врахував цього факту та дійшов помилкового висновку про наявність підстав для закриття апеляційного провадження чим порушив ст. 2, 5, 7 ГПК. Вважає, що внаслідок цього були порушені права Мінюсту, гарантовані ч. 1 та ч. 2 ст. 3, ч. 1 ст. 28, ч. 1 та ч. 4 ст. 32, ч. 4 ст. 41, ч. 1, ч. 2, ч. 6 ст. 55 Конституції України, ч. 1 ст. 6, ст. 8, ст. 13 ст. 18 Конвенції, ст. 201, ст. 299, ст. 1166, ст. 1191 Цивільного кодексу України.
21. Скаржник також вказує про відсутність висновку Верховного Суду щодо можливості чи неможливості судом закрити провадження у справі (у зв`язку з відсутністю порушеного права скаржника), якщо майнові вимоги до відповідача є предметом розгляду справи в провадженні, яке перебуває поза процедурою банкрутства, при цьому провадження в якій відкрито до відкриття провадження у справі про банкрутство.
22. На думку Міністерства юстиції України, висновок суду апеляційної інстанції про те, що скаржник своє порушене право вже захищає в окремому позовному провадженні № 910/22855/17 не відповідає положенням статті 7 КУзПБ щодо розгляду судом в провадженні якого перебуває справа про банкрутство, всіх майнових спорів, стороною в яких є боржник.
23. Крім того, скаржник стверджує, що всупереч частини 6 статті 45 КУзПБ, ухвала за результатами розгляду заяви Міністерства юстиції України протягом 8 місяців (з дня подання заяви до дати скасування судового рішення) судом першої інстанції постановлена не була. При цьому вказує. що не зважаючи на повідомлення Міністерства юстиції про відкладення розгляду заяви Міністерства юстиції України про грошові вимоги у справі №905/1965/19 на інший день, але за можливості не раніше прийняття рішення Північним апеляційним господарським судом у справі №910/22855/17, таке право судом першої інстанції не було реалізовано, чим грубо порушено приписи статті 13 ГПК України. Отже, при прийнятті оскаржуваних рішень суди першої та другої інстанції допустили порушення норм процесуального права, а саме: ст. 7, 11, 13, 14 ГПК, які призвели до неправильного вирішення справи.
Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу
24. Від ліквідатора АТ "К.Енерго" арбітражного керуючого Паркулаба В. Г. до Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому ліквідатор просить поновити строк на подання відзиву на касаційну скаргу, оскільки він отримав ухвалу про відкриття касаційного провадження 06.12.2023 та відмовити в задоволенні касаційної скарги Міністерства юстиції України на ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023.
25. Ліквідатор стверджує. що Міністерство юстиції України не надуло статусу учасника у цій справі про банкрутство, а ухвала Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 не стосувалася прав, інтересів та (або) обов`язків скаржника.
26. Разом з тим, ліквідатор стверджує, що скаржник, обґрунтовуючи поважність причин пропуску строку на подання касаційної скарги повідомив Суд та надав докази, які суперечать один одному та ймовірно є недостовірними. На думку ліквідатора, ураховуючи обставини подання скаржником заяви про поновлення строку на касаційне оскарження та можливого вчинення кримінального правопорушення (встановлення обставин якого віднесено до компетенції правоохоронних органів), з метою недопущення подібних випадків з боку Міністерства юстиції України, а майбутньому та зміцнення правової дисципліни серед працівників даного органу, ліквідатор вважає, необхідним винесення окремої ухвали відносно особи, яка підписала касаційну скаргу та заяву про поновлення строку на касаційне оскарження від імені скаржника та направити таку ухвалу на адресу Міністерства юстиції України та до відповідних правоохоронних органів.
В. Хід провадження у суді касаційної інстанції
27. 06.09.2023 ухвалою Верховного Суду відмовлено у відкритті касаційного провадження у справі № 905/1965/19 за касаційною скаргою Міністерства юстиції України в частині оскарження ухвали Господарського суду Донецької області від 05.04.2023. Касаційну скаргу Міністерства юстиції України в частині оскарження ухвали Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі №905/1965/19 залишено без руху та надано скаржнику строк для усунення недоліків касаційної скарги, який не може перевищувати 10 днів з дня вручення ухвали про залишення касаційної скарги без руху, а саме: подати Суду заяву (клопотання) про поновлення строку на касаційне оскарження з належним обґрунтуванням причин такого пропуску разом з доказами, що підтверджують дату отримання повного тексту оскаржуваної ухвали апеляційної інстанції або навести Суду інші поважні причини пропуску строку на касаційне оскарження.
28. Міністерством юстиції України подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду заяву про поновлення строку на касаційне оскарження ухвали Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі №905/1965/19.
29. 26.09.2023 ухвалою Верховного Суду визнано неповажними наведені Міністерством юстиції України підстави для поновлення строку на касаційне оскарження ухвали Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі № 905/1965/19. Касаційну скаргу Міністерства юстиції України на ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі № 905/1965/19 залишено без руху та надано скаржнику строк для усунення недоліків касаційної скарги, який не може перевищувати 10 днів з дня вручення ухвали про залишення касаційної скарги без руху, а саме: навести Суду інші підстави для поновлення строку на касаційне оскарження ухвали Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі № 905/1965/19.
30. 06.10.2023 Міністерством юстиції України на виконання вимог ухвали Верховного Суду від 26.09.2023 у справі №905/1965/19 у встановлений строк подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду заяву про поновлення строку на касаційне оскарження ухвали Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у цій справі, до якої, серед іншого, додано копію поштового конверту зі штрихкодовим ідентифікатором, у якому скаржнику надійшла копія ухвали Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі № 905/1965/19 (заява надійшла до Верховного Суду 10.10.2023).
31. 06.11.2023 ухвалою Верховного Суду, серед іншого, поновлено Міністерству юстиції України строк на касаційне оскарження ухвали Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 у справі № 905/1965/19. Відкрито касаційне провадження у справі у справі № 905/1965/19 за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 24.07.2023 (про закриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Міністерства юстиції України на ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023) в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи. Відмовлено у задоволенні клопотання Міністерства юстиції України про розгляд касаційної скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи № 905/1965/19. Надано учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу Міністерства юстиції України до 23.11.2023. Витребувано з Господарського суду Донецької області та/або Східного апеляційного господарського суду матеріали справи № 905/1965/19, які стосуються розгляду апеляційної скарги Міністерства юстиції України на ухвалу Господарського суду Донецької області від 05.04.2023 у цій справі.
32. 06.12.2023 до Верховного Суду надійшли витребувані матеріали справи № 905/1965/19.
33. У зв`язку з надходженням матеріалів справи до Верховного Суду 06.12.2023, повний текст цієї постанови складено та підписано у розумні строки.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
А. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
34. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
35. Предметом касаційного перегляду у цій справі стало питання наявності/відсутності підстав для закриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою не учасника справи на ухвалу суду першої інстанції.
36. Здійснивши перевірку правильності застосування апеляційним господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваної ухвали, оцінивши доводи касаційної скарги, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
37. За змістом частини першої статті 3 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону про банкрутство, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
38. Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод закріплено принцип доступу до правосуддя. Під доступом до правосуддя згідно зі стандартами Європейського суду з прав людини розуміється здатність особи безперешкодно отримати судовий захист як доступ до незалежного і безстороннього суду; вирішення спорів за встановленою процедурою на засадах верховенства права.
39. Стаття 55 Конституції України гарантує кожному право на судовий захист.
40. При цьому "право на суд" та право на "доступ до суду" не є абсолютними. Права можуть бути обмежені, але лише у такий спосіб та до такої міри, що не порушують зміст цих прав (Philis v Greece (Філіс), § 59; De Geouffre de la Pradelle v France (Де Жуфр де ла Прадель проти Франції), § 28, і Stanev v Bulgaria (Станєв проти Болгарії) [ВП], § 229).
41. Стаття 129 Конституції України встановлює основні засади судочинства, якими, зокрема, є забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
42. Зазначена конституційна норма конкретизована законодавцем у статті 14 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", згідно з якою учасники судового процесу та інші особи мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
43. Реалізацією права особи на судовий захист є можливість оскарження судових рішень у судах апеляційної та касаційної інстанцій. Перегляд судових рішень в апеляційному та касаційному порядку гарантує відновлення порушених прав і охоронюваних законом інтересів людини і громадянина (абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 рішення Конституційного Суду України від 11.12.2007 № 11-рп/2007).
44. Отже, конституційний принцип забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду гарантує право звернення до суду зі скаргою в апеляційному чи в касаційному порядку, яке має бути реалізоване, за винятком встановленої законом заборони на таке оскарження.
45. Реалізація конституційного права, зокрема, на апеляційне оскарження судового рішення ставиться в залежність від положень відповідних процесуальних норм, в провадженні у справі про банкрутство - норм Господарського процесуального кодексу України та Кодексу України з процедур банкрутства.
46. Конституційні гарантії захисту прав та інтересів в апеляційній інстанції конкретизовано в главі 1 розділу І, главі 1 розділу ІV ГПК України, де врегульовано порядок і підстави для апеляційного оскарження судових рішень у господарському судочинстві.
47. Частина перша статті 254 ГПК України визначає коло осіб, які наділені процесуальним правом на апеляційне оскарження судового рішення, і поділяються на дві групи: учасники справи, а також особи, які участі у справі не брали, але судове рішення прийнято щодо їх прав, інтересів та (або) обов`язків.
48. Частиною п`ятою статті 41 ГПК України передбачено, що у справах про банкрутство склад учасників справи визначається Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
49. У справі про банкрутство коло осіб, які мають право оскаржити судові рішення, звужено до учасників такої справи задля попередження необґрунтованого втручання інших осіб, які не є учасниками справи, у хід процедури банкрутства.